Dilemma

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Spelmaecker Davy
Garnaal

Dilemma

Bericht door Spelmaecker Davy »

Ik kan kiezen tussen deze 2 spellen, maar kan de knoop niet doorhakken. Beide spreken mij aan, maar welke het zal worden is moeilijk te beslissen.

Enerzijds heb je 'Letters from Whitechapel' waar het spelconcept me aanspreekt. Bovendien staat het al op plaats 189 op bgg.
Anderzijds ben ik ook heel benieuwd naar 'de poorters van nieuwstad', maar ik denk dat de enige reden waarom ik benieuwd ben is omdat 999 er zoveel heisa en (een perfecte) marketing rond voert. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het een goed spel is, of wel?

Help! Iemand al ervaringen met één of beide van deze spellen?
wallofshame
Regenmaker

Re: Dilemma

Bericht door wallofshame »

Over 'Letters from Whitechapel' kan ik geen oordeel vellen, maar afgelopen clubavond hebben enkele leden 'Poorters' gespeeld en alle vier de meningen waren niet onmiddellijk wild enthousiast. Het waarom moet ik nog navragen, maar ik vrees een beetje dat de marketingmachine inderdaad beter is dan het spel.
Gebruiker 4724

Bericht door Gebruiker 4724 »

Letters from Whitechapel is in mijn ogen een verbeterde versie van het vroegere Scotland Yard en ik vind het leuker dan het enigszins vergelijkbare Fury of Dracula.

Bij Letters from Whitechapel bestaat ieder van de vier rondes uit twee delen: In het eerste deel ze de politie zijn pionnen strategisch neer en kiest Jack uit wie van de dames hij dood. In het tweede deel probeert Jack van die plek naar zijn hide out te vluchten en probeert de poitie hem te onderscheppen. Jack loopt van rondje naar rondje, de politie van blokje naar max twee blokjes verder. Jack heeft wel nog twee bijzondere bewegingen, de koets en door de steegjes.

Scotland Yard is juist een doorlopend spel totdat Mr X 30? beurten heeft overleefd of Scotland Yard hem te pakken heeft. Daarin zit de variatie dat beide spelers elke beurt kunnen kiezen uit een voertuig die met verschillende lijnen staan aangegeven op het bord: Metro, Bus, Taxi en hier heeft Mr X ook weer en speciale beweging

Bij Fury of Dracula lopen zowel Dracula als de jagers van rondje naar rondje, maar is het niet genoeg om Dracula te vinden, daarna moet je ook nog met hem vechten en in de nacht is hij sterker dan overdag. Verder kan Dracula ook allerlei valstrikken neerzetten op het bord, zoals minions waardoor je overal in een gevecht terecht kan komen. Zo'n gevecht gaat op een bijzondere manier met kaarten, maar dit deel is juist wat het spel voor mij minder leuk maakt. Ik vind het een originele manier van vechten en kaartgebruik, maar in de praktijk werkt het net niet. In ieder is de bijzondere actie hier dat je kunt varen, Dracula kan een enkele stap in het geheim doen en hij moet zich laten zien als hij in zijn kasteel is

In ieder geval vind ik Letters from Whitechapel de leukste van de drie en vind ik het een absolute aanwinst voor mijn collectie. Ik kan het echter niet vergelijken met Poorters van Nieuwstad en al heb ik wel meegedaan aan de hype/wedstrijd, ik moet eerlijk bekennen dat het uiteindelijke resultaat me nog niet heel aantrekkelijk in de oren klinkt. Dit spel zou ik dus eerst moeten spelen, voordat ik het zou kopen.

Qua inhoud zijn de spellen zo verschillend dat wat dat betreft een keuze niet nodig is en je ze gewoon allebei kunt kopen als ze je interesse hebben, maar ik weet natuurlijk niet wat je portemonnee daarvan vindt ;)
woozle
Stamhoofd

Bericht door woozle »

Ik kan de reactie van RueSailmana alleen maar bijtreden. Als je al eens Scotland Yard hebt gespeeld en je vond dit leuk dan zal Letters je ook wel bevallen.

Jammer dat je niet wat dichter woont, anders konden we eens afspreken voor een avondje Letters From Whitechapel. Als je ooit in de buurt van Antwerpen bent, laat je maar iets weten :)
Afbeelding
Spelmaecker Davy
Garnaal

Bericht door Spelmaecker Davy »

Bedankt voor de reacties.

Ik zal waarschijnlijk voor Brieven uit Whitechapel gaan. Scotland Yard vind ik inderdaad ook een zeer leuk spel.

Ik zal wel nog even wachten op de poorters van nieuwstad en misschien eerst ook even spelen.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Ik ken Brieven uit Whitechapel niet, maar heb De Poorters van Nieuwstad al enkele keren gespeeld.

Op zich is het spel, best leuk, geen klapper en zeker niet "het perfecte spel". Waar ze vooral de plank hebben misgeslagen is de spelregels, maar inmiddels staan de verbeterde spelregels online.
Ik vermoed dat dit spel de komende Koninginnedag (nu kan ik dat nog zeggen) veelvuldig op de kleedjes kan liggen hierdoor. Misschien kan je het daar op wagen.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

syroit schreef: Op zich is het spel, best leuk, geen klapper en zeker niet "het perfecte spel". Waar ze vooral de plank hebben misgeslagen is de spelregels, maar inmiddels staan de verbeterde spelregels online.
Ik vermoed dat dit spel de komende Koninginnedag (nu kan ik dat nog zeggen) veelvuldig op de kleedjes kan liggen hierdoor. Misschien kan je het daar op wagen.
Zo snel al?