Nederlandse spelregels

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

thexkid
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Nederlandse spelregels

Bericht door thexkid »

Ik heb onlangs een tablet (computer) gekocht, en ben nu bezig daar de spelregels van alle spellen in mijn collectie in .pdf vorm op te zetten. Wat mij opvalt is dat Nederlandse uitgevers vaak geen digitale spelregels op de site hebben staan, terwijl dat wel vaak het geval is bij Amerikaanse uitgevers. Natuurlijk is er op BoardGameGeek van alles te vinden, maar bijvoorbeeld de nederlandse geillustreerde spelregels van de kolonisten van Catan kan ik niet vinden...
Ik heb nu de engelse spelregels gedownload maar voor de vorm zou ik het fijn vinden om de spelregels in dezelfde taal te hebben als het spel in mijn bezit.
Ik ben me er van bewust dat ik ze zelf kan scannen en misschien doe ik dat ook nog wel, maar ik heb een sterk gevoel dat ik ergens overheen kijk...
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Re: Nederlandse spelregels

Bericht door Erwin »

thexkid schreef:Ik ben me er van bewust dat ik ze zelf kan scannen en misschien doe ik dat ook nog wel, maar ik heb een sterk gevoel dat ik ergens overheen kijk...
999 Games publiceert geen digitale spelregels, derden mogen dit niet doen zonder hun toestemming, dus resteert jouw eigen thuiskopie. Bofkont, je hebt alles in beeld. :wink:
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

Toch flauw van 999. Scannen dan maar. Mooi hobby project. :)
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

thexkid schreef:Toch flauw van 999.
Ik vind er niks flauws aan. Zo'n digitaal regelboekje wordt met name afgenomen door veelspelers die een goedkope Duitse editie van het spel hebben gekocht. Ik geef 999 Games groot gelijk.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Erwin schreef:Ik vind er niks flauws aan. Zo'n digitaal regelboekje wordt met name afgenomen door veelspelers die een goedkope Duitse editie van het spel hebben gekocht. Ik geef 999 Games groot gelijk.
Zeer begrijpelijk.
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:
thexkid schreef:Toch flauw van 999.
Ik vind er niks flauws aan. Zo'n digitaal regelboekje wordt met name afgenomen door veelspelers die een goedkope Duitse editie van het spel hebben gekocht. Ik geef 999 Games groot gelijk.
Volgens mij is dit inderdaad vrij standaard bij licentietitels. Spellen die gelijk meertalig worden uitgebracht hebben dit probleem natuurlijk niet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aantal titels van Queen Games of White Goblin Games. Daar is dan ook vaak wel een digitale Nederlandstalige handleiding van te vinden.
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

Dus eigenlijk ben ik nu de dupe van het feit dat spellen in duitsland goedkoper zijn. Dubbele tegenvaller dus. :?
Nee, ik snap het wel, en ach ik ben voorlopig zoet met scannen. Ook leuk.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

thexkid schreef:Dus eigenlijk ben ik nu de dupe van het feit dat spellen in duitsland goedkoper zijn. Dubbele tegenvaller dus. :?
Nee, ik snap het wel, en ach ik ben voorlopig zoet met scannen. Ook leuk.
Wel ja, we mogen ons gelukkig prijzen dat uitgevers titels in Nederlandse uitvoering willen brengen. Het is ooit anders geweest.
Afbeelding
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

Voor de geinteresseerden de (hele snelle) reactie van 999games op mijn mail:

"We zijn op dit moment nog niet zover dat wij onze spelregels online zetten. Dat gaan wij misschien nog wel doen, maar daar is de definitieve beslissing nog niet over gevallen.
Tot die tijd is het inderdaad niet toegestaan onze spelregels online te zetten, of op welke wijze dan ook te vermenigvuldigen, verspreiden of openbaar te maken.
Als het zover is dat wij onze spelregels online zetten, dan melden we dat uiteraard op onze website."

Technisch gezien mag ik ze dus ook niet scannen voor eigen gebruik aangezien dat onder vermenigvuldigen valt, lijkt mij.
Wel een kansje dat ze de regels in de toekomst alsnog gaan publiceren...
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

thexkid schreef:Technisch gezien mag ik ze dus ook niet scannen voor eigen gebruik aangezien dat onder vermenigvuldigen valt, lijkt mij.
Wel een kansje dat ze de regels in de toekomst alsnog gaan publiceren...
Je mag ze wel scannen voor eigen gebruik. Deze zogenaamde thuiskopie is legaal in Nederland.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Erwin schreef:Je mag ze wel scannen voor eigen gebruik. Deze zogenaamde thuiskopie is legaal in Nederland.
En ook in België.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Piet schreef:En ook in België.
Auteursrecht, politieke chaos...... we delen een hoop. :wink:
Wanneer wij ooit nog eens lekker bier gaan brouwen, en jullie leren voetballen, kunnen we er één groot feest van maken.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Erwin schreef:
Wanneer wij ooit nog eens lekker bier gaan brouwen, en jullie leren voetballen, kunnen we er één groot feest van maken.
Ach, wij zijn al blij dat we zo af en toe een speler hebben die in een Europese topclub meespeelt.
Trouwens, ik ben dit weekend in Amersfoort. Spreken we af om samen een lekker Belgisch biertje te proeven (dat ik dan wel meebreng, natuurlijk).
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Piet schreef:
Erwin schreef:
Ach, wij zijn al blij dat we zo af en toe een speler hebben die in een Europese topclub meespeelt.
Trouwens, ik ben dit weekend in Amersfoort. Spreken we af om samen een lekker Belgisch biertje te proeven (dat ik dan wel meebreng, natuurlijk).
Laat even weten wanneer, dan schuif ik graag aan ;-)
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Dierik schreef:
Piet schreef:
Erwin schreef:
Laat even weten wanneer, dan schuif ik graag aan ;-)
Ok, dan spreken we meteen bij Erwin af. :lol:
Ik zorg voor wat uitgelezen biertjes, Erwin voor wat propere glazen en een bordspel, Dierik zorgt voor een goed humeur en fles mineraalwater voor mijn vrouw (want zij drinkt geen bier). Leuk als je vlot kan afspreken. :oops: