Qwirkle/genius

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

moos
Grote Dienaar

Qwirkle/genius

Bericht door moos »

Qwirkle/genius

welke heeft jullie keuze en waarom
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Qwirkle/genius

Bericht door Bridget »

Qwirkle.

Daar kan je veel meer kanten mee op.
Ga je voor het inzicht meer verschillende vormen in één kleur of een rij maken met dezelfde vorm in verschillende kleuren, en misschien kan je zo aanleggen dat er meerdere punten gescoord kunnen worden de verschillende richtingen op.

Voor de gevorderde speler niet alleen jezelf met punten verrijken maar dan is ook de tegenstander blokkeren een uitdaging.

Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

+1
Afbeelding
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

naar mijn idee beide nog niet gespeeld lijken ze erg op elkaar..
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats

Bericht door Suzan »

Bridgetvh schreef: Voor de gevorderde speler niet alleen jezelf met punten verrijken maar dan is ook de tegenstander blokkeren een uitdaging.
Dat lijkt met voor Einfach Genial hetzelfde.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ik zou juist zeggen dat je met Genius meerdere kanten op kunt.
- Focus je puur op eigen gewin, met het risico dat tegenspeler(s) mee kunnen liften of speel je agressief en pak je de zwakste kleuren van je tegenspeler(s) aan.
- Probeer je alle kleuren redelijk gelijk op te bouwen, zodat niks buiten kan worden gesloten, of zorg je er snel voor dat je 1 of 2 kleuren bijna vol hebt, zodat je een genius en bonusactie kan halen (waarmee je eventueel dichtgegooide kleuren weer kunt openbreken).
- Wanneer speel je je genius. Timing is belangrijk. De bonusactie moet echt wat opleveren.
- Wanneer speel je een fiche met 2x dezelfde kleur. Niet te vroeg, want dan levert het te weinig op, als het teveel open ligt, kunnen andere ook meeprofiteren, maar je moet er ook niet te lang mee wachten, want dan krijg je zelf niks meer.
- Zorg ik ervoor dat ik nu weinig scoor in mijn minste kleur en dan nieuwe fiches kan pakken omdat ik niks meer in die mindere kleur heb? Of gebruik ik eerst die paar mooie scoorblokken in andere kleuren met het risico dat mijn minste kleur afgeblockt wordt en ik helemaal niks meer kan scoren.
Enz. enz.

Qwirkle is eenvoudiger en mijns inziens meer een abstract kinder-/familiespel.
Genius daarentegen neigt meer naar een abstract familiespel voor de ietwat ouderen, met name omdat het zo cutthroat kan zijn.

Ik heb beide spellen in mijn bezit en beide ook regelmatig gespeeld. Ik geef toch de voorkeur aan Genius.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Genius, zonder twijfel. Qwirkle is meer een puzzelspelletje, waarbij je vooral bezig bent met het zoeken naar het plekje dat de meeste punten oplevert. Een beetje een soort Scrabble met gekleurde symbolen, maar dan zonder de tactiek. Bij Genius moet je veel meer nadenken over je tactiek, zie de post van roberto.
Afbeelding
Drekster2001
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: El Duderino

Bericht door Drekster2001 »

Genius steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit.
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

ik heb vandaag genius gespeeld , maar vond het niet spannend ofzo, juist een beetje saai alleen maar kleurtjes aanleggen dat was het en dan punten tellen. of komt dat omdat we het met 2 man speelde,
Svennos
Team Bordspelmania

Bericht door Svennos »

Beide spellen vind ik even goed. Dat is ook een geldig antwoord hé ;-)

Bij beide spellen is het puzzelen geblazen, beide werken met kleuren. Genius is misschien toch net iets taktischer gelet op de puntentelling (typische Knizia: slechtste kleur bepaalt jouw score), al vallen beide spellen m.i. onder de noemer "familiespellen".
Svennos
Team Bordspelmania

Bericht door Svennos »

moos schreef:ik heb vandaag genius gespeeld , maar vond het niet spannend ofzo, juist een beetje saai alleen maar kleurtjes aanleggen dat was het en dan punten tellen. of komt dat omdat we het met 2 man speelde,
Ik vind Genius inderdaad leuker/spannender met méér spelers... dus misschien moet je het eens opnieuw proberen ;-)
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

moos schreef:ik heb vandaag genius gespeeld , maar vond het niet spannend ofzo, juist een beetje saai alleen maar kleurtjes aanleggen dat was het en dan punten tellen. of komt dat omdat we het met 2 man speelde,
Dan heb je t antwoord op je vraag toch? Qwirkle al gekocht? Vind t een fascinerend spel, kan in die laatste zetten maar niet van mn vrouw winnen en blijf verliezen op maar een paar punten..
Afbeelding