Belgen vs. Nederlanders

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

El Capitan
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Belgen vs. Nederlanders

Bericht door El Capitan »

Het is me al een tijdje aan het opvallen dat een overgroot deel van de personen die zich voorstellen hier op het forum uit Nederland komen. Heeft er hier iemand een verklaring voor? Is het spelen van spellen meer ingeburgerd in NL of maakt men voor BSM.EU meer reclame daar of...?
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!
Dierik
Erelid

Re: Belgen vs. Nederlanders

Bericht door Dierik »

Ik vind dat inderdaad wel een goede vraag. Voor mijn gevoel zijn Vlamingen in elk geval actiever in vereningsverband maar dat zit ook meer in de cultuur volgens mij. In Nederland zijn er ook veel meer spellenclubs in Brabant dan b.v. in Friesland of Groningen.

Toch wordt er ook in het Noorden van Nederland flink gespeeld kan ik uit ervaring melden. Maar daar gebeurt dat meer thuis of bij vrienden. Of Nederlanders actiever zijn op fora in het algemeen kan ik niet zeggen. Het is wel zo dat bordspelmania oorspronkelijk ontstaan is vanuit de spellenspektakelsite en daar kleeft natuurlijk een Nederlands tintje aan. Verder was er in het verleden natuurlijk bordspelforum.com dat een Vlaamse beheerder had en dat juist in verhouding meer Vlamingen trok. De doorstart daarvan bordspelplaza.eu ken ik onvoldoende, maar daar kunnen andere leden misschien meer over zeggen.
stofke
Regenmaker

Bericht door stofke »

Ik heb idd, het gevoel dat er meer Nederlanders actief zijn hier, en meer Vlamingen op bordspelplaza ...
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

stofke schreef:Ik heb idd, het gevoel dat er meer Nederlanders actief zijn hier, en meer Vlamingen op bordspelplaza ...
Dat gevoel heb ik ook.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Waarschijnlijk een combinatie van ‘zo gegroeid’ en inherente cultuurverschillen die maakt dat Nederlanders liever met Nederlanders optrekken, en Belgen liever met Belgen. Ik zie alleen maar ‘spellen’ en wie ze spelen boeit me absoluut niet. Echter toen het puntje bij het paaltje kwam over het samenvoegen van de twee oude fora kwam er een naar mijn mening verrassende hoeveelheid van deze verschillen naar boven drijven die in veel gevallen op niets gebaseerd zijn behalve een vaag zij-zijn-niet-wij gevoel. En dus werd de kunstmatige scheiding in stand gehouden.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

stofke schreef:Ik heb idd, het gevoel dat er meer Nederlanders actief zijn hier, en meer Vlamingen op bordspelplaza ...
Is er iemand actief op Bordspelplaza?
Ik vind het daar inmiddels een tamelijk dooie boel.
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Er moet iemand als eerste Belg reageren op dit topic en dat zal ik dan zijn. Ik heb het gevoel dat er op dit forum ook wel behoorlijk wat Belgen zijn (wij zijn wel zo luid niet :shifty: ) maar ik denk dat de historische verklaring (wat een woord) klopt. Ik vind het nog altijd jammer dat de kans niet gegrepen is om van 2 behoorlijke fora 1 zeer knap forum te maken. Ik was echter bij geen van beide actief betrokken en kan dus niet oordelen hoe diep het water was. Ik heb alvast geen last van wij-zijgevoel, waarom zou ik?
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Voel je ajb niet persoonlijk aangevallen. Het is zeer goed mogelijk dat ik het bij het verkeerde eind heb. Maar dat laat onverlet dat er wel degelijk wat vreemd-aandoend wantrouwen naar de oppervlakte borrelde.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

stefaan schreef: Ik vind het nog altijd jammer dat de kans niet gegrepen is om van 2 behoorlijke fora 1 zeer knap forum te maken. Ik was echter bij geen van beide actief betrokken en kan dus niet oordelen hoe diep het water was. Ik heb alvast geen last van wij-zijgevoel, waarom zou ik?
Namens het moderatorenteam kan ik denk ik wel zeggen dat wij het ook betreuren dat er twee fora zijn en dat er nog steeds achter de schermen voorzichtige contacten zijn. Het zal alleen denk ik een zaak van lange adem zijn.

Voorlopig gaan we hier proberen deze site nog beter maken en ik kan jullie verzekeren dat er nog heel wat ideeën liggen! Maar ja we kunnen niet alles tegelijk en voorlopig zijn we erg tevreden met het groeiende aantal bezoekers. 8)
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Dierik schreef:Namens het moderatorenteam kan ik denk ik wel zeggen dat wij het ook betreuren dat er twee fora zijn en dat er nog steeds achter de schermen voorzichtige contacten zijn. Het zal alleen denk ik een zaak van lange adem zijn.
— Hee, BSM.

— Hoi BSP.

— ...

— ...

— ...

kijkt naar buiten 't Weer is toch wat beter geworden.

— Wablief?

— Het weer! Minder koud enzo.

— Eh, ja, inderdaad. Toch wel jammer, sneeuw heeft wel wat.

— Hmm.

— ...

— Enne, gaat het nog een beetje?

— Op het forum?

— Ja.

— Ja, alles goed hoor. En bij jullie?

