Goa Master Print-editie bij Quined Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Goa Master Print-editie bij Quined Games

Bericht door Bart »

Het volgende nieuws hadden we ergens gemist. We vinden het meer dan de moeite om dit alsnog te brengen.

Uitgever Quined Games ronde in maart een succesvolle crowdfundingcampagne op GameFound af voor de Master Print-versie van Goa, de klassieker van Rüdiger Dorn. De campagne werd gesteund door 2.260 backers en er werden twaalf stretchdoelen vrijgegeven. Er zijn twee versies van deze luxe Master Print: een Merchant- en een Governor-uitgave, respectievelijk met houten of acryl tegels.

Geïnteresseerden die de oorspronkelijke campagne hebben gemist, kunnen intekenen via een "late pledge" op Gamefound.

Goa.webp

In Goa nemen spelers de rol aan van handelaren tijdens de Portugese specerijenhandel aan het begin van de zestiende eeuw. Concurrerende bedrijven handelen in specerijen, sturen schepen en kolonisten de wereld in en investeren geld. Sta je bovenaan of onderaan? Dat hangt af van hoe je je winst investeert. Maak je je schepen efficiënter? Verbeter je je plantages? Werf je meer kolonisten?

Goa is een spel waarin keuzes moeten afgewogen worden. Centraal staat een interactief veilingsysteem waarmee spelers plantages, schepen en andere mogelijkheden verwerven om hun handelsnetwerk uit te bouwen. Daarbij draait het om strategische planning, efficiënt grondstoffenbeheer en het optimaliseren van specerijenproductie.

De nieuwe Master Print-editie bevat onder meer herziene spelregels, vernieuwde illustraties en verbeterde spelcomponenten. Daarnaast voegt de Master Print-editie extra modules en varianten toe die de herspeelbaarheid moeten vergroten.

Deze Goa Master Print-editie zal vanaf maart 2027 beschikbaar zijn. Er komt ook een retaileditie. De verschijningsdatum daarvan werd nog niet vrijgegeven.

Goa_spelonderdelen.jpg

Goa - Master Print-editie | Quined Games - 2027
  • auteur: Rüdiger Dorn
  • grafisch werk: Naïade
  • aantal spelers: 1 tot 4
  • leeftijd: vanaf 12 jaar
  • speelduur: 90 minuten

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Goa Master Print-editie bij Quined Games

Bericht door Edwin84 »

GOA is een klassieker. Maar weet niet of mensen hierop zitten te wachten.

Veel klassiekers zoals Hacienda bijvoorbeeld worden opnieuw uitgebracht maar malen geen indruk meer. Soms is een ontwerp door de tijd ingehaald.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef: do 28 mei 2026, 09:28 GOA is een klassieker. Maar weet niet of mensen hierop zitten te wachten.

Veel klassiekers zoals Hacienda bijvoorbeeld worden opnieuw uitgebracht maar malen geen indruk meer. Soms is een ontwerp door de tijd ingehaald.
Goa (na Istanbul het hoogste genoteerde spel van Rüdiger Dorn met plek 313 op BGG) voelt voor mij toch wel een stuk interessanter dan iets als Hacienda (het op de zestiende plek genoteerde spel van Wolfgang Kramer met rank 1589 op BGG). Uiteraard bepaalt de potentiële koper of die deze heruitgave interessant genoeg vindt, maar de vergelijking tussen deze twee heruitgaven voelt voor mij als appels met peren ;). De nieuwe versie ziet er iig erg mooi uit als je het mij vraagt :) en het lijkt me een eer om deze alom bekende titel te mogen heruitgeven!
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Zowel Goa als Hacienda zijn uitstekende spellen. Ik moet wel zeggen dat ik Hacienda al een tijd niet gespeeld heb, en Goa nog vrijwel elk jaar wel een keertje op tafel komt.
Maar ik zit er inderdaad niet op te wachten, ik heb van beide het origineel in huis. :mrgreen:
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Ik kan alleen zeggen dat ik Haciënda ooit belachelijk goedkoop nieuw heb gekocht en dat hij sindsdien nog altijd in de seal zit…
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Edwin84 schreef: do 28 mei 2026, 09:28 GOA is een klassieker. Maar weet niet of mensen hierop zitten te wachten.

Ik zit er redelijk hetzelfde in. Zag een tijdje geleden ook een aankondiging van een nieuwe, grote (en waarschijnlijk dure) heruitgave van Eufraat & Tigris. Goa, Hacienda en E&T zijn spellen die ik regelmatig speelde in de periode dat de keuze een stuk kleiner was, maar met intussen zo veel (in mijn ogen) betere spellen om uit te kiezen zie ik mezelf er nu niet meer mijn speeltijd of mijn geld aan besteden.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Wel opvallend dat het spel in 10 talen verschijnt maar niet in het Nederlands (en dat bij een Nederlandse uitgever).
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

sinead schreef: do 28 mei 2026, 21:44 Wel opvallend dat het spel in 10 talen verschijnt maar niet in het Nederlands (en dat bij een Nederlandse uitgever).
Dat is inderdaad wel opmerkelijk. Al moet ik zeggen dat Nederlands niet meer zo'n belangrijke taal lijkt als jaren geleden.

Wellicht offtopic, maar merk dit ook bij videogames.

Vroeger kwam een spel uit gericht op kinderen en gezinnen in Engels, Frans, Duits, Nederlands, Spaans en Italiaans.

Tegenwoordig staat Nederlands er bijna nooit meer tussen, maar gek genoeg wel Pools, Oekraïns en Koreaans