Dit najaar wordt voor de zevende keer de verkiezing van de Nederlandse Spellenprijs georganiseerd. Uit de tientallen nieuwe gezelschapsspelen, die in het tijdvak juni 2006 t/m mei 2007 in Nederland zijn uitgebracht, heeft de jury de volgende nominatielijst vastgesteld.
Arkadia, een bordspel voor 2-4 spelers over de groei van een middeleeuwse stad. Ontworpen door Rdiger Dorn, uitgegeven door Ravensburger.
De Kathedraal, een bordspel voor 2-4 spelers over de bouw van een imposante kathedraal. Ontworpen door Michael Rieneck & Stefan Stadler, uitgegeven door 999 Games.
De Vorsten van Florence, een bordspel voor 2-5 spelers over wetenschap, kunst en cultuur tijdens de Renaissance. Ontworpen door Wolfgang Kramer & Richard Ulrich, uitgegeven door QWG Games.
Factory Fun, een bordspel voor 2-4 spelers over de logische opbouw van een fabriek. Ontworpen door Corn van Moorsel, uitgegeven door Cwali.
Mr. Jack, een bordspel voor 2 spelers over een vluchtende crimineel en een speurende detective. Ontworpen door Bruno Cathala & Ludovic Maublanc, uitgegeven door Hurrican (distributie Hodin).
Pompen of Verzuipen, een kaartspel voor 3-5 spelers over hoge waterstanden en watertrappelen. Ontworpen door Stefan Dorra, uitgegeven door PS Games.
Shogun, een bordspel voor 3-5 spelers over de verovering van Japanse provincies. Ontworpen door Dirk Henn, uitgegeven door Queen Games (distributie Hodin).
Taj Mahal, een bordspel voor 3-5 spelers over macht en invloed in het oude India. Ontworpen door Reiner Knizia, uitgegeven door QWG Games.
Thurn und Taxis, een bordspel voor 2-4 spelers over de aanleg van postkoetsroutes. Ontworpen door Karen en Andreas Seyfarth, uitgegeven door 999 Games.
Deze spellen maken kans op de hoofdprijs, de Nederlandse Spellenprijs 2007. De verkiezing wordt zoals gebruikelijk gelanceerd op de Ducosim spellenbeurs van 1 september. Daar kun je de genomineerde spellen zelf testen en een stem uitbrengen. Als je deze levende versie van de stembus niet kunt bezoeken, ben je van 1 t/m 30 september van harte welkom op de website www.spellenprijs.nl
Als blijk van dank voor jullie deelname wordt in november een schitterend spellenpakket onder de stemmers verloot.
Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2007
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
-
jeroenh
- Professor Pimpel
-
Dierik
- Erelid
Inderdaad een prachtige lijst
. Al moet ik tot mijn spijt toegeven dat ik twee van de genomineerde spellen nog niet gespeeld heb
(Factory Fun en Pompen of verzuipen). De overige spellen zijn inderdaad allemaal goed, de een wat zwaarder de ander wat lichter dus voor elk wat wils. Als ik dan toch een gok moet doen dan denk ik dat "De Kathedraal" gaat winnen.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Dat gok ik ook. Vorig jaar was het ook een mooie lijst, maar was op voorhand eigenlijk al duidelijk welk spel zou winnen. Voor dit jaar heb ik geen idee, al dicht ik Vorsten van Florence en De Kathedraal de grootste kansen toe.cymric schreef:Whoha. Dat gaat nog lastig worden om te gokken wie de winnaar wordt... Allemaal waardige kanshebbers.
-
Johanna
- Caballero
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van deze lijst alleen Taj Mahal en Pompen of verzuipen ken. Maar als ik een aantal recensies lees van de andere spellen, zien die er ook heel goed uit.
Wat me wel opvalt, is het ontbreken van spellen die geschikt zijn vanaf 8 jaar. Dat zal waarschijnlijk voor verreweg de meesten geen punt zijn en voor mij op zich ook niet. Maar omdat mijn dochter van 8 steeds meer interesse in spelletjes krijgt, was ik daar voor haar wel benieuwd naar.
Wat me wel opvalt, is het ontbreken van spellen die geschikt zijn vanaf 8 jaar. Dat zal waarschijnlijk voor verreweg de meesten geen punt zijn en voor mij op zich ook niet. Maar omdat mijn dochter van 8 steeds meer interesse in spelletjes krijgt, was ik daar voor haar wel benieuwd naar.
-
repke
- Veenboer
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek