Ervaring met Kingsburg ( Fantasy Flight) ?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Ervaring met Kingsburg ( Fantasy Flight) ?

Bericht door lies »

Ik zag vanavond in een filmpje van Scotts Niccolson een interessant filmpje over dice-replacement. Daarin liet hij ook het spel Kingsburg langskomen.
Heeft iemand ervaring met dit spel ?
Wat zijn jouw bevindingen ?
Bijv. Balans tussen geluk en tactiek, interactie, spellengte, funfactor to name à view :D
Ik ben benieuwd...
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Re: Ervaring met Kingsburg ( Fantasy Flight) ?

Bericht door Kire »

Ik heb Kingsburg een vijftal keer gespeeld en het is één van mijn favoriete dice/worker placement games.

Ik denk dat de balans toch wel overhelt naar de tactiek kant. Ik denk dat een goede speler het makkelijk haalt van een minder goede speler. Door de uitbreiding erbij te halen, daalt het geluk nog meer gezien je de optie hebt het aantal extra legers van de koning niet door toeval maar door fiches kan bepalen. Deze mogelijkheid is makkelijk zelf te maken (ik denk zelfs dat je op BGG een download hiervoor kan vinden)

De interactie is niet enorm groot. De belangrijkste manier om elkaar dwars te zitten, is het verstandig inzetten van je dobbelstenen waardoor je je tegenspelers er van weerhoudt hun laatste steen in te kunnen zetten.

Het spel is zeker niet kort maar verveelt niet omdat elke ronde weer anders is wegens de extra gebouwen die je gebouwd hebt.

Ik speel het zowel met volwassenen als met mijn gezin (kinderen van 8 en 12 jaar) en iedereen vindt het een goed spel.

Ik kan het dus zeker aanbevelen!
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik heb Kingsburg alleen met de uitbreiding To Forge a Realm gespeeld, en voor de veelspeler zie ik geen enkele reden om het basisspel ooit zonder die uitbreiding te doen: diverse rare en nodeloos willekeurige zaken worden netjes onder controle van de spelers gebracht, en de neer te zetten gebouwen bieden ook meer variatie.

Dat alles gezegd: het spel is gebaseerd op een vlotte en simpele manier om dobbelstenen te gebruiken, op de juiste manier, dus nadat ze gegooid zijn. Als ik me goed herinner gooi je drie dobbelstenen die je vervolgens in alle mogelijke combinaties mag neerleggen op karakters van het centrale bord. De som van de dobbelstenen moet daarbij gelijk zijn aan het nummer van het karakter, en als een karakter is geblokkeerd mag je die persoon niet opnieuw gebruiken. (Tenzij, maar dat weet ik ook niet zeker meer, je een gebouw hebt neergezet dat je die mogelijkheid geeft.) De interactie bestaat dus vooral uit het tijdig blokkeren van de mogelijkheden van andere spelers. Je verzamelt zo grondstoffen die worden omgezet in gebouwen, die geven speciale voordelen en punten, enzovoort. Er zit ook nog een 'aanval' van buitenaf in waar je voor moet plannen, maar hoe die precies werkt ben ik vergeten 8). Hoe dan ook, Het dobbelidee werkt goed, maar het spel werd naar mijn mening langdradig op het einde. Gebouwen doen geen superbijzondere dingen, en spelers gooien een gemiddelde van totaal 3 * 3,5 = 10,5 punten; daar kun je met een paar modifiers een paar punten bij optellen, maar het komt erop neer dat vooral de lage karakters erg vaak zullen worden bezocht en geblokkeerd. Dat heb je na een tijdje wel gezien.

Kingsburg is toegankelijk en daardoor naar mijn mening goed geschikt voor spelende families op zoek naar een titel die toch iets meer bite heeft. Voor de veelspeler is het aanbod magertjes: had een ronde korter mogen duren, denk ik. Oh ja, het spel en de uitbreiding zijn ook nog eens erg duur, al meen ik laatst ergens een interessante combi-aanbieding te hebben gespot.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Heb het een keer gespeeld en kan,me helemaal vinden in de commentaren. Helaas alleen te duur om het aan te schaffen on verhouding tot andere spellen en al helemaal als je de uitbreiding erbij koopt.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik speel het af en toe op brettspielwellt en het bevalt me goed! Daar kun je geloof ik niet de uitbreiding spelen, maar ook zonder is het prima te doen.

