Edwin84 schreef: wo 08 apr 2026, 09:01
Niemand iets te melden over dit spel van het jaar?
Ik kreeg deze voor mijn verjaardag afgelopen november. Het is inderdaad een luchtig kaartspel. Partyspel gaat me net iets te ver.
Je hebt twee stapels in dit spel. Als eerste de stapel met de kaarten. De kaarten zijn genummerd van 1 t/m 55 en er is een joker. De joker gebruik je meestal als nul of als 56. Als tweede stapel is er een kaartenset met de regels. Ik weet even niet uit mijn hoofd de exacte verdeling, maar ik geloof dat elke kaart twee keer voor komt. Maar als je goed schudt heb je in principe elke ronde nieuwe spelregels.
Je draait voor een ronde een spelregel kaart om. Hierop staat aangegeven hoeveel kaarten ieder krijgt én wat de regel is voor deze ronde. Dit kan zijn: je mag alleen je hoogste of je laagste kaart spelen. Of: geef twee kaarten naar links door. Of laat je ene kaart zien aan de andere, maar niet aan jezelf.
Als de kaarten uitgedeeld zijn begint het raden. Net als bijvoorbeeld bij Skull King, dien je vooraf te bepalen hoeveel slagen je gaat halen. Het mag in ieder geval nooit uitkomen. Dus als er vijf slagen te behalen zijn, twee spelers zeggen twee slagen, dan mag de derde en laatste speler niet 1 slag zeggen. Vervolgens doe je indien van toepassing wat er in de regels staat (bijvoorbeeld de twee kaarten doorgeven) en dan begint de ronde. Je probeert dan dus exact het aantal slagen te halen wat je hebt voorspelt.
Na het spelen van de ronde wordt er gekeken hoe het behaalde slagen zich verhoudt tot de voorspelling. Heb je het goed? Niks aan de hand. Heb je het fout? Dan krijg je per slag die afwijkt een pepertje. Zodra iemand zeven pepertjes heeft is het spel afgelopen en wint de speler met de minste pepers.
Zoals ik al zei: het is een erg luchtig spel. De basis is snel uit te leggen: raadt het aantal slagen en probeer je voorspelling uit te laten komen. De hoogste kaart wint de slag. Verder draai je elke ronde een nieuwe kaart met regels welke ook eenvoudig uit te leggen zijn. Hierdoor is het een erg toegankelijk kaartspelletje en kun je snel op tafel leggen, ook met mensen die niet gewend zijn spellen te spelen.
Skull King was hier lange tijd een favoriet spel en dit borduurt daar een beetje op voort. Er is veel afwisseling doordat je vrijwel elke ronde met andere regels speelt. Al blijft de basis natuurlijk hetzelfde. De sport is natuurlijk om niet alleen zelf het juiste aantal slagen te halen, maar ook juist om iemand anders pepers in de maag te splitsen. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te spelen.