BordspelManiaK schreef:Elektro
Er bestaat een boek met de weinig verhullende titel ‘Zeg me hoe je speelde, en ik zeg welke job je past’. Auteur Danielle Krekels vraagt naar het favoriete speelgoed uit je kindertijd en aan de hand daarvan stelt ze een profiel op van jouw persoontje. Ik bladerde door het boek en maakte een snelle imaginaire trip door mijn kinderjaren.
Playmobilmannetjes, barbiepoppen en plastic eten fladderden over mijn netvlies. Ik herinnerde me ook het amusante spel waarbij je ‘Dokter Bibber’ was. Met een ijzeren pincet een of ander ziek orgaan uit een hulpeloos naakt lichaam peuren. Als je hand te veel bibberde joeg er een stroomstoot door dat lichaam. Heerlijk. Ik herinnerde me ook ‘Electro’, een quiz waarbij je vraag en antwoord met elkaar moest verbinden door middel van elektrische draden. In mijn overijverigheid heb ik ooit nog zelf zo’n spel gemaakt met zilverpapier en elektrische geleiding.
Quizvragen verbinden met elektriciteit, het heeft iets. Dat moeten ze bij de Franse televisie ook gedacht hebben. Daar zijn ze in groep beginnen brainstormen en na wat transmissies heen en weer kwamen ze tot een knetterend resultaat. Als wetenschappelijk verantwoord experiment hebben ze een quiz in elkaar gestoken waarbij de kandidaten elkaar elektrische stroomstoten moesten geven als ze fout antwoordden. In de documentaire ‘Le jeu de la mort’ toonden de makers met behulp van een acteur dat fanatieke quizzers daar heel ver in kunnen gaan. Negen kandidaten hielden op met de elektrocutie toen hun concurrent begon te schreeuwen, zeven stopten vlak voordat hij zogezegd bewusteloos werd. 65 van de 80 deelnemers gingen door tot het bittere einde: ze deelden stroomstoten uit tot 480 volt. ‘Dokter Bibber’ voor gevorderden!
Ik zag de Franse documentaire onlangs op tv en was even van mijn à propos. Hoe verkeerd kan een spelletje lopen…
Even kreeg ik het warm toen ik terugdacht aan Danielle Krekels’ boek en mijn foute kinderjaren. Maar ik kan u (en mezelf) geruststellen: met mij is het nog goed afgelopen, ‘bibliotheekmedewerker’ is wellicht één van de vreedzaamste beroepen op aarde.
En wat ik in mijn vrije tijd doe, daar heeft niemand zaken mee. ‘Pincet, aub!’
(Nota: ‘Le jeu de la mort’ is nog steeds integraal te bekijken op Youtube.)
Katrijn
BordspelManiaK: Elektro
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
BordspelManiaK
- Locomotief
- Persoonlijke Ondertitel: columnist
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
BordspelManiaK: Elektro
Labels: