Paleolino

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Spelmaecker Davy
Garnaal

Paleolino

Bericht door Spelmaecker Davy »

2030698a.jpg
De kinderversies van bekende spellen blijven uitkomen. Ook Paleo had nood aan een kinderversie, die meteen de titel Paleolino meekreeg.

Paleo kwam hier al veel op tafel en vind ik persoonlijk een erg amusant spel (ook al geraken we maar niet over level 3). Maar los van de mammoet en de prehistorie zie ik verder weinig gelijkenissen tussen Paleolino en Paleo. Oké, je verzamelt eveneens grondstoffen om werktuigen en hutten op te richten, maar zo ken ik wel meer spellen in diezelfde tijdsgeest.
PXL_20260804_082838291.jpg
Hoe werkt het?

Aan het begin van iedere beurt schud je twee grondstoffen uit de vuistbijl. Door een ingenieus systeem “trek” je zo twee willekeurige fiches uit de bijl. Vervolgens laat je deze fiches van de berg afrollen. Door de pinnen vallen ze op een onvoorspelbare manier naar beneden en komen ze terecht in één van de vier “grotten” onderaan. De spelers doen er goed aan om te onthouden welke grondstof(fen) waarin terechtkwamen.
PXL_20260804_082922893.MP.jpg
Daarna kiest de actieve speler één grot en opent die. Met de grondstoffen die erin liggen, probeer je uitvindingen te bouwen. Voor de berg liggen namelijk twee stapels met tegels waarop duidelijk staat wat je nodig hebt. Heb je een grondstof tekort? Dan mag je terugvallen op wat jij of je medespelers in de rugzak hebben bewaard.

Van de fiches die na het bouwen nog overblijven, mag je er één in je rugzak steken; de rest verdwijnt uit het spel.

Winst: De spelers bouwen samen 10 uitvindingen en plaatsen die op het bord.
Verlies: De strijdbijl is leeggeschud en er staan nog geen 10 uitvindingen op het bord.
PXL_20260804_082905655.jpg
Onze ervaring

Dit spel heeft alles om vijfjarigen te bekoren: kleurrijke fiches, mooie illustraties en het blijft spannend om de fiches naar beneden te zien rollen. Ook de strijdbijl waaruit je fiches trekt is een leuke gimmick.

Toch hebben mijn beide kinderen dit spel (voorlopig) slechts één keer gespeeld in de drie maanden dat het hier thuis ligt.
Mogelijk zijn ze al iets te oud (6 en 9) of is het aanbod aan spellen hier in huis simpelweg te groot.

Op zich zie ik de kracht van het spel wel. Het combineert grondstoffen verzamelen met een memory-element: goed onthouden waar de juiste grondstoffen liggen is cruciaal. Het is namelijk zeer pijnlijk als je net een grot opent waar fiches liggen die je helemaal niet kunt gebruiken!

Met de jongste speelde ik het basisspel en daar wonnen we met de vingers in de neus. Met mijn oudste dochter speelden we met de regels voor gevorderden. Daar raakten we net iets te veel fiches kwijt, waardoor we die tiende uitvinding niet meer konden oprichten en verloren. De regels bieden dus fijne opties om het spel uitdagender of eenvoudiger te maken, wat ideaal is voor gezinnen met kinderen van verschillende leeftijden.
PXL_20260804_083013421.jpg
Conclusie

Kortom, ben je op zoek naar een unieke memory, dan is Paleolino zeker een aarader, maar de herspeelbaarheid neemt vlug af — zeker als je kinderen al wat ouder zijn en vaak bordspellen spelen.

• Spel: Paleolino
• Uitgever: 999 Games
• Auteur: Marco Teubner (en Peter Rustemeyer)
• Artwork: Marcel Gröber
• Leeftijd: Vanaf 5 jaar
• Aantal spelers: 1-4 spelers
• Speelduur: 10-15 minuten
• Adviesprijs: € 29,99
• Productpagina: https://www.999games.nl/product/paleolino/8721184284964

Labels: