Lego Ninjago Destiny's Bounty

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Spelmaecker Davy
Garnaal

Lego Ninjago Destiny's Bounty

Bericht door Spelmaecker Davy »

2405716974.jpg
Eind juni kregen we dit recensie-exemplaar binnen en mijn eerste gedachte was meteen: wow, dit kan niet anders dan een schot in de roos zijn! De kamer van mijn kinderen staat vol met Lego-sets van Ninjago en de filmpjes kennen ze waarschijnlijk uit hun hoofd.

Het uitpakken alleen al was een feest. De vele Lego-elementen werden netjes gesorteerd per kistje bij de juiste Ninja. Uiteraard doken de kids meteen in hun fantasiewereld en werden dolle avonturen uitgevonden met de verschillende minifigs en hun bijpassende ninja-uitrusting.

Maar sloeg het spelmechanisme van dit coöperatieve spel ook aan?
PXL_20260804_151737883.jpg
Hoe werkt het?

Aan het begin van het spel kies je welk avontuur je wilt spelen. Er zitten vier verschillende missies in de doos, variërend van een trainingsmissie tot een helse uitdaging.
Bij ieder avontuur starten de ninja’s op een van de centrale ruimtes. Vooraleer een ninja aan zijn beurt begint, draait hij een actiekaart om. Deze geeft aan of er schurken bijkomen, of aanwezige schurken vooruit bewegen, dan wel of er een vaardigheidsfiche verschijnt.

Daarna beweegt de ninja evenveel stappen als het aantal spinjitzutornado’s op zijn bord. Zoals dat meestal gaat, gebruik je hiervoor deuren en moet je stoppen zodra je een vijand tegenkomt.

De kans is groot dat je na je beweging in een ruimte met vijanden staat.
  • Gevecht: Iedere schurk heeft een waarde van 2 t.e.m. 5 (duidelijk af te lezen op het tegeltje). De ninja heeft een basiskracht gelijk aan het aantal spinjitzutornado’s op zijn bord, eventueel verhoogd door krachtkaarten. Is jouw krachtwaarde gelijk aan of hoger dan die van de schurken, dan versla je ze!
  • Samenwerken: Lukt het niet in je eentje? Dan mag je de hulp inroepen van een of meerdere mede-ninja in een aangrenzende ruimte.
Alle verslagen schurken en verzamelde vaardigheidsfiches leg je op het overwinningspad. Sommige velden leveren extra spinjitzutornado’s of krachtkaarten op, waarmee de ninja’s hun uitrusting upgraden met werpsterren, zwaarden of een goede haarsnit. Zo worden ze steeds sterker.
  • Winst: Het overwinningspad is vol voordat het schurkenpad vol raakt.
  • Verlies: Schurkentegels die het einde van het bord bereiken vullnn het schurkenpad. Is dit pad eerder vol dan het overwinningspad, dan verliezen de Ninja’s.
PXL_20260804_151752581.jpg

Onze ervaring

Samen met wat helden een bende schurken verslaan: het is een geliefd concept in coöperatieve spellen. Ik moest tijdens het spelen dan ook meteen denken aan De Legenden van Andor (Junior).

Eerlijk is eerlijk: Andor stak net wat meer moeite in de illustraties en de algemene thematisering. Bij Lego Ninjago lijkt al het budget naar de Lego-onderdelen te zijn gegaan. Het spelbord spreekt niet meteen aan en puzzelt vrij moeilijk ineen. Ook zijn de schurken simpelweg kartonnen fiches met een getal erop. Je hebt daardoor niet écht het gevoel dat je tegen slechteriken strijdt — en al helemaal niet op een schip.

Speltechnisch vind ik het spel echter zeker geslaagd:
Uitdaging: Zelfs de trainingsmissie biedt al een mooie uitdaging. Overleg is noodzakelijk en het is geen overbodige luxe om bij elkaar in de buurt te blijven.
Tactiek: Tijdens het spel kun je jouw minifig driemaal pimpen met keuze uit zes attributen. Ga je voor meer bewegingsvrijheid of kies je voor extra aanvalskracht?
Toegankelijkheid: De spelregels en een spelbeurt zijn enorm duidelijk. Hierdoor kon mijn jongste van zes perfect aansluiten, ook al staat er 8+ op de doos. De tactische keuzes nam mijn dochter voor haar rekening, terwijl hij zich heerlijk verloor in de fantasie van schurken verslaan op een boot.

PXL_20260804_153227811.jpg

Conclusie

Zijn je kids fan van Lego Ninjago? Dan hoef je niet te twijfelen. Ondanks het wat sobere spelbord haal je hiermee een erg degelijk, vlot én toegankelijk coöperatief spel in huis!

• Spel: Lego Ninjago Destiny's Bounty
• Uitgever: Dotted Games, Asmodée
• Auteur: Jonas Resting-Jeppesen
• Leeftijd: Vanaf 8 jaar, vroeger mits ondersteuning
• Aantal spelers: 2-4 spelers
• Speelduur: 30-45 minuten
• Adviesprijs: € 35 - € 40

Labels: