Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Binnenkort is het weer mijn verjaardag... dus weer opzoek naar spellen voor op mijn verlanglijstje
Nu was ik aan het denken voor een uitbreiding van de Kolonisten van Catan.
Ik heb het basis spel, de Zeevaarders en enkele kleine scenario's(diamanten,...)
Eerst dacht ik om voor 'Steden en Ridders' te gaan.
Maar nu zag ik daarstraks in de spellenwinkel 'Kooplieden en Barbaren' staan en hierop stond dat er ook spelregels inzaten om het bordspel ook met 2 spelers te kunnen spelen???
Heeft iemand dit al eens geprobeerd? en welke raden jullie aan?
We spelen door de week het vaakst met ons 2... dus dat zou misschien leuk zijn... Maar tips zijn dus zeker welkom!!
Ik ken kooplieden en barbaren niet.Omdat het van plastic is. Ben daar bij dit spel geen voorstander van.
Ik zou dan toch voor steden en ridders gaan.(De houte versie).
En voor 2 spelers probeer eens Smallworld. Zeker ook leuk met meer spelers.
Succes met je keuze.
Bas
Bij een leuke twee-speler denk ik eerlijk gezegd niet zo heel snel aan Catan. Al heb ik begrepen dat Ruimtevaarders leuk is voor twee.
999 komt binnenkort met een nieuwe lijn Catan spelen, het zal er ietsje mooier uit gaan zien. Dus misschien wil je toch nog eventjes wachten op de nieuwe uitgave en of misschien iets vriendelijkere geprijsde oude lijn.
Wij hebben de twee-persoonsvariant van Kooplieden & Barbaren een aantal keer gespeeld en het is ons niet zo goed bevallen. Ik beleef nog altijd zeer veel plezier aan KvC, maar niet met twee spelers
Voor de rest zitten er wel een aantal leuke scenario's in Kooplieden & Barbaren die bij ons - veelal in combinatie met Steden & Ridders - op tafel komen.
Deze week heb ik 'Kooplieden en Barbaren' gekocht, maar nog niet gespeeld. Daar kan ik je dus geen advies over geven.
Persoonlijk vind ik 'Steden & Ridders' de beste uitbreiding voor het Catan-bordspel.
Ik maak er zelf geen gewoonte van om iets van de kolonisten aan te raden, omdat ik het persoonlijk niet echt een leuk spel vind.
Dit gezegd hebbende, is 'Steden en Ridders' een uitbreiding die het spel drastisch veranderd (in positieve zin, in mijn ogen). 'Kooplieden en Barbaren' ken ik niet, dus wat dat betreft geen mening mijnerzijds.
Verder zou ik voor twee personen gewoon een ander spel nemen.
Frost schreef:Ik ken kooplieden en barbaren niet.Omdat het van plastic is. Ben daar bij dit spel geen voorstander van.
Ik zou dan toch voor steden en ridders gaan.(De houte versie).
En voor 2 spelers probeer eens Smallworld. Zeker ook leuk met meer spelers.
Succes met je keuze.
Bas
Ik ken de ene versie niet maar omdat er plastic onderdelen bij zitten raad ik je de andere aan..
vreemde redenatie..
Ik heb beide versies al een behoorlijke poos. Steden en Ridders maakt het basisspel tactischer en een stuk uitgebreider. Zoek je verdieping zou ik gaan voor steden en ridders. Kooplieden en barbaren bied je meer variatie op het originele thema. Het is een soort verzameling scenario's. Ik denk dat voor jou het voordeel is dat er een 2 speler variant bij zit maar eerlijk gezegd kun je die ook wel van het internet plukken. Als je wilt stuur ik je een kopietje op van de 2 persoonsregels. Wat fiches erbij en je bent klaar. Persoonlijk heb ik de 2 persoons variant erg vaak gespeeld en er veel plezier aan beleefd, maar is Catan niet echt een spel gemaakt voor 2 personen. Het hele ruil mechanisme gaat er aan want je ruilt niet met je directe "tegenstander". Ook de nieuwe scenario's vond ik een erg leuke variatie bieden. Jij hebt al een aantal scenario's en je kunt de basisversie vrij gemakkelijk met z'n tweeën spelen. Wil je verdieping, meer tactiek koop dan Steden en Ridders, wil je Catan met z'n tweeën spelen hoef je geen uitbreiding te kopen.
Ik heb Catan wel eens met twee personen gespeeld, maar was daar niet heel enthousiast over. Ik kan wel andere en dus ook leukere spellen voor twee personen bedenken. Catan blijft toch het leukst met drie of vier spelers.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Steden en Ridders, die komt bij mij en mijn vrienden toch het meest op tafel, veel vaker dan Zeevaarders en Kooplieden & Barbaren.
Nog wel even twee dingen om rekening mee te houden bij Steden en Ridders:
- Je kunt, veel meer dan in normaal Catan, dingen van elkaar afpakken en stukmaken. Dat heeft niet een ieder zijn voorkeur.
- Voor mij is het grote struikelblok dat Steden en Ridders erg lang kan duren. Omdat je naar een hoger puntenaantal speelt en bijvoorbeeld ook steden kwijt kunt raken is het een flink langere zit dan Catan. Wij kregen de laatste keer S&R met z'n vieren op een avond (2-2,5 uur) niet uitgespeeld.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.