[I-pad] Toegevoegde waarde digitale bord- en kaartspellen

Bord- en kaartspellen voor op je PC & apps voor je smartphone

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Flash
Wu Feng

[I-pad] Toegevoegde waarde digitale bord- en kaartspellen

Bericht door Flash »

Ik ben inmiddels enige weken bezig met het spelen van digitale bordspellen op de I-pad (Catan, Tikal, Ticket to Ride, Carcassonne, Puerto Rico en Ghost Stories). Grafisch gezien ziet het er allemaal goed uit en ik vermaak me er best mee, maar ik vroeg me af in hoeverre jullie de digitale versies van de bordspellen als toegevoegde waarde zien ten aanzien van het originele bordspel.

Is het digitale broertje een graadmeter om te kijken of het bordspel je aanspreekt? Ga je met dezelfde passie om met digitale varianten (tot het bijhouden van statistieken aan toe)? Of is het meer leuk vermaak voor als je even tijd over hebt?

Bij mij is het tot nu toe het laatste. Het is compact en snel 'klaargezet'. Ideaal voor tussendoor. Leuk om te spelen, maar ik mis toch de gezelligheid die aan tafel altijd ontstaat tijdens het spelen. Overigens sluit ik niet uit dat de I-pad ook op vakanties uitkomst zal gaan bieden als blijkt dat we (bijvoorbeeld) zijn vergeten om Carcassonne mee te nemen.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: [I-pad] Toegevoegde waarde digitale bord- en kaartspelle

Bericht door Bridget »

Ik speel vooral digitaal op de Ipod en PC in verloren uurtjes, een uurtje voor het slapen gaan, in de lunchpauze of in een wachtkamer bijvoorbeeld.
En dus bij gebrek aan tijd en medespelers, maar die zijn alleen op hele geplande avonden en weekenden voorhanden, en niet even snel tussendoor.
Everybody has the right to play...
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik speel het enkel om mijn tijd op te vullen. Ik hou verder ook geen statistieken bij en zie het niet als een vervanging van de echte gezelligheid aan tafel.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bord- en kaartspellen op de iPad zijn een bron van vermaak tussen de bedrijven door. Snel klaargezet, snel gespeeld, een leuke manier om een slordig kwartiertje te ontspannen.

Het is voor mij geen vervanging van gezellige medespelers aan tafel. Ik heb bijv. geen enkele interesse in online spellen, zoals Brettspielwelt e.d. ze aanbieden.
atarki
Rooster Booster

Bericht door atarki »

Het werkt heel goed om de regels te leren, net als brettspielwelt. Maar geen vervanging voor echte tegenstanders. Ik zie het wel gebeuren dat de tablet gebruikt kan worden als onderdeel van een bordspel. Identity Games had daar een voorbeeld van.
Wat spelen we vandaag?
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ik speel veel op mijjn iphone en op online sites zoals yucata.de
Ik doe dat om dat ik het gewoon leuk vind en het makkelijk tussendoor kan en je een zet doet wanneer je tijd en zin hebt.
"Life" speel ik dan ook eigenlijk nooit.

Het nadeel van zo spelen, ten opzichte van het aan tafel spelen, vind ik (naast het gemis aan geelligheid), dat je minder overzicht hebt wat er allemaal op het bord gebeurd.
Nu is dat natuurlijk niet voor elk spel het zelfde, maar toch.

Zelf merk ik dat ik daar het minste last van heb bij de spellen die ik goed ken. Op zich logisch denk ik.
Als ik via een app, of online site een nieuw spel wil leren, dan merk ik dat het veel langer duurt voordat ik door heb wat de mogelijkheden zijn en wat anders spelers doen, omdat je gewoonweg niet fysiek de speelstukken ziet bewegen en de verschillende handelingen ziet gebeuren, eventueel aangevuld met verbaal commentaar, zoals aan tafel.

Maar ach, daarom is het ook anders en gaat er niets boven een goed spel aan tafel.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

De "GameChanger" schijnt de nieuwe toegevoegde waarde te zijn/worden.

Zie ook: http://www.imagzin.nl/2011/11/gamechang ... leven.html
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

:roll: Hm. Mij lijkt dit toch vooral een manier om een veredeld ganzenbord beter te laten verkopen. Ik sluit me aan bij de rest: de apps voor Tikal en Small world hebben me zeker hier en daar al een plezierig momentje bezorgd, maar zeker voor multiplayer gaat niets boven karton en hout en af en toe wat plastic.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Het is een leuke toevoeging maar gaat zeker nooit echt bordspellen vervangen. Zo van ja nu iedereen z'n tablet op tafel dan kunnen we spelen ;-)

Niks boven een stoffig bord met regels pionnen, treintjes, kaarten, meeples, Caballeros en andere attributen ;-)
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

spellenclubapeldoorn schreef:Het is een leuke toevoeging maar gaat zeker nooit echt bordspellen vervangen. Zo van ja nu iedereen z'n tablet op tafel dan kunnen we spelen ;-)

