To infinity and beyond? Wat is jouw favoriete ruimte- of sci-fi spel?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
To infinity and beyond? Wat is jouw favoriete ruimte- of sci-fi spel?
Space, the final frontier.
To infinity and beyond!
In a galaxy far away...
foto: NY Times
Gisteren was er in het nieuws geen ontkomen aan SpaceX en Elon Musk. Het Amerikaanse bedrijf SpaceX maakte immers zijn langverwachte beursdebuut op Nasdaq. Er werd enorm uitgekeken naar deze IPO omdat dit de grootste beursgang ooit is: SpaceX haalde ongeveer 75 miljard dollar op. Na een lange koersvorming steeg de beurskoers op de eerste handelsdag met bijna 20%. Hierdoor steeg de totale bedrijfswaarde van SpaceX tot boven de 2.000 miljard dollar.
SpaceX ontwikkelt herbruikbare raketten en sateliettechnologie. Starlink, een operationeel netwerk van duizenden satellieten dat internetdiensten aanbiedt is een onderdeel van SpaceX. Maar de ingenieurs, samen met de oprichter, werken en dromen ondertussen verder: datacenters in de ruimte, toekomstige missies naar de maan en Mars, ontginnen van grondstoffen op andere planeten, ...
Een hele inleiding en aanleiding om vandaag eens te polsen naar jullie favoriete bord- en kaartspellen in het thema van ruimtevaart of science-fiction. Een thema dat zowel voor als tegenstanders kent. Ook in mijn spelomgeving ken ik mensen die al op voorhand een spel met een ruimtethema afwimpelen.
Een aantal titels zullen voor de hand liggen, maar wie weet zitten er ook verborgen pareltjes tussen? We kijken uit naar jullie reacties!
To infinity and beyond!
In a galaxy far away...
foto: NY Times
Gisteren was er in het nieuws geen ontkomen aan SpaceX en Elon Musk. Het Amerikaanse bedrijf SpaceX maakte immers zijn langverwachte beursdebuut op Nasdaq. Er werd enorm uitgekeken naar deze IPO omdat dit de grootste beursgang ooit is: SpaceX haalde ongeveer 75 miljard dollar op. Na een lange koersvorming steeg de beurskoers op de eerste handelsdag met bijna 20%. Hierdoor steeg de totale bedrijfswaarde van SpaceX tot boven de 2.000 miljard dollar.
SpaceX ontwikkelt herbruikbare raketten en sateliettechnologie. Starlink, een operationeel netwerk van duizenden satellieten dat internetdiensten aanbiedt is een onderdeel van SpaceX. Maar de ingenieurs, samen met de oprichter, werken en dromen ondertussen verder: datacenters in de ruimte, toekomstige missies naar de maan en Mars, ontginnen van grondstoffen op andere planeten, ...
Een hele inleiding en aanleiding om vandaag eens te polsen naar jullie favoriete bord- en kaartspellen in het thema van ruimtevaart of science-fiction. Een thema dat zowel voor als tegenstanders kent. Ook in mijn spelomgeving ken ik mensen die al op voorhand een spel met een ruimtethema afwimpelen.
Een aantal titels zullen voor de hand liggen, maar wie weet zitten er ook verborgen pareltjes tussen? We kijken uit naar jullie reacties!
Labels:
-
Dennis77
- Regenmaker
Re: To infinity and beyond? Wat is jouw favoriete ruimte- of sci-fi spel?
Eerste wat me te binnenschiet is Dune Imperium. Tof spel, wat ik helaas niet vaak genoeg op tafel krijg. De meeste personen in mijn omgeving vinden het niks. Ik ben groot fan van de boeken en dat helpt natuurlijk enorm.
-
WTULTC
- Elfenkoning
De Crew... Al is het space thema erop geplakt. Dit blijft een super slagen spel.
Space Base... Volgt op een 2e plaats. Leuk al je motortje begint te lopen.
MLEM space agency... De katten die de ruimte ontdekken in dit spel staan bij mij op 3. Eigenlijk met vanwege de mooie speelmat etc.
Space Base... Volgt op een 2e plaats. Leuk al je motortje begint te lopen.
