memoir 44, crokinole, pitchcar, revolver, ghost stories, ...

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

memoir 44, crokinole, pitchcar, revolver, ghost stories, ...

Bericht door ditterio »

Ik zou volgende week de volgende spellen willen aankopen, maar ik heb nog een aantal vragen bij sommige spellen:

Memoir 44: mijn allereerste oorlogsspel dat ik zou willen kopen. Ik heb het al online gespeeld en dit viel heel goed mee. Speelt het op tafel even vlot en leuk als online? Qua moeilijkheidsgraad zoek ik iets dat niet te moeilijk en te langdradig is. Dit spel heeft vrij eenvoudige regels, dus denk ik dat ik in dit genre geen beter spel kan kiezen als eerste kennismaking? Ik vraag mij wel af of dit spel in teams even goed speelt als met 2 spelers? Met 3 spelers achter 5 kaartjes zitten, lijkt mij niet ideaal. Als één van de 3 spelers dan de linkerkant voor zijn rekening moet nemen, maar er zijn geen kaarten voor de linkerkant, zit die persoon er wel een beetje voor spek en bonen bij. Wat is jullie mening daarover?

Crokinole: dit spel staat al heel lang op mijn wenslijst, maar ik heb het nog nooit kunnen spelen. Ik heb thuis Pitchcar staan en dat speel ik heel graag. Volgens velen is Crokinole nog leuker dan Pitchcar. Mijn vriendin is na het bekijken van het videofilmpje niet echt overtuigd. Het ziet er vrij abstract uit in vergelijking met Pitchcar. Het spel is ook niet goedkoop, is Crokinole dit geld waard of kan je evengoed bij Pitchcar blijven? Voordeel is dat het makkelijker op te zetten is dan Pitchcar, nadeel vind ik dat je het slechts met 2 of 4 spelers kan spelen.

Pitchcar uitbreidingen: zoals hierboven reeds beschreven, vind ik Pitchcar dus een fantastisch spel. Als we met veel spelers zijn, komt dit spel al eens op tafel en dat geeft altijd het nodige plezier. Daarom zou ik wat uitbreidingen van Pitchcar willen kopen. Uitbreiding 1 zou ik sowieso willen kopen. Dat is die uitbreiding met de tunnel en tegelijkertijd brug. Een must have voor de liefhebbers van Pitchcar volgens Tom Vasel. Ook The Cross (uitbreiding 5) zou ik willen kopen, omdat ik denk dat je hierdoor meer banen op een kleine tafel kan leggen, klopt dit? Uitbreiding 2 met die kleine bochtjes lijkt mij niet echt interessant. Waarom zou ik deze uitbreiding moeten kopen? De uitbreiding met de stuntrace ziet er het meest spectaculair uit. Als je enkel naar de opzet kijkt, springt die uitbreiding er voor mij echt uit. Tom Vasel deed me echter zwaar twijfelen. Hij was niet zo enthousiast. Ondanks dat het er fantastisch uitziet, speelt het niet beter dan de basisversie met uitbreiding 1. Daarnaast zien de witte izimoblokjes er heel amateuristisch uit vind ik. Daarnaast duurt het hierdoor ook veel langer om Pitchcar op te stellen. Op dit moment zou ik enkel uitbreiding 1 en the cross kopen, maar wat is jullie mening over al deze uitbreidingen?

Revolver: ik heb de spelregels van dit spel al gelezen en Revolver spreekt me wel aan. Mijn vriendin en ik spelen regelmatig eens een klein kaart- of dobbelspelletje in onze zetel. Onze meest gespeelde spelletjes in dit genre vind ik leuk maar soms te eenvoudig, bijvoorbeeld pinguin party, lost cities, konijnen hokken, schotten totten, take 5, jaipur enz. Ik heb ook een videofilmpje bekeken van Glory to rome, maar dat lijkt me dan weer niet leuk. Ik vermoed dat Revolver zich qua moeilijkheidsgraad tussen lost cities, take 5, pinguin party enerzijds en glory to rome anderzijds zal bevinden? Naast Revolver stond in dit genre ook Mr. Jack op mijn wenslijst. Na 1 keer online spelen, vond ik Mr. Jack niet meer zo fantastisch. Waarschijnlijk wordt dit spel wel beter als je beter doorhebt wat alle eigenschappen van de personages in Mr. Jack zijn? Hebben jullie een voorkeur voor Revolver of voor Mr.Jack en waarom?

