Het spel dat...Afl. 6 van Seizoen 2: Welk spel draait om ruzie te maken!? 😡

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Meetle
Grote Dienaar

Het spel dat...Afl. 6 van Seizoen 2: Welk spel draait om ruzie te maken!? 😡

Bericht door Meetle »

Welkom bij de zesde aflevering van het tweede seizoen van HET SPEL DAT...!
Vandaag behandelen we een zeer harde vraag!

Welk spel draait om ruzie te maken!? 😡

Soms begint een gezellige spelletjesavond met vrienden perfect, maar eindigt het in totale chaos.
Je kent het wel: de discussies aan tafel, het zagen over elkaars zetten, of die ene actie die de sfeer volledig doet omslaan.
Sommige spellen zijn nu eenmaal ontworpen om het onderste uit de kan te halen of om elkaar eens flink te pesten!

In deze video bespreken we de ultieme "vriendschapsbrekers" in de wereld van bordspellen.
We kijken naar titels waarbij ruzie maken bijna onderdeel is van de spelregels.

Vandaag stel ik dus de vraag aan mijn mede-content creators en aan jullie:

Welk bordspel zorgt bij jou voor de grootste ruzie aan tafel?
Laat het weten in de comments, ik ben benieuwd naar jullie verhalen! 😉

Hebben jullie de aflevering al gezien? Kijk dan zeker mee via de onderstaande link.

Veel kijkplezier! :thumbup:

📺 Het 1ste seizoen nog niet gezien?
Je vindt de volledige playlist van alle 10 afleveringen van het eerste seizoen op ons kanaal.
Elke aflevering een nieuwe bordspelvraag en toffe reacties van de community!
Hier de rechstreekse link: De 10 eerste afl. van Het spel dat Seizoen 1

Gregory en Celien van Meetle
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Het spel dat...Afl. 6 van Seizoen 2: Welk spel draait om ruzie te maken!? [emoji35]

Bericht door JeVo »

Ik vind dit allemaal nogal softe keuzes.
Geen enkele wargame, dat is ruziemaken pursang.
Maar ik mis vooral het spel dat vriendschappen om zeep kan helpen:
Diplomacy.

De vraag is niet of je verraden wordt, maar wanneer. En of je het zelf doet of slachtoffer bent.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Eis-T
Grote Dienaar

Re: Het spel dat...Afl. 6 van Seizoen 2: Welk spel draait om ruzie te maken!? 😡

Bericht door Eis-T »

Het eerste spel waar ik aan moet denken is Decorum. Je bent samen een huis aan het inrichten en continu draai je elkaars keuzes terug. In een wargame snap je waarom je ruzie hebt: je wilt beiden dat stukje land, maar in decorum is het ruzie omdat je niet begrepen wordt door je tegenstanders. Andere vibe, maar zeker niet gezellig wanneer je in deze coop de missie niet haalt.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Bij ons altijd Black Stories. Gewoon wat vragen stellen en dan ja of nee op de exacte vraag antwoorden. Nou, mijn man krijg je niet bozer als ik hem wijs op een aantal nuances in zijn vraagstelling.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Rette sich wer kann is uitermate geschikt om medespelers aan het schuimbekken te krijgen. Mooie herinneringen aan.

https://boardgamegeek.com/boardgame/249/lifeboats
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

History of the world is hier zo’n klassieker, net als Game of Thrones. Altijd zeer gemoedelijk bij aanvang, nadien vrijwel altijd iemand die het spel enkele maanden niet meer op tafel wil 😈
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Met stip op 1: weerwolven! Met een flinke groep spelen en degene die er als eerste uitgeknikkerd wordt zit er voor spek en bonen bij. Als ze dat 2 keer direkt achter elkaar bij je uithalen word je humeur er niet beter op. (ik was gelukkig niet zelf dat slachtoffer)
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Het spel dat...Afl. 6 van Seizoen 2: Welk spel draait om ruzie te maken!? [emoji35]

Bericht door JeVo »

helena schreef:Met stip op 1: weerwolven! Met een flinke groep spelen en degene die er als eerste uitgeknikkerd wordt zit er voor spek en bonen bij. Als ze dat 2 keer direkt achter elkaar bij je uithalen word je humeur er niet beter op. (ik was gelukkig niet zelf dat slachtoffer)
Als je eraan toe bent, stap je dan over op Avalon / Coup(?).
Daar zit geen player eliminatie in.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

The Crew kan ook tot aardig wat ruzie zorgen. Met name als iemand niet zit op te letten en de kaarten niet telt (ja, die 9 kaarten per kleur kun je makkelijk tellen als je bijv met een kleur doortrekt).
Online tijdens de Corona (toen ik het daar veel speelde) heb ik al meerdere keren meegemaakt dat anderen klagen op de chat of zelfs stoppen als ze merkten dat er iemand relatief dom aan het spelen was.
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Het zal aan mij liggen, maar een spel dat draait om ruzie maken ga ik niet spelen.
Een beetje over en weer plagen kan leuk zijn, maar als mensen boos van tafel af gaan dan is dat geen spel voor mij.
We live to survive our paradoxes
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

usurper schreef: vr 24 jul 2026, 07:46 Het zal aan mij liggen, maar een spel dat draait om ruzie maken ga ik niet spelen.
Een beetje over en weer plagen kan leuk zijn, maar als mensen boos van tafel af gaan dan is dat geen spel voor mij.
Het draait niet om ruzie maken, maar in de spellen die ik aanhaalde, is er niets leuker dan het gevoel te hebben 'iedere actuele bondgenoot kan me straks een mes in de rug steken'. Die kriebels in je buik zorgen dat elke beslissing die je neemt, de verkeerde kan zijn. Uiteindelijk draaien competitieve spellen om 'wie wint er', dus niets heerlijker dan de laatste ronde je directe concurrent voor de zege uit te schakelen of zelf uitgeschakeld te worden.

Ik herinner me nog levendig een sessie History of the World van meer dan 20 jaar geleden waarbij een van mijn vrienden echt als een idioot speelde en niets deed wat logisch leek, maar om half vijf in de ochtend toch met de overwinning ging lopen. Hij had iedereen de hele avond en nacht met succes om de tuin geleid. Zalig toch?

Overigens: ik speel veel liever coöperatieve spellen om samen het systeem te verslaan 8)