Spiel in essen

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

thexkid
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spiel in essen

Bericht door thexkid »

Ik ben nog nooit op spiel geweest, en zal dit jaar ook niet gaan aangezien mijn vriendin op 14 oktober is uitgerekend om te bevallen. Maar ik lees dat veel mensen daar veel aankopen doen. Wat moet ik me voorstellen bij de verkoopstands? Is het aantal veel hoger dan bijvoorbeeld op een ducosim beurs? Verkopen ze spellen in alle talen? Zijn de prijzen lager dan bij nederlandse webshops?
Ik zou er graag heen gaan, maar ik ben bang dat 2012 voor mij de eerste editie gaat zijn...
Afbeelding

Labels:
BaSL
Team Bordspelmania

Re: Spiel in essen

Bericht door BaSL »

Heeeeel veeeeel meer. Ik ken de Ducosim beurzen niet, maar Spiel is écht enorm. Denk aan heel veel spellen, vemenigvuldig dat met heel veel spellen en doe het dan in het kwadraat. Zoveel ongeveer. :D

Nu ja, veel dus.

Prijzen zijn niet enorm scherp. Iets lager dan hier. Maar er worden veel goodies weggegeven, pakketkortingen enzoverder. Bovendien is bijna alles wat je wilt kopen, daar wel te vinden.

Taal? Veel Duits, veel Engels. En redelijk wat internationale edities, tegenwoordig.
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

BaSL schreef:Heeeeel veeeeel meer. Ik ken de Ducosim beurzen niet, maar Spiel is écht enorm. Denk aan heel veel spellen, vemenigvuldig dat met heel veel spellen en doe het dan in het kwadraat. Zoveel ongeveer. :D
Man, dat is (heel veel spellen)^4 !!!
Afbeelding
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Om een indruk te geven: de oppervlakte van de beurs is ongeveer 6 voetbalvelden, er zijn ruim 700 stands en 150.000 bezoekers. In tegenstelling tot Ducosim is er geen algemene speeltafels, maar heeft iedere uitgever eigen speelruimte. Dit varieert van uitleg bij een kleine statafel tot 1200 m2 bij Amigo.

Het leuke is ook dat je spellen zult zien, die je daarna nooit meer tegenkomt. Denk aan uitgevers uit Japan en weet ik veel waar die een spel in een kleine oplage maken. Veel bezoekers missen dit soort pareltjes (en soms ook prutswerk), doordat ze vooral kijken naar koopjes. Die lopen echt niet weg, de toppers zijn een paar maanden later ook nog te krijgen.

De meeste (kleine) uitgevers verkopen hun eigen spellen, maar daarnaast zijn er ook vele tientallen verkoopstands. Deze variëren weer van dumpwinkels, 2e hands tot verkoop van de nieuwste spellen. Tijdens je eerste bezoek zul je je verbazen hoeveel mensen er met een karretje of steekwagentje rondlopen om de aankopen mee te nemen...
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Ik ben er nu 3x geweest, en alle drie de keren ben ik met een aantal tassen met spellen teruggekomen. Er zijn altijd wel een paar pakhuizen die leeggeruimd worden voor Essen, waardoor je sommige spellen opeens heel goedkoop kan krijgen.

Ben zelf nog steeds heel erg blij met Chinatown voor EUR 10,- ;-)
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

thexkid schreef:Wat moet ik me voorstellen bij de verkoopstands? Is het aantal veel hoger dan bijvoorbeeld op een ducosim beurs? Verkopen ze spellen in alle talen? Zijn de prijzen lager dan bij nederlandse webshops?
Lees de diverse beursverslagen erop na (de mijne staan hier); ook dit verhaal is nog voldoende actueel voor een goede indruk.
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Vorig jaar voor het eerst geweest en ben nu alweer aan het aftellen. Vorig jaar alleen voor het kijken gegaan en de koopjes, die zijn er ook in grote hoeveelheden. Erg veel klassiekers gekocht voor zo'n 10 euro per stuk. Volgend jaar wil ik me wat meer gaan verdiepen in de kleine stands en de wat onbekendere spellen. Maar het enorme aanbod aan tweede hands spellen en erg mooie aanbiedingen zijn zo aanlokkelijk dat ik er niet omheen ga kunnen..
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik heb een Spiel 2011 preview op m'n site staan.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Ik heb Spiel nog nooit gedaan maar denk er wel sterk aan om dit jaar eens af te zakken. Misschien dat ik nog wat mensen van onze spellenclub optrommel.
Afbeelding
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Je hebt een redelijk aantal verkoop stands, waarvan er een paar leuke aanbiedinhen hebben. De laatste jaren zijn de spellen aanzienlijk in prijs gestegen vroeger koste een groot bordspel rond de 22,- euro tegenwoordig kost het al om en nabij de 35,- euro. Dus als een spel dan voor 30,- euro ligt wordt dat als scherp gezien...

Vaak is het spiel des jahres van het jaar ervoor voor een prikkie mee te nemen...moet je dan net niet al in huis hebben natuurlijk...er worden ook wel redelijk slechte spellen gedumpt...

Eerlijk is eerlijk er is altijd wel een leuke aanbieding te vinden. De beurs is geweldig maar druk, druk, druk...
Afbeelding
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

Wat ik uit de reacties en verslagen (dank!) opmaak is dat de koopjes tegenwoordig wat tegen vallen... Toch zou ik er graag eens heen gaan, ookal ben ik allergisch voor grote massa's mensen. Het is toch een soort bedevaartsoord he :)
Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

thexkid schreef:Wat ik uit de reacties en verslagen (dank!) opmaak is dat de koopjes tegenwoordig wat tegen vallen...
dat ligt helemaal aan je huidige verzameling.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

thexkid schreef:Wat ik uit de reacties en verslagen (dank!) opmaak is dat de koopjes tegenwoordig wat tegen vallen...
Ze zijn niet meer zo alom aanwezig als een paar jaar geleden, inderdaad. Maar afhankelijk van wat je zoekt en wilt kun je nog best mooie slagjes slaan. Je weet alleen niet van tevoren wát er zal worden aangeboden, dat is het frustrerende ervan.
juiced
Rooster Booster

Bericht door juiced »

Pedro777 schreef:Ik heb Spiel nog nooit gedaan maar denk er wel sterk aan om dit jaar eens af te zakken. Misschien dat ik nog wat mensen van onze spellenclub optrommel.
Ik zie het zeker wel eens zitten om naar Essen af te zakken :)
Afbeelding
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

cymric schreef:
Ze zijn niet meer zo alom aanwezig als een paar jaar geleden, inderdaad. Maar afhankelijk van wat je zoekt en wilt kun je nog best mooie slagjes slaan. Je weet alleen niet van tevoren wát er zal worden aangeboden, dat is het frustrerende ervan.
Typerend voor een bordspel speler; alles tot in de details willen plannen. En dat is geen verwijt, gewoon erg herkenbaar. :D
Afbeelding