Runebound: wat zijn jullie ervaringen met het spel?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
wanderer
- Meeple
Runebound: wat zijn jullie ervaringen met het spel?
Wie kan me er wat meer over vertellen? Een link naar een andere site voor uitleg is ook goed. Maar leuke of minder leuke ervaringen met het spel zijn zeer welkom.
Ik twijfel namelijk of ik het zal aanschaffen.
Ik twijfel namelijk of ik het zal aanschaffen.
Labels:
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
Had je hier al gekeken?
http://www.boardgamegeek.com/game/21523
IK heb persoonlijk nog geen ervaring met het spel, behalve dat ik er een paar keer mee in mijn handen heb gestaan in de winkel.
http://www.boardgamegeek.com/game/21523
IK heb persoonlijk nog geen ervaring met het spel, behalve dat ik er een paar keer mee in mijn handen heb gestaan in de winkel.
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Mijn medewebmaster Peter Hein is wild entiousiast over Runebound. Kijk maar naar de recensie die hij er over geschreven heeft op spellengek. Ik vond het zelf best een leuk spel, maar de speelduur is mij veel te lang. Bij dit spel zou ik adviseren om te proberen het eerst ergens eens uit te proberen voor je het koopt, bijvoorbeeld op de ducosim beurs.
-
cab
- Burgemeester
Als je de nederlandse basisset hebt kun je er dan wel de engelse uitbreidingssets bij gebruiken?
Volgens mij zijn er namenlijk geen uitbreidingen in het nederlands uit.
Zit zelf te twijfelen of ik het spel zal kopen en als ik het koop in het nederlands of engels, volgens mij zijn er niet echt nederlandse uitbreidingen maar wel heel wat engelse, dus ben ik geneigd het engelse spel te kopen maar als ze nou precies hetzelfde zijn maakt het ook weer niet veel uit.
Wie weet er meer van?
Zit zelf te twijfelen of ik het spel zal kopen en als ik het koop in het nederlands of engels, volgens mij zijn er niet echt nederlandse uitbreidingen maar wel heel wat engelse, dus ben ik geneigd het engelse spel te kopen maar als ze nou precies hetzelfde zijn maakt het ook weer niet veel uit.
Wie weet er meer van?
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
De Nederlandse versie is de vertaling van de tweede editie. De (Engelstalige) uitbreidingen horen ook bij de (Engelstalige) tweede editie, ze zijn dus goed te combineren. Het enige puntje is dat de namen van de steden en kaarten ook vertaald zijn, dus moet je weten welke Engelse namen bij de Nederlandse namen van de steden en kaarten horen. Ik weet alleen niet hoe vaak namen van steden en kaarten in de uitbreidingen voorkomen.cab schreef:Als je de nederlandse basisset hebt kun je er dan wel de engelse uitbreidingssets bij gebruiken?
Wie weet er meer van?
De meeste van de uitbreidingen kosten maar een paar euro en geven wel een stuk meer variatie aan het spel. Ik zou het dus gewoon kopen. Het is een geweldig spel!
-
ruudlam
- Matroos
Ik zag bij de recensie van spellengek dat het spel weinig interactie heeft met medespelers.
Is het dan ook goed alleen te spelen?
Ik heb er al vaker mee in mijn handen gestaan, want het thema spreekt me wel aan.
Vaak zijn er jammer genoeg geen vrienden voorhanden, en mijn vriendin houdt niet zo van spellen
Groeten Ruud
Is het dan ook goed alleen te spelen?
Ik heb er al vaker mee in mijn handen gestaan, want het thema spreekt me wel aan.
Vaak zijn er jammer genoeg geen vrienden voorhanden, en mijn vriendin houdt niet zo van spellen
Groeten Ruud
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
De interactie is -helaas- inderdaad beperkt. Je kunt wel met elkaar vechten, maar dit komt niet zo vaak voor en meestal verzwak je elkaar dan zodanig dat de andere spelers de lachende derden zijn. Verder is de interactie indirect: snel een fiche voor iemands neus wegkapen, eerder in een stad zijn om daar een leuk wapen te kopen enz.
Ik heb het nooit solo gespeeld, maar van horen zeggen schijnt dat redelijk goed te werken. Daar staat tegenover dat Runebound het beste speelt met 2 of 3 spelers (anders duurt het te lang), dus je hoeft maar weinig medespelers te vinden.
