Carcasonne, 1960, Florence, Stoom of Burgundy of iets anders

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

larsje86
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Carcasonne, 1960, Florence, Stoom of Burgundy of iets anders

Bericht door larsje86 »

Wil dus weer eens wat nieuws kopen na het opruimen van mijn kast en alle dode dozen (die ik niet speelde) geruimt te hebben. Kunnen jullie helpen?

Carcasonne Big Box
Ik ken het spel niet, maar mijn vriendin zegt dat de basis versie wel leuk is. Het is een klassieker en volgens mij hebben de Big Boxen wel een redelijke prijs/kwaliteiten verhouding. Het klinkt alleen in mijn oren alsof er een hoop onzin bij zit (Horigen vliegen?) en ik weet niet of het uitdagend genoeg is voor mijn smaak.

1960: Making Of The President
Veel over gelezen en op basis van reviews Twilight Struggle van mijn lijst geschrapt. Het is een 2 speler spel, wat voor mij een groot plus punt is. Daarnaast heb ik in ieder geval één vriend die in politiek geïnteresseerd is. Ook de speelduur klinkt goed 90 minuten. Het is alleen vrij prijzig en lastig verkrijgbaar.

Vorsten van Florence
Het thema spreekt me aan, is erg goedkoop, en ik denk dat mijn vriendin het ook een leuk spel vind. Alleen je moet vier of vijf spelers hebben om het tot wasdom te laten komen begrijp ik, is de twee speler variant de moeite waard?, want zoveel spelers heb ik zelden en dan speel ik ook weer eens El Grande.

Stoom
Ik vind Age of Steam erg leuk, heb het niet zelf, het is belachelijk goedkoop voor een spel met zoveel inhoud. Maar ja ik kan het dus al spelen in mijn directe omgeving, want volgens mij zit er weinig verschil tussen Stoom en Age of Steam.

Castles of BurgunyWordt overal geprezen en voor twee spelers klinkt het als een leuk spel wat niet lang duurt (heb al spellen die lang duren en die ik met veel plezier speel), dus met veel mensen te spelen. Wel genoeg inhoud om vaker te spelen lijkt me?

Jullie ervaringen? Of opmerkingen wat zijn goede keuzes en past bij mijn (nu uitgedunde) collectie: Aquire, Agricola, Big City, Brass, Dominion, El Grande, Kolonisten van Catan (incl alle uitbreidingen), Machiavelli, Mad, Piraten en Kooplui (ruil ik binnenkort wss tegen Shogun), Puerto Rico, Scotland Yard, Risk, Through The Ages, Ticket To Ride: Europe, Tikal en Zooloretto
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Re: Carcasonne, 1960, Florence, Stoom of Burgundy of iets an

Bericht door Flash »

larsje86 schreef:Vorsten van Florence
Het thema spreekt me aan, is erg goedkoop, en ik denk dat mijn vriendin het ook een leuk spel vind. Alleen je moet vier of vijf spelers hebben om het tot wasdom te laten komen begrijp ik, is de twee speler variant de moeite waard?, want zoveel spelers heb ik zelden en dan speel ik ook weer eens El Grande.
Wij vermaken ons goed met de variant voor twee spelers, maar ook ik vind het met vier spelers beter.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

larsje86 schreef: Castles of BurgunyWordt overal geprezen en voor twee spelers klinkt het als een leuk spel wat niet lang duurt (heb al spellen die lang duren en die ik met veel plezier speel), dus met veel mensen te spelen. Wel genoeg inhoud om vaker te spelen lijkt me?
Castles of Burgundy vind ik zeer plezant, ongeacht het aantal spelers. Zeer goed speelbaar dus met zijn tweetjes.
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

larsje86 schreef:Wil dus weer eens wat nieuws kopen na het opruimen van mijn kast en alle dode dozen (die ik niet speelde) geruimt te hebben. Kunnen jullie helpen?

1960: Making Of The President
Veel over gelezen en op basis van reviews Twilight Struggle van mijn lijst geschrapt. Het is een 2 speler spel, wat voor mij een groot plus punt is. Daarnaast heb ik in ieder geval één vriend die in politiek geïnteresseerd is. Ook de speelduur klinkt goed 90 minuten. Het is alleen vrij prijzig en lastig verkrijgbaar.
Mijn partner en ik beleven veel plezier aan dit spel. Een vergelijking met Twilight Struggle vind ik eigenlijk niet helemaal op zijn plaats. Ja, ook dat is een 2-persoons spel, maar het biedt toch een andere speelervaring dan TS (wat we overigens ook met plezier spelen). Als je vooral met 2 speelt, wat mij betreft zeker het overwegen waard. Lekker veel om aan te denken en in de gaten te houden zonder dat je meteen aan de uren speeltijd zit. En een aansprekend thema. Probeer Adriaensen of The Game Freak eens. Als het spel in productie is, is het bij een van deze twee te krijgen voor een schappelijke prijs.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

larsje86 schreef:Wil dus weer eens wat nieuws kopen na het opruimen van mijn kast en alle dode dozen (die ik niet speelde) geruimt te hebben. Kunnen jullie helpen?

