Carcassonne... met welke uitbreidingen speelden wij?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Pura Vida
- Kardinaal
Carcassonne... met welke uitbreidingen speelden wij?
Quizvraag: met welke uitbreidingen speelden wij Carcassonne?
De winnaar mag een keuze maken uit een van de kaartspelletjes die hier teveel zijn. Te weten Weerwolven 1 nacht, Lemur Tails, Take 5!, Ohanami of Coyote. Succes!
Labels:
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Carcassonne... met welke uitbreidingen speelden wij?
Enkele uitbreidingen zijn voor mij zeer duidelijk herkenbaar, voor andere was er meer opzoekwerk nodig.
Om het spannend te houden, stuur ik je mijn lijstje met een pb.
- Pura Vida
- Kardinaal
Of Bart is een connaisseur of de vraag was te makkelijk, maar Bart had het goed. Edoch ziet hij af van zijn prijs, zodat de prijsvraag nog open ligt. Verder geen kenners in de zaal?Bart schreef: di 31 mar 2026, 22:17 Enkele uitbreidingen zijn voor mij zeer duidelijk herkenbaar, voor andere was er meer opzoekwerk nodig.
- Bart
- Beheerder
Ik heb wel meer dan een uur met vergrootglas op je speeltafel gekeken.Pura Vida schreef: wo 01 apr 2026, 09:29Of Bart is een connaisseur of de vraag was te makkelijk, maar Bart had het goed. Edoch ziet hij af van zijn prijs, zodat de prijsvraag nog open ligt. Verder geen kenners in de zaal?Bart schreef: di 31 mar 2026, 22:17 Enkele uitbreidingen zijn voor mij zeer duidelijk herkenbaar, voor andere was er meer opzoekwerk nodig.
- Pura Vida
- Kardinaal
Gelukkig maar.Bart schreef: wo 01 apr 2026, 12:56Ik heb wel meer dan een uur met vergrootglas op je speeltafel gekeken.Pura Vida schreef: wo 01 apr 2026, 09:29Of Bart is een connaisseur of de vraag was te makkelijk, maar Bart had het goed. Edoch ziet hij af van zijn prijs, zodat de prijsvraag nog open ligt. Verder geen kenners in de zaal?Bart schreef: di 31 mar 2026, 22:17 Enkele uitbreidingen zijn voor mij zeer duidelijk herkenbaar, voor andere was er meer opzoekwerk nodig.
-
Dennis77
- Veenboer
Leuk initiatief! Ik zie er wel een aantal, maar ik gun sowieso ook iemand de prijs. Zal achteraf checken of en hoeveel ik er goed had
.
-
Patries
- Sojaboon
Deze zou ik ook nog wel kunnen achterhalen, maar ook ik gun het iemand anders 
Zo'n 20 jaar terug hadden wij een verzamelwoede om zoveel mogelijk uitbreidingen te verzamelen. We hadden er zo veel, dat het spel niet leuk meer zo lang zou duren. Op een gegeven moment besloten we om het spel te stoppen na 2 uur en weer later na 100 tegels gespeeld te hebben. Toen kwamen we erachter dat al die uitbreidingen niet tot zijn recht kwamen. Toen maar besloten om er een aantal te verkopen (er zijn blijkbaar nog steeds mensen met deze verzamelwoede). Nu hebben we alleen nog maar de klassieke uitbreidingen. Misschien wordt het dan weer leuk om met alle tegels te spelen.
Zo'n 20 jaar terug hadden wij een verzamelwoede om zoveel mogelijk uitbreidingen te verzamelen. We hadden er zo veel, dat het spel niet leuk meer zo lang zou duren. Op een gegeven moment besloten we om het spel te stoppen na 2 uur en weer later na 100 tegels gespeeld te hebben. Toen kwamen we erachter dat al die uitbreidingen niet tot zijn recht kwamen. Toen maar besloten om er een aantal te verkopen (er zijn blijkbaar nog steeds mensen met deze verzamelwoede). Nu hebben we alleen nog maar de klassieke uitbreidingen. Misschien wordt het dan weer leuk om met alle tegels te spelen.
-
Dennis77
- Veenboer
Daarom wisselde wij ze altijd af. We deden er meestal één, hooguit twee tegelijk.
-
Patries
- Sojaboon
Daarvoor spelen we het ook weer niet heel vaak. Dan doen we er 5 jaar over voordat we alles gehad hebben
En het uitzoeken achteraf is ook niet mijn hobby. We hebben nu het basisspel en de uitbreidingen die onlangs opnieuw uitgebracht zijn (maar dan in oude versie). Al die mini-uitbreidingen, katapult en graaf hebben we weggedaan.
- Pura Vida
- Kardinaal
Bij ons zit alles, van uitbreiding 1 tot en met 9 en de Graaf en rivier, in de basisdoos. Die enkele keer dat we het spelen, vind ik het sorteren en opbergen juis een heerlijk rustgevend karweitje. De meeste uitbreidingen blijven overigens in hun elastiekjes zitten, we gebruiken meest 1, 2 en 5: voor ons de meest leuke en opbouwende uitbreidingen.
Enfin, niemand behalve Bart in PB heeft het dus goed geraden. Er zijn ook maar weinig Carcassonne liefhebbers in the house misschien.
Enfin, niemand behalve Bart in PB heeft het dus goed geraden. Er zijn ook maar weinig Carcassonne liefhebbers in the house misschien.
- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Of de opgave was te groot.
En de opmerking van Bart dat hij een uur nodig had, hielp ook niet mee.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- Bart
- Beheerder
Sommige uitspraken van ondergetekende moet je met een korreltje zout nemen.JeVo schreef: do 09 apr 2026, 11:22
-
Patries
- Sojaboon
Een ding wat ik niet leuk vind aan bordspellen: het opruimen. Zo'n hekel aan. Ik doe veel in druk/sluitzakjes en daar schrijf ik tegenwoordig op wat erin hoort te zitten: kunnen mijn medespelers mee helpen opruimenPura Vida schreef: do 09 apr 2026, 09:07 Die enkele keer dat we het spelen, vind ik het sorteren en opbergen juis een heerlijk rustgevend karweitje.
- Bert_
- Website beheerder
Ik deed onlangs weer enkele potjes Carcassonne, dus ik waag me vanavond aan de opgave!
Leuke prijsvraag, zal een speurtocht zijn.
Speel zelf graag standaard met herbergen en kathedralen, zoals velen. De vernieuwde torens zijn ook goed bevallen.
We experimenteren trouwens eens met meer uitbreidingen, maar dan geen boeren. Dat laatste bevalt wel: de eindtelling gaat sneller, en zo hebben we geen zones waar je de boeren wel moet winnen om kans de maken op de eerste plek.
Speel zelf graag standaard met herbergen en kathedralen, zoals velen. De vernieuwde torens zijn ook goed bevallen.
We experimenteren trouwens eens met meer uitbreidingen, maar dan geen boeren. Dat laatste bevalt wel: de eindtelling gaat sneller, en zo hebben we geen zones waar je de boeren wel moet winnen om kans de maken op de eerste plek.
- Pura Vida
- Kardinaal
Interessant idee, spelen zonder boeren. Ik vind die boeren juist wel een sterk extra laagje, zeg maar. Zeker met de boerderijen erbij uit de vijfde uitbreiding.Bert_ schreef: do 09 apr 2026, 20:28 Ik deed onlangs weer enkele potjes Carcassonne, dus ik waag me vanavond aan de opgave!
Je antwoord op de vraag was overigens nét niet compleet. Helaas.