Ik heb inmiddels alle scenario's uit de basisset van BattleLore gespeeld en heb vier uitbreidingen gekocht. Je kan dus wel zeggen dat ik het een erg leuk spel vindt. Ik ben erg benieuwd hoeveel andere BattleLore fans we hier op het forum hebben en of jullie de uitbreidingen al gespeeld hebben en wat jullie er van vonden.
Ik heb vanavond voor het eerst met Call to Arms gespeeld en dat beviel me erg goed. Het klaarzetten werd er een stuk vlotter en leuker door. En ik heb nog gewonnen ook, al was het kantje boord.
BattleLore
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
-
Dedkid
- Locomotief
Ik heb het zelf ook en met enige regelmaat ook gespeeld. Was voor mij alweer de 4e incarnatie van hetzelfde concept. Grootste nadeel vond ik echter het opzetten. Duurde tergend lang. Heb inmiddels na het lezen van jouw post ook epic Battlelore en Call to Arms besteld. Ben benieuwd.
Mijn favoriet blijft alleen nog steeds Command & Colors: Ancients.
Mijn favoriet blijft alleen nog steeds Command & Colors: Ancients.
-
Jerome
- Gouverneur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Dedkid
- Locomotief
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Ik heb call to arms al een paar keer gedaan en ik vond het een leuke uitbreiding. Het opzetten van het bord wordt er bovendien leuker door omdat er wat te kiezen valt. Alle andere uitbreidingen heb ik wel in huis, maar nog niet gespeeld (helaas nog geen tijd voor gehad). Maar ze zien er schitterend uit dus het gaat er een keer van komen.
-
syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Op de nieuwsblog van Days of Wonder heb ik gelezen dat ze Battleloren aan Fantasy Flight "verkocht" hebben.
Het volledige bericht is hier te lezen. (engels)
Het volledige bericht is hier te lezen. (engels)
-
Dedkid
- Locomotief
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Re: BattleLore
Zo even een jaar of 4 aan stof van dit onderwerp afblazen!
Heb onlangs Battlelore gekocht en ben wat gaan zoeken hier opt forum.
Lees over die uitbreiding Call to arms. Hoe werkt het zelf scenario's maken hierbij? Ik vind de uitbreiding (waar ik nog lang niet aan toe ben..) Vrij duur voor wat je krijgt. Zit de grootste verandering in de regels? Voegt de longbow echt iets toe?
Wat vinden jullie eigenlijk de "beste" uitbreiding?
Heb onlangs Battlelore gekocht en ben wat gaan zoeken hier opt forum.
Lees over die uitbreiding Call to arms. Hoe werkt het zelf scenario's maken hierbij? Ik vind de uitbreiding (waar ik nog lang niet aan toe ben..) Vrij duur voor wat je krijgt. Zit de grootste verandering in de regels? Voegt de longbow echt iets toe?
-
Gebruiker 3696
Over Battlelore basisspel:Jorrit schreef:Lees over die uitbreiding Call to arms. Hoe werkt het zelf scenario's maken hierbij? Ik vind de uitbreiding (waar ik nog lang niet aan toe ben..) Vrij duur voor wat je krijgt. Zit de grootste verandering in de regels? Voegt de longbow echt iets toe?
Laten we eerlijk zijn, elke uitbreiding van Battlelore is vrij duur voor wat je krijgt. Ik raad je dus ten stelligste aan om pas aan uitbreidingen te beginnen denken als je je door de meeste van de basisscenario's hebt heen gewerkt.
Het spel leert heel gemakkelijk als je de volgorde hanteert, en uiteraard nog sneller als je een ervaren speler vindt die je het spel gaandeweg wil uitleggen.
Aspecten van het basisspel die je moet bekijken en evalueren (door te spelen uiteraard, niet enkel door erover te lezen) zijn, naast natuurlijk de specifieke eigenschappen van elke eenheid, de creatures (de giant spider, tenzij je ook de promo-creatures hebt gekregen, hill giant en earth elemental), de lore cards, de war council en de landmarks.
Eens je die onder de knie hebt kan je beginnen denken aan uitbreidingen.
Over Call to Arms:
Call to Arms verhoogt zeker de herspeelbaarheid en werkt goed bij spelers die elkaar waard zijn. De spelvoorbereiding (het hele opzetten van het spel) neemt echter zeer veel tijd in beslag en kàn er voor zorgen dat je deze uitbreidingen eigenlijk niet speelt (al kàn het natuurlijk ook het tegenovergestelde zijn). Daarom dat ik hier heel duidelijk stel dat je eerst het basisspel voldoende gespeeld moet hebben. Call to Arms blind kopen is echt wel af te raden.
Over de Long Bow:
De charme van Battlelore en al zijn uitbreidingen is de grote diversiteit aan eenheden, elk met zijn eigen sterkte, elk met zijn eigen zwakte. De long bow zelf is maar een heel kleine variatie en maakt mijns inziens niet zo heel veel uit.
Andere eenheden zijn natuurlijk wel leuk om mee te spelen. Een must have / must buy kan je die ook niet noemen natuurlijk, maar dat moet eenieder voor zichzelf uitmaken.
Wel vind ik persoonlijk dat Call to Arms pas echt tot zijn recht komt als je veel van die verschillende eenheden hebt, want dan kan je beter inspelen op je opstelling, op het terrein en met nog ietsje meer veld(slag)strategie gaan spelen.
