Essen 2006 Eerste indrukken?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
warpozio
- Grote Dienaar
Essen 2006 Eerste indrukken?
Is er al iemand van Essen terug?
Eerste indrukken?
Freebies of hot deals?
Eerste indrukken?
Freebies of hot deals?
-
syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Essen 2006 Eerste indrukken?
De beurs is nog maar 5 uur open, dus er zullen nu nog niet veel mensen terug zijnwarpozio schreef:Is er al iemand van Essen terug?
Eerste indrukken?
Freebies of hot deals?
Ik ben trouwens wel benieuwd of ik ergens op moet letten, ik vertrek zaterdagochten tot zondagavond.
Nog last-minute tips?
-
warpozio
- Grote Dienaar
-
Boes
- Garnaal
-
Dierik
- Erelid
-
Jerome
- Gouverneur
-
francobollus
- Uitgever
-
Dierik
- Erelid
Ik ken Wallenstein niet. Heb gehoord dat het hier veel van weg heeft. De duitse speluitlegger vertelde dat er toch wel een aantal 'verbeteringen' in waren aangebracht. Het spelbord en materiaal ziet er geweldig uit. En de 'toren' waarmee de gevechten uitgevoerd worden door de gevechtseenheden hier in te gooien en te kijken welke er weer uitkomen vond ik briljant gevonden. Of dit ook al zo was in Wallenstein kan ik niet beoordelen.francobollus schreef:Schrijf je dit terwijl je Wallenstein al kent, of niet?Voor mij heeft Shogun de meeste indruk gemaakt.
-
Jerome
- Gouverneur
Ook nog even het lijstje van meegenomen dingetjes:
Friedrich (Histogame)
Bonaparte at Marengo (Simmons Games)
Paths of Glory (GMT)
Funkenschlag-Benelux (2F)
Thurn und Taxis (Hans im Glueck)
Der Erste Weltkrieg (Phalanx)
Das Zeitalter Napoleons (Phalanx)
Yinsh (Don&Co)
De geldteller is blijven steken op 200, prima zo. Volgende week herkansing
Friedrich (Histogame)
Bonaparte at Marengo (Simmons Games)
Paths of Glory (GMT)
Funkenschlag-Benelux (2F)
Thurn und Taxis (Hans im Glueck)
Der Erste Weltkrieg (Phalanx)
Das Zeitalter Napoleons (Phalanx)
Yinsh (Don&Co)
De geldteller is blijven steken op 200, prima zo. Volgende week herkansing
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik ben net terug na drie dagen Spiel. Mijn highlights tot nu toe: Maestro Leonardo (kon wel eens in mijn eeuwige top 10 landen - leuk dat QWG dit spel in Eindhoven demonstreert), Hameln (een stuk pittiger dan de vorige twee. Deze vriendelijke Schotten komen ook drie dagen naar Eindhoven), Yspahan (lichter en geluksafhankelijker dan Caylus, maar het is weer een knap spel) en Gheos (een prima legspel van een Nederlandse ontwerper; voelt een beetje als "Carcassonne met ballen").
@Tsaar: ik vond het leuk je te ontmoeten
@Tsaar: ik vond het leuk je te ontmoeten
-
Jerome
- Gouverneur
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Goed, ik ben ook weer terug uit het Essense (maar heb dan ook nog een tijdje rondgehobbeld op Zeche Zollverein, de kolenmijn die als laatste z'n deuren in Essen sloot). Ik ben twee dagen geweest, en danzij een strakke planning heb ik eigenlijk nimmer het gevoel gehad dat ik me gehaast heb. Als een tafel niet beschikbaar was, ben ik meteen doorgelopen naar een andere stand waar hopelijk wel wat te doen was. Daardoor veel geprobeerd en veel gezien zonder met een knallende koppijn de Messe te verlaten. Ik heb wel veel nederlands gehoord, maar de enige die mij meteen (van naam) herkende was Gordon Lamont (van Fragor Games). 'You're that dutch guy from BoardGameGeek, right?' Ik moet oppassen; ik word bekender dan de bonte hond
.
