Mijn vriend en ik spelen al een 8-tal maanden met veel plezier Carcassonne.
We hebben de "feesteditie" met de mini-uitbreiding met de 10-tegels.
Enkele maanden geleden is de Eerste Uitbreiding daar bij gekomen.
We spelen deze sindsdien steeds bij het basisspel, weliswaar zonder "de rivier".
We zijn beide van mening om "gaandeweg" uitbreidingen toe te voegen na een aantal maanden intensief spelen (we spelen zo goed als dagelijk) wanneer we aanvoelen dat het een beetje "eentonig" begint te worden, eerder dan vele uitbreidingen kort op elkaar. En de moment voor een nieuwe uitbreiding is ondertussen wel stilaan aangebroken...
Ik sta eigenlijk al een tijdje op het punt om een nieuwe uitbreiding te bestellen (m'n vriend heeft liever dat ik me daarmee bezighoud, én ook kies welke), maar telkens geraak 'k na het lezen van reviews (bv. bij Bol, maar ook op spellensites) er niet meer uit welke nu te nemen
Kooplieden & Bouwmeesters
lijkt in het alg. beschouwd te worden als een absolute aanrader.
De reviews overtuigen me, maar het spelconcept zelf (met de handelwaren op de tegels, de extra beurten, ...) eigenlijk minder... Ik heb een beetje schrik dat het te veel een ander soort spel wordt...
Maar misschien onterecht en dat kan je tenslotte maar eerst weten wanneer je het speelt
Fee, Draak en Jonkvrouw"
Bij reviews krijgt deze uitbreiding in het alg. een minder hoge score en meer/uitgesprokenere negatieve commentaar, maar anderzijds staat er wel bij vermeld dat dit bv. is o.w.v. het "pestgehalte"... En dat tactiek belangrijker wordt bij deze uitbreiding.
In die zin denk'k dat m'n vriend deze uitbreiding interessanter gaat vinden. Hij heeft liever meer belang bij tactiek en een lagere "geluksfactor", en hij zit constant mijn bouwwerken te sabotteren enzo
Anderzijds lees je dat deze uitbreiding (en het tactische aspect) minder interessant is wanneer je maar met *2* speelt... dus gaat het misschien teniet?
Een derde optie, Abdijen en Burgemeesters spreekt me ook wel aan en ligt qua "punten" wat tussenin.
Maar er zijn maar weinig reviews en je kan op "punten" ook niet echt gaan vergelijken want er is wel een verschil of 2000 man 4/5 geeft of 50 man, bij wijze van spreken.
Ook lees je vaak dat hoe "nieuwer" de uitbreiding, hoe "lamer"... en deze is wel een relatief recente uitbreiding.
Of spreekt men van dat "die en die combinatie van uitbreidingen" aan te raden zijn. Dus dat het wat afhangt van welke uitbreidingen je reeds hebt, om er wat evenwicht in te kunnen houden, of die elkaar "aanvullen". Maar daar heb je als iemand die de uitbreidingen zelf allemaal nog niet kent, weinig zicht op.
Kunnen jullie evtl me helpen een keuze te maken aub?
Uiteraard zijn meningen persoonlijk, maar spelers met ervaring met de uitbreidingen hebben er denk'k toch een betere kijk op, en ik ben er benieuwd naar
Rekening houdend dus met volgende gegevens:
* 2 spelers
* we hebben al: basisspel + mini uitbreiding "het feest" + de eerste uitbreiding (herbergen, kathedralen, groot pionnetje, ... we spelen wel zònder de Rivier)
* tactisch aspect = veel belang, liefst geen "hoog geluksgehalte"
* niet te veel belang/te doorwegend aan boeren of steden of abdijen of ... maar dat er dus een soort "evenwicht" blijft.
Ook heb 'k m'n vriend eigenlijk "leren" bordspelen, want hij deed dat eigenlijk niet graag (prefereer(t)(de) van vanalles de online/computerversie, maar speelt nu (en nu hij een live tegenspeler heeft
'k Zou niet graag hebben dat hij het minder leuk gaat vinden door een minder leuke uitbreiding ofzo
Dus ik ben vnl. op zoek naar een uitbreiding met een meerwaarde voor hem
Het hoort nu niet echt bij deze vraag, maar ook tips over andere"offline" spelen die jullie denken die een aanrader zijn in deze situatie (2 spelers, vriend die veel belang hecht aan "tactiek" boven geluksfactor. Verder speelt hij graag schaak, mastermind, civilization V en iets waarbij je een skipiste etc moet uitbouwen, op de pc)
(Ik ga nu samen met de Carcassonne uitbreiding ook alvast het kaartspel van de Kolonisten van Catan bestellen.)
Alvast bedankt!!!