Gezocht: naam van spel uit jaren 70

Wie helpt me in mijn speurtocht naar dit spel?

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Gebruiker 4498

Gezocht: naam van spel uit jaren 70

Bericht door Gebruiker 4498 »

Ik ben op zoek naar de naam van een spel dat ik éénmaal speelde bij een vriend toen ik 11 jaar oud was (1978).

Het was een "ruimtereis" spel.

Op het spelbord stond een soort spiraal afgebeeld. In het centrum van deze spiraal (en waar de spiraal startte) lag een zwart gat. De spiraal verbond planeten en/of andere ruimtestations waar je brandstof kon bijtanken en je uitrusting of je ruimteschip aanpassen.

Ik denk dat je dobbelstenen moest rollen en/of brandstof (gele blokjes) uitgeven om deze rustplaatsen/planeten/ruimtestations te bereiken. Ik kan me zelf niet meer herinneren of geld en/of kaarten ook deel uitmaakten van het spel.

Als je goed speelde klom je via de spiraal naar boven weg van het zwarte gat en naar planeten/ruimtestations met een hogere brandstofopbrengst en/of inkomen. Als het tegenzat dreef je langzaam af naar beneden in de richting van het zwarte gat.

Ik heb het spel nooit kunnen afspelen omdat ik op een bepaald ogenblik van mijn ouders onmiddellijk naar huis moest komen (school en huiswerk en zo) en heb het spel nooit weergezien.

Ongeveer 30 jaar later ben ik teruggegaan naar het huis van mijn toenmalige vriend. Zijn moeder herinnerde zich het spel wel, maar het was verdwenen en niemand wist waar naartoe. Niemand herinnerde zich de naam van het spel.

Enig idee?
olavf
El Capitan

Re: Gezocht: naam van spel uit jaren 70

Bericht door olavf »

Heb je op Boardgamegeek al gezocht? Met thema en jaartal is de lijst te overzien.
Gebruiker 4498

Ik heb BGG al volledig binnenstebuiten gekeerd door zo'n 400 "science fiction" en "space travel" aan een onderzoek te onderwerpen.

Helaas zonder succes.

Daarom hoop ik iemand te treffen die het spel omstreeks 1978 zelf zou hebben gespeeld. Blijkbaar is het iets zeer obscuur.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

Gebruiker 4498

Spiraal en zwart gat zijn nooit zo mooi aanwezig geweest, maar helaas niet. Dank voor de suggestie.