INDRUKKEN DAG 1
Wat betreft aanbiedingen werd er als vanouds gestunt. Wat mij écht zeer deed, was de schrikbarend lage prijs van Reef Encounter: dat werd bij de palletboer achter de Schmidt-stand voor het geschifte bedrag van dertien euro verkocht. Andere winkels boden het voor 20 aan---we konden niet anders constateren dan dat het spel eigenlijk een flop is geweest en niet verkoopt. Dood- en doodzonde, want het spel is briljant. Maar helaas zijn wij niet de rest van het spellenspelende publiek.
En dat was het wel zo'n beetje. Het enige nadeel was dat we veel te veel geld hebben uitgegeven, dus we moeten maar een tijdje op water en brood
.
INDRUKKEN DAG 1
- HANZE NIEUWE KAART: blindelings aangeschaft.
- AGE OF STEAM ONDERSTEUNINGSBORDEN: waren al weg---door file en wegwerkzaamheden waren we om 10:10 bij de Messe, en toen was er al niets meer. Grote tegenvaller.
- YSPAHAN: Gewoon leuk om te doen. Goed met punten schuiven zonder dat nare buitenissige van Ys, niet al te lange speelduur, leuk thema, fleurig uiterlijk, intrigerend dobbelsteenmechanisme. Een spel waarvan ik en mijn vriendin ('we') het jammer vonden dat het afgelopen was. Aangeschaft.
- GLORIA MUNDI: Ik wist niet wat te verwachten en tijdens de uitleg zakte mijn lust tot spelen met de minuut. Priegelonderdeeltjes die een thematisch vreemd racespel met grondstoffenverzamelen ondersteunen. Kaarten zijn niet uitgebalanceerd, je kunt niets gerichts ondernemen, en dodelijk vervelend met langzame spelers. We hebben aktief samengewerkt om het spel ten einde te brengen en dat zegt genoeg. Niet aangeschaft.
- FUNKENSCHLAG UITBREIDING: blindelings aangeschaft.
- GHEOS: Pittig tegellegspel waarbij je op tig manieren invloed in beschavingen probeert te verzamelen (zonder dat het een meerderhedenspel is) om op geschikte momenten die invloed om te zetten in punten. Echter, je kunt door het veranderen van de tegels een waardevolle beschaving tot de bedelstaf reduceren. Het spel is daardoor een tikje chaotisch. Wat mij betreft al zonder meer een verdiende winnaar van de NSP 2007 als we weer even heel simplistisch redeneren (wat ik van Erwin niet mag) en heel chauvinistisch nederlandse spellen boven andere prefereren. De pest is alleen dat ik de tegels erg druk en onduidelijk vond waardoor het uitdenken van taktieken niet gemakkelijk is. Bovendien is het veel zwaarder dan je op het eerste gezicht zou denken. Dit spel leer je door vaker spelen. Kreeg van ons daardoor een vraagteken: wordt misschien later nog eens aangeschaft.
- KHRONOS: blind aangeschaft; de fransozen waren niet erg happig op demonstraties tot er echt tien mensen stonden te zeuren en daarna kreeg je Caylus-situaties. Beetje flauw van ze---hopen dat het spel dus okee is, maar.
- HAMELN: ook blind aangeschaft, in de voorverkoop.
- BISON: Standaard meerderhedenspel. Werd slecht uitgelegd (foei, Phalanx!) waardoor wij en onze duitse medespelers nog eens op eigen houtje de spelregels mochten doornemen. We speelden het spel uiteindelijk nog verkeerd, maar zelfs dat kan het in mijn ogen eigenlijk niet meer redden. Het enige interessante is de laatste scoreronde en voor de rest is het erg onduidelijk met al die golvende gebiedsgrenzen. Niet aangeschaft.
- MESOPOTAMIË UITBREIDING: Phalanx had de nederlandse niet meegenomen, maar wist wel te melden dat die op het SpSp te verkrijgen was. 'Daar gaan we niet naar toe, kunnen we 'm ook in de winkel krijgen, dan?' 'Euh... Weet ik eigenlijk niet.'

