Motiveer eventueel je keus even in dit topic
Leukste spellen met een stok kaarten?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
- Contacteer:
Leukste spellen met een stok kaarten?
Aan de hand van de topic "klaverjassen", hier een nieuwe topic met poll.
Labels:
- BaSL
- Team Bordspelmania
Re: Leukste spellen met een stok kaarten?
Rikken blijft favoriet.
Iets anders: boerenpotten. Dat is ook een tijdje erg favoriet geweest in onze groep.
Iets anders: boerenpotten. Dat is ook een tijdje erg favoriet geweest in onze groep.

- usurper
- Geheim Genootschap
Met mijn kinderen blijft pesten favoriet.
We live to survive our paradoxes
- rober
- Standaard moderator
Er is er voor mij maar 1.
En dat is Rikken.
Als Brabander kan ik niet anders dan daar op stemmen.
In mijn middelbareschooltijd hebben we dit super veel gepeeld.
Met onze beste bordspelvrienden zijn we ook ooit eens begonnen met Rikken.
Na een aantal jaren voorzichtig overgstapt naar andere spellen en ik weet wat daar voor "ellende" uit is voortgekomen.
Dus naast dat ik Rikken en topspel vind, heb ik er veel aan te danken (en de plaatselijke spellenboeren ook).
En dat is Rikken.
Als Brabander kan ik niet anders dan daar op stemmen.
In mijn middelbareschooltijd hebben we dit super veel gepeeld.
Met onze beste bordspelvrienden zijn we ook ooit eens begonnen met Rikken.
Na een aantal jaren voorzichtig overgstapt naar andere spellen en ik weet wat daar voor "ellende" uit is voortgekomen.
Dus naast dat ik Rikken en topspel vind, heb ik er veel aan te danken (en de plaatselijke spellenboeren ook).
All is fair in love, war and Carcassonne

- hermanroozen
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Klaverjassen! Met een pak kaarten, 4 gezellige mensen (niet al te serieuze spelers) en wat hapjes en drankjes heb je geheid een leuke avond. We hebben samen met onze buren de klaverjasvereniging "mes op tafel" (M.O.T.) opgericht met een eigen logo.

We hebben het onze kinderen inmiddels ook geleerd. Klaverjassen heeft een toekomst.

We hebben het onze kinderen inmiddels ook geleerd. Klaverjassen heeft een toekomst.
- spellenclubapeldoorn
- Phoenix
- Contacteer:
Poker en klaverjassen als toppers gekozen
-
Gebruiker 3696
Voor mij blijft het toch belotten en manillen. En als dat niet lukt, geef dan maar een potje wiezen, maar daar blijft het dan ook bij.
- Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Daar ben ik minder bekend mee. Wat zijn dat voor spellen?Filosoof schreef:Voor mij blijft het toch belotten en manillen. En als dat niet lukt, geef dan maar een potje wiezen, maar daar blijft het dan ook bij.
Ik vind zelf Ninety-Nine het leukst, een topspel voor 3 personen: http://www.davidparlett.co.uk/oricards/ninety9.html

-
Gebruiker 3696
Manillen is typisch West-Vlaams. Belotten eerder het Pajottenland en Wallonië. Beide worden gespeeld met een boek van 32 kaarten en je speelt met een vaste partner. Manillen is zowat het simpelste te leren, gezien je maar 3 regels hebt.Seabie schreef:Daar ben ik minder bekend mee. Wat zijn dat voor spellen?
Belotten is moeilijker te leren maar heeft veel meer finesses. Het is dan ook in mijn ogen het beste kaartspel, want goede of slechte kaarten, het maakt allemaal niet zoveel uit. Het beste team wint duidelijk meer.
En (kleuren)wiezen, behoeft dat nog uitleg? Ik kan me geen Vlaming indenken die niet kan wiezen (ook al zijn er hier ook wel vaak huisregels).
- rober
- Standaard moderator
Misschien is voor de niet-vlamingen onder ons een beetje uitleg wel handig. Al is het maar om een idee te hebben waar het over gaat.Filosoof schreef:En (kleuren)wiezen, behoeft dat nog uitleg? Ik kan me geen Vlaming indenken die niet kan wiezen (ook al zijn er hier ook wel vaak huisregels).
All is fair in love, war and Carcassonne

- Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Contacteer:
De enige 3 die ik af en toe eens be-oefen heb ik op gestemd.
Klaverjassen, maar daar vind ik vaak te weinig mensen voor.
Pokeren, altijd gezellig met vrienden (dan meestal chaos) en ook op de pc een optie (dan een serieus spel om te winnen).
Patience, bij verveling en gebrek aan beter.
Klaverjassen, maar daar vind ik vaak te weinig mensen voor.
Pokeren, altijd gezellig met vrienden (dan meestal chaos) en ook op de pc een optie (dan een serieus spel om te winnen).
Patience, bij verveling en gebrek aan beter.
Everybody has the right to play...
- 16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
- Contacteer:
Toepen uiteraard, wat een heerlijk spelletje is dat alleen jammer dat ik het allang niet meer heb gespeeld. lekker bluffen en kloppen
hahaha.
en de potjes duren niet lang. tenminste de individuele potjes.
en de potjes duren niet lang. tenminste de individuele potjes.
- darkman
- Garnaal
Toepen en Hartejagen omdat ik dat altijd speelde op de middelbare school voor een extra zakcentje. Toepen is daarbij toch wel mijn favoriet. Inderdaad lekker overkloppen en snelle potjes.
Andere gekozen kaartspel is poker. Heerlijk om te spelen met wat vrienden maar ook online vroeger redelijk veel gespeeld. Kan wel tot frustratie leiden als het even niet goed gaat....
Verder blijft het blufelement natuurlijk erg leuk. Heerlijk om na een grote gewonnen pot je hand te laten zien met niets.
Andere gekozen kaartspel is poker. Heerlijk om te spelen met wat vrienden maar ook online vroeger redelijk veel gespeeld. Kan wel tot frustratie leiden als het even niet goed gaat....
Verder blijft het blufelement natuurlijk erg leuk. Heerlijk om na een grote gewonnen pot je hand te laten zien met niets.
- hermanroozen
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
- Contacteer:
Ik heb Belotten even opgezocht op Wikipedia, en het is bijna precies Klaverjassen, met uitzonderingen in de manier van delen en de 'roem'. Regels en volgorde van de kaarten bij troef en niet-troef zijn gelijk.Filosoof schreef:Belotten is moeilijker te leren maar heeft veel meer finesses. Het is dan ook in mijn ogen het beste kaartspel, want goede of slechte kaarten, het maakt allemaal niet zoveel uit. Het beste team wint duidelijk meer.
-
Gebruiker 3696
Goed om weten. Waarschijnlijk gewoon een andere naam en de typische huisregels. Ik ben blijkbaar de enige Vlaming die dit topic wat volgt, en kan daarom dus moeilijk spreken voor "heel Vlaanderen", maar het enige dat ik wel weet is dat ik amper spelletjes uit de lijst ken. Wippen, wiezen, pandoeren, pappen, kingen,... staan dan weer niet in het lijstje. Het zou me echter niet verbazen dat ook daar vele gelijkenissen tussen zitten.hermanroozen schreef:Ik heb Belotten even opgezocht op Wikipedia, en het is bijna precies Klaverjassen, met uitzonderingen in de manier van delen en de 'roem'. Regels en volgorde van de kaarten bij troef en niet-troef zijn gelijk.Filosoof schreef:Belotten is moeilijker te leren maar heeft veel meer finesses. Het is dan ook in mijn ogen het beste kaartspel, want goede of slechte kaarten, het maakt allemaal niet zoveel uit. Het beste team wint duidelijk meer.
En wat wiezen betreft, ik ga me niet aan een beschrijving wagen. Het leunt aan bij Whist (dat je vlot kan vinden op BGG) en een degelijke beschrijving vind je op wikipedia, op de huisregels na natuurlijk want hier en daar zijn ze in mijn ogen mis