Ghost stories: dit spel staat al heel lang op mijn wishlist, maar ik heb het spel nooit gekocht omdat de moeilijkheidsgraad heel pittig blijkt te zijn. Het is niet leuk als je steeds wint, maar als je bijna nooit kan winnen op het makkelijkste niveau, lijkt het mij ook niet leuk. Pandemie heb ik intussen al 16 keer gespeeld en dat speel ik nog altijd graag. Binnenkort hoop ik de uitbreiding Virus Alarm ook eens te kunnen uittesten (die staat al in mijn kast). Flash point fire rescue vind ik heel wat minder dan Pandemie. Nog maar 4 keer gespeeld, maar het is nu al duidelijk dat dit geen slecht spel is, maar ook geen superspel. Daarnaast vind ik Het Verboden Eiland en Castle Panic ook leuk (al is deze laatste wel heel eenvoudig). De topper blijft Pandemie, maar is Ghost Stories evenwaardig aan Pandemie? Is Ghost stories enkel moeilijk te winnen of ook moeilijk te spelen? Wat vinden jullie van Ghost stories?

Hanabi: een simpel, goedkoop, coöperatief kaartspelletje. Ik heb een filmpje bekeken, maar ik vond niet dat het er heel speciaal uitzag. Omwille van de overwegend positieve commentaren en de lage aankoopprijs overweeg ik toch om dit kaartspelletje aan te kopen. Wat zijn jullie meningen over Hanabi?

Coney island: dit spel wordt door velen in de spellendatabase heel hoog gewaardeerd. Ik vind het speelmateriaal er heel mooi uitzien en het ziet er ook tof uit om te spelen. Is dit spel een aanrader of zijn er veel betere spellen in dit genre? Zo ja, welke en waarom?

Nuns on the run: dit spel is vrij onbekend in de spellenwereld denk ik. Ik lees er althans niet zo veel over. Toch spreekt het mij wel aan omwile van het spelsysteem en het thema. Saboteur van dezelfde auteur ben ik wat beugespeeld. Saboteur met de uitbreiding speel ik daarentegen nog steeds graag. Dit spel ziet er totaal anders uit, maar ik ben wel benieuwd naar een ander spel van deze auteur. Het spel is enkel in het Engels verkrijgbaar, maar op het eerste zicht lijken alle speelstukken taalonafhankelijk? Wat vinden jullie van Nuns on the run?

Dungeon fighter: ik heb het filmpje van Nox spellenzolder bekeken en dit spel zag er nog grappig uit. Ook een spelverkoper raadde dit spel al eens aan als één van de leukste partyspellen. Mijn vriendin is echter niet zo enthousiast. Ze vindt het wat kinderachtig om dobbelstenen te gooien op verschillende manieren. Hoe ervaren jullie dit spel? Ook dit spel is enkel verkrijgbaar in het Engels, zijn de speelstukken dan taalonafhankelijk?

Er staan geen zware strategische bordspellen in mijn lijst, niet omdat ik deze spellen niet graag speel, maar wel omdat mijn kast al uitpuilt met deze spellen en ik ben nu eens op zoek naar iets anders.

Alvast bedankt voor de opmerkingen en tips.
larsje86
Hazelnoot Ridder

Re: memoir 44, crokinole, pitchcar, revolver, ghost stories,

Bericht door larsje86 »

Helaas geen enkele ervaring met deze spellen, maar ga dit wel volgen, staan ook spellen op die mij interesseren!
Afbeelding
sprangers_stefan
Grote Dienaar

Bericht door sprangers_stefan »

Ik vind Mr jack zeer goed als je inderdaad alle eigenschappen goed kent; dan is dit een lekker deductie spel zoals er weinig zijn. opzet kost geen tijd en het is binnen een half uurtje gedaan. revanche is zo gedaan.