— Ja, ook goed. Niets te klagen eigenlijk.

— ...

— Nou, eh, dag dan maar weer.

— Tsja, wij moeten ook weer verder. Dag!
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Is het zo'n ramp dat er twee fora bestaan dan? Ik heb mij destijds op beide fora aangemeld. Op BSP lees ik eigenlijk alleen maar, hier doe ik een moedige poging om iets actiever te zijn.

Dat ik ervoor gekozen heb om hier iets actiever te zijn in plaats van op BSP heeft wel te maken met het feit dat hier meer Nederlandsers aanwezig zijn. Niet dat het daar minder leuk is, maar meer vanwege het feit dat de leden van dit forum, de spellenverenigingen en de spellenwinkels waar over wordt gesproken dichterbij zijn.

Ook op BSP wordt voorgesteld om bij elkaar te komen om samen te spelen en wordt er gemeld als er winkels zijn waar mooie aanbiedingen te krijgen zijn. Alleen is mij dat iets te ver weg :-)

Daarbij is dit forum in mijn ogen inderdaad iets actiever dan BSP.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ons team is momenteel eigenlijk vrij gelijk qua Belgen / Nederlanders. Alhoewel 2 Belgen inmiddels iets minder actief zijn. In ieder geval richten we ons op beide "markten" en proberen we beide "markten" te bedienen. Cymric's omschrijving is dan eigenlijk ook wel een mooie zoals wij het zien: "Ik zie alleen maar ‘spellen’ en wie ze spelen boeit me absoluut niet."
We hebben wel oranje als hoofdkleur, maar dat heeft uiteraard niets met Nederland te maken. Ik neem ook aan dat er geen enkele Belg is, die oranje websites mijdt :)

Verder denk ik dat Nederlanders elkaar aantrekken en dat Belgen bij elkaar aantrekken. Ik zie, denk ik, wel een stijgende lijn van Belgen hier actief worden, wat natuurlijk mooi is :) Verder is natuurlijk mond op mond reclame 1 van de beste reclame manieren. Als je dus veel Nederlanders hebt die BSM noemen..... ;)
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Werk van lange adem zijn we in België wel gewoon (we hebben zelfs al het Europees record regeringvormen afgepakt van Nederland) dus neem daar zeker maar jullie tijd voor.

Een ramp zijn 2 fora zeker niet maar ik denk dat het doelpubliek niet groot genoeg is om 2 fora gezellig actief te houden. Voor alle dingen die op een forum gedaan worden (info en ervaringen uitwisselen, contacten leggen, kopen en verkopen, polls en spelletjes) is een groter aantal bezoekers interessant.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

El Capitan schreef:Het is me al een tijdje aan het opvallen dat een overgroot deel van de personen die zich voorstellen hier op het forum uit Nederland komen. Heeft er hier iemand een verklaring voor? Is het spelen van spellen meer ingeburgerd in NL of maakt men voor BSM.EU meer reclame daar of...?
Er wordt in beide landen veel gespeeld, zowel in clubverband als met vrienden. Verklaring van verhouding is dubbel, enerzijds de voorgeschiedenis (zie hoger), anderszijds zijn er 16.515.057 Nederlanders tegenover 6.251.983 Vlamingen (bron: Wikipedia - cijfers respectievelijk 2009 -2010).
cymric schreef:Waarschijnlijk een combinatie van ‘zo gegroeid’ ... Ik zie alleen maar ‘spellen’ en wie ze spelen boeit me absoluut niet.
Gelijk heb je, het gaat over dezelfde spellen, van dezelfde uitgevers, in dezelfde taal.
cymric schreef:... en inherente cultuurverschillen die maakt dat Nederlanders liever met Nederlanders optrekken, en Belgen liever met Belgen.
Niet mee akkoord. Ik kan zeggen dat ik de spelmomenten met Nederlanders evenzeer apprecieer als met Vlamingen. En wij kwamen met veel enthousiasme naar het Spellenspektakel (in Eindhoven) zoals vele Nederlanders de weg naar Spel in Broechem al gevonden hebben.
stefaan schreef:Voor alle dingen die op een forum gedaan worden (info en ervaringen uitwisselen, contacten leggen, kopen en verkopen, polls en spelletjes) is een groter aantal bezoekers interessant.
Dat is zo...
Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Kwam al klikkende hier terecht, dus vandaar dat ik een topic van januari oppak.
Ben zelf ook officieel lid van beide fora zoals best veel van de mensen die ik hier ook tref maar ben alleen hier actief. Kom een aantal dezelfde onderwerpen tegen maar heb het idee dat dit forum een stuk meer leeft. Dit forum ziet er in ieder geval (naar mijn bescheiden mening) een stuk beter uit! Complimenten aan de "leiding"! Nou loop ik hier zeker niet het langst mee maar ik vind het mooi om te zien dat er steeds meer actieve leden bij komen. Uiteindelijk zullen we wel op 1 forum uitkomen en mijn gevoel zegt dat in dit forum wat meer toekomst zit. Is er eigenlijk een groot verschil in het leden aantal? (Mijn gevoel kan ook uit zn nek kletsen namelijk)

Nog meer hier die stiekem (of openbaar) op 2 fora lid zijn? En waarom wel of niet?
Ik merk dat het bij mij niet werkt om op 2 iets te doen.
Afbeelding