Mocht je eens van het spel willen proeven, dank un je het dus altijd eerst daar eens spelen
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

Ik heb het een keer of 3 gespeeld en ik vind het steeds leuker worden.

In het begin speelde ik ook verkeerd en pakte ik vaak gelijk het duurste karakter dat ik kon krijgen met al mijn dobbelstenen.

De truc is juist om te proberen meerdere karakters te bezetten (en anderen te blokkeren), omdat je dan bijvoorbeeld in plaats van 2, 3 grondstoffen kan krijgen.

Ik vind alleen het karakter van de koningin waar je met 17 komt overpowered en vaak als iemand daar 2x of vaker opkomt, dan wint diegene.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

En mocht je beschikken over een iPod/Phone, dan kun je ook eerst die versie aanschaffen en uitproberen.
Is een stuk goedkoper.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Hijacker
Genius

Bericht door Hijacker »

Ik speel het een tijdje op de iPad wilt ook prima, wel met 2x inzoomen.

Het basisspel heb ik zelf gekocht in het duits (25,- op amazon.de) en de uitbreiding in het engels. .. De uitbreiding vervangt alle tekst in het duits van het basisspel.
Totaal geef je dan voor basis + uitbreiding het zelfde bijna als de engelse puur basisspel :)
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Hijacker schreef:Ik speel het een tijdje op de iPad wilt ook prima, wel met 2x inzoomen.

Het basisspel heb ik zelf gekocht in het duits (25,- op amazon.de) en de uitbreiding in het engels. .. De uitbreiding vervangt alle tekst in het duits van het basisspel.
Totaal geef je dan voor basis + uitbreiding het zelfde bijna als de engelse puur basisspel :)
Wauw dat is wel een hele goede tip, echt alle teksten uit het basisspel worden vervangen in de uitbreiding ?
Waarschijnlijk alleen de handleiding niet ?

*wenste nu goed duits te kunnen ivm het spel te bestellen*

PS Lies we hebben aardig dezelfde interesses, ik ben al half jaar geinteresseerd in dit spel, maar vind dat er maar weinig videoreviews van dit spel zijn. En dus altijd blijven twijfelen, zeker icm met de prijs van basis + uitbreiding
Afbeelding
Hijacker
Genius

Bericht door Hijacker »

Er zitten heel weinig taal onderdelen in het spel. Alleen het spelers bord, en deze wordt vervangen met de uitbreiding.

Je kan ook de NL vertaling van het spelers bord gebruiken.

http://www.boardgamegeek.com/filepage/3 ... board-v1-1
Afbeelding
Hijacker
Genius

Bericht door Hijacker »

Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ah, die website was het. Voordeelpakket all in one voor €55, en heb je de Engelse editie. Dat is aan de prijs, maar mag voor FFG-uitvoeringen en koopje genoemd worden. Het basisspel was lange tijd alleen al €55 of daaromtrent...

Maar goed, of het €55 waard is... Ik vind het dubieus.
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

Dank jullie voor al jullie reakties. Goede tips.
Er is eigenlijk maar weinig video-materiaal te vinden over dit spel of reviews.
De IPad tip is misschien een goede maar dit is zonder de uitbreiding.
Afijn.. misschien moet ik gewoon nog even geduld hebben ( kwa prijs prestatieverhoudingen)
I'll keep my eyes open ....
Tips blijven welkom :D
Dank !
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

lies schreef:De IPad tip is misschien een goede maar dit is zonder de uitbreiding.
Ik las zojuist in de app beschrijving dat er wel een iPad versie zit aan te komen en dat er ok uitbreidingen op komst zijn. dus wie weet.....
Geen tijdsindicatie overigens voor de release.....
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Hijacker
Genius

Bericht door Hijacker »

Hacienda zou ook vorige week verschijnen, maar is er ook nog steeds niet... Zoals meerdere apps steeds maar op zich laten wachten... :think: Hoop dit jaar op Eclipse bv nog.
Het is wel zo dat kingsburg op een iOs apparaat niet echt duidelijk is, je moet het spelers bordje wel kennen... en de acties die je kan doen...
Afbeelding