[Web] Spielwirbel – een gratis web-app voor de vraag: wat spelen we vanavond?

Bord- en kaartspellen voor op je PC & apps voor je smartphone

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ChulioZ
Uno

[Web] Spielwirbel – een gratis web-app voor de vraag: wat spelen we vanavond?

Bericht door ChulioZ »

Hallo allemaal,

Eerst even een waarschuwing vooraf: ik spreek zelf geen Nederlands. Ik ben Duitser, en zowel de app als dit bericht zijn met vertaalhulp tot stand gekomen — excuses alvast als er iets raar of onduidelijk klinkt. Zie je fouten in de vertaling, zeg het gerust, dan pas ik ze aan.

Bij ons thuis was het altijd hetzelfde liedje: de spelavond begon en we werden het niet eens over wat er op tafel moest komen. Te veel keuze in de kast, en net zo veel meningen als mensen aan tafel. Daaruit is het idee ontstaan om zelf iets te knutselen dat ons bij die vraag helpt.

Dat is Spielwirbel geworden: https://spielwirbel.app — een hobbyproject waar ik de afgelopen maanden aan gewerkt heb en dat ik uiteindelijk online heb gezet, voor het geval anderen er ook iets aan hebben. Sinds kort spreekt de app ook Nederlands, en dat is precies de reden dat ik hem hier laat zien.

De kast
shot1kast.jpg
De basis is de kast van elke groep: zonder spellen geen stemming. Je kunt je collectie rechtstreeks vanaf BoardGameGeek importeren, of spellen met de hand toevoegen. BGG levert de titel, het doosje, het aantal spelers, de speelduur, de complexiteit en de mechanismen, en je kunt zelf de omslag van jouw editie kiezen. Elke speelgroep heeft zijn eigen kast.

De stemsessies
shot2stemmen.jpg
Dat is het hart van de app. Je bepaalt wie er vanavond meespeelt en of er gasten bij zijn (die stemmen gewoon mee), je filtert de kandidaten op je eigen labels of op de gegevens van BGG — speelduur, complexiteit, aantal spelers —, je kiest hoeveel spellen er getrokken worden, en dan kan het beginnen.

Spielwirbel trekt dat aantal spellen uit alles wat aan jullie criteria voldoet, en iedereen beoordeelt ze voor zich. Niemand ziet de stemmen van de anderen: het podium komt pas aan het eind tevoorschijn. Na afloop leg je vast wie er gewonnen heeft.

Stemmen kan op twee manieren: één apparaat gaat de tafel rond, of iedereen stemt op zijn eigen apparaat — met een account of via een gedeelde link, zodat meestemmen op afstand ook kan. Zijn jullie met veel, dan is er een modus die de groep vanuit één gezamenlijke stemming over meerdere tafels verdeelt.

Elke stem telt dubbel

Dat vind ik zelf het leukste aan het project. De beoordeling die het spel van vanavond kiest, blijft daarna staan: elk spel heeft zijn eigen score, elke groep zijn eregalerij — wie het vaakst wint, jullie favorieten, en de spellen die stof staan te vangen — en een geschiedenis van alle sessies, met maand- en jaaroverzichten die je zo met de groep deelt. Een gewone poll beslist en verdwijnt; hier krijgen jullie sessie na sessie een steeds scherper beeld van wat jullie groep echt graag speelt.

Belangrijk daarbij: het is geen kaal gemiddelde. 5-5-1-1 en 3-3-3-3 leveren allebei hetzelfde gemiddelde op, terwijl een 1 toch een vrij duidelijk signaal is dat iemand echt geen zin heeft in dat spel — en de twee die een 5 gaven, hebben er waarschijnlijk ook weinig aan om hun zin door te drijven. De Spielwirbel-score laat zo'n 1 daarom zwaar meewegen, geeft spellen die al vaak goed beoordeeld zijn voorrang op spellen met één enkele mooie beoordeling, en telt het ook mee als jullie een spel gewoon direct op tafel leggen zonder erover te stemmen.

Uit diezelfde gegevens stelt de app ook spellen voor die jullie nog niet hebben en die bij jullie sessies en beoordelingen passen.

Werelden
shot3werelden.jpg
Sinds kort kun je het uiterlijk van je groep flink verder aanpassen dan met alleen een kleur: kies je een wereld, dan krijg je bijpassende lettertypes, ornamenten, achtergronden en zelfs eigen overwinningsscènes. Heb je een idee voor een wereld die er nog niet is? Zeg het gerust, dan bouw ik hem erbij.

Wat verder nog

- Je kunt het meteen uitproberen met een demogroep, zonder account en zonder e-mailadres.
- Eén account is genoeg voor de hele groep: de anderen zijn namen aan tafel, geen gebruikers.
- Het werkt op elk apparaat — computer, tablet of telefoon — gewoon in de browser, zonder iets te installeren. Je kunt het ook als app op je beginscherm zetten.
- Ik heb het oorspronkelijk voor mijn familie gemaakt, die totaal niet technisch is, dus ik wilde per se dat het mooi, eenvoudig en een beetje speels zou zijn. Ik hoop dat dat een beetje gelukt is.
- Het is helemaal gratis, zonder reclame en zonder enige vorm van tracking. Alles draait binnen de EU en voldoet aan de AVG.
- De code is voor iedereen in te zien.
- Op Ontdekken staan statistieken over heel Spielwirbel — wat er op dit moment gespeeld en goed beoordeeld wordt — te bekijken zonder account.

Jullie reacties

Ik zou het erg leuk vinden om te horen wat jullie ervan vinden. Ik steek er veel tijd in en probeer het zo nuttig en prettig mogelijk te maken, maar daarvoor moet ik wel weten wat er niet klopt en wat er ontbreekt. Wees vooral eerlijk — juist daar leer ik als maker het meest van.

En ik ben sowieso benieuwd: hoe beslissen jullie eigenlijk wat er op tafel komt? Gewoon overleggen, iemand die de knoop doorhakt, of hebben jullie daar iets op gevonden?

Bedankt!