Een eigen winkel: Is er ruimte op de markt?

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Een eigen winkel: Is er ruimte op de markt?

Bericht door Sjtollie »

Goede middag allemaal:

Al een aantal jaren speel ik met het idee om voor mijzelf te gaan beginnen. Uiteraard is het in deze tijd riskant om een vaste baan op te zeggen om een avontuur als dit aan te gaan. Uiteindelijk heb ik besloten, mede door de prognoses voor 2013 in mijn werkveld om mijn plannen serieuzere vorm te geven.

De markt wordt echter bezaaid met een flink aantal (waarvan een aantal zeer goede) spellewinkels. Vooral ook de webshops zijn in grote aantallen aanwezig en maken het aanschaffen van spellen van thuis uit erg gemakkelijk. Ik denk dus dat je je heel duidelijk zult moeten onderscheiden wil je een kans maken in deze redelijk ver ontwikkelde markt.

Ik ben zelf al bezig met spellen in verschillende vormen sinds dat ik een klein kind ben. Mijn interesses liggen buiten bordspellen vooral bij computergames, miniature wargames en tcg's (vooral magic the gathering). Mijn idee is als volgt:

Ik zou graag een webwinkel beginnen met een fysieke winkel als uitvalsbasis. In mijn ogen is de mogelijkheid om te bestellen via internet zo essentieel geworden dat hier niet meer zomaar aan voorbij gegaan kan worden. De persoonlijke tint die je mist zou toegevoegd moeten worden door de "brick and mortar" store.

De winkel zelf zou een hele relaxte sfeer moeten uitstralen. Een flinke speelruimte moet opening bieden aan verschillende groepen (denk hierbij aan toernooien voor Wargames/tcg's maar ook aan speelavonden voor borsdpellen). Dit biedt in mijn ogen ook mogelijkheden om verenigingen aan je winkel te binden om je vaste klantenbestand op te kunnen bouwen. Demo dagen (al dan niet door spellenfabrikanten) zouden weer een stimulans zijn voor casual en non-gamers.

Wat ik zelf altijd als prettig ervaren heb is een actieve community: Dit kan zo simpel zijn als een forum bijhouden via de site van je winkel en regelmatige blog entries.

Qua assortiment zit ik te denken aan het volgende:
Bordspellen (waar ik vooral ook wil denken aan het ameritrash assortiment)
TCG's: Vooral magic the gathering. Optioneel ook gaan voor verkoop van singles.
Wargames: Warhammer, Warmachine, Malifaux.(misschien wat kleinere companies) (ook scenery en hobby materialen)

Even een aantal vragen die ik jullie wil stellen:

- Is er ruimte voor een zulk soort concept op de huidige markt?
- Is dit concept onderscheidend genoeg? Zo nee, wat zou wel een unique selling point zijn?
- Zou dit concept kunnen slagen?
- Hebben jullie nog tips voor een 'mogelijke' startende ondernemer?

Alvast enorm bedankt voor jullie tijd.

Mvg,

Danny
Afbeelding
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Re: Een eigen winkel: Is er ruimte op de markt?

Bericht door Davio »

Nou, ik wil je initiatief niet gelijk de grond in boren, want meer winkels zijn altijd welkom, zeker als ik er als consument en liefhebber naar kijk.

Maar ik vrees dat de markt al ontzettend verzadigd is. Zo bestel ik mijn spellen vrijwel allemaal op internet tegen bodemprijzen en daar kun je als fysieke winkel niet makkelijk mee concurreren.

Daarbij heb je ook te maken met de krimpende beurzen van de consumenten. Spellen zijn nog altijd luxeartikelen en zullen dus zo snel als ze in het budget erbijkomen, er weer uitgaan. Zo is het bij mij in ieder geval gegaan. Eerst kocht ik maandelijks een aantal spellen, maar sinds de komst van onze kleine en de verhuizing is dit eerder eens per kwartaal.

Waar je de winkel opent, is ook redelijk belangrijk. Een stad als Utrecht heeft al een aantal bekende adressen en de klanten die daar komen, pik je niet zomaar in.

De kosten moet je ook niet onderschatten, want als je wilt beginnen met een internetwinkel, zul je een kleine voorraad moeten aanleggen en daarna pas doorloop van je artikelen kunnen creëren. Je kunt niet tegen je klanten zeggen: "We hebben alle spellen uiteindelijk op voorraad, maar dan moeten we ze wel eerst bestellen."
ikwileenspel.be
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: Winkelier

Bericht door ikwileenspel.be »

Als je een fysieke winkel wil + een webshop, zal je denk ik toch twee verschillende prijzen per spel moeten hebben. Als je in je fysieke winkel de spellen aanbiedt aan dezelfde prijs als de webshop, is dit financieel onmogelijk. Als je in je webshop dezelfde prijzen hebt als in je fysieke winkel, zal je niet veel via de webshop verkopen.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar gezelschapsspel(l)enwebshops, en ben tot de conclusie gekomen dat er ontzettend veel spellenwebshops zijn, maar zeer weinig kwalitatieve webshops. Alleen al de looks van sommige webshops doen me al gruwelen... (om me in te dekken tegen commentaar op mijn eigen webshop: looks zijn natuurlijk subjectief)

Voor de fysieke winkel telt eigenlijk alleen de locatie en de lokale concurrentie. Zit je in een stad zonder speelgoed- of spellenwinkel? Dan heb je een grote kans...

