Nederlandse Spellenprijs – nominaties 2013

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bordspeler.nl
Nieuwsreporter

Nederlandse Spellenprijs – nominaties 2013

Bericht door Bordspeler.nl »

De Nederlandse Spellenprijs heeft dit jaar opnieuw de koers verlegd. Na de mengelmoes van 2012 worden vanaf 2013 twee prijzen toegekend, een spel van het jaar voor families en een spel van het jaar voor experts. Ik juich deze ontwikkeling van harte toe. Met de familieprijs wordt de belangrijkste doelgroep, het grote publiek, op maat bediend. Deze prijs wijst de massa in de richting van hoogwaardig speelplezier met een aangename moeilijkheidsgraad. Via de expertprijs onderhoudt de jury de band met de oorspronkelijke doelgroep, de veelspelers die het afgelopen decennium de winnaars van de toenmalige publieksverkiezingen bepaalden.

Afbeelding

De jury heeft in beide categorieën drie spellen genomineerd. Uit elke nominatielijst wordt op 9 juni een winnaar gekozen. Deze winnaars worden op donderdag 13 juni bekendgemaakt. Neem deze datum s.v.p. met een korrel zout, de organisatie heeft de gewoonte om op het allerlaatste moment met datums te goochelen.

Genomineerden in de categorie familie:

• Coney Island, Michael Schacht’s vlotte bordspel over de aanleg van een pretpark, uitgegeven door White Goblin Games.
  • Flash Point, Kevin Lantzing’s coöperatieve bordspel over het blussen van branden en het redden van slachtoffers, uitgegeven door 999 Games.
  • King of Tokyo, Richard Garfield’s interactieve dobbelspel waarin monsters om de macht over Tokyo strijden, uitgegeven door iello (distributie: Selecta Spel & Hobby).
Genomineerden in de categorie experts:
  • Terra Mystica, Jens Drögemüller’s en Helge Ostertag’s bordspel waarin fantasievolle volken hun gevarieerde beschavingen zo goed mogelijk proberen te ontwikkelen, uitgegeven door White Goblin Games.
  • Trajan, Stefan Feld’s abstracte en geconstrueerde bordspel in een Romeinse setting met een innovatieve actiemotor in een ‘Mancalaschaaltje’, uitgegeven door Quined Games.
  • Tzolk’in: de Kalender van de Maya’s, Simone Luciani’s en Daniele Tascini’s bordspel waarin het basisprincipe van worker placement wordt verrijkt met een timing element via draaischijven, uitgegeven door The Game Master.
Commentaar:
Wanneer ik uitsluitend naar de kwaliteit kijk, heeft de jury twee mooie lijsten afgeleverd. Toch ben ik inhoudelijk niet helemaal tevreden. Ik vind Flash Point geen lekkere vlotte titel voor een groot publiek, maar eerder een coöperatief aardigheidje voor veelspelers. Ik ben zeer gecharmeerd van Coney Island, maar dit spel is aan de stevige kant voor een familietitel. King of Tokyo lijkt thematisch geen vanzelfsprekende hit voor de doelgroep van de familieprijs. Aan de andere kant is het wel een vreselijk leuk en toegankelijk dobbelspel. Laat deze ‘m maar winnen!

Ik vind de nominatie van Trajan, los van de kwaliteit, een serieuze misstap. Van dit spel was in het vorige tijdvak al een Nederlandstalige editie beschikbaar. Daarnaast is de versie van Quined Games een piepkleine internationale verzamelaarseditie, die voor het Nederlandse publiek nauwelijks bereikbaar is. Ik vind bijvoorbeeld Het Dorp een passender kandidaat voor de expertlijst. Over Tzolk’in en Terra Mystica heb ik niets te klagen. Laatstgenoemde is mijn persoonlijke favoriet, maar met de winst van Tzolk’in kan ik goed leven.

