Als u elke dag een ander spel van Reiner Knizia wilt spelen, bent u meer dan twee jaar zoet. Het hoeft geen betoog dat de man wel wat verstand van zaken heeft. Maar wie meer dan 800 spellen ontwerpt, produceert zonder twijfel ook nu en dan een miskleun of Makatsu.
Foto: spelhuis.nl
In Makatsu ontvangt elke speler een eigen dek (dojo) dat uit 24 kaarten bestaat. Dat zijn telkens 8 kaarten met de waarden 1-8 in de kleuren geel, blauw en paars.
In het midden worden straffiches gelegd. Die tonen de waarde 1, 2 of 3. Als u straffiches moet nemen, neemt u in de eerste ronde straffiches met waarde 1, in de tweed ronde verdubbelt de waarde van de straffiches en in ronde 3, levert een fiche – u raadt het al – 3 strafpunten op.
Per ronde worden een aantal slagen gespeeld. Daarvoor neemt u vier kaarten op handen. Om beurt wordt een kaart open op tafel gelegd tot elke speler twee kaarten heeft gespeeld. De overige twee handkaarten worden apart gelegd en vormen de start van uw eigen trekstapel voor ronde twee.
De gespeelde kaarten worden met elkaar vergeleken. Als u de hoogste waarde van een kleur hebt gespeeld, wordt u gestraft. (Bij gelijkstand de speler die als laatste de hoogste kaart speelde) De hoogste blauwe kaart levert 1 straffiche op. De hoogste gele kaart 2 straffiches en de hoogste paarse kaart 1 straffiche en het startspelerfiguur.
Na 6 slagen is de eerste ronde voorbij. Ronde twee wordt gespeeld met de 12 apart gelegde kaarten. Ronde drie wordt met 6 kaarten gespeeld.
De speler die het minste strafpunten bezit, wint.
Foto: Amazon
Laat ik maar met een positieve noot beginnen. Makatsu ziet er leuk en speels uit. Helaas kan met 1 positieve noot niet echt mooie muziek gemaakt worden.
Ik ben grote fan van Reiner Knizia en zijn vaak innovatieve ideeën en ook Makatsu lijkt over een innovatieve twist te beschikken maar het werkt naar mijn mening voor geen meter. Ik was wel nog nieuwsgierig enthousiast tijdens het lezen van de spelregels. Maar dat enthousiasme hield niet lang stand.
Makatsu heeft niks met kaarten of slagenspellen te maken, daarvoor is het te eenvoudig en worden de spelers niet uitgedaagd. Zelfs als u alle kaarten telt, hebt u weinig voordeel. Geluk bij het trekken van de kaarten en geluk met wat de andere spelers op datzelfde moment trekken. Na ronde twee hadden wij het eigenlijk al gehad.
Ook thematisch is Makatsu een mismatch. U moet volgens de beschrijving op de achterkant van de doos uw beste Ninja’s presenteren en verschillende proeven tot een goed einde brengen om indruk te maken op Sensei Makatsu. Geen idee wat de verschillende proeven zijn, ook geen idee waarom de hoogste kaarten dan bestraft worden en al helemaal geen idee wat de link met het thema en het spelmechanisme is.
Makatsu doet Reiner Knizia wat mij betreft oneer aan.
- 999 Games
- Auteur: Reiner Knizia
- Artwork: Sofia Müller
- 2 -6 vanaf 8 jaar
- 20 minuten
- Adviesprijs: €18