Viticulture: een van de beste worker placement spellen bij ons in huis. Zoveel hebben we daar niet van, dus dat is ook weer niet zo moeilijk. Maar goed, samengevat vinden wij dat spel heerlijk thematisch, mooi, spannend, soepel en alweer zeker 50 potjes leuk. Na zoveel spelletjes ontstond bij ons wel een beetje een vast patroon. Snel nieuwe medewerkers trainen, veld verkopen, wijnkelders bouwen, irrigatie verzorgen en door. Het spel bleef dus steeds langer in de kast staan in de loop der tijd. Tot een paar dagen geleden: het spel verplaatst zich van Toscane naar Bordeaux. Bordeaux is een nieuw speelbord dat ingesleten paadjes weghaalt, meer controle geeft over de kaarten die beschikbaar zijn en ook nog eens het tweespelersspel verbetert. Aldus de ontwerper: Jamey Stegmaier.
Wat is nieuw aan Bordeaux en is het een goede uitbreiding?
Eerst het uiterlijk maar. Ik vind het artwork van Beth Sobel (Tuscany) mooier dan dat van Sylvain Leroy (Bordeaux). Maar dat is een kwestie van smaak. Ook de nieuwe extra benadrukte vakjes voor de nieuwe ‘experts’ vind ik niet echt goed integreren met de natuurlijke uitstraling van de rest van het bord. Dat er geen plek meer is voor de oranje gebouwkaarten, is jammer. Maar goed, verder prima bord, qua beeld op tafel.
De nieuwigheden dan. Je kunt in de lente experts inhuren die permanent een actie sterker maken, als je die actie tenminste kiest. Cool wel. Maar heel vaak gebruiken doe je ze niet, want zoals het hoort in een goed spel: er zijn ook andere keuzes interessant en het blijft een race, dat Viticulture. In een jaar of 6/7 (six seven) is het spel wel gespeeld. Edoch: leuk extraatje die experts.
Er zijn meer bonussen beschikbaar bij twee spelers. Prima plan is dat.
De plant- en verkoopkaarten liggen nu ook open. Je hebt dus veel minder geluk nodig om de goeie te pakken. Zo’n goed idee dat je je afvraagt waarom ze dat niet meteen hadden bedacht. Een stevige verbetering.
De invloed gebiedjes van Tuscany zijn verdwenen. Daar heb ik geen mening over. Thematisch was dit element wat vreemd, maar ik vond het ook wel leuk eigenlijk. Gelukkig passen beide borden gewoon in de doos.
De start is anders: je kunt geen velden meer verkopen en je start er met slechts een. Je krijgt ook wat meer materiaal in het begin, en geld. Beter, vind ik. Waarom? Omdat het verkopen van een veld mijn eerste of tweede actie in het spel was. Alles voor de lires in het begin.
Het inkomenspoor is ook iets anders geworden: je begint al met 1 lire inkomen en je kunt doorgroeien naar 7 in plaats van 5. Ook verdien je onderweg punten. Sowieso krijg je voor meer acties punten als je aan voorwaarden voldoet. Prima. Wijn maken met de turbo erop.
Het wisselen van materialen en geld is ruimer, maar ook aan regels gebonden: elke wissel kan in principe maar een keer per spel. Beter? Mwah, boeit niet zo. Een efficiënte speler gebruikte die actie toch al niet vaak.
Er zijn enkele nieuwe acties toegevoegd waarmee je iets meer mogelijkheden hebt, helemaal als je een expert weet in te zetten. Een actie waarmee je een kleine oogst in de zomer kunt doen, of een waarmee je een willekeurige andere actie kunt doen, in elk seizoen. Of een expert die je net getrainde medewerker in de lente of zomer aan het werk zet. Niet zo thematisch allemaal, wel lekker flex.
Aan het eind van het spel wissel je nog je wijn, druiven en geld in voor punten. Een kleine verbetering, lijkt het. Aan de andere kant: als je goed speelt, heb je nauwelijks wat over aan het eind, nietwaar? Beetje onnodig dus misschien.
Mijn algemene beeld is dat Bordeaux voldoende nieuws toevoegt voor weer vele potjes Viticulture. Wat me daarbij nog het meest opvalt is de snelheid waarmee je dit spel speelt. Sneller dan Tuscany? Ik weet het niet, maar het voelt wel zo. Je bouwt je wijnboerderij in een paar jaar op, waarna het pats boem knal naar het einde gaat.
Conclusie: voor de veelspelers biedt Bordeaux genoeg verbetering/afwisseling (doorhalen wat niet van toepassing is). Als je nog maar net met Tuscany bent begonnen, is Bordeaux overbodig. Voor ons geldt dat we voorlopig prima blij zijn om op Bordeaux te spelen. Maar Tuscany blijft in de doos en wacht zijn kans af. Die zeker weer gaat komen. Afwisseling is goed en kan ook de andere kant weer op, nietwaar?
Viticulture Bordeaux: wijn maken op een nieuw speelbord - wat is anders?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Pura Vida
- Kardinaal
- Bert B.
- Professor Pimpel
Re: Viticulture Bordeaux: wijn maken op een nieuw speelbord - wat is anders?
Dat er plantkaarten open liggen is een goede verbetering. We lopen er nogal eens tegenaan dat je steeds de verkeerde trekt. Daar heb ik deze uitbreiding niet voor nodig. Dat kunnen we vanaf nu ook gewoon toepassen.
Bij gelegenheid deze uitbreiding in huis halen. We hebben de Duitse editie dus dat wordt wachten tot we daar een keer zijn.
Bedankt weer voor je schrijfsel.
Bij gelegenheid deze uitbreiding in huis halen. We hebben de Duitse editie dus dat wordt wachten tot we daar een keer zijn.
Bedankt weer voor je schrijfsel.
- Jerome
- Gouverneur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Klinkt goed. Het bord is is ook hier binnen en ik verheug me wel op het eerste potje. Viticulture staat in onze top-3 meest gespeelde spellen maar ligt alweer jaren op zolder.
- Pura Vida
- Kardinaal
Op zolder zelfs. Ik ben benieuwd hoe dat eerste potje bevalt.Jerome schreef: vr 20 feb 2026, 17:13 Klinkt goed. Het bord is is ook hier binnen en ik verheug me wel op het eerste potje. Viticulture staat in onze top-3 meest gespeelde spellen maar ligt alweer jaren op zolder.
- Carrie
- Veenboer
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
De laatste keer dat we deze speelden (Essential edition) was met Tuscany. Ben benieuwd hoe dit gaat zijn. 
- Pura Vida
- Kardinaal
Voldoende anders in elk geval, denk ik. Hoop ik. Voor ons is Tuscany niet overbodig geworden, want toch ook uitstekend. Na een tijdje Bordeaux gaan we daar geheid weer naar terug.Carrie schreef: za 21 feb 2026, 22:43 De laatste keer dat we deze speelden (Essential edition) was met Tuscany. Ben benieuwd hoe dit gaat zijn.![]()
Wij hebben intussen wel besloten om de oranje gebouwen van Tuscany achterwege te laten op het Bordeaux bord. Omdat je er in het begin 4 krijgt en omdat de combinatie met de 'bouw expert' al te sterk is, wat een nieuw ingesleten paadje veroorzaakt. Als voorbeeld, zie foto. Leverde zoon 2 maar liefst 14 punten op in 4 jaar door bijna alleen maar te bouwen.