Carcasonne Big Box
Ik ken het spel niet, maar mijn vriendin zegt dat de basis versie wel leuk is. Het is een klassieker en volgens mij hebben de Big Boxen wel een redelijke prijs/kwaliteiten verhouding. Het klinkt alleen in mijn oren alsof er een hoop onzin bij zit (Horigen vliegen?) en ik weet niet of het uitdagend genoeg is voor mijn smaak.
Voor Carcassonne zou ik om te beginnen investeren in de Basis, met de uitbreidingen De Uitbreiding en Kooplieden en Bouwmeesters. De overige uitbreidingen en BigBox uitgaven zijn dan nog zonde van je geld. Koop die pas als je het spel echt goed vind en hem nog verder compleet wil hebben. Ook erg goed met 2 spelers.
Everybody has the right to play...
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Volledig akkoord met Bridget. Speel en/of koop eerst zeker het basisspel om te weten of je het leuk vindt.

Uitbreidingen kunnen leuk zijn maar ze zijn niet altijd allemaal even goed.

Als je beslist om achteraf dan toch de big box te kopen geraak je de basisversie zeker kwijt. Op beurzen zal je trouwens minder betalen voor de big box. En op Amazon.de staat hij nu maar 40€. Verzending is gratis boven de 20€ als het van Amazon zelf is.

http://www.amazon.de/Carcassonne-Big-Bo ... 344&sr=1-1

Of je kan hem op de wishlist zetten voor Secret Santa. Zo hebben wij de big box van Alhambra gekregen. :mrgreen:
Afbeelding
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

wennepen schreef:

Mijn partner schappelijke prijs.
Ja GameFreak is ongeveer de enige waar hij uberhaupt verkrijgbaar is aangezien hij out of print is. Bedankt voor je toelichting!

Oke dat is dan 1 afvaller de Big Box. Carcasonne is een goedkopere optie dus dat kan altijd als tussendoortje;)
Afbeelding
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

En toen kwam er voor mij een geweldige kandidaat bij..... Leaders 1: The Hell Of The North, klinkt als iets wat ik niet in mijn collectie heb, wat mij en een aantal vrienden (wielrenners) aanspreekt in thema. Kan met twee spelers gespeeld worden en is te betalen.
Was helemaal vergeten dat ik dat spel ooit nog eens moest bekijken ;)

(zoveel spellen zo weinig tijd)
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Het basisspel van Carcassonne is al snel 20-25 euro in de Nederlandse winkel. De Uitbreiding en Kooplieden & Bouwmeesters is samen rond de 30 euro. De Big Box is 50 euro bij de V&D bijvoorbeeld en dus wel een zeer redelijke prijs, vind ik zelf.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Best misschien gewoon eerst spelen bij iemand. Veel mensen hebben dit, dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

Vind je echt leuk dan kan je voor de big box gaan als je hem op de kop kan tikken.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Carcasonne Big Box, 1960: Making Of The President: deze twee laat ik aan anderen over.

Vorsten van Florence: het spel werkt redelijk goed met twee, maar het is duidelijk beter met meer. Ik denk dat je jezelf en het spel tekort doet door deze titel aan te schaffen en het vervolgens alleen met 2 speelt; in dat geval kun je beter voor Goa gaan, of het veel 'technischere' Homesteaders.

Stoom: zie hier voor een uitgebreid overzicht van de hand van een AoS-expert. Ik zou het verschil niet zo snel wegpoetsen; ook de reden waarom ik Stoom beslist nog eens wil doen.

Castles of Burgundy: het is een aardig puzzelspelletje, inderdaad, waarbij de truc is om ondanks het feit dat je de andere speler niet zo heel veel 'ziet' het tóch beter en efficiënter te doen. Tikje leercurve vanwege de hoeveelheid acties en mogelijkheden, maar omdat het combineren niet al te ingewikkeld is, loopt het daarna vrij soepeltjes. Dat alles gezegd, ik vind Trajan van dezelfde ontwerper veel leuker omdat ik in dit spel zélf verantwoordelijk ben voor het regelen van de juiste actie op het juiste tijdstip. In CoB gooi ik twee dobbelstenen die ik daarna zo goed mogelijk moet combineren, dat wordt na een tijdje wat sleets.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Bored Gaymer schreef:Het basisspel van Carcassonne is al snel 20-25 euro in de Nederlandse winkel. De Uitbreiding en Kooplieden & Bouwmeesters is samen rond de 30 euro. De Big Box is 50 euro bij de V&D bijvoorbeeld en dus wel een zeer redelijke prijs, vind ik zelf.
en voor 10 euro op marktplaats ofzo... hier of de gewone marktplaats
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Yorick
Jakkiebak!

Bericht door Yorick »

Grunnboy bied momenteel in het forum ''in de aanbieding'' dit aan:

Carcassonne basisspel
Carcassonne de uitbreiding
Carcassonne Kooplieden en Bouwmeesters

ideaal zou ik zeggen :P
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Ben al met grunnboy bezig! Heel erg bedankt voor de tips ik ga het in de goekomst zeker mee nemen! Nu dan carcasonne (in ieder geval 1 iemand hier die het leuk vind).
Afbeelding