999 Games Top 100 Editie 2025

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

999 Games Top 100 Editie 2025

Bericht door siepie »

Ook dit jaar kunnen we weer stemmen bij 999 Games op de top 100! Stemmen jullie mee? Gaan we weer voorspellen wat de top 5 wordt? Heb je er een mening over?

Gaat het weer Wingspan worden? Hoe hoog zal Bomb Busters staan? Of gaat men massaal voor Flip 7?

Ik ga er in elk geval even voor zitten:

https://www.999games.nl/top-100/2025/stemmen
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Re: 999 Games Top 100 Editie 2025

Bericht door siepie »

Stemmen kan nog een week!
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

In tegenstelling tot de spellengek top 100 ga ik hier mijn keuzes niet geheim houden tot dat ze af gaan tellen. Deze eigen uitgever top 100 is namelijk minder interessant, maar wel leuk. Dit is mijn top 5:

1. Wingspan (Ook mijn favoriet bij de spellengek top 100)
2. The Crew (Diepzee is ook goed, maar het begon allemaal hiermee)
3. Skye (Beste bied / tegellegspel. Heerlijk interactief.)
4. Carcassonne (Hiermee is mijn moderne bordspellenliefde begonnen)
5. Love Letter (Zo knap dat je met maar 16 kaarten zo'n leuk deductie spel kunt maken, inmiddels wel uit mijn top 20 gevallen bij de spellengek top 100. De andere 4 spellen staan daar wel in.)
Laatst gewijzigd door WTULTC op zo 07 dec 2025, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Ik vond het nog lastig, zet ik nu wel of niet Dominion erbij. Ik vond dat een paar jaar geleden echt geweldig. Maar speel het helaas niet meer en de laatste keer viel het me enorm tegen. Dus heb ik andere keuzes gemaakt.

1. Wingspan: niet heel verrassend, het is gewoon een fijn spel. Dit jaar kwam hier thuis wel Wyrmspan erbij, ik vind die ook leuk en het grondstoffen verkrijgen werkt lekkerder zonder dobbelstenen.

2. Qwirkle: een spel dat gewoon leuk is en we vaak spelen, ook met mijn schoonouders die voorheen enkel Rumikub speelden. Dan is dit een goede vervanger.

3. Bosbuit: ook gewoon leuk voor tussendoor, kan mee op vakantie (net als onze reiseditie van Qwirkle), het hoeft niet allemaal zo lastig te zijn.

4. De Taveernen van de Oude Stad: Dit spel hadden we al wat langer, maar dit jaar echt een paar keer achter elkaar gespeeld. Ik vind het wel leuk dat het spel van zichzelf al "uitbreidingen" heeft.

5. Theetuin: Misschien is dit het lichtste spel dat Holek vorig jaar uitbracht, ik heb het idee dat deze als minste van de 3 werd beschouwd, maar ik vind het een meer dan prima spel! Oke, ik heb die andere 2 nog niet gespeeld. Dan kan het misschien nog beter? Niks mis mee.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Taverne van de oude stad heb ik ook nog over nagedacht. Zou zeker in mijn top 10 staan, maar het opzetten van dat spel duurt altijd vrij lang. Wel is het een heerlijk spel dat ik ook graag speel.
Afbeelding
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Mijn stemmen zijn gegaan naar:
Agricola
Concordia
De Zoektocht naar El Dorado
Russian Railroads
Madeira
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Concordia: Dit blijft een topper. De Catan killer voor mij

El Grande: Super area control spel dat ook niet te lang duurt. En geen eliminatie.

Marco Polo: Beste dice worker placement met hele sterke karakters die de jus zijn.

Libertalia: Een heel goed spel met geheime rollen en veel variatie door hoe deze karakters met elkaar werken.

Skye: Beste tegel leg spel voor mij. Het bied mechanisme vind ik ook geniaal gevonden i.c.m. de score criteria die elke ronde wordt gecombineerd.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

999 Games is gestart met het aftellen van de 999 Games Top 100 van 2025.

De eerste twee lijstjes van tien spellen staan online: Uiteraard mogen jullie hier commentaar geven en vergelijken met jullie eigen voorkeuren en gespeelde spellen.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Vind het raar dat uitbreidingen los ook in de top 100 staat, maar goed wie ben ik.

