Ik heb Kingsburg alleen met de uitbreiding To Forge a Realm gespeeld, en voor de veelspeler zie ik geen enkele reden om het basisspel ooit zonder die uitbreiding te doen: diverse rare en nodeloos willekeurige zaken worden netjes onder controle van de spelers gebracht, en de neer te zetten gebouwen bieden ook meer variatie.
Dat alles gezegd: het spel is gebaseerd op een vlotte en simpele manier om dobbelstenen te gebruiken, op de juiste manier, dus
nadat ze gegooid zijn. Als ik me goed herinner gooi je drie dobbelstenen die je vervolgens in alle mogelijke combinaties mag neerleggen op karakters van het centrale bord. De som van de dobbelstenen moet daarbij gelijk zijn aan het nummer van het karakter, en als een karakter is geblokkeerd mag je die persoon niet opnieuw gebruiken. (Tenzij, maar dat weet ik ook niet zeker meer, je een gebouw hebt neergezet dat je die mogelijkheid geeft.) De interactie bestaat dus vooral uit het tijdig blokkeren van de mogelijkheden van andere spelers. Je verzamelt zo grondstoffen die worden omgezet in gebouwen, die geven speciale voordelen en punten, enzovoort. Er zit ook nog een 'aanval' van buitenaf in waar je voor moet plannen, maar hoe die precies werkt ben ik vergeten

. Hoe dan ook, Het dobbelidee werkt goed, maar het spel werd naar mijn mening langdradig op het einde. Gebouwen doen geen superbijzondere dingen, en spelers gooien een gemiddelde van totaal 3 * 3,5 = 10,5 punten; daar kun je met een paar modifiers een paar punten bij optellen, maar het komt erop neer dat vooral de lage karakters erg vaak zullen worden bezocht en geblokkeerd. Dat heb je na een tijdje wel gezien.
Kingsburg is toegankelijk en daardoor naar mijn mening goed geschikt voor spelende families op zoek naar een titel die toch iets meer bite heeft. Voor de veelspeler is het aanbod magertjes: had een ronde korter mogen duren, denk ik. Oh ja, het spel en de uitbreiding zijn ook nog eens erg duur, al meen ik laatst ergens een interessante combi-aanbieding te hebben gespot.