- ANASAZI: Ik kreeg kriebels in mijn maag van de kleine bruggetjes (grote handen) en heb daarom verder niet geprobeerd, noch gekeken. Andere beurs, wellicht.
- LEONARDO DA VINCI: Continu bezet, daarna gemeden. Ik ga proberen of dit spel in Broechem te doen is.
- FOWL PLAY!: aangeschaft in de voorverkoop, maar ik laat het spel, dat écht érg duur was nog helemaal dicht totdat ik wat meer commentaar en indrukken heb gelezen. Ik vraag me namelijk stilletjes af of ik er wel zo verstandig aan heb gedaan om het te kopen.
- ANTIKE: Grote verrassing. Erg leuk en vlot spel als je van dit genre houdt: heel gestreamlined, beurten gaan snel achter elkaar. Kenners van Mare Nostrum moeten het beslist een keer proberen. Je leert en speelt Antike in een kwartier, je hebt er evenveel lol aan, en het spel duurt de helft van de tijd. Beusaanbieding was goed. Aangeschaft.
- GIZEH: Met een compleet gevulde stand achter de demotafels waren de vier lege Gizeh-tafeltjes een teken aan de wand. Demo'ers die lui onderuit gezakt thee lurken en vrolijk naar je kijken terwijl je hun aandacht probeert te trekken was voor ons nog een teken: namelijk om heel snel ergens anders naartoe te gaan. Niet aangeschaft.
- TALUVA: Rat Hot maar dan met Java-tegels en voor meerdere spelers. Voelt erg kunstmatig aan vanwege allerlei vreemd-aandoende uitzonderingen, die in de loop van het spel op hun plek vallen. Prachtig uitgevoerd. Onderwerp van enige discussie tussen mij en mijn lief: uiteindelijk aangeschaft.
- THURN UND TAXIS: Eén keer spelen is wat mij betreft echt genoeg. Laat je niet misleiden door de naam van de auteur: dit is een rasecht familiespel met kaartjes trekken en op tig eenvoudige manieren punten verzamelen. Zoals Thurn und Taxis zijn er letterlijk nog tientallen. Niet aangeschaft.
- ZERTZ: hoge verwachtingen, lage uitkomst. Ik doe liever Yinsh of Dvonn dan deze dammen-op-een-steeds-kleiner-wordend-bord. Niet aangeschaft.
- THROUGH THE AGES: hooggespannen verwachtingen, maar na het vluchtig doorlezen van de regels heb ik besloten dat als ik zoveel tijd aan een civi-achtig spel ga zitten, ik liever Antike, Mare Nostrum of Vinci op tafel zet. Ik wens de makers echter veel succes met hun bijzonder ambitieuze project. Niet aangeschaft.
- METROMANIA: Aardig spelidee, maar nog maar half af. Het puntentellen aan het einde is een crime, en het plaatsen van alle tegeltjes en stations wordt een oefening in Fingerspitzengefühl. Heeft zeker potentie, maar had moeten worden doorontwikkeld. Niet aangeschaft.
- JUSTINIANUS: Wat een ***spel. Met afstand het slechtste spel dat ik heb gespeeld, de uitleg van de charmante en enthousiaste dames ten spijt. Grappig idee om de mannen met gaten te verplaatsen om zo hun waarde te verhogen, maar welke kluns heeft verzonnen om elke reeks van +/- 20 getallen anders te maken, en er een blind biedspel van te maken waarbij je ook nog eens moet afwachten welke kaarten en biedfiches je krijgt? Heb het spel op het eind geprobeerd te saboteren om het sneller te doen eindigen, en won ook nog. Niet aangeschaft.
- FIJI: Excuse me? Van Friedemann Friese? Dé Friese? Alleen de kleur groen en het bizarre thema doen je aan de auteur denken, want voor de rest zat er niet zoveel in. Desondanks een snel en tikje melig blind biedspelletje dat al stukken beter werkt dan dat gedrocht Justinianus. Niet aangeschaft.