Aanraders en afknappers:
Battlelore heeft eigenlijk maar één echte afknapper: Heroes. Hier maak je je eigen held die troepen over meerdere scenario's aanstuurt. Hij zal dus aan ervaring winnen... levellen is dus de boodschap. Net een beetje te veel van het goede en de verschilllende helden zijn echt niet elkaar waard. De hiërarchie is sterk bepalend.
Persoonlijke mindere vind ik Creatures en Code of Chivalry. De eerste omdat ik de 2 promo-figuurtjes ook heb en ook de battle map: For Troll and Country . Creatures zorgt gewoon dat je nog wat meer monsters hebt: de hyrda, de rock elemental en de wood giant. Leuk ter afwisseling, maar absoluut zijn geld niet waard. Code of Chivalry vind ik maar niks omdat de ridders (mounted knights) mij ook al niet konden bekoren. Maar nogmaals dat is persoonlijk he.
Af te raden voor beginners zijn de Dragons. Ik weet dat velen een enorme aantrekkingskracht voelen voor draken, tovenaars en alles en nog wat, maar je kan het -een heel klein beetje- vergelijken met de uitbreiding "Tovenaars en Draken" voor het kolonisten kaartspel. Heel leuk als je daar graag mee speelt, maar je moet niet raar opkijken als je tegenstander over je heen walst zonder zich ook maar iets van de draken aan te trekken.
Een aanrader vind ik de Epic uitbreiding, zodat je op een groter slagveld wat amok kan gaan maken. Goed te combineren met Call to Arms, maar een groter bord maakt het spel natuurlijk ook langer (vergelijk met de Breakthrough van MM44) en als je daarbij ook nog CtA brengt, ben je helemaal een paar uur zoet.
Andere aanraders kunnen de thema/volkerenuitbreidingen zijn. Speel hiervoor het basisspel voldoende en bekijk welke eenheden je voorkeur wegdragen:
goblins, dan mag je goblin skirmishes, goblin marauders en horrific horde overwegen.
dwergen, dan kan je beter uitkijken naar dwarven battalion, scottisch wars en bearded brave.
mensen, dan hou je het maar bij 100years war en code of chivalry.
monsters, dan kan je beginnen kijken naar de 2 promofiguurtjes, de battle map, dragons en creatures.
Speel dus eerst je basisspel maar zodat je een goed beeld hebt van het spel. Daarna kan je pas echt beslissen wat je ermee wil.
Ik hoop dat je hier al wat mee bent.
-
Jorrit
- Phoenix
Bedankt voor je reactie! Heb zelf momenteel nog niet zoveel met de "magische" kant van Battlelore.
De middeleeuwen spreken mij vooral aan en heb daarom voor BL gekozen ipv. Memoir. Die goblins hadden ze van mij wel gewoon Moren of Perzen van mogen maken. Maar misschien verander ik nog van mening..
De middeleeuwen spreken mij vooral aan en heb daarom voor BL gekozen ipv. Memoir. Die goblins hadden ze van mij wel gewoon Moren of Perzen van mogen maken. Maar misschien verander ik nog van mening..
-
Gebruiker 3696
Dat is ook precies hoe je het moet zien. Daarom heet een dwergenuitbreiding ook Scottish Wars. De dwergen vertegenwoordigen gewoon koppigaards, bravehearts, die liever doorvechten en sterven dan dat ze wijken of vluchten.Jorrit schreef:Die goblins hadden ze van mij wel gewoon Moren of Perzen van mogen maken. Maar misschien verander ik nog van mening..
De goblins zijn dan het tegenovergestelde: een haastig gemobiliseerd boerenleger dat snel oprukt, maar ook even snel in paniek alle kanten uit rent als het er wat slechter uitziet (en daarbij zichzelf nog vertrappelt).
Maar ook al zie je het zo, die goblins rijden wel op hagedissen, hyena's en struisvogels. Het zal dus toch altijd wel een beetje fantasy blijven.
Over de lore cards valt er ook wat te zeggen. In de uitbreidingen werden enkele regels aangepast, zoals "medieval tactics" en "battle savvy". Er werd ook een "medieval lore deck" gelanceerd, samengesteld met de "niet-magische" kaarten uit het deck. Als je de finesses van de lore cards wil leren kennen maar toch het gevoel wil houden van een middeleeuwse veldslag, dan moet je dit zeker eens proberen (zie regels, o.a. Scottish Wars).
-
Jorrit
- Phoenix
Vrees dat ik niet aan die struisvogels en hagedissen ga wennen, met die schotten die wat klein zijn kan ik wel leven.Filosoof schreef:Maar ook al zie je het zo, die goblins rijden wel op hagedissen, hyena's en struisvogels. Het zal dus toch altijd wel een beetje fantasy blijven.
Heb toevallig scottish wars erbij gekochtFilosoof schreef: Over de lore cards valt er ook wat te zeggen. In de uitbreidingen werden enkele regels aangepast, zoals "medieval tactics" en "battle savvy". Er werd ook een "medieval lore deck" gelanceerd, samengesteld met de "niet-magische" kaarten uit het deck. Als je de finesses van de lore cards wil leren kennen maar toch het gevoel wil houden van een middeleeuwse veldslag, dan moet je dit zeker eens proberen (zie regels, o.a. Scottish Wars).