Afbeelding

Met de overstap naar een dubbele prijs is ook de website gemoderniseerd en een tweede logo uit de hoge hoed getoverd. Ten aanzien van de website vind ik het storend dat ik daar geen informatie kan vinden over het vervolg van de verkiezing. Waar kunnen we bijvoorbeeld lezen wanneer de winnaars bekend worden gemaakt? Ten aanzien van het tweede logo zakt mijn broek af van verbazing. Een kopietje met omgekeerde kleuren is armoe troef. De PR zou ook een impuls krijgen, maar hiervan heb ik nog niks gemerkt. Wat het laatste aspect betreft is de NSP helaas een volwaardig onderdeel van Ducosim.

Meer informatie: Nederlandse Spellenprijs

Origineel bericht op: bordspeler.nl
Laatst gewijzigd door Erwin op vr 03 mei 2013, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
cab
Burgemeester

Re: Nederlandse Spellenprijs – nominaties 2013

Bericht door cab »

Kan me ook niet zo goed vinden in de genomineerde familiespellen, geen van drieën zou ik bij mijn eigen familie op tafel leggen of voorstellen als een gezin mij om advies zou vragen. Tenzij het een gezin is wat al vele spelen heeft en vraagt met wat ze de collectie uit kunnen breiden en duidelijk weten waar ze naar op zoek zijn. Maargoed dat zijn dan vaak veelspelers en die weten het zelf al.
hanh43
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: spoorzoeker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door hanh43 »

Ik wil graag reageren op enkele punten uit Erwins artikel en de reactie van Sander (cab).

(1) De datum die Erwin noemt voor de bekendmaking van de winnaars, moet inderdaad met een korreltje zout worden genomen. De correcte datum is donderdag 13 juni.

(2) De opmerking dat er van Trajan een eerdere versie met Nederlandse regels (van Huch & Friends) was, klopt. De jury was daarvan op de hoogte. Toch heeft de jury gemeend de Quined-versie toe te moeten laten tot de groslijst Expertspellen.

In ons huidige reglement staat dat een spel (o.a.) genomineerd kan worden als het bestemd is voor de Nederlandse markt en als er geen eerdere Nederlandse versies van het spel zijn uitgebracht. De bedoeling hiervan is uiteraard te voorkomen dat hetzelfde spel in verschillende versies meermalen genomineerd kan worden. Vorig jaar kon een spel genomineerd worden als het een Nederlandse uitgever of distributeur had. Naar ons weten had de vorige versie van Trajan dat niet, waardoor – in onze ogen – Trajan vorig jaar niet op de groslijst geplaatst kon worden.

Onder het reglement van vorig jaar zou de Quined-versie (al weer: in onze ogen) dus wel genomineerd kunnen worden, maar onder de nieuwe regels niet. De jury heeft besloten om spellen niet het slachtoffer te laten worden van een regelwijziging, en daarom dit jaar Trajan toe te laten tot de groslijst.

(3) Inderdaad was het de bedoeling dat er er dit jaar nieuwe logo’s zouden komen. Maar daar bleek tijdens het juryberaad over de nominaties totaal geen draagvlak voor te bestaan. Derhalve is toen besloten om – net als Spiel des Jahres dat heeft gedaan – te gaan werken met twee sterk verwante logo’s.

Overigens bleek ook ‘beheerder’ en sponsor Ducosim geen voorstander te zijn van een nieuw logo, en had het daar ook geen budget voor over.

(4) Ook klopt het dat wij dit jaar een pr-deskundige in ons midden hebben gehad. Die heeft ons echter inmiddels weer verlaten. Ik ga daar verder niet op in. Hij kwam terecht tot de conclusie dat 29 april niet zo’n handige dag was om de nominaties bekend te maken, maar bedacht zich dat pas nadat ik volgens afspraak de uitgevers van de genomineerde spellen al ingelicht. Zo kon het gebeuren dat kennis van een flink deel van de nominaties al was doorgesijpeld.