Revolver daarentegen is meer kaarten management. beide vind ik toppers in categorie 2 persoon spellen. ook hier opzet duurt niet zo lang, 40 minuutjes later kan de revanche al beginnen, ook de uitbreidingen geven een leuke wending.

de rest ken ik niet zo goed...
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik heb alleen een klein beetje ervaring met:
Hanabi - 2x gespeeld, het grootste deel van mijn spellengroep vindt dit een briljant spelletje. Ik vind er niet zo veel aan (maar het is niet slecht).
Coney Island - 1x gespeeld, is een leuk spel maar geen absolute topper wat mij betreft. Je vraagt nog naar betere spellen in hetzelfde genre, maar ik vraag me echt af welk genre dat dan is? Kan zo geen spellen bedenken die veel mechanismen met Coney Island delen en dezelfde speelduur en luchtigheidsgraad hebben.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Mac-S schreef: Kan zo geen spellen bedenken die veel mechanismen met Coney Island delen en dezelfde speelduur en luchtigheidsgraad hebben.
Misschien is dit de grote kracht van coney island en daarom zo populair?
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

sprangers_stefan schreef:Ik vind Mr jack zeer goed als je inderdaad alle eigenschappen goed kent; dan is dit een lekker deductie spel zoals er weinig zijn. opzet kost geen tijd en het is binnen een half uurtje gedaan. revanche is zo gedaan.
Weet er iemand de grote verschillen tussen mr jack en mr jack pocket? Welke van de twee geniet jullie voorkeur?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Hanabi vind ik zelf een leuk spel. Al is het alleen maar dat je de kaarten andersom moet houden. Telkens als er nog een kaart verkeerd wordt gepakt zorgt al voor lol. Daarnaast is het toch lastiger dan het lijkt.

Coney Island vond ik zelf ook niet zo leuk en had ik eigenlijk wel gezien na een potje. Het is denk ik niet voor niets dat in Essen het spel voor 10 euro met hele stapels in de verkoop stond.
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

ditterio schreef:Revolver: ik heb de spelregels van dit spel al gelezen en Revolver spreekt me wel aan. Mijn vriendin en ik spelen regelmatig eens een klein kaart- of dobbelspelletje in onze zetel. Onze meest gespeelde spelletjes in dit genre vind ik leuk maar soms te eenvoudig, bijvoorbeeld pinguin party, lost cities, konijnen hokken, schotten totten, take 5, jaipur enz. Ik heb ook een videofilmpje bekeken van Glory to rome, maar dat lijkt me dan weer niet leuk. Ik vermoed dat Revolver zich qua moeilijkheidsgraad tussen lost cities, take 5, pinguin party enerzijds en glory to rome anderzijds zal bevinden? Naast Revolver stond in dit genre ook Mr. Jack op mijn wenslijst. Na 1 keer online spelen, vond ik Mr. Jack niet meer zo fantastisch. Waarschijnlijk wordt dit spel wel beter als je beter doorhebt wat alle eigenschappen van de personages in Mr. Jack zijn? Hebben jullie een voorkeur voor Revolver of voor Mr.Jack en waarom?
Ik heb en speel beiden. Heb niet echt een voorkeur omdat het twee wezenlijk verschillende spellen zijn en ze naast elkaar gespeeld kunnen worden. Mr. Jack begint inderdaad pas leuk te worden als je de eigenschappen van de karakter doorhebt en in combinatie met elkaar gaat gebruiken.

Mr. Jack pocket heb ik overigens nog nooit gespeeld.

