Van in mijn vroegste kindertijd speel ik slagenspellen. Dat hebben we thuis altijd gedaan. En dat doe ik nog steeds. Bij de jeugd zie ik dat dit allemaal wat minder is.
De laatste jaren is het aandeel van slagenspellen dat op tafel komt, weer fors verhoogd. Ik ben dus altijd blij als een uitgever komt opzetten met een nieuw experiment. 999 Games brengt nu Opsnorren, een slagenspel met twee teams voor 3 tot 6 spelers. Zit het snor? Of moeten we snel onze snor drukken?
Opsnorren is een kaartspel waarin je in wisselende teams slagen probeert te winnen. Het spel bestaat uit vier rondes. In elke ronde komt er een nieuwe regel bij, waardoor het spelverloop steeds verandert.
Aan het begin van elke ronde worden de teams willekeurig bepaald. Teams worden dus elke ronde opnieuw ingedeeld. Eén willekeurige speler krijgt de kroonkaart; die is startspeler.
De kaarten worden verdeeld. De speler met de kroonkaart start de eerste slag.
Iedere speler speelt om de beurt één kaart. Je moet de gevraagde kleur volgen als je die hebt. Heb je die kleur niet, dan mag je een andere kleur spelen. De kleuren van de kaarten hebben echter een verschillende sterkte. De kleurenrangorde is: groen, roze, oranje en blauw, waarbij blauw het sterkst is.
De hoogste kaart van de sterkste kleur wint de slag. Normaal gezien, toch. De winnaar van de slag verzamelt de gespeelde kaarten en begint de volgende slag.
Aan het begin van elke ronde wordt een nieuwe regelkaart onthuld. Die regel blijft vanaf dat moment gelden voor de rest van het spel en wordt gecombineerd met de regels uit vorige rondes. Zo kunnen er regels zijn als: de laagste kaart wint wanneer een 3 wordt gespeeld, het team met de meeste blauwe kaarten in de slagen verliest 5 sterren,…
Nadat alle slagen gespeeld zijn, worden de sterren op de gewonnen kaarten per team opgeteld. Het team met de meeste sterren wint de ronde. Elke speler van dat team trekt een trofee-fiche met een bepaalde waarde.
Na vier rondes onthult iedereen zijn trofee-fiches. De speler met de meeste punten wint het spel.
Bij drie of vijf spelers zijn de teams niet even groot. Daarvoor zijn er jokerkaarten met speciale effecten, zoals een slag winnen, een kaart stelen of de hele slag laten vervallen. De jokerkaarten gaan naar het kleinere team.
In de doos zit een gewiekst kaartspel dat toch wat kaartervaring vereist. De spelregels zijn dan wel kinderlijk eenvoudig (kaartje leggen, kleur volgen, iets anders leggen indien je niet kan volgen, hoogste kaart van hoogste kleur wint) maar de veranderende regelkaarten zorgen voor zoveel afwisseling dat je bij vrijwel elke slag goed moet opletten wat je gaat doen.
De manier van spelen wisselt ook heel erg door de wisselende teams. Soms zit je teammakker naast jou; een andere keer tegenover jou. Bij zes spelers wordt dat nog wat uitdagender. Dat maakt veel verschil doorheen de speelrondes.
Opsnorren speelt vlot weg. Bij elke nieuwe regelkaart is het even wat bespreken om zeker te zijn dat iedereen de kaart hetzelfde begrepen heeft en dan gaat het allemaal vlot. Fijn voor een kaartspel.
Het lijkt logisch dat het spel eigenlijk gemaakt is voor gelijke teams, dus met vier of zes spelers. Het werkt echter ook zeer goed met vijf. De jokerkaarten die in het spel komen, zorgen voor wat evenwicht waardoor je niet het gevoel krijgt dat je volledig in het nadeel bent met het kleine team.
Alles goed, dan? Wel, er zijn toch enkele minpuntjes.
Veel hangt af van welke regelkaarten uitkomen en in welke volgorde dat gebeurt. Het spel wordt soms heel drastisch veranderd waardoor spelers het gevoel krijgen dat het intuïtieve kaartspelen helemaal wegvalt.
Een duidelijk minpunt is de puntentelling. Elke ronde win je een trofee waarop punten vermeld staan. Die zijn echter niet gelijk (de punten gaan van 1 - 3 in de eerste ronde tot 4 – 6 in de vierde ronde). Zo kan je geweldig gekaart hebben en toch niet winnen. Dat werkt toch een beetje tegen.
Ik durf Opsnorren zeker aanraden voor iedereen die houdt van slagenspellen met een twist. Ben je niet echt een ervaren kaarter, dan zal je bij Opsnorren af en toe eens goed moeten denken wat je gaat doen. Maar dat is eigenlijk geen enkel probleem.
En dat thema? Dat is er netjes opgeplakt zonder enige band met het spel. Maar het is allemaal mooi, dus wie maalt daar om?