Kreta

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Kreta

Bericht door cymric »

Omdat mijn vriendin en ik vorig jaar tijdens de (welverdiende!) vakantie een autorondrit over Kreta hebben gemaakt, vonden we het een leuk idee om dit spel aan te schaffen. Kan iemand er wat meer over vertellen en dan met name of er plannen zijn om het in het Nederlands uit te brengen? Ik had stilletjes gehoopt dat dit in het SpSp-magazine zou staan gezien Dorra's andere titel Amazone, maar helaas :-(.

Labels:
Tom
Professor Pimpel

Bericht door Tom »

Kreta is wat mij betreft een zeer boeiend meerderhedenspel. Het gaat over de strijd om de meeste invloed in de provincies van Kreta. Daartoe heeft elke speler een abt, twee schepen, 5 volken, 3 kastelen en 4 steden ter beschikking.
Daarnaast heeft elke speler ook 7 kaarten ter beschikking waar een karakter/figuur op staat afgebeeld. Door het spelen van een kaart kan je bepaalde acties uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld bij het uitspelen van de veldheer, een volk op het bord brengen of een volk verplaatsen, de bouwmeester laat toe om een stad of een kasteel te bouwen, de koning vervangt elke reeds uitgespeelde kaart, met de landbouwer kan je dan weer oogsten,... Sommige acties kunnen slechts uitgevoerd worden onder bepaalde voorwaarden (bv. je kan maar oogsten als in de haven aan die provincie een schip staat en je minstens 1 volk in die provincie hebt staan).
Bij het uitspelen van de Torenwachter wordt onmiddellijk een waardering van een aantal provincies doorgevoerd. Welke provincies dat zijn, wordt bepaald aan de hand van de openliggende kasteelkaart. De provincies die grenzen aan dit kasteel(punt) worden gewaardeerd. In elke van deze aangrenzende provincies wordt gekeken wie de meeste invloed heeft endie speler(s) krijgt overeenkomstig het aantal markeringspunten dat in die provincie staat afgebeeld. Na 11 waarderingen wint de speler met de meeste zegepunten.
Kreta is dus wat mij betreft een vlot en aangenaam meerderhedenspel. Timing is in dit spel zeer belangrijk. Het komt er op neer ook goed vooruit te plannen en je acties zorgvuldig uit te kiezen op basis van de openliggende kasteelkaarten omdat de aangrenzende provincies van die kaarten zullen gewaardeerd worden!
Ik heb het spel nu al een aantal maal gespeeld en het is zowel met 2 als met 4 spelers goed te doen (met 4 spelers is de strijd om de invloed in de provincies echt heel zwaar, wat super is)!
Of het spel in het Nederlands uitkomt weet ik niet maar het spelmateriaal bevat geen tekst en kan dus in principe ook in het Duits worden aangeschaft! 8)
warpozio
Grote Dienaar

Bericht door warpozio »

Kreta is een van die ondergewaardeerde spellen, gelukkig vorig jaar op Essen gekocht (in het Duits, maar zoals hier boven staat volledig taalonafhankelijk)
Enige huisregel is dat we de waarderingskaart wat beperkt hebben, anders wordt de speler die eerst staat bevoordeeld.
De speler met laatste positie mag altijd waarderingskaart spelen, de voorlaatste speler mag deze pas vanaf de tweede kaart spelen, enz enz.
Behalve in de allerlaatste ronde, dan mag iedereen ze direkt spelen.

Deze regel werd ingevoer toen bleek dat de leidende speler telkens zo snel mogelijk een waardering deed en steeds verder uitliep.

Mijn BGG waardering: 9 (Excellent game. Always want to play it)