Revolver vinden wij ook erg leuk, maar daar komt wel iets meer geluk bij kijken dan bij Mr. Jack. Ook moet je geen last hebben van completerities, want er zijn nogal de nodige uitbreidingen voor dit spel te koop.

ditterio schreef: Hanabi: een simpel, goedkoop, coöperatief kaartspelletje. Ik heb een filmpje bekeken, maar ik vond niet dat het er heel speciaal uitzag. Omwille van de overwegend positieve commentaren en de lage aankoopprijs overweeg ik toch om dit kaartspelletje aan te kopen. Wat zijn jullie meningen over Hanabi?
Erg leuk om te doen, alhoewel ik het voorlopig met meerdere spelers leuk vind dan met twee spelers.
ditterio schreef: Coney island: dit spel wordt door velen in de spellendatabase heel hoog gewaardeerd. Ik vind het speelmateriaal er heel mooi uitzien en het ziet er ook tof uit om te spelen. Is dit spel een aanrader of zijn er veel betere spellen in dit genre? Zo ja, welke en waarom?
Ik zou niet echt weten met welke spellen ik het moet vergelijken.
Legolias
Professor Pimpel

Bericht door Legolias »

Memoir '44 kan gespeeld worden in teams. Dit heet Overlord en is geweldig, nog beter dan met z'n tweeen! Fantastische ervaring om dit 3 tegen 3 of 4 tegen 4 te spelen.

Crokinole is, behalve het "pieken" met de stenen, een heel ander spel dan Pitchcar. Crokinole zit veel meer tactiek in en je kunt hier echt veel beter in worden. Zeer vermakelijk spel wat lekker snel wegspeelt. Leuk met 2 of 4.

Ghost stories heb ik een keer gespeeld en het is wel even wat regels om te bevatten, maar dat is te doen. We verloren roemloos van het spel op het makkelijkste niveau en over de moeilijkheid om te winnen hoor ik wel vaker mensen klagen.

Hanabi: eenmaal gespeeld. Origineel cooperatief kaartspel. Zeker de moeite waard.

Nuns on the run: eens een keer gespeeld om de spellenclub. De geluiden vanaf de tafel waren niet bijster positief.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Legolias schreef:Memoir '44 kan gespeeld worden in teams. Dit heet Overlord en is geweldig, nog beter dan met z'n tweeen! Fantastische ervaring om dit 3 tegen 3 of 4 tegen 4 te spelen.
Ik las dat je voor deze uitbreiding wel 2x het basisspel moet kopen. Dat vind ik al een grote stap, zeker omdat zo'n basisspel niet echt goedkoop is en ik bovendien nog niet weet of mijn vriendin dit graag zal spelen...

Na edit: kan je overlord ook spelen met 1 basisspel?
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Legolias schreef: Nuns on the run: eens een keer gespeeld om de spellenclub. De geluiden vanaf de tafel waren niet bijster positief.
Wat vond je niet goed aan het spel? Te eenvoudig? Geen spanning? Saai?
kristofbe
Grote Dienaar

Bericht door kristofbe »

Ik ken maar 3 spellen:

Memoir '44: Dit is in mijn ogen een top spel. Geen moeilijke regels, duurt niet lang, veel variatie, .... Je hoeft niet direct 2 basisversies of Overlord te kopen, de andere uitbreidingen hebben ook wat te bieden. Ik speel Memoir niet meer zonder de Breakthrough uitbreiding. Je bent steeds welkom om het spel eens real time te testen!

Pitchcar: Leuk spel en toffe uitbreidingen maar...... Ik vind dat de uitbreidingen teveel geld kosten. Er zit zo weinig in de doos waardoor je al snel een gevoel krijgt van: "Damm met dat geld kon ik een beter spel kopen". De uitbreidingen brengen wel iets meer uitdaging en sfeer.