Dat gezegd hebbende, vind ik in mijn omgeving maar weinig mensen die het willen spelen.
Ik heb het nooit solo gespeeld, maar van horen zeggen schijnt dat redelijk goed te werken. Daar staat tegenover dat Runebound het beste speelt met 2 of 3 spelers (anders duurt het te lang), dus je hoeft maar weinig medespelers te vinden.
Dat gezegd hebbende, vind ik in mijn omgeving maar weinig mensen die het willen spelen.
-
thexkid
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!
Re: Runebound: wat zijn jullie ervaringen met het spel?
Ik heb gisteren weer een spelletje runebound gespeeld (nederlandstalig basisspel met engelstalige uitbreiding "mists of Zanaga"), samen met mijn vriendin. Zoals gewoonlijk als we dit gaan spelen beginnen we bij tijds om 8 uur ofzo en het was ook nu weer een lange zit; om 12 uur waren we klaar.
We speelden deze uitbreiding voor het eerst en ik vond het thema toch wel leuk (sprak me eerst niet zo aan, een soort mengelmoes van afrika en zuid-amerika). In de loop van het spel vinden er rituelen plaats (na monsters te verslaan moet je ritual tokens inzetten die deze rituelen triggeren) en door deze rituelen kan 1 van de 10 primal gods opstaan en steeds sterker worden naarmate er meer rituelen plaats vinden. Vervolgens is het doel van het spel deze primal god te verslaan. Wij hadden de kaartjes van te voren niet uitgebreid bekeken en wisten op een gegeven moment niet meer zo goed hoe sterk deze god (een soort grote, wit/rode gorilla) ook alweer was en kozen er voor dit ook niet te mogen bekijken zodat het ook wel een verrassing was wanneer je hem eindelijk te lijf ging. Dit bleek een grote fout te zijn want toen we allebei het idee hadden dat we het moesten proberen bleek dat heel erg mee te vallen. Mijn vriendin was eerder in de positie hem proberen te verslaan en deed dit vervolgens zonder enige moeite. Dit was een ontzettende anti-climax (kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ze daar meteen mee won) en viel me echt ontzettend tegen aangezien monsters uit het rode deck bijvoorbeeld al sterker waren...
Wat ik wel goed vond aan de uitbreiding is dat er een aantal mechanismen in zitten waardoor het verloop van het spel sneller is. Je kunt bijvoorbeeld bij sommige plaatsen een marktstap hebben en diezelfde beurt nog verder lopen en een monster te lijf gaan. Ook geven sommige monsters extra experience waardoor je zelf sneller ontwikkelt. (ookal spelen wij sowieso al de variant waarbij de eerste upgrade 1 goud kost, de 2e 2, de 3e 3 en vanaf dan altijd 4).
Na 2 weken terug the frozen wastes uitbreiding nog te hebben gespeeld viel deze eigenlijk wat tegen. We zullen hem zeker nog eens spelen maar op dit moment krijgt de frozen wastes zeker mijn voorkeur. Dat neemt niet weg dat we wel weer een avond heerlijk hebben zitten spelen met zijn tweeen. Runebound is een soort "guilty pleasure" te vergelijken met het kijken van een actie film. Je hoeft er niet bij na te denken maar zorgt gewoon voor lekker simpel vermaak met veel actie. Het blijft een "dice-fest" maar soms is dat prima...
Ik vind het vooral leuk dat mijn vriendin dit ook altijd wel wil spelen (had ik nooit gedacht gezien het hoge nerd-gehalte) maar misschien komt dit wel doordat ze meestal wint.