MLEM space agency... De katten die de ruimte ontdekken in dit spel staan bij mij op 3. Eigenlijk met vanwege de mooie speelmat etc.
-
Pura Vida
- Kardinaal
De inleiding schiet bij mij helemaal verkeerd, sorry. Space X wordt geleid door een racistische biljonair die nul belasting betaalt maar met zijn luizige centen wel een wereldwijd haatplatform in leven houdt en een dito racistische geriatrische patient in het zadel helpt. We mogen eigenlijk niet zwijgen over deze waanzinnige, die met zijn techbro's de hele wereld naar de knoppen dreigt te helpen en daar nog trots bij staat te zwatelen.
Dat gezegd hebbende, heb ik wel iets met het ruimte thema. Als spellen dat thema goed gebruiken, dan ben ik wel in voor een potje. Terraforming Mars bijvoorbeeld. SETI. Gaia Project. Race for the Galaxy. Allemaal toppers.
Dat gezegd hebbende, heb ik wel iets met het ruimte thema. Als spellen dat thema goed gebruiken, dan ben ik wel in voor een potje. Terraforming Mars bijvoorbeeld. SETI. Gaia Project. Race for the Galaxy. Allemaal toppers.
-
Bart
- Beheerder
Dat begrijp ik helemaal, maar de actualiteit diende enkel als een kapstok naar deze themaspellen.Pura Vida schreef: za 13 jun 2026, 12:35 De inleiding schiet bij mij helemaal verkeerd, sorry. Space X wordt geleid door een racistische biljonair die nul belasting betaalt maar met zijn luizige centen wel een wereldwijd haatplatform in leven houdt en een dito racistische geriatrische patient in het zadel helpt. We mogen eigenlijk niet zwijgen over deze waanzinnige, die met zijn techbro's de hele wereld naar de knoppen dreigt te helpen en daar nog trots bij staat te zwatelen.
Mijn favorieten zijn:
- Star Realms: deckbuilding kaartspel, duurt niet al te lang; is me indertijd op het Spellenspektakel geïntroduceerd door een naamgenoot; én we kregen de speluitleg van een enthousiaste Michael Bruinsma; heeft al vele uren spelplezier opgeleverd (afwisselend met de fantasy-variant Hero-Realms)
- MLEM: Space Agency: de kattige Knizia-versie van Celestia; push-your-luck ten volle uit; I love it
- Eclipse: New Dawn for the Galaxy: veel te lang geleden, maar met prettige herinneringen van exploratie, technische opbouw en veroveringen met binnenvallen langs de zijdeur.
- Battlestar Galactica: The Board Game: prachtige serie en leuk spel met de onbekende verrader onder de crew; ondertussen verbannen naar verre oorden, omdat het spel helaas te weinig op tafel kwam (verkeerde spellenvrienden? druk leven?)
-
WTULTC
- Elfenkoning
@ Pura, ik zou op je reactie kunnen reageren gezien we een verschillende politieke kleur hebben want er zijn mensen die daar anders over denken. Je kunt alles van hem vinden maar hij zorgt wel voor enorme technische vooruitgang door veel te investeren in technologische ontwikkeling. Verder kunnen we het hier inderdaad beter hebben over spellen.
-
Patries
- Grote Dienaar
Ik heb even in mijn collectie gekeken en ik kom alleen Unlock Star Wars tegen. Dan weet je vast wel in welk team ik zit 
Op het spsp heb ik nog wel Seti geprobeerd. Het mechanisme met die draaiende schijven vond ik echt wel leuk, maar ja, ruimtethema he ...
Op het spsp heb ik nog wel Seti geprobeerd. Het mechanisme met die draaiende schijven vond ik echt wel leuk, maar ja, ruimtethema he ...
-
Edwin84
- Elfenkoning
Ben niet echt een grote ruimte fan. Maar als ik dan kies:
Mission Red Planet. Een leuke variant op Machiavelli met geine karakters kiezen.
Of MLEM wat voor mij de vervanger van Celstoa of Cloud 9 is.
Mission Red Planet. Een leuke variant op Machiavelli met geine karakters kiezen.
Of MLEM wat voor mij de vervanger van Celstoa of Cloud 9 is.