Ghost Stories: Deze is zeker de moeite waard om te kopen! Het spel is moeilijk uit te leggen aan andere spelers (veel informatie) en iedereen zal het 2 keer moeten spelen om het onder de knie te krijgen. Is het beter dan Pandemie? Ja, maar ik vind Shadows over Camelot ook beter dan Pandemie. Het spel is enorm moeilijk te winnen, maar wie houdt niet van een uitdaging?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

ditterio schreef:Memoir 44: mijn allereerste oorlogsspel dat ik zou willen kopen. [...] Wat is jullie mening daarover?
Ik zou het niet kopen voor de teamervaring. Het is een 2 speler-spel dat je toevallig ook met teams kunt doen. Voor de rest moet je tegen het nogal forse kaartentoeval kunnen, maar dat is gezien je online-ervaring blijkbaar geen probleem. En het opzetten kost natuurlijk meer tijd dan in de electronische versie. Je zult helaas voor jezelf moeten uitmaken wat je belangrijker vindt.
Ghost stories: dit spel staat al heel lang op mijn wishlist, maar ik heb het spel nooit gekocht omdat de moeilijkheidsgraad heel pittig blijkt te zijn. ... De topper blijft Pandemie, maar is Ghost Stories evenwaardig aan Pandemie? Is Ghost stories enkel moeilijk te winnen of ook moeilijk te spelen? Wat vinden jullie van Ghost stories?
Niet zozeer pittig als gewoon frustrerend omdat het, zeker als je het spel speelt volgens de échte regels voor meerdere spelers (en dus geen 'supermonnik' maakt zoals in het solospel), moeilijk in te schatten is of je nou verloor door slecht spel of door botte pech. Er zit nogal veel toeval in deze titel, en precies dat maakt het inschattingsproces ondoorzichtig. Ik heb prima lopende spellen verloren omdat in twee beurten de kaarten en dobbelstenen erg ongelukkig uitvielen. Ik heb langlopende-en-bijna-voltooide hangen-en-wurgen spellen verloren omdat een geest die al lange tijd de boel zichtbaar onveilig maakte nét niet meer kon worden gestopt. En alles er tussenin. Zeg mij maar waaraan het heeft gelegen...

Het spel volgens de soloregels is met een beetje oefening en enthousiasme goed te doen.

Ik denk dat je voor Ghost Stories vooral—voor als onverhoopt het succes lang uitblijft—veel geduld en uithoudingsvermogen moet hebben. Verder is Ghost Stories nadrukkelijker dan Pandemie een oefening in het zo goed mogelijk weerstaan van afbraak. Je zult niet zonder kleerscheuren uit de strijd komen en soms kun je winnen hangend aan het haar van je tandvlees. Pandemie voelt meer als een race tegen de klok omdat je acties en karaktereigenschappen eigenlijk nooit worden beperkt: je hebt meer controle over je doen en laten. Het is verder aan jou om te bepalen wat je zwaarder laat wegen.
Hanabi: een simpel, goedkoop, coöperatief kaartspelletje. Ik heb een filmpje bekeken, maar ik vond niet dat het er heel speciaal uitzag. Omwille van de overwegend positieve commentaren en de lage aankoopprijs overweeg ik toch om dit kaartspelletje aan te kopen. Wat zijn jullie meningen over Hanabi?
Verrassend leuk en toegankelijk. Velen prijzen het spelmechanisme als zijnde dé oplossing tegen de alfaspeler die de rest dicteert wat er moet gebeuren, maar dat is kul: die alfaspeler kan nog steeds overheersen (en daarmee de zaak voor de rest vergallen). Ikzelf had ondanks redelijke scores (= verlies) duidelijk meer plezier in het uitknobbelen van hoe de kaarten te spelen dan in het naargeestige (haha) Ghost Stories. Het feit dat je zelf niet weet wat je hebt, geeft het geheel een leuke twist die ook bij niet-spelers een snaar weet te raken. Ik zou hier niet moeilijk over doen, zeker omdat je Pandemie leuk vindt: kopen.
Coney island: dit spel wordt door velen in de spellendatabase heel hoog gewaardeerd. Ik vind het speelmateriaal er heel mooi uitzien en het ziet er ook tof uit om te spelen. Is dit spel een aanrader of zijn er veel betere spellen in dit genre? Zo ja, welke en waarom?
Een ernstig ondergewaardeerd spel dat vooral lijkt te worden ondergewaardeerd door mensen die het maar een enkele keer hebben gedaan. Het geniepige aan dit o-zo-vriendelijk uitziende spel is dat er vier manieren zijn om het spel uit te maken. En gericht spelen op die manieren geeft een totaal ander spelverloop waardoor vastgeroeste en logisch-uitziende gewoontes opeens heel erg onder druk komen te staan, zelfs gewoon keihard verliezen. Opeens moeten spelers daardoor een beetje gaan samenwerken om te voorkomen dat hún manier van spelen het onderspit delft, en dan laat Coney Island z'n ware kleuren zien.

