Top 10 van Spiel volgens FAIRPLAY

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Spelkopen.nl
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Winkelier
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Top 10 van Spiel volgens FAIRPLAY

Bericht door Spelkopen.nl »

Fairplay houdt tijdens Spiel een "scoutactie" om te kijken wat het publiek de beste spellen vindt.

De top 10 is geworden:
SPEL UITGEVER SCORE AANTAL STEMMEN
Tournay Pearl Games 1,71 65
Trajan Ammonit Spiele 1,89 70
Ruhm für Rom Lookout Games 2,2 88
Funkenschlag - Die ersten Funken 2F-Spiele 2,22 65
Hawaii Hans im Glück 2,28 107
Helvetia Kosmos 2,31 114
Ora et Labora Lookout Games 2,36 58
Rapa Nui Kosmos 2,42 36
Santiago de Cuba Eggertspiele 2,49 59
Coney Island Argentum Verlag 2,51 69

Hier vind je de volledige uitslag: http://fairplay-online.blogspot.com/

Labels:
stefaan
Caballero

Re: Top 10 van Spiel volgens FAIRPLAY

Bericht door stefaan »

Ik vind het vreemd dat Kingdom Builder hier niet in staat. Het gaat hier natuurlijk maar over een honderdtal stemmen maximum per spel.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

stefaan schreef:Ik vind het vreemd dat Kingdom Builder hier niet in staat. Het gaat hier natuurlijk maar over een honderdtal stemmen maximum per spel.
Waarom vind je dat vreemd?
Ik vind het zelf volkomen terecht dat hij er niet in staat. Ik heb het met plezier 2x gespeeld, maar het spel is heel erg random, heeft weinig diepgang, is uiterst abstract en voelt aan als een 'niet-af' spel, waarbij hij vast weer op de Dominion-tour gaat met uitbreiding na uitbreiding.
Het is al met al een middelmatig spel dat enkel veel aandacht krijgt vanwege de maker. Ik geef het een nipte 3,5 / 5
Afbeelding
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Robertopellizini schreef: Waarom vind je dat vreemd?
Wel ik was aangenaam verrast door de verhouding speluitleg/speelduur/speelplezier en de variatie die het biedt. Als ik dan een jaren oud spel als Glory to Rome in de top 10 zie en een snellere variant op Power grid en nog 3 andere varianten/afgeleiden dan vind ik dat opmerkelijk en zijn er 2 opties. Ofwel is de lijst sterk beïnvloed door voorkennis over auteurs, ofwel was de nieuwe lichting zo zwak dat varianten en afgeleiden erbovenuit steken.
Robertopellizini
Genius

stefaan schreef:
Robertopellizini schreef: Waarom vind je dat vreemd?
Wel ik was aangenaam verrast door de verhouding speluitleg/speelduur/speelplezier en de variatie die het biedt. Als ik dan een jaren oud spel als Glory to Rome in de top 10 zie en een snellere variant op Power grid en nog 3 andere varianten/afgeleiden dan vind ik dat opmerkelijk en zijn er 2 opties. Ofwel is de lijst sterk beïnvloed door voorkennis over auteurs, ofwel was de nieuwe lichting zo zwak dat varianten en afgeleiden erbovenuit steken.
Ik denk dat de tijd zal leren of Kingdom Builder wel of niet hoog zal eindigen. Ik denk persoonlijk dat hij de top 100 niet haalt en waarschijnlijk zelfs de top 200 niet. Glory to Rome staat wel in de top 200 en terecht. Het is een spel met heel veel variatie en ook daadwerkelijk strategie. Ik vind het toch wat minder random dan Kingdom Builder.
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Ja maar bij de geekbuzz lijst stond Puerto rico ook heel hoog en dat is datn een jubileum uitgave, en zo kun je verder gaan. Dat kingdom builder er niet in staat is inderdaad terecht.

misschien effe een draadje openene over Kingdom Builder, aangezien ik op meerdere threads er vragen over zie terugkeren.
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Kingdom Builder is op plaats 18 geeindigd.
En waarom zou een ouder spel minder moeten zijn dan een nieuw spel?