Veel succes in ieder geval!
http://www.ikwileenspel.be Gratis verzending BE/NL en sorteerdoosje vanaf 30 euro!
Like ons op facebook voor 5% extra korting (code: 'facebook5')
Davio

Bericht door Davio »

Qua webshops zijn de interfaces inderdaad veelal om te huilen, dus dit is een mogelijk puntje waar je je sterk kunt neerzetten, mits je er tijd en geld voor overhebt om een mooie site in elkaar te draaien.

Ik vond het lastig om niet alleen maar negatief te zijn in mijn antwoord, maar ik wil je ook geen valse hoop geven en ik denk echt dat het heel lastig is, maar uiteraard hoop ik van harte dat het je lukt en dat we weer een waardevolle toevoeging hebben voor onze hobby, laat dat even duidelijk zijn.

Maar misschien is het wel iets om je niet zozeer sterk te maken voor de veelspeler - die weet als hij op je site komt toch al wat hij wil hebben -, maar juist voor de ontdekkende speler en voor familieleden en vrienden die een cadeau zoeken voor de veelspeler in hun groep.

Een voorbeeld: Mijn verjaardag komt er bijna aan en mijn familie weet dat ik graag spellen ontvang, maar dat ik niet gediend ben van Monopoly met de zoveelste licentie. Wat ze dan wel moeten kopen, dat weten ze dan waarschijnlijk niet goed, omdat ze niet de kennis hebben die ik heb.

Ik zou ze dan mijn BGG username kunnen geven die ze op jouw site in kunnen vullen waardoor ze erachter kunnen komen wat ik al heb en wat op basis daarvan goede alternatieven zijn.

Een slim algoritme kan hierbij helpen en je zou het zo kunnen programmeren dat je vanuit de bestaande collectie van een doelwit uitbreidingen aanbeveelt (bijvoorbeeld Leaders en Cities als iemand 7 Wonders heeft) of overeenkomstige spellen (bijvoorbeeld Agricola als iemand Het Stenen Tijdperk heeft, allebei Worker Placement spellen).

Als je zo een webshop kunt creëren die zowel voor de veelspeler als het zoekende familielid iets biedt, dan heb je wel wat. Realiseer je dit op tijd voor de kerst, dan is het helemaal mooi meegenomen. :)
ikwileenspel.be
Jakkiebak!

Davio schreef:Ik zou ze dan mijn BGG username kunnen geven die ze op jouw site in kunnen vullen waardoor ze erachter kunnen komen wat ik al heb en wat op basis daarvan goede alternatieven zijn.
Wow, dat is wel een goeie tip. Dat ga ik eens uitproberen :-)
http://www.ikwileenspel.be Gratis verzending BE/NL en sorteerdoosje vanaf 30 euro!
Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek

Bericht door Sjtollie »

bedankt aan beide voor de reacties.

Allereerst Davio snap ik heel goed de bedenkingen die je plaatst. Mijn gevoel zegt me ook dat de markt grotendeels verzadigd is. Misschien is een "brick and mortar" winkel op het moment niet een haalbaar iets.

Je idee om de cadeauzoeker aan tips te helpen via je boardgamegeek gegevens is werkelijk briljant. Ik zal uitzoeken hoe dit geïmplementeerd kan worden en in mijn businessplan meenemen.

Allereerst een stap terug, goed uitzoeken wat haalbaar is (het concureren van een winkel met een webshop is qua prijzen inderdaad vrijwel onmogelijk.)

Mochten er nog meer mensen zijn met ideeën dan sta ik hier altijd voor open.
Afbeelding
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Sjtollie schreef:Allereerst een stap terug, goed uitzoeken wat haalbaar is (het concureren van een winkel met een webshop is qua prijzen inderdaad vrijwel onmogelijk.)
Ik weet niets van marges, dus kan niet met reële voorbeelden werken, maar opties zijn:
- Bestellen via de webshop met dezelfde prijzen al in de winkel = gratis verzending
- Een soort van korting via de webshop tegenover de winkelprijs.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Davio schreef:Maar misschien is het wel iets om je niet zozeer sterk te maken voor de veelspeler - die weet als hij op je site komt toch al wat hij wil hebben -, maar juist voor de ontdekkende speler en voor familieleden en vrienden die een cadeau zoeken voor de veelspeler in hun groep.
Dit lijkt me een goede tip. Een fysieke winkel die zich voornamelijk richt op de veelspeler krijgt het steeds moeilijker denk ik. Dit met name omdat de veelspeler op beurzen of via het web goedkoper kan kopen.

