Makatsu

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Makatsu

Bericht door Fabrice »

Makatsu

Als u elke dag een ander spel van Reiner Knizia wilt spelen, bent u meer dan twee jaar zoet. Het hoeft geen betoog dat de man wel wat verstand van zaken heeft. Maar wie meer dan 800 spellen ontwerpt, produceert zonder twijfel ook nu en dan een miskleun of Makatsu.

makatsu-doos.png
Foto: spelhuis.nl

In Makatsu ontvangt elke speler een eigen dek (dojo) dat uit 24 kaarten bestaat. Dat zijn telkens 8 kaarten met de waarden 1-8 in de kleuren geel, blauw en paars.
In het midden worden straffiches gelegd. Die tonen de waarde 1, 2 of 3. Als u straffiches moet nemen, neemt u in de eerste ronde straffiches met waarde 1, in de tweed ronde verdubbelt de waarde van de straffiches en in ronde 3, levert een fiche – u raadt het al – 3 strafpunten op.

Per ronde worden een aantal slagen gespeeld. Daarvoor neemt u vier kaarten op handen. Om beurt wordt een kaart open op tafel gelegd tot elke speler twee kaarten heeft gespeeld. De overige twee handkaarten worden apart gelegd en vormen de start van uw eigen trekstapel voor ronde twee.

De gespeelde kaarten worden met elkaar vergeleken. Als u de hoogste waarde van een kleur hebt gespeeld, wordt u gestraft. (Bij gelijkstand de speler die als laatste de hoogste kaart speelde) De hoogste blauwe kaart levert 1 straffiche op. De hoogste gele kaart 2 straffiches en de hoogste paarse kaart 1 straffiche en het startspelerfiguur.

Na 6 slagen is de eerste ronde voorbij. Ronde twee wordt gespeeld met de 12 apart gelegde kaarten. Ronde drie wordt met 6 kaarten gespeeld.
De speler die het minste strafpunten bezit, wint.

Makatsu-spelmateriaal.jpg
Foto: Amazon

Laat ik maar met een positieve noot beginnen. Makatsu ziet er leuk en speels uit. Helaas kan met 1 positieve noot niet echt mooie muziek gemaakt worden.
Ik ben grote fan van Reiner Knizia en zijn vaak innovatieve ideeën en ook Makatsu lijkt over een innovatieve twist te beschikken maar het werkt naar mijn mening voor geen meter. Ik was wel nog nieuwsgierig enthousiast tijdens het lezen van de spelregels. Maar dat enthousiasme hield niet lang stand.

Makatsu heeft niks met kaarten of slagenspellen te maken, daarvoor is het te eenvoudig en worden de spelers niet uitgedaagd. Zelfs als u alle kaarten telt, hebt u weinig voordeel. Geluk bij het trekken van de kaarten en geluk met wat de andere spelers op datzelfde moment trekken. Na ronde twee hadden wij het eigenlijk al gehad.

Ook thematisch is Makatsu een mismatch. U moet volgens de beschrijving op de achterkant van de doos uw beste Ninja’s presenteren en verschillende proeven tot een goed einde brengen om indruk te maken op Sensei Makatsu. Geen idee wat de verschillende proeven zijn, ook geen idee waarom de hoogste kaarten dan bestraft worden en al helemaal geen idee wat de link met het thema en het spelmechanisme is.
Makatsu doet Reiner Knizia wat mij betreft oneer aan.

• 999 Games
  • Auteur: Reiner Knizia
  • Artwork: Sofia Müller
  • 2 -6 vanaf 8 jaar
  • 20 minuten
  • Adviesprijs: €18
Makatsu-spel.webp

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Makatsu

Bericht door roubosga »

Natuurlijk slaat het thematisch nergens op, maar dat hebben de meeste kaartspellen.
Toch vind ik het persoonlijk wel een aardig spelletje, vooral met meer dan vier spelers.
Gooi je die hoge kaart nu alvast weg of bewaar je hem voor de volgende ronde met de kans dat het je meer strafpunten oplevert. Ook het kleine geluksmomentje als een andere speler dezelfde hoge kaart als jij aflegt.
En in de laatste ronde proberen om de Makatsu te bemachtigen zodat, mocht het een gelijkspel worden, jij wint.
In mijn spellengroep wordt dit spelletje wel gewaardeerd.
Geef het nog eens een kans als je met vijf of zes spelers bent.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Eens met roubusga. Met minder dan vier moet je dit niet spelen, en liever nog met vijf of zes. Dan zit er nog steeds een stevige dosis geluk in, maar het gokelement in het spelen van een hoge kaart in de hoop dat iemand anders die ook kwijt moment, de momentjes van leedvermaak als iemand met een ogenschijnlijk veilige kaart toch strafpunten krijgt, geven dit spel toch dat 'je ne sais quoi' waardoor het een plezier is om te spelen. En met een speelduur van ongeveer een kwartier blijft het vaak niet bij één potje.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik bespeur een brede behoefte om de spellendatabase te vullen met heel verschillende waarderingen voor Makatsu.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: wo 18 mar 2026, 11:39 Ik bespeur een brede behoefte om de spellendatabase te vullen met heel verschillende waarderingen voor Makatsu.
Ga je gang:
BSM-spellendatabase: Makatsu
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Die is nog steeds in beta...
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Peter Hein schreef: wo 18 mar 2026, 15:37 Die is nog steeds in beta...
Klopt, maar dat hoeft je niet tegen te houden om waarderingen in te geven.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Bart schreef: wo 18 mar 2026, 23:23
Peter Hein schreef: wo 18 mar 2026, 15:37 Die is nog steeds in beta...
Klopt, maar dat hoeft je niet tegen te houden om waarderingen in te geven.
Nou, daar denkt deze site anders over :wink:
Als ik op Pura’s link klik krijg ik een foutmelding..,
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Die zat er al in van vorige maand. Zie Makatsu
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Bèta-versie van de BSM-spellendatabase nog niet geactiveerd?
Lees instructies via deze link.
Plaats reactie