Ik heb iets tegen de naam Kingdom Builder terwijl thematisch het nergens op staat, het is gewoon een heel erg abstract spel en dat is niet erg maar de doos schreeuwt wat anders in mijn ogen.

Eerlijk is eerlijk ik heb het niet gespeeld dus ik zou mijn mond moeten houden...dus vanaf nu :silent:

Ik vraag me trouwens meer af waarom Lancaster in geen een lijstje te vinden is?
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Omdat Lancaster niet nieuw is waarschijnlijk... was al genomineerd voor Spiel des Jahres dus al minstens een half jaar op de markt.
En voordat iemand vraagt "En Glory to Rome dan?" - de Duitse uitgave daarvan zal wel nieuw zijn. Net zoals het mogelijk is dat spellen van een paar jaar geleden de Nederlandse spellenprijs winnen (of Spiel des Jahres nu we het er toch over hebben, want Qwirkle was in de USA ook al een paar jaar uit).
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Robertopellizini schreef: Ik denk dat de tijd zal leren of Kingdom Builder wel of niet hoog zal eindigen. Ik denk persoonlijk dat hij de top 100 niet haalt en waarschijnlijk zelfs de top 200 niet.
Dat vind ik nu eens een mooi voorstel voor een weddenschap. Volgend jaar na spiel checken we de bgg top 200 en zien waar Kingdom Builder staat, de verliezer trakteert een pintje of een pilsje (al naar gelang het land). :thumbup: (even voor binnen en jaar hier al schrijven: huidige positie 2975)

Los daarvan verwacht ik gewoon iets verkeerd van dergelijke lijsten. Ik vind Puerto Rico en zeker Glory to Rome knappe spellen en een oud spel is zeker niet slechter dan een nieuw, maar bij zo een beurslijst verwacht ik het nieuwste van het nieuwste. Ik zal er niet meer naar kijken das beloofd.
Robertopellizini
Genius

stefaan schreef:
Robertopellizini schreef: Ik denk dat de tijd zal leren of Kingdom Builder wel of niet hoog zal eindigen. Ik denk persoonlijk dat hij de top 100 niet haalt en waarschijnlijk zelfs de top 200 niet.
Dat vind ik nu eens een mooi voorstel voor een weddenschap. Volgend jaar na spiel checken we de bgg top 200 en zien waar Kingdom Builder staat, de verliezer trakteert een pintje of een pilsje (al naar gelang het land). :thumbup: (even voor binnen en jaar hier al schrijven: huidige positie 2975)

Los daarvan verwacht ik gewoon iets verkeerd van dergelijke lijsten. Ik vind Puerto Rico en zeker Glory to Rome knappe spellen en een oud spel is zeker niet slechter dan een nieuw, maar bij zo een beurslijst verwacht ik het nieuwste van het nieuwste. Ik zal er niet meer naar kijken das beloofd.
Vooruit, ik zal happen. Een biertje kan er eventueel wel vanaf :)
Dit soort lijstjes (geekbuzz) lijken leuk, maar zijn natuurlijk uiterst onbetrouwbaar. Een minimum van 20 stemmen is nodig om in het linkerrijtje te komen. Stel dat je met een groepje vrienden bent en zo 5x stemt op 1 spel, dan ben je al 25% op weg. Veel spellen halen ook niet veel meer dan 20-40 stemmen. En wie stemt er dan? Ik zie ook kinderspelletjes ineens hoog staan, dat zijn vast geen die-hard BGG-leden denk je dan...
En dan heb ik het nog niet eens over reactief stemmen. Wat vaak gebeurt is dat mensen een bepaald spel hoog zien staan in de lijst en dat spel gaan uitproberen en dan teleurgesteld zijn omdat het toch niet zo leuk is. Vervolgens gaan ze terug en stemmen het spel flink omlaag (lager dan ze mischien oorspronkelijk zouden doen). Zo krijg je een jojo-effect waar veel spellen mee te maken krijgen. Zelfs verwachtte toppers als Tournay en Trajan zaten flink te jojo-en.

