Gouden Ludo kiest in 2026 voor een extra onderverdeling voor de spellenprijs

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Gouden Ludo kiest in 2026 voor een extra onderverdeling voor de spellenprijs

Bericht door Bart »

De organisatie van de Gouden Ludo, de spellenprijs van de Vlaamse spellenclubs, kijkt na de geslaagde editie 2025 vooruit naar de komende jaargang en kondigt een wijziging aan in de spelspellcategorieën.

glud-header[1].png

Na gesprekken met spellenliefhebbers en uitgevers en na een interne evaluatie werd duidelijk dat de categorie familiespellen te breed opgezet was. Vanaf de komende jaargang zal dan ook de "tussencategorie" hobbyspellen geïntroduceerd worden.

Vanaf jaargang 2026 zal de Gouden Ludo drie vast onderdelen kennen. Eenmalig kunnen ook nog andere categorieën toegevoegd worden (vorig jaar was er uitzonderlijk een onderdeel "tweepersoonsspellen").
  • FAMILIE - richt zich op laagdrempelige spellen; kaart-, dobbel- en bordspellen die ook voor mensen die sporadisch spelen en voor kinderen vlot toegankelijk zijn.
  • HOBBY - richt zich op vlotte spellen die qua complexiteit het niveau van de gelegenheidsspeler overstijgen.
  • EXPERT - richt zich op complexe tafel- en avondvullende spellen voor geoefende spelers.
De Gouden Ludo 2026 zal zijn selectie maken uit de Nederlandstalige spellen die tussen 1 mei 2025 en 30 april 2026 werden (en worden) uitgebracht. Uitgevers kunnen vanaf nu hun spellen voordragen.

Uit de uitgebreide lijst kunnen de Vlaamse spellenclubs de voorgedragen spellen beoordelen en bepalen welke drie spellen in iedere categorie genomineerd worden voor finale. Vervolgens dingen de genomineerde spellen vanaf eind augustus-begin september naar de stem van het Vlaamse spellenpubliek.

In de periode rond Spel 2026 in Antwerpen (21 en 22 november) worden de uiteindelijke winnaars bekendgemaakt. Op Spel worden de winnaars officieel gehuldigd.

Op 14 februari is de Gouden Ludo aanwezig op Spel-o-Polis in Sint-Niklaas. De Gouden Ludo is een organisatie van de Forum-Federatie vzw.

Website: Gouden Ludo

Labels:
Kiekebisj
Jakkiebak!

Re: Gouden Ludo kiest in 2026 voor een extra onderverdeling voor de spellenprijs

Bericht door Kiekebisj »

Goede beslissing denk ik. :clap:
Vermoedelijk wel een typfout in de datum van Spel 2026 geslopen. Dient het niet november i.p.v. september te zijn?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Re: Gouden Ludo kiest in 2026 voor een extra onderverdeling voor de spellenprijs

Bericht door Bart »

Kiekebisj schreef: vr 16 jan 2026, 06:34 Goede beslissing denk ik. :clap:
Vermoedelijk wel een typfout in de datum van Spel 2026 geslopen. Dient het niet november i.p.v. september te zijn?
:thumbup: :oops:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eigenlijk doen ze nu dus gewoon de Nederlandse spellenprijs na qua categorieën maar morgen ze het anders.

Hoe je die 2e categorie het beste kunt noemen is denk het lastigste want zowel 'kenner' als 'hobby' vind ik eigenlijk correcte benaming voor deze categorie.
Alleen hoe deze vaten dan te nemen?
Zou 'Middelzwaar' of zo niet beter zijn?
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

WTULTC schreef: zo 18 jan 2026, 01:40 Eigenlijk doen ze nu dus gewoon de Nederlandse spellenprijs na qua categorieën maar morgen ze het anders.

Hoe je die 2e categorie het beste kunt noemen is denk het lastigste want zowel 'kenner' als 'hobby' vind ik eigenlijk correcte benaming voor deze categorie.
Alleen hoe deze vaten dan te nemen?
Zou 'Middelzwaar' of zo niet beter zijn?
Wat is dan je punt nu? Misschien even je berichten lezen voor je ze plaatst of niet op je telefoon typen? Want volgens mij heeft de auto correct nu woorden verandert waardoor het een puzzel is geworden wat er nu staat. (valt me vaker op bij berichten van je)

Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat ze een categorie toegevoegd hebben. En hoe ze die noemen dat doet er voor mij niet zo toe. Uiteindelijk blijkt uit de nominaties wel wat we kunnen verwachten.
Ik ben er wel blij mee, want ik vond het te breed om alles op 1 hoop te gooien. En mooi dat nu nog een spel kans maakt op een Gouden Ludo! :thumbup:
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

In het Nederlandse taalgebied is de toevloed van kenner- en expertspellen de laatste jaren fors gestegen.
Ik vind het daarom een zinvolle aanpassing. Anders zou er teveel moois in één krappe categorie landen.

In het verleden twijfelde ik in Nederland aan het nut van een expertcategorie, omdat die doelgroep eigenlijk geen juryoordeel nodig heeft. Maar zeker voor een (gekwalificeerde) publieksverkiezing als Gouden Ludo is dit, gezien de hoogwaardige overproductie, anno 2026 nuttig.

En het is een leuke bonus dat we de smaken nu wat beter kunnen vergelijken.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik bedoel niet inderdaad. In mijn hoofd heb ik al berichten getypt. Op een keyboard (dus pc) typ ik zo snel (blind) dat ik soms te snel typ zeg maar.

Maar als ik dan toch moet kiezen voor de Nederlandse of de naam in Vlaanderen voor die categorie dan vind ik Kenners beter want Hobby klinkt vind ik minder serieus.
Afbeelding
Plaats reactie