Wat je nodig hebt: mensen die experimenteren en ook een beetje kunnen samenwerken zonder dat er regels voor zijn. Heb je die mensen niet? Dan kun je Coney Island aan je voorbij laten gaan.

Waar je een beetje mee kunt vergelijken is Hansa Teutonica, en dan in het bijzonder de manier waarop je dat spel dient te spelen. Die houding heb je ook in Coney Island nodig... zij het dat Coney Island vriendelijker is vormgegeven en ook minder gedetailleerd is. CI is daarmee overigens toegankelijker dan HT.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik denk dat ik Pitchcar leuker vind als Crokinole.

Ten eerste omdat de doos van Pitchcar in de kast past en het speelbord van Crockinole zeker niet.
Bij Pitchcar moet je rondlopen en bij Crockinole moet je (verplicht zelfs) heel stil op je stoel blijven zitten zonder te verschuiven.
Prijzig zijn ze allebei. Of het dat ook waard is hangt van de persoon af.

Je geeft verdere verschillen zelf al aan: Crockinole is abstracter, tactischer, voor max. 4 spelers. Dus als je vaak met meer spelers bent blijf je liever bij Pitchcar?

Hanabi: Als je houd van luchtige kaartspelletjes; en je houd van coöperatieve spellen; is deze combi een must. Als je één van deze eigenschappen liever vermijdt, koop het dan zeker niet.
Everybody has the right to play...
Llarbal
Grote Dienaar

Bericht door Llarbal »

ditterio schreef:Ghost stories: dit spel staat al heel lang op mijn wishlist, maar ik heb het spel nooit gekocht omdat de moeilijkheidsgraad heel pittig blijkt te zijn. Het is niet leuk als je steeds wint, maar als je bijna nooit kan winnen op het makkelijkste niveau, lijkt het mij ook niet leuk. Pandemie heb ik intussen al 16 keer gespeeld en dat speel ik nog altijd graag. Binnenkort hoop ik de uitbreiding Virus Alarm ook eens te kunnen uittesten (die staat al in mijn kast). Flash point fire rescue vind ik heel wat minder dan Pandemie. Nog maar 4 keer gespeeld, maar het is nu al duidelijk dat dit geen slecht spel is, maar ook geen superspel. Daarnaast vind ik Het Verboden Eiland en Castle Panic ook leuk (al is deze laatste wel heel eenvoudig). De topper blijft Pandemie, maar is Ghost Stories evenwaardig aan Pandemie? Is Ghost stories enkel moeilijk te winnen of ook moeilijk te spelen? Wat vinden jullie van Ghost stories?
Ik heb Ghost stories nu 21 keer gespeeld en ik vind het niet zo moeilijk om te winnen. Op het makkelijkste niveau zul je het een keer of 8 moeten spelen om te winnen. Langzaamaan zul je er beter in worden.
De frustatie die Cymric beschrijft ervaart niet iedereen zo. Ik bijvoorbeeld niet, maar iemand waar ik het veel mee gespeeld heb wel. Sterker nog ik vind dat element wel leuk. Door de toevalsfactor (met name de combinaties van geesten) kunnen, hoe goed je ook bent, potjes opeens heel moeilijk worden maar ook kan je onverwacht toch winnen. Iets wat bij Pandemie veel minder het geval is. Pandemie weet je op een gegeven moment te winnen en dan verlies je vrijwel nooit meer.
Om iets negatiefs op te noemen over Ghost Stories: met een groep mensen kun je makkelijk te veel gaan analyseren. En dan duurt het spel ook makkelijk drie keer zo lang. Dat is overigens iets wat bij co-ops (coöps?) wel vaker voorkomt.