presentatie van Spellen. Welke zou jij doen?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Nakur76
Rooster Booster

presentatie van Spellen. Welke zou jij doen?

Bericht door Nakur76 »

Ik moet binnenkort spellen presenteren aan ouders.

presentatie 1: spellen t/m 6 jaar
presentatie 2: 7t/m 12 jaar.

Ervan uitgaan dat het grootste gedeelte onbekend is met 'moderne' spellen.
Welke zouden jullie kiezen voor deze presentaties?

presentatie mag maximaal 45 minunten per groep zijn.
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Re: presentatie van Spellen. Welke zou jij doen?

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Ticket to Ride makkelijk om uit te leggen en lekker visueel voor die kleintjes een trein is een trein zeg maar. Dit is dan wel voor de oudere groep lijkt me zo.

Gr, Robert
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Bij tot 6 jaar vind ik "Dier op dier" van HABA wel sterk.
Bij lagere school zou ik zeker "Dixit" niet vergeten, ik heb op een demo al gemerkt dat die zowel voor ouders als voor kinderen aanslaat.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

De kinderspellencollectie is hier niet zo groot, maar met mijn nichtjes (4 en 6 jaar) speel ik vaak Spokentrap met veel plezier.

Op jongere leeftijd (3, 4) was het vooral Boomgaardje wat op tafel kwam. Ook erg leuk vinden wij Kleine Tovenaars, Dier op Dier en ouderwets Kwartet en Memory.

Natuurlijk staat er nog een stapel MB 'spellen' , maar daar blijf ik liever af.
Afbeelding
madhobbit
Matroos

Bericht door madhobbit »

De spellen van Opstelten Speelgoed bevatten veel varianten, waardoor de spellen vanaf een jaar of 3 a 4 al te spelen zijn. Gaandeweg wordt het spel in de varianten opgebouwd en groeit dus met het kind mee.

http://www.opsteltenspeelgoed.com/

Zelf ben ik nog steeds fan van Katoiz.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Ik heb zelf ervaring met 9/10 jarigen zonder spelervaring. Wat heel goed werkt is Diamant, Tsuro en Pingu-Party. Gesjaakt was minder succesvol. Ticket to Ride is echt te hoog gegrepen en zal zeker niet binnen 45 minuten klaar zijn. Hele korte spellen (zoals Pingu-party) zijn ideaal omdat je meerdere potjes kunt doen. Regenwormen zal waarschijnlijk ook goed werken.
Dat het voor de ouders van deze kinderen is maakt weinig uit: het is verbijsterend hoe slecht onervaren volwassenen nieuwe spelregels opnemen. Hun kinderen doen dat makkelijker. Maar het belangrijkste is de ervaring die ze hebben. Na 2, 3 "nieuwe" spellen gaat het oppikken van nieuwe regels al veel beter.
stofke
Regenmaker

Bericht door stofke »

Een heleboel spellen die gewoon leuk zijn om te spelen met de allerkleinsten en daarbovenop ook nog eens een educatief element bevatten, enkele van de spellen die het hier goed doen:

Dier op Dier (Haba) Een behendigheidsspel, waarbij diertjes worden gestapeld
Prinses op de erwt (Haba) Een behendigheidsspel waarbij dekentjes, matrassen en kussentjes op een erwt in bed worden gestapeld
Pomela (beleduc): Een behendigheidsspel waar je met 2 vorkjes appels moet plukken
Candy (beleduc): Snoepjes uitzoeken met dezelfde kleurencombinatie als de dobbelstenen
Socken Zocken (Haba): Zoek 2 dezelfde socken uit een berg
Picco Contrario (Selecta Spielzeug): Een geheugenspel met tegengestelden (warm-koud, dik - dun, ...
Schnappburg (Goldsieber) Een spel waar de opmerkzaamheid wordt getest, een kaart met het kasteel en z'n bewoners wordt opengedraaid, zoek zo snel mogelijk welke bewoners er niet op de kaart staan.
Boomgaard (Haba): Een cooperatief spel, waar iedereeren samen probeert alle vruchten te plukken voor de raaf terugkeert
Castello del Drago (Beleduc): Een cooperatief spel, waar de spelers samen het kasteel verdedigen tegen de draken.
Capt'n look (Haba): Een geheugenspel met piraten (ooglapje en verrekijker inclusief). Alle spelers kijken naar de schatkaart waar kaartjes opliggen, dan gaan de spelers om beurten zeggen wat ze hebben gezien.
Coco Collecto (Opstelten Speelgoed): Om kleuren, vormen en groot/klein te leren.
Curli Kuller (Selecta Spielzeug): Een behendigheidsspel, waar je met rollende slakken bloemen omver moet rollen.
Dancing Eggs (Haba): Een maf ren, grabbel, behendigheid, ... spel
Een wereld vol avontuur (Haba): 4 spellen in 1 doos, een geheugenspel, reactiespel, renspel & behendigheidsspel, een enorme grote doos, met materiaal wat op elke kleuter indruk maakt.
Garlic Vampires (Haba): Probeer met jouw vampier het meeste knoflook te verzamelen, een van de Haba spelletjes, waar basic inzicht en taktiek een rol spelen.
Gulo Gulo (Zoch/Rio Grande): Een super behendigheidsspel voor hele kleine vingers.
Kinderen van Catan (999 Games): Een supermooi uitgevoerd ren/verzamel spel
Monza (Haba): Een Race spel waar je met de gedobbelde kleuren je auto zo ver mogelijk vooruit probeert te zetten, basic inzicht en planning
Nasenbar (Haba): Een spel waar je zo snel mogelijk jouw berenkaartjes rond de berenneuzen moet leggen
Spokentrap (Drei Magier spiele): Een renspel met geheugenelement (en "pest-element" met de uitbreiding)
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik mis nog voor beneden de 6 jaar Kinder Carcassonne en voor de kinderen boven de 6 jaar Herders en Schapen of gewone Carcassonne (desnoods laat je in het begin de boeren weg).
Helaas is hazelnootridders en hallo das er niet meer voor de kleintjes. :(
Wel zijn er nog wel wat leuke kaartspellen onder andere beestenboel van 999 games.
Verder is regenwormen, coloretto, can't stop, in de ban van de ring familiespel, kakkerlakkensalade, numeri, de beer is los, pinguin, voor boven de 6 jaar prima te doen!
Voor alle leeftijden is verflixxt, set en halli galli goed te doen, beetje afhankelijk van het kind.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Nakur76
Rooster Booster

Bericht door Nakur76 »

Gepresenteerd:

Haba: Voelen & Tasten
SmartGames: DuoPuzzle
Haba: Dier op Dier
999 Games: Jakkiebak Kippekak

Matel: Blokus
999 Games: Graantje de Voorste
SmartGames: RoadBlock
999 Games: Carcassonne

Populairst: Blokus en Dier op Dier
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Seabie »

Ik moet zeggen dat je hele geschikte keuzes hebt gemaakt. Was het een succes?
Afbeelding
Nakur76
Rooster Booster

Bericht door Nakur76 »

Ja. Minder opkomst dan de vorige keer, maar meer verkocht.

Vorige keer was de presentatie tot 6 jaar.

toen:

Smart Games: DuoPuzzle
Opstelten: Katoiz
Haba: Kleuren & Vormen
Zonnespel: Princess
Noordhoff Uitgeverij: Bambino Loco
Afbeelding