Één van mijn favorieten is Marco Polo. Snap alleen niet waarom dit spel tegenwoordig zo laag gewaardeerd wordt t.o.v. paar jaar geleden. Is dit spel uit de gratie gevallen.
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Edwin84 schreef: ma 22 dec 2025, 08:39 Vind het raar dat uitbreidingen los ook in de top 100 staat, maar goed wie ben ik.

Één van mijn favorieten is Marco Polo. Snap alleen niet waarom dit spel tegenwoordig zo laag gewaardeerd wordt t.o.v. paar jaar geleden. Is dit spel uit de gratie gevallen.
Helemaal eens met de opmerking over uitbreidingen, dat viel me gisteren direct op. Aan de andere kant ook wel bijzonder dat mensen op een specifieke uitbreiding stemmen dan, misschien zegt zoiets ook wat.

Ik ken Marco Polo niet, maar snap je verwondering. Zo'n top 100 blijft altijd voer voor discussie. En ik kan me herinneren dat we vorig jaar ook discussie over deze van 999 gehad hebben. Iets met het publiek dat hier op stemt t.o.v. bijvoorbeeld de stemmers bij Spellengek? Wellicht speelt ook mee de grote hoeveelheid aan spellen die elk jaar uitkomt en wat er dan vers in je geheugen zit op moment dat je gaat stemmen. En het spel is al uit 2015, althans het origineel. Dat is ook wel oud :wink:
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Edwin84 schreef: ma 22 dec 2025, 08:39 Één van mijn favorieten is Marco Polo. Snap alleen niet waarom dit spel tegenwoordig zo laag gewaardeerd wordt t.o.v. paar jaar geleden. Is dit spel uit de gratie gevallen.
Er komen nu zoveel nieuwe spellen uit dat een spel uit 2015 al geldt als stokoud. Als het dan ook niet meer algemeen goed verkrijgbaar is verdwijnt het snel uit beeld. En op een handvol enorm populaire spellen na (denk Catan, Carcassonne, Wingspan) geldt dat voor vrijwel ieder spel.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Peter Hein schreef: ma 22 dec 2025, 09:57
Edwin84 schreef: ma 22 dec 2025, 08:39 Één van mijn favorieten is Marco Polo. Snap alleen niet waarom dit spel tegenwoordig zo laag gewaardeerd wordt t.o.v. paar jaar geleden. Is dit spel uit de gratie gevallen.
Er komen nu zoveel nieuwe spellen uit dat een spel uit 2015 al geldt als stokoud. Als het dan ook niet meer algemeen goed verkrijgbaar is verdwijnt het snel uit beeld. En op een handvol enorm populaire spellen na (denk Catan, Carcassonne, Wingspan) geldt dat voor vrijwel ieder spel.
In het geval van de 999 lijst is dit denk ik een hele goede verklaring.

Buiten dat heb ik wel het gevoel dat Marco Polo een beetje en vergeten spel wordt. Een Gaia Project, Concordia, Grand Austria Hotel om een paar te noemen zijn ook niet verkrijgbaar maar blijven toch populairder.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Edwin84 schreef: ma 22 dec 2025, 10:58
Peter Hein schreef: ma 22 dec 2025, 09:57
In het geval van de 999 lijst is dit denk ik een hele goede verklaring.

Buiten dat heb ik wel het gevoel dat Marco Polo een beetje en vergeten spel wordt. Een Gaia Project, Concordia, Grand Austria Hotel om een paar te noemen zijn ook niet verkrijgbaar maar blijven toch populairder.
Dat er enkele jaren later een deel 2 is uitgekomen zal misschien ook bijdragen, dat splitst de fanbasis. Deel 2 zal ook niet mijn favoriete spel worden, maar ik geef het wel de voorkeur boven het origineel. Het reizen is hierin leuker en makkelijker.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Daarnaast verwacht ik niet dat veel liefhebbers van experts spellen een lijstje hebben ingevuld.
999Games staat al een aantal jaren bekend als de uitgever van familiespellen. Het aantal experts spellen dat ze uitgeven zoals Marco Polo is beperkter tov een aantal andere uitgevers.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Ik heb een lijstje ingestuurd met een mix van familie- en expertspellen.
Tijd dat Chronicles of Crime eens de eer krijgt die het verdient :-)
Er was trouwens onlangs een kickstarter met nieuwe spellen in de reeds.

Benieuwd naar de rest van de top 100 dit jaar.
Zoals je zegt spreekt die vast een breder publiek aan dan enkel liefhebbers, vind het interessant om de impact daarvan te zien.