Gloomhaven - een recensie van Spellengek

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Gloomhaven - een recensie van Spellengek

Bericht door Peter Hein »

Waarom zou je een spel recenseren dat alweer bijna negen jaar oud is, jarenlang op 1 heeft gestaan bij Boardgamegeek, waarvan inmiddels een herziene editie van is verschenen en iedereen al weet of het spel iets voor hen is? Puur enthousiasme, beste lezer. Want in tegenstelling tot in andere recensies ga ik hier alvast verklappen dat een waardering van vijf pionnen misschien wel te weinig is.

Afbeelding
(Klik op de afbeelding om verder te lezen)
Afbeelding

Labels:
Obelix
Garnaal

Re: Gloomhaven - een recensie van Spellengek

Bericht door Obelix »

Ik kan me volledig vinden in je enthousiasme. De klassieke Gloomhaven speelde ik nog niet, maar ik ervaar hetzelfde gevoel bij het jongere broertje Jaws of the Lion. Het lijkt inderdaad het zoveelste 'klop-ze-allemaal-plat-in-de-kerker'-spel, maar er zit écht zoveel meer in. Elke opdracht vergt een andere aanpak. Mijn meest gespeelde spel van 2025.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Hier ook een enthousiasteling. We hebben Gloomhaven uitgespeeld, er resteert nog één scenario van Jaws of the Lion, en zijn al aardig gevorderd met Frosthaven.

Als eerste spel om te proberen uit de reeks zou Jaws of the Lion wellicht de beste keuze zijn, omdat dat beetje bij beetje de complexiteit opbouwt in de eerste scenario's. Bij Gloomhaven word je vanaf het begin meteen met (bijna) alle mechanismen geconfronteerd. Maar Jaws mist dan wel weer het unlocken van nieuwe karakters en het zo steeds zoeken naar nieuwe synergieën in de party, wat ik een heel leuk aspect van Gloom- en Frosthaven vind.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Nu voel ik toch een kleine steek van jaloezie. Mijn medespelers zijn net wat minder enthousiast dan ik, waardoor het maar een keer of 5 per jaar op tafel komt. Goede kans dus dat de campaign nog niet af is als ik voor het eerst AOW krijg.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Peter Hein schreef: vr 09 jan 2026, 16:28 Nu voel ik toch een kleine steek van jaloezie. Mijn medespelers zijn net wat minder enthousiast dan ik, waardoor het maar een keer of 5 per jaar op tafel komt. Goede kans dus dat de campaign nog niet af is als ik voor het eerst AOW krijg.
Het is natuurlijk bij lange na niet hetzelfde, maar er is ook een uitstekende PC-vertaling van Gloomhaven beschikbaar op Steam. De voordelen zijn dat je niet fysiek bij elkaar hoeft te zitten om af te spreken met iemand, en dat de computer alle administratie en monsteracties voor zijn rekening neemt, waardoor je een missie een stuk sneller speelt. Maar het heeft dan weer niet de sfeer van met zijn allen rond de tafel zitten en klagen als iemand op jouw beoogde plekje gaat staan :D
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.