Niks boven een stoffig bord met regels pionnen, treintjes, kaarten, meeples, Caballeros en andere attributen ;-)
Volgens mij is het veel meer dan een leuke toevoeging. In de toekomst worden de 'stoffige borden' vervangen door tablets en andere digitale verschijningsvormen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling. Dan worden complexe spellen bijvoorbeeld veel toegankelijker, omdat allerlei administratieve handelingen door de machine worden uitgevoerd. Dan kun je de regeluitleg beperken tot de dingen die ertoe doen.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ik zit er zelf wat dubbel in.
Enerzijds vind ik het leuk om online te spelen op mijn iPhone.
Met name Carcassonne staat altijd roodgloeiend aan.
Vooral leuk dat je op zo'n manier tegen de hele wereld kunt spelen.

Anderzijds vind ik het fysiek vastpakken van spelonderdelen en de tegenstanders recht in de ogen kunnen kijken heel belangrijk.
Dat laatste zal blijven, ook als het spelbord en onderdelen vervangen worden door een digitale variant.

Een voordeel kan zijn, zoals Erwin al aangaf, dat dan een hoop administratief gedoe, geautomatiseerd gaat, en daardoor sneller.
Maar soms is ook dat onderdeel van het spel.
Zelf merk ik in ieder geval dat het zelf uitvoeren van die administratieve handelingen, me wel meer spelinzicht verschaft.
In de online spellen die ik nu speel merk ik dat ik daar meer moeite mee heb omdat je niet altijd goed ziet wat er nu allemaal gebeurd.
(maar dat zal ook met leeftijd te maken hebben :P )
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Erwin schreef:In de toekomst worden de 'stoffige borden' vervangen door tablets en andere digitale verschijningsvormen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling. Dan worden complexe spellen bijvoorbeeld veel toegankelijker, omdat allerlei administratieve handelingen door de machine worden uitgevoerd. Dan kun je de regeluitleg beperken tot de dingen die ertoe doen.
Is een voordeel. Er zijn ook diverse vervelende nadelen die een algemene vervanging danig in de weg staan; maar uiteindelijk is het gewoon een financiëel sommetje. Wat is goedkoper en levert meer op: een gelimiteerde oplage van 1500 titels of een stel handige programmeurs inhuren die eenmalig het spel in elkaar draaien?
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

cymric schreef:
Erwin schreef:In de toekomst worden de 'stoffige borden' vervangen door tablets en andere digitale verschijningsvormen. Lijkt mij een mooie ontwikkeling. Dan worden complexe spellen bijvoorbeeld veel toegankelijker, omdat allerlei administratieve handelingen door de machine worden uitgevoerd. Dan kun je de regeluitleg beperken tot de dingen die ertoe doen.
Is een voordeel. Er zijn ook diverse vervelende nadelen die een algemene vervanging danig in de weg staan; maar uiteindelijk is het gewoon een financiëel sommetje. Wat is goedkoper en levert meer op: een gelimiteerde oplage van 1500 titels of een stel handige programmeurs inhuren die eenmalig het spel in elkaar draaien?
Het scheelt natuurlijk wel enorm veel ruimte in huis. :D
Maar voor mij gaat er momenteel niks boven een "stoffig bordspel".
Onlangs wel gezien dat de scores van 7 wonders via de ipad snel voor elkaar waren. Dat vond ik dan weer wel een mooie toevoeging.
We live to survive our paradoxes
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Het voordeel is ook dat je minder snel fouten zult maken bij de toepassing van de spelregels.

Het komt bij ons vrij vaak voor dat als we een spel voor het eerst spelen dat achteraf blijkt dat we de regels niet geheel goed hebben toegepast. Dit zal bij de digitale variant niet gebeuren omdat het systeem alle regels in acht neemt.
juiced
Rooster Booster

Bericht door juiced »

Voor mij is het vooral een toegevoegde waarde in die dode momenten of momenten waar je gewoon geen medespelers hebt, je geen 1 player bordspel bij de hand hebt en toch even wil spelen.

De spellen op mijn Ipad zijn nu voornamelijk digitale bordspelvarianten en die worden gebruikt als ik in het buitenland zit bvb, of niks leuker dan als je met 2 in de wagen zit en in de file staat een potje carcasonne op ipad te spelen :)

Dus voor mij heeft het een toegevoegde waarde, maar het zal voor mij nooit het bordspel kunnen vervangen. Niks gaat boven een mooi uitgewerkt bord, leuke speelfiguren, ...
Dat zorgt voor die extra charme in een bordspel dat digitaal nooit zal geëvenaard worden.

Het is ook idd handig om de regels van nieuwe spellen te leren, is dan toch leuker als je achteraf het spel met mensen speelt die het al aantal keer gespeeld hebben dat je toch al iets van basis meehebt door het digitaal te kunnen testen.
Afbeelding