Spellen top 200 (2007-editie) van Tom Vasel

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Spellen top 200 (2007-editie) van Tom Vasel

Bericht door Dierik »

Alweer een lijst hoor ik jullie denken :oops: . Toch wil ik jullie deze lijst niet onthouden. Tom Vasel is voor mij een van de spellengoeroe's op het moment. Ik ben het met lang al zijn keuzes niet eens, maar zijn recensies en ook de motivering van zijn keuzes zijn altijd lezenswaardig.

Voor de link klik op Top 200 Tom Vasel

In elk geval heeft Maarten een medestander gevonden in zijn aversie tegen Caylus :wink: .
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellen top 200 (2007-editie) van Tom Vasel

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:Alweer een lijst hoor ik jullie denken :oops: . Toch wil ik jullie deze lijst niet onthouden. Tom Vasel is voor mij een van de spellengoeroe's op het moment. Ik ben het met lang al zijn keuzes niet eens, maar zijn recensies en ook de motivering van zijn keuzes zijn altijd lezenswaardig.
Als ik alle vage fantasy en SF titels vergeet, is het best een aardige lijst (lees: heeft El Grande een redelijk hoge positie). :wink:
Dierik schreef: In elk geval heeft Maarten een medestander gevonden in zijn aversie tegen Caylus :wink: .
Maarten? Is dat niet die man die al maanden vraagt om een tik op de vingers? ........ met een houten koning of El Castillo :wink: :wink:
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Pardon? Tom geeft het een 9. Dat kan je nauwelijks 'aversie' noemen. Of heb ik wat gemist? Overigens heb ik niet echt een 'aversie' tegen Caylus; ik ben het alleen niet eens met de meeste spelers dat het een goed spel is. Voor z'n kleine broertje ben ik meestal wel te porren---dat is leuker, directer en sneller, wel een paar scherpe kanten nog steeds---maar het volledige bordspel is meer iets voor menselijke computers. (Ik heb ooit ergens gelezen dat William Attia een positronisch brein zou hebben. Het zou een hoop verklaren.)

Either way, het is overduidelijk dat Tom zich begint af te keren van de klassieke 'eurogame' en zich meer en meer gaat richten op spellen met heel veel chroom en mooie tekeningen en SF- en RPG-elementen. Blijkbaar houdt hij gewoon van lekker prutsen en klooien en wegdromen---je moet toch wat als zendeling in Korea :). (Ik hield dergelijke spellen voor gezien na het bekijken van deze video.)

En vreemd genoeg blijft dat gehamer met de koning of El Castillo nog steeds achterwege. Maar Erwin heeft natuurlijk ook al lang en breed door dat je dat niet moet doen met iemand die letterlijk kop en schouders boven je uitsteekt... :twisted:
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

cymric schreef: (...)het is overduidelijk dat Tom zich begint af te keren van de klassieke 'eurogame' en zich meer en meer gaat richten op spellen met heel veel chroom en mooie tekeningen en SF- en RPG-elementen. Blijkbaar houdt hij gewoon van lekker prutsen en klooien en wegdromen---je moet toch wat als zendeling in Korea (...)
Hij zit daar toch sowieso al om een verouderd fantasyboekje te promoten? :twisted:

En telkens als ik een recensie van Vasel lees moet ik aan de Positivo's denken...

'Onze God is de Beste' :o
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

cymric schreef:Pardon? Tom geeft het een 9. Dat kan je nauwelijks 'aversie' noemen. Of heb ik wat gemist?.)
Wat ik bedoel kan je lezen op de intropagina (zie de link uit de startpost).

Ik citeer hier even de alinea waar het om gaat:

"There have been some major changes from last year, although most shifts are due to new games being added to the list, or are simply minor movements. The biggest change is that Caylus is off the list completely, being knocked off by Pillars of the Earth and Caylus Magna Carta."

Oftwel vrij vertaald Caylus is gewipt uit zijn top 200 (ik neem dus ook aan dat zijn waardering met een 9 ook niet stand kan houden). In de plaats hiervan heeft hij dus gekozen voor Pillars of the Earth en Caylus Magna Carta. Of jij dit eerste spel ook zo goed vind als Tom waag ik te betwijfelen, maar toch vond ik het een opmerkelijk stukje in de intro, dus vandaar mijn prikkelende opmerking :wink:.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Tsaar schreef: En telkens als ik een recensie van Vasel lees moet ik aan de Positivo's denken...

'Onze God is de Beste' :o
Die opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. Bedoel je dat Tom alleen positieve recensies zou schrijven? Daar ben ik het namelijk niet mee eens. Of heb je wat anders voor ogen?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Dierik schreef:Oftwel vrij vertaald Caylus is gewipt uit zijn top 200 (ik neem dus ook aan dat zijn waardering met een 9 ook niet stand kan houden).
Dat weet ik nog zo niet. Tom Vasel staat bekend om zijn soms wat al te positieve instelling (ik kan me dus goed in Tsaars opmerking vinden :lol: ). Het zou dus heel goed kunnen dat er 200 spellen zijn die hij een 9 of hoger geeft!

Iemand die oprecht minder gecharmeerd is van Caylus is Chris Farrell. Zoals altijd heeft hij daar solide argumenten voor, al zullen die niet voor iedereen even belangrijk zijn (zoals voor ondergetekende).
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Peter Hein schreef:Het zou dus heel goed kunnen dat er 200 spellen zijn die hij een 9 of hoger geeft!
Die theorie gaat volgens mij niet op. Ik heb even snel geturft met de recensies op zijn site, maar als ik dan de laagste 10 genoteerde spellen (nrs. 191-200) langsloop kom ik op 1x een 7, 3x een 7,5, 1x een 8, 1x een 9,5 en 4 niet gerecenseerde spellen.