-
Jerome
- Gouverneur
+1!Pura Vida schreef: za 13 jun 2026, 12:35 De inleiding schiet bij mij helemaal verkeerd, sorry. Space X wordt geleid door een racistische biljonair die nul belasting betaalt maar met zijn luizige centen wel een wereldwijd haatplatform in leven houdt en een dito racistische geriatrische patient in het zadel helpt. We mogen eigenlijk niet zwijgen over deze waanzinnige, die met zijn techbro's de hele wereld naar de knoppen dreigt te helpen en daar nog trots bij staat te zwatelen.
En om in te gaan op de vraag van dit draadje:
Race for the Galaxy
Vroeger vond ik High Frontier ook fantastisch maar ook dat spel heeft een vies bijsmaakje gekregen (net als Terraforming Mars, al heeft dat mijn mening niet beïnvloed want dat vond ik altijd al een kutspel).
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Galactic Cruise is het eerste dat in me op komt. Er staan een aantal spellen met ruimte thema hier in de kast. Alleen vrees ik dat Galactic Cruise de enige is die we gespeeld hebben. Terraforming Mars hebben we even geprobeerd op een beurs vorig jaar, daarna aangeschaft, maar nog niet gespeeld. SETI, gekocht, maar ligt ook nog te wachten.
En dan Battlestar Galactica....die ligt al heel lang te wachten, maar we zijn maar met 2 hier thuis.
En dan Battlestar Galactica....die ligt al heel lang te wachten, maar we zijn maar met 2 hier thuis.
-
Bart
- Beheerder
Spannend: wie van jullie beiden zou een Cylon kunnen zijn?siepie schreef: za 13 jun 2026, 19:33 En dan Battlestar Galactica....die ligt al heel lang te wachten, maar we zijn maar met 2 hier thuis.
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Nou ik kan me de serie nog wel herinneren en volgens mij wist Starbuck niet of ze er eentje was....
Dus het zou kunnen met 2, dat ik het dan zelf niet weet
-
Aras
- Geheim Genootschap
TI4 en Eclipse zijn toch wel de spellen die bij mij opkomen.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Als ludiek fossiel noem ik er een waarmee ik rond 1980 in de hobby ben beland. Freedom in the Galaxy, een 20 uur durende strijd tussen dappere rebellen en een evil galactic empire (als het ware een imperium van space nazis, om niet af te dwalen van het thema Musk).
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Als grote sciencefiction (and science in general) fan, is dit één van mijn favoriete thema's.
Ik heb hier zelf in de kast staan: Gaia project, Seti, Terraforming Mars Ares Expedition, Clank! In Space, Wild Space, Adrenaline, Chimera Station, Dinogenics, Exodus: proxima centauri (al een 10 jaar in de kast, nog nooit op tafel gekregen), Expeditions en Scythe (ook sf in mijn ogen), Jump Drive, Mech a Dream, Origins: first builders, Outlive, Pulsar 2849, Recall, Star Scrappers: cave in, Tine Epic Galaxies, Underwater Cities, Roll for the galaxy.
Moeilijk te zeggen wat hier mijn favorieten van zijn maar voor Underwater Cities, Pulsar, Terraforming Mars en Seti mag je me altijd wakker maken, dat zijn toch wel all time toppers die ik nooit beu ga geraken denk ik. En Clank! ook wel
Ik heb hier zelf in de kast staan: Gaia project, Seti, Terraforming Mars Ares Expedition, Clank! In Space, Wild Space, Adrenaline, Chimera Station, Dinogenics, Exodus: proxima centauri (al een 10 jaar in de kast, nog nooit op tafel gekregen), Expeditions en Scythe (ook sf in mijn ogen), Jump Drive, Mech a Dream, Origins: first builders, Outlive, Pulsar 2849, Recall, Star Scrappers: cave in, Tine Epic Galaxies, Underwater Cities, Roll for the galaxy.
Moeilijk te zeggen wat hier mijn favorieten van zijn maar voor Underwater Cities, Pulsar, Terraforming Mars en Seti mag je me altijd wakker maken, dat zijn toch wel all time toppers die ik nooit beu ga geraken denk ik. En Clank! ook wel
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]