Klokslag 10:00 uur stonden we bovenaan de roltrap en liepen we na het betalen van de gebruikelijke entree het beursgebouw in.
Ik had me voorgenomen om allereerst op zoek te gaan naar "de Kathedraal" aangezien die al vanaf december op mijn verlanglijst staat. Vanwege de vele tekst op de kaartjes en het spelbord heb ik de Nederlandstalige versie afgewacht en ik was dan ook erg blij dat Speldorado een exemplaar had meegenomen. Tijdens het afrekenen van het enige op de beurs aanwezige exemplaar vertelde de standhouder van Speldorado dat hij niet op de hoogte was van het feit dat 999-games "de Katheraal" zou demoen anders had hij wel wat meer exemplaren meegenomen. (Communicatie tussen uitgever en speciaalzaken blijkt maar weer eens moeilijk
Daarna even een rondje gelopen door de verschillende zalen. Het accent lag vandaag wat meer op wargames. Het verbaasde me dan ook dat Jerome (Tsaar) niet aanwezig was
Bij QWG weer even bijgepraat met Frank en Arno. Uiteraard kreeg ik daar een quasi-verontwaardigde opmerking over mijn zojuiste gekochte "de Kathedraal"
Samen met mijn zoon vervolgens bij 999-games een spelletje Arkadia gedaan. Ik moet zeggen dat het spel me deze keer wat beter beviel dan de eerste keer dat ik het speelde (decemberbeurs 2006).
Nadat we Arkadia hadden afgerond liepen we op verzoek van mijn zoon de Stratego-zaal binnen waar een toernooi werd gespeeld. Mijn zoon werd uitgenodigd een partijtje stratego te spelen tegen de Nederlands kampioen, wat hij natuurlijk erg leuk vond. Mijn zoon had het spel nog nooit eerder gespeeld, dus het zal niemand verbazen dat hij uiteindelijk verloor, maar hij vond het leuk om te doen.
Daarna even bij de andere uitgevers langsgelopen. 999-games demoode onderandere De Kathedraal, Emira, Justianus en Anasazi. Bij de Gamemaster viel vooral de aandacht voor Rotterdam op. Niet gespeeld overigens, maar het sprak me dan ook niet echt aan. Hodin had in elk geval Mr. Jack en Collosseum meegenomen. Spelgroep Phoenix demoode Arkadia en vooral veel Notre Dame. PS-games was ook nog aanwezig, maar daarvan zijn de aanwezige titels me ontschoten.
Ondertussen was het 13:00 geworden en vriend Henk kwam binnen. We hadden al even telefonisch contact gehad en afgesproken dat we zouden starten met Vorsten van Florence. Dit kwam wonderwel goed uit, want er kwam net een bord vrij en Frank verzorgde de uitleg van deze langverwachte heruitgave inclusief twee uitbreidingen.
Het spel kwam vrij overweldigend over en kwam daardoor stroef op gang. Na twee van de zeven ronden hadden de andere twee spelers het gezien en werd het spel afgebroken. Dit tot verbazing van Frank die het niet kon laten te benadrukken dat de rijkdom van dit spel zich pas openbaard als je het wat langer en vaker speelt. Volgens Frank is dit echte een topper, gelijkwaardig met Puerto Rico en Caylus. Ik houd zelf nog een slag om de arm, maar mijn eerste indruk is zeker goed. Daarnaast is het artwork echt schitterend geworden en dat is ook wat waard.
Hierna nog een potje Frank's ark gespeeld bij PS-games (toch nog een titel die me te binnen schiet
Terwijl mijn zoon en ik Frank's ark speelden liet vriend Henk zich inwijden in de geheimen van Crusader Rex. Hij was er erg enthausiast over, dus wie weet dat ik me er nog eens aan waag. Tot nu toe nog geen wargames voor mij, maar........wellicht dus in de nabije toekomst.
Al met al weer een geslaagde beurs. Om 15:30 uur verlieten we de beurs waar ik vrijwel alle webmasters van de nederlandse spellensites heb zien lopen. Van Erwin Broens (bordspel), Dagmar (spellengek), Ronald Hoekstra (spelmagazijn) tot aan Richard van Vught (gamepack) en Guido van den Heuvel en Tamara Bakker (spelgroep Phoenix). Tot zover mijn verslag, tot de volgende keer!