(5) Ik zoek nog steeds naar een eenduidig en helder onderscheid tussen familie- en expertspellen, maar ik ben bang dat dit zoeken naar de heilige graal is. Iedereen beseft dat het samenhangt met complexiteit, geluksfactor, lengte van de spelregels, leeftijd waarop je het enigszins kunt spelen en positioneringswens van de uitgever, maar de weegfactoren zijn voor iedereen anders. Ik neem graag kennis van ieders goede ideeën over dit punt, maar zo lang we niets beters hebben dan nu, beslist de jury autonoom over de indeling.

Han Heidema
terjul
Burgemeester

Bericht door terjul »

Dat van Trajan begrijp ik ook niet :o
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

hanh43 schreef:(2) De opmerking dat er van Trajan een eerdere versie met Nederlandse regels (van Huch & Friends) was, klopt. De jury was daarvan op de hoogte. Toch heeft de jury gemeend de Quined-versie toe te moeten laten tot de groslijst Expertspellen.

In ons huidige reglement staat dat een spel (o.a.) genomineerd kan worden als het bestemd is voor de Nederlandse markt en als er geen eerdere Nederlandse versies van het spel zijn uitgebracht. De bedoeling hiervan is uiteraard te voorkomen dat hetzelfde spel in verschillende versies meermalen genomineerd kan worden. Vorig jaar kon een spel genomineerd worden als het een Nederlandse uitgever of distributeur had. Naar ons weten had de vorige versie van Trajan dat niet, waardoor – in onze ogen – Trajan vorig jaar niet op de groslijst geplaatst kon worden.

Onder het reglement van vorig jaar zou de Quined-versie (al weer: in onze ogen) dus wel genomineerd kunnen worden, maar onder de nieuwe regels niet. De jury heeft besloten om spellen niet het slachtoffer te laten worden van een regelwijziging, en daarom dit jaar Trajan toe te laten tot de groslijst.
Heldere toelichting.

Zitten de spellen van Huch niet in het assortiment van een Nederlandse distributeur? Goed dat jullie dit zo zeker weten. Ik heb deze zekerheid niet. Als dit klopt, heb je de legitimiteit van de nominatie in ieder geval afgedekt. Dat zou mooi zijn.

Jouw definitie werpt overigens een interessant licht op de legitimiteit van de winst van Lancaster in 2012. Dat spel had immers geen Nederlandse distributeur. Wel een Belgische, die weinig tot niets deed aan de distributie van Queen Games titels in Nederland.

Ten slotte is de Quined versie van Trajan een kleine internationale editie, die niet op Nederland is gericht, maar op een kleine groep verzamelaars in een handvol taalgebieden. Ik heb de indruk dat deze versie niet of nauwelijks in Nederland wordt gedistribueerd. Ik vind de nominatie alleen al om deze reden zeer ongelukkig.

Vriendelijke groeten, Erwin
Laatst gewijzigd door Erwin op do 02 mei 2013, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

hanh43 schreef:(3) Inderdaad was het de bedoeling dat er er dit jaar nieuwe logo’s zouden komen. Maar daar bleek tijdens het juryberaad over de nominaties totaal geen draagvlak voor te bestaan. Derhalve is toen besloten om – net als Spiel des Jahres dat heeft gedaan – te gaan werken met twee sterk verwante logo’s.

Overigens bleek ook ‘beheerder’ en sponsor Ducosim geen voorstander te zijn van een nieuw logo, en had het daar ook geen budget voor over.
De komst van een nieuw logo hangt toch al eeuwen boven de markt? Wanneer je zoiets laat hangen tot de derde zondag van april wordt het inderdaad lastig om voor begin mei nog iets nieuws met draagvlak te maken. Lijkt me een gevalletje van matige planning en organisatie.