- TEMPUS (DUITSE EDITIE): Geprobeerd te spelen, maar niemand schoof aan. Heb daardoor wel een goede indruk gekregen van het beruchte spelmateriaal dat aanvoelt als zo'n plaatje met ribbels waar je onder een verschillende hoek naar kan kijken. Alleen zijn de ribbels kleiner. Voelt niet fijn, in ieder geval. Het speelhulpje was onleesbaar. Eerst maar eens een nederlandse editie proberen, want ik begin langzamerhand een beetje een hard hoofd in Tempus te krijgen.
Wat betreft aanbiedingen werd er als vanouds gestunt. Wat mij écht zeer deed, was de schrikbarend lage prijs van Reef Encounter: dat werd bij de palletboer achter de Schmidt-stand voor het geschifte bedrag van dertien euro verkocht. Andere winkels boden het voor 20 aan---we konden niet anders constateren dan dat het spel eigenlijk een flop is geweest en niet verkoopt. Dood- en doodzonde, want het spel is briljant. Maar helaas zijn wij niet de rest van het spellenspelende publiek.
En dat was het wel zo'n beetje. Het enige nadeel was dat we veel te veel geld hebben uitgegeven, dus we moeten maar een tijdje op water en brood
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Bedankt voor het boeiende leesvoer!cymric schreef:Wat mij betreft al zonder meer een verdiende winnaar van de NSP 2007 als we weer even heel simplistisch redeneren (wat ik van Erwin niet mag) en heel chauvinistisch nederlandse spellen boven andere prefereren.
Als reactie op het vermeende verbod op simplisme: Wat mij betreft maak je het zo simpel of ingewikkeld als je maar wilt. Ik had alleen moeite met het feit dat jij jouw persoonlijke gedachtenkronkel (een TGM-spel scoort alleen maar goed omdat het door een Nederlander is bedacht) op de uitslag van een verkiezing en vooral op de voorkeur van honderden kiezers projecteert.
-
Jerome
- Gouverneur
Mooi verhaal Cymric!
En eens te meer valt me op hoeveel ik niet gezien heb. Volgende keer beter voorbereiden...
Nog iets: is Thurn und Taxis echt zo erg? Ik heb het blind aangeschaft, enigzins aangemoedigd door het vooruitzicht van de uitbreiding in de komende Spielbox (waar blijft ie trouwens?). Ik kom er morgen wel achter, hopelijk is het een leuk tussendoortje.
En eens te meer valt me op hoeveel ik niet gezien heb. Volgende keer beter voorbereiden...
Nog iets: is Thurn und Taxis echt zo erg? Ik heb het blind aangeschaft, enigzins aangemoedigd door het vooruitzicht van de uitbreiding in de komende Spielbox (waar blijft ie trouwens?). Ik kom er morgen wel achter, hopelijk is het een leuk tussendoortje.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Nou, écht heel erg is het niet. Ik vind het beter dan bijvoorbeeld het basisspel van Ticket to Ride (wat niet zo moeilijk is, overigens). Maar het spelprincipe is gewoon niet echt boeiend of vernieuwend. Het heeft iets weg van St. Petersburg in die zin dat je goed moet uitkijken waar je het eenvoudigst de meeste punten mee kunt verdienen. Je moet ook redelijk soepel omgaan met een tegenslag in één manier, maar omdat dat voor zover ik kon zien meestal wel een bruikbare taktiek voor een ándere manier is, is er vrijwel nooit echt een man over boord. Je kunt elkaar verder niet echt dwarszitten (er zitten geen pestkaarten in het spel) waardoor het op mij een indruk 'iedereen klept, iedereen doet wat, iedereen klooit een beetje van zet tot zet aan, iedereen lacht en dan wint iemand' achterlaat.
TuT is voornamelijk leuk voor Duitsers omdat het spel écht is geënt op duitse historische personages en ontwikkelingen: net als bij Wallenstein krijg je een korte uitwijding over de geschiedenis van die periode. 't Is maar wat je interessant vindt
.
TuT is voornamelijk leuk voor Duitsers omdat het spel écht is geënt op duitse historische personages en ontwikkelingen: net als bij Wallenstein krijg je een korte uitwijding over de geschiedenis van die periode. 't Is maar wat je interessant vindt