De Fairplay lijst zijn geloof ik mensen die vooraf geselecteerd zijn en meer in lijn met BGG spellen gaan raten. Die lijst komt ook een stuk logischer over met wat ik vooraf had verwacht (met wat verrassingen uiteraard).
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

De Geekbuzz leek mij dit jaar zeer onbetrouwbaar. Op zaterdagmorgen zag ik het hele team van van Czech Board Games stemmen. Ik vermoed dat het wel eens op hun eigen spellen zou kunnen zijn.
Toen we in de namiddag hun spellen gingen kopen, vroeg de verkoper ons om absoluut voor Infarkt te gaan stemmen omdat ze hoopten de top 10 te halen. Hij had wel begrip voor onze opmerking dat wij nooit beoordelen zonder gespeeld te hebben.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Terwijl ik aan het wachten was op BGG TV, heb ik de lijst aardig zien verspringen op sommige momenten. Stond een spel op nr 2, een uur later opeens op nr 17. Weet niet meer of dit vrijdags of zaterdags was.
16 Feet Pauly
Critico

Robertopellizini schreef: De Fairplay lijst zijn geloof ik mensen die vooraf geselecteerd zijn en meer in lijn met BGG spellen gaan raten. Die lijst komt ook een stuk logischer over met wat ik vooraf had verwacht (met wat verrassingen uiteraard).
Je kon bij Fairplay gewoon een stembiljet afhalen op de beurs, maar je wordt wel geregistreerd en je krijgt een nummer. Je kunt dan heel de dag spellen spelen en aan't eind van de dag punten geven (volgens duits systeem dus 1 is het hoogste en 6 het laagste). dan lever je het briefje in en gaat het verder naar de volgende dag. Maar de drempel van dit systeem is een stuk hoger dan dat van geekbuzz.

Sowieso was het zaterdag ochtend een vreemde zaak bij de geekbuzz, er stonden opeens 5 extreem onbekende spellen in de lijst. misschien had czech games daarop gestemd ;) haha. ze hadden leuke spellen alleen waren ze vrijwel niet te spelen... had Last Will nog graag geprobeerd maar dat zat er niet in met maar 1 tafel bij heidelbärger.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

16 Feet Pauly schreef: Sowieso was het zaterdag ochtend een vreemde zaak bij de geekbuzz, er stonden opeens 5 extreem onbekende spellen in de lijst. misschien had czech games daarop gestemd ;) haha. ze hadden leuke spellen alleen waren ze vrijwel niet te spelen... had Last Will nog graag geprobeerd maar dat zat er niet in met maar 1 tafel bij heidelbärger.
De door Piet genoemde Czech Board Games is niet de uitgever van Last Will. Je haalt CGE en CBG door elkaar.
16 Feet Pauly
Critico

Erwin schreef:
16 Feet Pauly schreef: Sowieso was het zaterdag ochtend een vreemde zaak bij de geekbuzz, er stonden opeens 5 extreem onbekende spellen in de lijst. misschien had czech games daarop gestemd ;) haha. ze hadden leuke spellen alleen waren ze vrijwel niet te spelen... had Last Will nog graag geprobeerd maar dat zat er niet in met maar 1 tafel bij heidelbärger.
De door Piet genoemde Czech Board Games is niet de uitgever van Last Will. Je haalt CGE en CBG door elkaar.
oh crap dat wist ik niet... dat ze meer dan 1 bordspelpublisher hebben in Tsjechië ;) I stand corrected, my bad.