Met sponsoring van een paar (middel)grote uitgevers had je een nieuw logo zonder budget kunnen regelen. Ik denk daarnaast dat bijv. de boys van Playthisone met plezier in hun netwerk aan vormgevers hadden gevist. Los van zulke mogelijkheden heb je ook nog eens iemand in huis die zoiets kan maken.

Het ziet er nu in ieder geval niet uit. Jammer.
hanh43
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: spoorzoeker

Bericht door hanh43 »

Jouw definitie werpt overigens een interessant licht op de legitimiteit van de winst van Lancaster in 2012. Dat spel had immers geen Nederlandse distributeur. Wel een Belgische, die weinig tot niets deed aan de distributie van Queen Games titels in Nederland.
Zie ook http://www.Boosterbox.nl
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

hanh43 schreef:
Zie ook http://www.Boosterbox.nl
Volgens mij distribueert Booster Box al tijden geen spellen van Queen Games.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Boosterbox distribueert al een hele poos geen spellen van asmodee en dus ook geen Queen Games spellen meer. Trajan is inderdaad zeer moeilijk verkrijgbaar. Voor zo ver ik weet alleen via Quined Games zelf. Ik zou zelf geen distributeur weten die het in zijn assortiment heeft.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Definitie van familiespel is inderdaad lastig, voor mijzelf is dit op gevoel. Is dit een spel wat ik zou aanraden aan families om te spelen. Dat is natuurlijk geheel naar eigen gevoel en zal dan ook nog eens per gezin verschillen. Echter zit er dit jaar voor mijn gevoel dus geen spel bij wat ik aan een familie zou aanraden, terwijl eerdere jaren er vaak wel spellen bij zaten die ik daadwerkelijk aangeraden heb aan die of gene.
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Mag ik naast alle distributiediscussies hier toch melden dat ik dit 6 heel degelijke spellen vindt die ik meteen zou spelen als ze op tafel komen. Goed dus dat ze erkenning krijgen en aan een breder publiek gesuggereerd worden.
De 3 eerste zijn duidelijk de meest toegankelijke en dus is het passend dat die in de familiecategorie staan, al gaan jonge spelertjes in Coney Island vermoedelijk inderdaad een pak slaag tegemoet.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Ik omschrijf het verschil zo:

Familiespellen: makkelijke spellen, vlot uit te leggen, vlot te spelen en ook kinderen kunnen meedoen, deze spellen kan je spelen met spellenleken (bijvoorbeeld ouders of grootouders), meer geluk dan tactiek/strategie.

Expertspellen: moeilijkere spellen, een hele uitleg, duren meestal langer en niet echt bestemd voor kinderen, deze spellen leg je beter niet op tafel bij een spellenleek, meer tactiek/strategie dan geluk.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

stefaan schreef:Mag ik naast alle distributiediscussies hier toch melden dat ik dit 6 heel degelijke spellen vindt die ik meteen zou spelen als ze op tafel komen. Goed dus dat ze erkenning krijgen en aan een breder publiek gesuggereerd worden.
De 3 eerste zijn duidelijk de meest toegankelijke en dus is het passend dat die in de familiecategorie staan, al gaan jonge spelertjes in Coney Island vermoedelijk inderdaad een pak slaag tegemoet.

Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Pedro777 schreef:
stefaan schreef:Mag ik naast alle distributiediscussies hier toch melden dat ik dit 6 heel degelijke spellen vindt die ik meteen zou spelen als ze op tafel komen. Goed dus dat ze erkenning krijgen en aan een breder publiek gesuggereerd worden.

Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Wellicht de familie categorie splitsen in tot 10/12 jaar en daarboven :mrgreen:
We live to survive our paradoxes
Necrolupus
Spelauteur

Bericht door Necrolupus »

Spijtig dat er (nog) geen Nederlandse versie bestaat van Yedo ... hopelijk komt die er ooit. Er is nu al sprake van een Franse versie en Amerika is er dol op. Dan mag dit spel in mijn ogen ook op het lijstje :P