Pili Pili, een recensie van Spellengek

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Pili Pili, een recensie van Spellengek

Bericht door Peter Hein »

Wat meet de schaal van Scoville? Deze evergreen zal nog vaak in pubquizzen opduiken. De kleine peper pili pili scoort in ieder geval erg hoog, en in het gelijknamige spel probeer je ze te vermijden.

Afbeelding
(Klik op de afbeelding om verder te lezen)
Afbeelding

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Pili Pili, een recensie van Spellengek

Bericht door Edwin84 »

Zag deze laats voorbij komen. Blijkbaar heeft deze de "Grote speelgoed prijs 2025" gewonnen. Hoor zelf weinig over dit spel, maar blijkbaar doet hij het wel goed dus.

Zijn mensen hier bekend met die prijs?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Niemand iets te melden over dit spel van het jaar?
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

In de laatste podcast van Karton zat er een recensie in als 1 van de meest veelbelovende partyspellen. En dat is letterlijk alles wat ik ervan weet.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Edwin84 schreef: wo 08 apr 2026, 09:01 Niemand iets te melden over dit spel van het jaar?
Ik kreeg deze voor mijn verjaardag afgelopen november. Het is inderdaad een luchtig kaartspel. Partyspel gaat me net iets te ver.

Je hebt twee stapels in dit spel. Als eerste de stapel met de kaarten. De kaarten zijn genummerd van 1 t/m 55 en er is een joker. De joker gebruik je meestal als nul of als 56. Als tweede stapel is er een kaartenset met de regels. Ik weet even niet uit mijn hoofd de exacte verdeling, maar ik geloof dat elke kaart twee keer voor komt. Maar als je goed schudt heb je in principe elke ronde nieuwe spelregels.

Je draait voor een ronde een spelregel kaart om. Hierop staat aangegeven hoeveel kaarten ieder krijgt én wat de regel is voor deze ronde. Dit kan zijn: je mag alleen je hoogste of je laagste kaart spelen. Of: geef twee kaarten naar links door. Of laat je ene kaart zien aan de andere, maar niet aan jezelf.

Als de kaarten uitgedeeld zijn begint het raden. Net als bijvoorbeeld bij Skull King, dien je vooraf te bepalen hoeveel slagen je gaat halen. Het mag in ieder geval nooit uitkomen. Dus als er vijf slagen te behalen zijn, twee spelers zeggen twee slagen, dan mag de derde en laatste speler niet 1 slag zeggen. Vervolgens doe je indien van toepassing wat er in de regels staat (bijvoorbeeld de twee kaarten doorgeven) en dan begint de ronde. Je probeert dan dus exact het aantal slagen te halen wat je hebt voorspelt.

Na het spelen van de ronde wordt er gekeken hoe het behaalde slagen zich verhoudt tot de voorspelling. Heb je het goed? Niks aan de hand. Heb je het fout? Dan krijg je per slag die afwijkt een pepertje. Zodra iemand zeven pepertjes heeft is het spel afgelopen en wint de speler met de minste pepers.

Zoals ik al zei: het is een erg luchtig spel. De basis is snel uit te leggen: raadt het aantal slagen en probeer je voorspelling uit te laten komen. De hoogste kaart wint de slag. Verder draai je elke ronde een nieuwe kaart met regels welke ook eenvoudig uit te leggen zijn. Hierdoor is het een erg toegankelijk kaartspelletje en kun je snel op tafel leggen, ook met mensen die niet gewend zijn spellen te spelen.

Skull King was hier lange tijd een favoriet spel en dit borduurt daar een beetje op voort. Er is veel afwisseling doordat je vrijwel elke ronde met andere regels speelt. Al blijft de basis natuurlijk hetzelfde. De sport is natuurlijk om niet alleen zelf het juiste aantal slagen te halen, maar ook juist om iemand anders pepers in de maag te splitsen. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te spelen.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Klinkt toch wel als een leuk en luchtig spel om met familieleden te spelen die de kaartspelletjes met stocken kaarten gewend zijn.

Beetje zoals Rebel Princess maar dan zonder troefkleuren?
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Ik heb Rebel Princess nog niet gespeeld, dus ik kan het daar niet mee vergelijken, helaas.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Rebel Princess heeft wat meer vlees op de botten. Pili Pili moet het hebben van de grote verscheidenheid aan projectkaarten.
Ik vind ze beide leuk om te spelen.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Het is eerder een soort Wizard (je moet slagen voorspellen), maar zonder kleuren om te bedienen en iedere ronde een speciale regel. Als ervaren en verwende slagenspeler was ik erg sceptisch, maar Pili Pili is best vermakelijk als je bereid bent de chaos te accepteren. Zelfs met alleen andere slagenspelers heb ik me uitstekend vermaakt, en voor mensen die niet zo bekend zijn met het genre een hele geschikte introductie.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik ben overgehaald. Klinkt als een leuk spel voor familie en voor de oudste introductie in slagen spellen.
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Ik vind Pili Pili ook een leuk slagenspel. Op BGA kun je hem ook spelen/uitproberen om een indruk te krijgen van het spel.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Goede tip op zich maar had hem inmiddels net gekocht .

Klein spelletje dus kan er geen vuil aan vallen. Komt vanavond binnen.

Kijken of we zondag tijd hebben om te spelen met onze zoon.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Edwin84 schreef: vr 10 apr 2026, 07:08 Goede tip op zich maar had hem inmiddels net gekocht Afbeelding.

Klein spelletje dus kan er geen vuil aan vallen. Komt vanavond binnen.

Kijken of we zondag tijd hebben om te spelen met onze zoon.
Dan heb ik nog een tip voor je.
Op pagina 15 het onderste stukje, moet je de Engelse vertaling gebruiken, want de Nederlandse is praktisch hetzelfde als pagina 16 de bovenste.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Bedankt voor de tip. Kwam nog iets raars tegen.

Had op BGG de regels als voorbereiding al gedownload en gelezen. Daar eindigt volgens de regels het spel als iemand 6 pili's heeft.

Het regelboekje bij mijn spel zegt 7 pili's.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Dat regelboekje op BGG zegt hetzelfde als jouw en mijn regelboekje hoor: 6 Pili’s.
Maar Mr Juego op BGG heeft het over 7.
Dus ik houd het dus maar op 6.
Afbeelding