Sleeves of Lamineren?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Aras
- Geheim Genootschap
Sleeves of Lamineren?
Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met het lamineren van kaarten, en hoe dit bevalt?
Of is het beter om ze in sleeves te doen ivm het krassen van gelamineerde kaarten?
Of is het beter om ze in sleeves te doen ivm het krassen van gelamineerde kaarten?
Labels:
-
Frost
- Garnaal
Re: Sleeves of Lamineren?
Misschien een rare vraag?
Maar waarom zou je dat doen?
Wat is er mis met het "slijten" van kaarten?
Begrijp me niet verkeerd.Ieder moet doen wat hij/zij wil.Ben gewoon benieuwdt wat er achter de gedachte zit om die kaartjes nieuw te houden.
Bas
Begrijp me niet verkeerd.Ieder moet doen wat hij/zij wil.Ben gewoon benieuwdt wat er achter de gedachte zit om die kaartjes nieuw te houden.
Bas
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Vaak worden kaarten een stuk dikker van lamineren dan van sleeves. Ook is mijn ervaring met het lamineren van kaarten dat ze niet meer op een stapel te leggen zijn omdat ze te glad zijn geworden. Ik kreeg mijn exemplaar van zombies inclusief sleeves en dat werkt in ieder geval beter dan gelamineerde kaarten. Welke kaarten ga je er in stoppen? Anders kan je die sleeves van mij wel even lenen om uit te proberen.. (moet je wel als vergoeding meedoen aan een potje zombies
)
-
Pedro777
- Condottiërre
Goh in sommige gevallen lijkt me dat toch wel raadzaam om te doen. Ik denk aan Lost Temple waar diezelfde negen kaartjes telkens opnieuw geschud worden en door iedereen hun handen gaan. Mijn 'dief' bv is al door een medespeler een beetje gekruld waardoor ik hem gelijk waar in het stapeltje zie zitten. Dit gebeurde al tijdens de eerste keer dat we het spel speelden.Frost schreef:Misschien een rare vraag?
Bas
-
Frost
- Garnaal
Ok dat kan ik begrijpen.Dat is net als bij Machiavelli.Heb zelf ook een nieuwe paar op ebay gekocht om de zelfde rededn.
Maar ik bedoel meer op bij Dominion,Agricola, Catan enz.
Bas
Bas
-
Pedro777
- Condottiërre
Ja, bij dergelijke spellen zou ik dat ook niet doen. Maar ieder zijn zin uiteraard he
.
-
Aras
- Geheim Genootschap
Ik heb nog een pak lamineerhoesjes liggen en wilde de kaarten van Drum Roll er eventueel in gaan doen, maar had even een proef kaart gedaan en zag dat die wel aardig ging krassen, vandaar de vraag. Voor de rest geef ik niet zoveel om eventuele slijtage van de kaarten, maar omdat ik de hoesjes toch had.
(@Jorrit, Zombies
)
(@Jorrit, Zombies
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
— Vieze kaarten spelen minder prettig.Frost schreef:Wat is er mis met het "slijten" van kaarten?
— Vieze kaarten zijn herkenbaar.
— De verkoopwaarde gaat omlaag.
— Het spel wordt niet meer gemaakt, herdruk is zeer onwaarschijnlijk tot uitgesloten.
-
Frost
- Garnaal
De eerste 2 kan ik nog in vinden.Hoewel dat ook meevalt.
Voorbeeld; Wij (mijn vrouw en ik) spelen nu al 5 jaar,3 keer per week lost cities.
De kaarten krijgen wat witte randen.Maar Vies kan ik niet zeggen.
Kan de vieze kaarten ook niet herkennnen.Daar dat ze allemaal "vies"zijn.
De verkoopwaarde is 1 van de laatste dingen waar "ik" me druk om zal maken.
Ik koop een spel omdat ik het wil spelen en niet omdat ik hoop dat het over 10 jaar nog wel iets waard is.Ik heb dan al veel plezier van het spel gehadt.
En punt 4, Tja dat probleem heb ik hier in duitsland nog niet gehad.
Je kunt alles tot zeker 30 jaar terug vinden als je maar geduldt hebt.
Maar bedankt voor je beeld/mening op de vragen .
Bas
Voorbeeld; Wij (mijn vrouw en ik) spelen nu al 5 jaar,3 keer per week lost cities.
De kaarten krijgen wat witte randen.Maar Vies kan ik niet zeggen.
Kan de vieze kaarten ook niet herkennnen.Daar dat ze allemaal "vies"zijn.
De verkoopwaarde is 1 van de laatste dingen waar "ik" me druk om zal maken.
Ik koop een spel omdat ik het wil spelen en niet omdat ik hoop dat het over 10 jaar nog wel iets waard is.Ik heb dan al veel plezier van het spel gehadt.
En punt 4, Tja dat probleem heb ik hier in duitsland nog niet gehad.
Je kunt alles tot zeker 30 jaar terug vinden als je maar geduldt hebt.
Maar bedankt voor je beeld/mening op de vragen .
Bas
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Voor mij geen sleeves, maar ik heb dan ook geen CCGs in mijn verzameling.
Maar zomers ga ik wel op scouting kamp, na een week kan ik mijn doos Halli Galli weggooien, want het spel is letterlijk stukgespeeld.
Dat geldt ook voor de Halli galli op de buitenschoolse opvang van mijn kinderen.
de kinderen laten de kaarten wel eens op de stoffige of juiste modderige ondergrond vallen. daar worden ze niet beter van.
Of ze buigen ze bijna rond.
Daarvoor ben ik mijn Halli Gallis gaan lamineren.
Mijn spokentrap kaartspel van de scouting wil ik op die manier ook meerdere jaren kunnen gebruiken.
Maar een heel deck kaarten wordt daardoor wel glad inderdaad, en moeilijker om te schudden.
Dus het grootste gedeelte van mijn kaarten laat ik ongemoeid.
Maar zomers ga ik wel op scouting kamp, na een week kan ik mijn doos Halli Galli weggooien, want het spel is letterlijk stukgespeeld.
Dat geldt ook voor de Halli galli op de buitenschoolse opvang van mijn kinderen.
de kinderen laten de kaarten wel eens op de stoffige of juiste modderige ondergrond vallen. daar worden ze niet beter van.
Of ze buigen ze bijna rond.
Daarvoor ben ik mijn Halli Gallis gaan lamineren.
Mijn spokentrap kaartspel van de scouting wil ik op die manier ook meerdere jaren kunnen gebruiken.
Maar een heel deck kaarten wordt daardoor wel glad inderdaad, en moeilijker om te schudden.
Dus het grootste gedeelte van mijn kaarten laat ik ongemoeid.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Robertopellizini
- Genius
Bij Dominion zou ik het zeker doen als je dat vaak speelt. Toen ik het basisspel net had, heb ik het zo'n 10-15 keer gespeeld in 2 dagen. Op het eind voelde ik gewoon dat sommige kaarten die vaker waren gebruikt (een paar estates/coppers) een stuk stroever waren dan andere kaarten.Frost schreef:Ok dat kan ik begrijpen.Dat is net als bij Machiavelli.Heb zelf ook een nieuwe paar op ebay gekocht om de zelfde rededn.
Bas
Ik speel het niet meer zo vaak, dus sleeves zijn niet nodig.
Als je het echter vaak speelt, zijn ze wel degelijk nodig.
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Je kan de kaarten om de zoveel tijd ook gewoon boenenRobertopellizini schreef:Bij Dominion zou ik het zeker doen als je dat vaak speelt. Toen ik het basisspel net had, heb ik het zo'n 10-15 keer gespeeld in 2 dagen. Op het eind voelde ik gewoon dat sommige kaarten die vaker waren gebruikt (een paar estates/coppers) een stuk stroever waren dan andere kaarten.Frost schreef:Ok dat kan ik begrijpen.Dat is net als bij Machiavelli.Heb zelf ook een nieuwe paar op ebay gekocht om de zelfde rededn.
Bas
Ik speel het niet meer zo vaak, dus sleeves zijn niet nodig.
Als je het echter vaak speelt, zijn ze wel degelijk nodig.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
En een dikke portemonnaie. Ik heb in ieder geval geen zin om nog eens €40 of €50 voor een AH Civilization neer te tellen alleen omdat de kaartjes aan vervanging toe zijn. Die zijn in mijn exemplaar dus gewoon gesleeved.Frost schreef:En punt 4, Tja dat probleem heb ik hier in duitsland nog niet gehad. Je kunt alles tot zeker 30 jaar terug vinden als je maar geduldt hebt.
-
Leto
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud
Mijn topgames sleeve ik meestal (als de sleeves geen speciale afmetingen nodig hebben zoals bij 7Wonders). Cosmic Encounter en Thunderstone heb ik heel snel gesleeved. Het kost wel wat, zeker bij deckbuilding games zoals Thunderstone en Dominion, maar voor mij is het het waard. Je kan dan ook veel beter shuffelen.
Lamineren lijkt me op alle vlakken het slechtere alternatief : je kan deze nauwelijks nog shuffelen, afmetingen zijn niet identiek, het is veel meer werk dan sleeven en lamineren is permanent.
Lamineren lijkt me op alle vlakken het slechtere alternatief : je kan deze nauwelijks nog shuffelen, afmetingen zijn niet identiek, het is veel meer werk dan sleeven en lamineren is permanent.
-
Zedaeni
- Grote Dienaar
Ik heb het ook overwogen, want ik heb een heel pak lamineervellen liggen en voor 7 wonders duel moet ik andere maten sleeves kopen, maar ga het toch maar laten.