De familiespeler zoekt deze kanalen veel minder en zal eerder een stuk advies zoeken. Ik heb dit zelf weer meegemaakt in de afgelopen sinterklaasperiode (geholpen in de verkoop van mijn favoriete plaatselijke spellenwinkel). Op het moment dat je in de winkel iemand op een leuk familiespel wijst en dit demonstreert wordt dit 9 van de 10 keer gekocht. Betekent wel dat je wat minder naar je eigen smaak moet kijken, maar meer naar de toegankelijke (kaart)spellen en lichtere bordspellen. De speelgoedketens hebben steeds minder op dit vlak dus daar liggen volgens mij kansen.

Verder liggen er kansen in activiteiten als bezoeken aan scholen, kinderdagverblijven, spellenavonden organiseren in de plaatselijke kroeg etc. Dus gewoon doen zou ik zeggen! :thumbup:
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Ga eens praten met winkeliers die in deze branch zitten.
Bijvoorbeeld de Spelenwinckel in Amersfoort, De Koperen Pion in Den Haag of Never Never Land in Utrecht. Je zult de markt en je publiek goed moeten leren kennen. Persoonlijk verkoop, goede uitleg, commericieel inzicht en verkooptalent moet wel in het bloed zitten ;)

Succes!
Laatst gewijzigd door henk.rolleman op di 04 dec 2012, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Davio

Bericht door Davio »

ikwileenspel.be schreef:
Davio schreef:Ik zou ze dan mijn BGG username kunnen geven die ze op jouw site in kunnen vullen waardoor ze erachter kunnen komen wat ik al heb en wat op basis daarvan goede alternatieven zijn.
Graag gedaan, 1% van de inkomsten kunt u overmaken naar het volgende rekeningnummer: ......... :lol:
ikwileenspel.be
Jakkiebak!

Davio schreef: Graag gedaan, 1% van de inkomsten kunt u overmaken naar het volgende rekeningnummer: ......... :lol:
Geld kan ik je niet geven, maar wel eeuwige roem en eer op dit forum: zie dit topic
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Ik denk dat de combinatie webshop en fysieke winkel nog best mogelijk is, maar dan moet je jezelf wel als ander soort webshop zien dan de goedkope webshops die er nu zijn, want die concurrentie ga je niet winnen als je ook een fysieke winkel onder dezelfde naam hebt.

Als jij je met name richt op de fysieke winkel dan zie ik het houden van de webshop onder dezelfde naam als een soort service richting de cliënten. Daarnaast neem ik aan (niet gehinderd door enige kennis van zaken) dat het bijhouden van een dergelijke webpagina geen bakken met geld hoeft te kosten.

Onze plaatselijke spellenwinkel in Hoorn is puur een fysieke winkel die een deel van zijn inkomsten haalt uit het organiseren van spellenavonden en toernooien. Op dit soort evenementen kun je uiteraard ook spellen kopen. Ik kom daar altijd graag en ben best bereid een aantal euro extra uit te geven voor de service en de vriendelijkheid die ik daar altijd krijg. Wel vind ik het jammer dat ik in bepaalde situaties niet ervoor kan kiezen om een bestelling te plaatsen via een website bij die winkel. Ik zal dus altijd richting de winkel moeten.
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Ga eens praten met Sebastiaan van de Dondersteen in Hengelo. Volgens mij doet hij het best leuk met zijn fysieke winkel. Hij is ongeveer 3 jr geleden begonnen.

Verder is een fysieke winkel met webshop in mijn ogen het beste. Je hebt de voorraad dan toch staan. Twee prijzen per spel is zeer onlogisch. Kom ik nu in jouw winkel betaal ik x en bestel ik op jouw website betaal ik y. Dan kijk ik lekker rond in jouw winkel en bestel ik het later op de website voor minder.

Een webwinkel lijkt erg leuk. De mooie verhalen van 'minder kosten dus een lagere prijs' is deels ook zo maar er moet toch brood op de plank komen. Als er dan niets blijft hangen is het erg jammer.
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
Moenja
Veenboer

Bericht door Moenja »

Mijn eerste gedachte ook: ga praten met andere winkeliers.
Ik zat dan met name te denken aan Twan van Gameforce (Eindhoven). Die heeft redelijk het concept dat je voorstelt (een kleine fysieke winkel, een webshop en een grote spelersruimte). Ik weet ook dat hij zijn voornaamste inkomsten haalt uit de catering die hij draait en de toegangsprijs om daar te mogen spelen.

Daarnaast weet ik dat die er graag over verteld ;)
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Davio schreef:
ikwileenspel.be schreef:
Graag gedaan, 1% van de inkomsten kunt u overmaken naar het volgende rekeningnummer: ......... :lol:
Zoals met zoveel briljante ideeën: Dit bestaat al.
Ik was voor Secret Santa een paar dagen terug bezig een spel te bestellen bij een Canadese webshop (weet niet meer precies welke...) en die boden de optie om een BGG accountnaam in te vullen waarmee ze de wishlist konden uploaden en vergelijken met hun eigen assortiment.
Afbeelding