We speelden deze uitbreiding voor het eerst en ik vond het thema toch wel leuk (sprak me eerst niet zo aan, een soort mengelmoes van afrika en zuid-amerika). In de loop van het spel vinden er rituelen plaats (na monsters te verslaan moet je ritual tokens inzetten die deze rituelen triggeren) en door deze rituelen kan 1 van de 10 primal gods opstaan en steeds sterker worden naarmate er meer rituelen plaats vinden. Vervolgens is het doel van het spel deze primal god te verslaan. Wij hadden de kaartjes van te voren niet uitgebreid bekeken en wisten op een gegeven moment niet meer zo goed hoe sterk deze god (een soort grote, wit/rode gorilla) ook alweer was en kozen er voor dit ook niet te mogen bekijken zodat het ook wel een verrassing was wanneer je hem eindelijk te lijf ging. Dit bleek een grote fout te zijn want toen we allebei het idee hadden dat we het moesten proberen bleek dat heel erg mee te vallen. Mijn vriendin was eerder in de positie hem proberen te verslaan en deed dit vervolgens zonder enige moeite. Dit was een ontzettende anti-climax (kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ze daar meteen mee won) en viel me echt ontzettend tegen aangezien monsters uit het rode deck bijvoorbeeld al sterker waren...
Wat ik wel goed vond aan de uitbreiding is dat er een aantal mechanismen in zitten waardoor het verloop van het spel sneller is. Je kunt bijvoorbeeld bij sommige plaatsen een marktstap hebben en diezelfde beurt nog verder lopen en een monster te lijf gaan. Ook geven sommige monsters extra experience waardoor je zelf sneller ontwikkelt. (ookal spelen wij sowieso al de variant waarbij de eerste upgrade 1 goud kost, de 2e 2, de 3e 3 en vanaf dan altijd 4).
Na 2 weken terug the frozen wastes uitbreiding nog te hebben gespeeld viel deze eigenlijk wat tegen. We zullen hem zeker nog eens spelen maar op dit moment krijgt de frozen wastes zeker mijn voorkeur. Dat neemt niet weg dat we wel weer een avond heerlijk hebben zitten spelen met zijn tweeen. Runebound is een soort "guilty pleasure" te vergelijken met het kijken van een actie film. Je hoeft er niet bij na te denken maar zorgt gewoon voor lekker simpel vermaak met veel actie. Het blijft een "dice-fest" maar soms is dat prima...
Ik vind het vooral leuk dat mijn vriendin dit ook altijd wel wil spelen (had ik nooit gedacht gezien het hoge nerd-gehalte) maar misschien komt dit wel doordat ze meestal wint.

-
Saremie
- Matroos
- Persoonlijke Ondertitel: Saar!
Wij hebben het spel ook thuis. Ik vind het thema erg leuk en de plaatjes en het bord zijn goed vorm gegeven.
Potjes met 2-3 spelers zijn goed te doen, met meer wordt het al snel langdradig omdat ieder zijn beurt op zichzelf speelt, waardoor er geen interactie is en je niet echt oplet tijdens de beurt van een ander. Geen ervaring in solo-spel hierbij. Als je het spel ergens goedkoop kan halen, dan is ie wel de moeite waard!
Potjes met 2-3 spelers zijn goed te doen, met meer wordt het al snel langdradig omdat ieder zijn beurt op zichzelf speelt, waardoor er geen interactie is en je niet echt oplet tijdens de beurt van een ander. Geen ervaring in solo-spel hierbij. Als je het spel ergens goedkoop kan halen, dan is ie wel de moeite waard!
Saar!
-
meijerc
- Burgemeester
ik vind Runebound een leuk spel. Ik heb ook 7 kleine en 2 grote uitbreidingen! Het is alleen wel echt van belang dat je de Engelse 2de edite koopt ipv de Nederlandse versie! Het is namelijk vreselijk verkeerd gegaan met het vertalen van Engels naar Nederlands!
Reiki & readings https://www.athousandreasons.nl/
-
missiloon
- Munchkin
nooit geweten dat er een nederlandse versie was joh, blij toe want anders was ik voor nl gegaan ipv engels
-
Benvgastel
- Sojaboon
Ik heb het spel (de 2nd NL editie) enkele jaren geleden gekocht en in de loop van de tijd alle uitbreidingen erbij gekocht (en dat zijn er veel)
De NL editie is inderdaad prima te combineren met de Engelse uitbreidingen, enkel een lijstje met de vertaling van de plaatsnamen is handig. (hoewel je deze maar voor enkele kaarten nodig hebt)
Ik zal eerdaags even het lijstje hier toevoegen.
Ik moet eerlijk zeggen dat de NL vertaling toch wat van de sfeer van het spel weghaalt, Engels klinkt gewoon wat lekkerder, aan de andere kant is het wel handig met jongere kinderen dat ze zelf de kaarten kunnen lezen.
Het spel zelf is voor mij heerlijk in zijn eenvoud maar dankzij de vele kaarten toch redelijk diepgaand qua mogelijkheden en verhaallijn(en).
Voor de liefhebbers is het spel solitaire prima speelbaar, zeker met deze regels: http://fritoxjugar.zobyhost.com/pics/ru ... loplay.doc
Het spel speelt het "lekkerst" met 2/3 spelers, (met meer spelers kan het spel erg lang duren).
Het ontbreken van interactie tussen de spelers is opgelost/verbeterd met de class-decks (die ik persoonlijk een absolute aanwinst voor het spel vind)
Oftewel: voor de liefhebbers van een niet al te moeilijke adventure game met een Fantasy thema die toch genoeg diepgang biedt , is dit een absolute aanrader
De NL editie is inderdaad prima te combineren met de Engelse uitbreidingen, enkel een lijstje met de vertaling van de plaatsnamen is handig. (hoewel je deze maar voor enkele kaarten nodig hebt)
Ik zal eerdaags even het lijstje hier toevoegen.
Ik moet eerlijk zeggen dat de NL vertaling toch wat van de sfeer van het spel weghaalt, Engels klinkt gewoon wat lekkerder, aan de andere kant is het wel handig met jongere kinderen dat ze zelf de kaarten kunnen lezen.
Het spel zelf is voor mij heerlijk in zijn eenvoud maar dankzij de vele kaarten toch redelijk diepgaand qua mogelijkheden en verhaallijn(en).
Voor de liefhebbers is het spel solitaire prima speelbaar, zeker met deze regels: http://fritoxjugar.zobyhost.com/pics/ru ... loplay.doc
Het spel speelt het "lekkerst" met 2/3 spelers, (met meer spelers kan het spel erg lang duren).
Het ontbreken van interactie tussen de spelers is opgelost/verbeterd met de class-decks (die ik persoonlijk een absolute aanwinst voor het spel vind)
Oftewel: voor de liefhebbers van een niet al te moeilijke adventure game met een Fantasy thema die toch genoeg diepgang biedt , is dit een absolute aanrader
Laatst gewijzigd door Benvgastel op wo 31 okt 2012, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Viva
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: la Vida
Welk "class-deck" zou je (vooral) aanraden voor het spel?Benvgastel schreef:Ik heb het spel (de 2nd NL editie) enkele jaren geleden gekocht en in de loop van de tijd alle uitbreidingen erbij gekocht (en dat zijn er veel)
-
Benvgastel
- Sojaboon
Dat is sterk afhankelijk van wat soort karakter je leuk vind om te spelen:Welk "class-deck" zou je (vooral) aanraden voor het spel?/
Battlemage: Concentreert zich simpelweg op melee combat, niet teveel gedoe gewoon gevechten met veel schade.
Blade Dancer: Voor Melee en Ranged characters die wat trucks achter de hand willen houden qua kaarten afleggen e.d.
Runemaster: Voor Magic characters, legt zich ook toe op manipulatie van andere spelers.
Shadow Walker: Ranged of Melee characters die zich willen ontwikkelen als assassin.
Spirit Bound: Magic Characters, maakt het mogelijk je character betere magische aanvallen te ontwikkelen en uiteindelijk zelfs een "self healing" ability te verkrijgen.
Wildlander : elk soort character, zorgt er voornamelijk voor dat je je sneller en makkelijker kan bewegen waardoor je een voorsprong hebt op de andere spelers.
Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om meerdere sets samen te voegen om zo je eigen soort character te ontwikkelen.
Elke speler moet zijn eigen deck hebben (dit mogen wel dezelfde decks zijn), daarom is het aan te raden zowieso meerdere decks te kopen zodat iedere speler er één kan kiezen.
Ik persoonlijk vind de Wildlander en Battlemage decks het leukst om te spelen.
-
Viva
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: la Vida
Met dank voor de uitleg en de getoonde voorkeur. Dit zal zeker meewegen in een eventuele beslissing voor de juiste uitbreiding.
Wat betreft interactie met medespelers, lees ik dat het deck "Runemasters" het meest in de buurt komt. Klopt dat?
Wat betreft interactie met medespelers, lees ik dat het deck "Runemasters" het meest in de buurt komt. Klopt dat?