'Dorp', Terra Mys, Tzolk'in leuk met 2p; bedankt voor react

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

peterandersern
PIONier

'Dorp', Terra Mys, Tzolk'in leuk met 2p; bedankt voor react

Bericht door peterandersern »

bedankt voor alle waardevolle reactie's; ik ga er mee aan de slag en ben bang dat ik de portomonnee moet trekken :)

Kan iemand aangeven of Het Dorp, Terra Mystica en Tzolk'in ook leuk zijn voor 2 personen?
Agricola vinden wij erg leuk om te doen met zijn tweeen. Veel andere spellen vinden we met vier personen leuker dan met 2 (bijv. Hoogspanning, El Grande, Goa, Cuba); maar we zijn dus op zoek naar spellen die met 2-personen ook de nodige diepgang hebben.

Alvast bedankt,

Peter
Laatst gewijzigd door peterandersern op zo 26 mei 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Zijn 'Het Dorp', Terra Mystica en Tzolk'in leuk voor 2 p

Bericht door maxitaxi777 »

Terra Mystica en Tzolk'in heb ik helaas nog niet gespeeld. Het Dorp wel (met twee personen) en dit vond ik erg goed werken. Weet daarentegen niet hoe het Dorp is met 3 of 4 personen, maar het spel is na deze keer (met twee personen) wel meteen bij mijn favorieten terecht gekomen :)!
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Ik kan alleen reageren op Het Dorp. Wij spelen dat ook regelmatig met 2 spelers en vinden dat prima te doen. Tuurlijk liggen er veel meer blokjes op het bord, bij meer spelers, maar ja...

Ook Agricola spelen wij voornamelijk met 2-spelers en vinden dat ook prima te doen.

Ikzelf vind Het Dorp een erg leuk spel sowieso, met veel verschillende manieren om naar de overwinning te komen en is elke keer toch weer anders. Er is nu ook een uitbreiding voor uitgebracht, dus nog meer speel-opties... 8)
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Tzolk'in is wat mij betreft ook prima met twee.
Van de andere twee weet ik het niet.
Jahwe
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: Demo-Spel

Bericht door Jahwe »

Tzolkin speelt heel goed met 2, al ettelijke potjes erop zitten op die manier.

De andere 2 kan ik jammer genoeg niet over oordelen :)
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

Ik heb Terra Mystica nu 2x gespeeld. Beide keren met meer dan 2 spelers, maar toch denk ik dat het voor 2 spelers minder geschikt is. In Terra Mystica is de interactie met de andere spelers best belangrijk en ik denk dat dat met 2 spelers een stuk minder is en je al snel van elkaar af een eigen imperium aan het bouwen bent. En dan wint diegene die het efficiëntst kan bouwen.
Als je dat leuk vindt dan is dat geen probleem natuurlijk.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik kan alleen iets zinnigs zeggen over het Dorp. Weij hebbe het nu 3x met z'n 2en gespeeld en dat werkt heel goed. Het is absoluut 1 van onze favorieten van het afgelopen jaar.
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Ik heb zowel Tzolkin als Het Dorp met zijn tweeën en met meerderen gespeeld.

Bij Tzolkin komen er dummy's op het bord te staan die plekken innemen. Daardoor wordt je soms gedwongen om een andere keuze te maken dan dat je eigenlijk van plan was. Het speelt anders dan met 4 spelers, maar het is met 2 ook een heel leuk spel.

Het dorp heeft eigenlijk ook een soort dummy's, maar dan net even anders. Er liggen meeples op plaatsen in de kroniek en de begraafplaats. Dit zorgt ervoor dat het spel sneller speelt, maar ook dat je soms andere keuzes moet maken, omdat je persé in de kronieken wilt en er bijvoorbeeld maar 1 plek vrij is. Ik vind dit spel denk ik nog leuker dan Tzolkin met zijn tweeën.

Terra Mystica heb ik nog niet gespeeld.
jeroenh
Professor Pimpel

Bericht door jeroenh »

Ik heb TERRA MYSTICA meerdere malen met twee spelers gespeeld. Dat werkt prima!
Het is lastiger om kracht te krijgen, maar spelers zullen toch dicht bij elkaar blijven om toch aan voldoende kracht te komen.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Tzolk'in vind ik erg leuk voor 2 personen. Het spel speelt vlot door de dummies, waardoor je de extra spelers niet mist. Ook zijn er minder gebouwen en monumenten voor handen. Hierdoor is de balans in mijn ogen ook goed met 2 spelers.

Het dorp heb ik alleen met 3 en 4 spelers gedaan. TM nog helemaal niet :oops:
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Zowel tzolkin als het dorp vind ik goed met z'n tweeen te spelen! Terra mystica weet ik niet, nog nooit gespeeld.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
woozle
Stamhoofd

Bericht door woozle »

Ik zou ze rangschikken in de volgorde Het Dorp - Tzolk'in - Terra Mystica.

Het Dorp heb ik al met twee gespeeld en dat is ons goed bevallen. Tzolk'in heb ik alleen met vier gespeeld maar lijkt me ook nog goed te doen met 2.

Terra Mystica heb ik met 5 gespeeld, maar dit lijkt me eigenlijk helemaal niet geschikt om met twee te spelen.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Het Dorp en Terra Mystica zijn allebei puzzelspellen waarbij je vooral lekker met jezelf bezig bent. Het draait allemaal om efficiency en optimalisatie. Daarin lijken ze wel op Agricola. Als je dat dus graag met twee doet moeten Het Dorp en TM ook goed te doen zijn met twee.
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Ik heb Het Dorp en Terra Mystica al gespeeld, maar nog geen van beide met 2 spelers. Volgens mij moet dit ook allebei met 2 spelers wel vlot gaan. Terra Mystica is wel 100x leuker dan Het Dorp. Veel meer variatie, veel meer tactieken mogelijk, veel meer spelonderdelen, veel mooier speelbord, kortom: een veel beter spel! Ik zou niet twijfelen. Tzolkin heb ik nog niet gespeeld, maar volgens de commentaren die ik al heb gehoord, zou dit een stuk pittiger zijn dan Het Dorp en Terra Mystica. Het Dorp en Terra Mystica spelen heel soepel en zijn zeker niet moeilijk om te spelen. Terra Mystica duurt wel wat langer, maar je zal je geen moment vervelen.
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Scaramouche schreef:Ik heb Terra Mystica nu 2x gespeeld. Beide keren met meer dan 2 spelers, maar toch denk ik dat het voor 2 spelers minder geschikt is. In Terra Mystica is de interactie met de andere spelers best belangrijk en ik denk dat dat met 2 spelers een stuk minder is en je al snel van elkaar af een eigen imperium aan het bouwen bent. En dan wint diegene die het efficiëntst kan bouwen.
Als je dat leuk vindt dan is dat geen probleem natuurlijk.
Ah dus het lijkt een beetje op agricola ;) haha.

Ik heb zowel het dorp als tzolkin nog nooit met 2 gedaan, terra mystica zou ik ook even checken op boardgamegeek, daar staat een configuratie op voor 2 spelers, in principe gebruik je dan het rechter gedeelte van het bord niet. Dat moet het wel wat meer cutthroat maken denk ik.