Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Kerstmis hebben we dit weekend, en het jaar is bijna weer voorbij. Een mooi moment om een oude gewoonte weer eens op te rakelen. Weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2021, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.
Welk spel vond je in 2021 het leukst met twee personen:
Wat was de leukste beurs van 2021:
Wat was je leukste speelmoment van 2021:
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2021:
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2021:
Is je verwachting van 2021 op spellengebied uitgekomen:
Waar verwacht je veel van in 2022:
Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier. En als er mensen zijn die een extra rubriek hebben is ook altijd leuk
De oude jaarlijstjes (zal even zoeken in tussenliggende jaren waren er ook vast lijstjes):
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2021, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Ginkgopolis
Classic die eindelijk opnieuw is uitgebracht. Vreemde mix van mechanics, maar echt een topper!
2. Oath
Echt een bizar spel met een enorme drempel door de complexiteit van regels en de commitment om het regelmatig te spelen met dezelfde groep. Na 5 potjes moet ik zeggen dat dit een erg bijzonder spel waarbij vooral in de interactie tussen spelers erg interessant is. Kingmaking is in oath bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld.
3. Imperial steam
Helaas nog maar 1x gespeeld, maar een lekker zware economische euro met veel interessante mechanieken en veel interactie. Het lijkt een 18xx, maar dat is het absoluut niet! Wat betreft euros in 2021 was deze naar mijn mening wel de meest interessante die ik heb gespeeld.
4. Bullet heart
Leuk puzzelspel met een echt videogame thema en anime artwork. Fun om tegen elkaar te spelen in real time, maar ook super als solo of coop in de boss battle mode. De verrassing van 2021 wat mij betreft!
5. Kanban E.V.
Deze lacerda had ik nog niet gespeeld. Mooi spel in een nieuw jasje met een heel goede solo mode!
Ik heb My City helemaal doorgespeeld met twee, dat was wel tof!
Ik ben alleen naar Essen geweest dit jaar. Was goed geregeld en relatief rustig. Ik zou het niet heel erg vinden als het volgend jaar hetzelfde zou zijn.
Er waren een paar memorabele potjes oath dit jaar. Verder heb ik ook veel genoten van de spellen die ik met mijn kinderem heb gespeeld, met name Cubitos was een grote hit.
Radlands met afstand, echt super mooie components en artwork! Zeker de deluxe versie met de playmats!
Bitoku had veel hype, maar wat mij betreft een grote tegenvaller. Het ziet er schitterend uit, maar het heeft te weinig diepgang voor de regelcomplexiteit vind ik.
Ja, veel spellen gespeeld. De meeste challenges heb ik gehaald. Door Corona begin ik steeds meer een solo gamer aan het worden, maar gelukkig waren er ook nog genoeg momenten om met anderen te spelen.
Ik heb Dead Reckoning gebacked op kickstarter, ik denk dat die wel erg leuk gaat worden.
Leuk idee, ik doe mee. Dus je top 5 ontdekkingen voor 2021 (nou ja, 'ontdekking', op de eerste na heb ik ze gewoon in de winkel gekocht):
1. Red Rising
2. Burgundy
3. Wonderful world
4. Tuscany (Viticulture)
5. Meadow
Brass Birmingham
Ik heb geen beurs bezocht.
Oef. Niet te kiezen. Die ene keer 225 punten met de Firaks (Gaia Project)? Het titanengevecht met Red Rising, resulterend in 430 en 428 punten? Het eerste potje (!) Bourgondië? Samen met de kinderen Paleo winnen?
Dat zal toch wel Everdell zijn. Hoewel dat eigenlijk 2020 was. Meadow dan maar.
Barrage. Veel van verwacht maar vond het een tergend spel.
Ja. Veel gespeeld. Goeie nieuwe spellen geprobeerd. Aantal oudjes ook nog kunnen spelen.
Ark Nova en Cascadia. En misschien Savannah Park.
cab schreef:
Kerstmis hebben we dit weekend, en het jaar is bijna weer voorbij. Een mooi moment om een oude gewoonte weer eens op te rakelen. Weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!
Fijn dat je deze traditie heropstart!
cab schreef:
De oude jaarlijstjes (zal even zoeken in tussenliggende jaren waren er ook vast lijstjes):
Ik heb de ontbrekende lijstjes toegevoegd. Blijkbaar hadden we het eind 2019 zo druk, dat we toen helaas geen tijd gemaakt hebben om een lijstje op te stellen. De twee recentste jaarlijstjes zijn enkel 'meest gespeeld' en 'top-10'.
Leuk om opnieuw het voorbije jaar vanuit verschillende (spel)invalshoeken te benaderen!
Top 5 voor het eerst gespeeld in 2021: 5. Anno 1800
Een lekker wegspelende 'techtree builder' waarbij het daadwerkelijk positief is dat anderen iets hebben wat jij wilt.
4. Pandemic Legacy Season 0
Heb seizoenen 1 & 2 niet gespeeld, maar vind deze erg leuk!
3. Architecten van het Westelijk Koninkrijk
Gewoon goede worker placement met leuke mechanismen in de vorm van semi-push your luck en het gevangen nemen van anderen.
2. Bonfire
Leuk element om missies op te pakken op verschillende eilanden die je vervolgens uitvoert. Veel veschillende manieren in het spel om je strategie aan te pakken.
1. Praga: Caput Regni
Ik durf wel te stellen dat met dit spel Vladimir Suchý zich tot mijn favoriete spelauteur heeft gebombardeerd. Underwater Cities is al een favoriet, maar Praga mag er zeker ook wezen. Zoveel mogelijkheden ieder potje qua strategieën. Leuk aspect dat je je actiebord gebruikt om zowel je acties te upgraden als muren te bouwen. Ik ben dolenthousiast over deze titel!
Nu speel ik zelf niet zo bijster veel tweespelerspellen, maar heb erg leuke tweespelerpotjes gehad met Otys. Leuk puzzelspelletje!
Mijn enige beurs dit jaar was mijn eerste bezoek aan het Spellenspektakel. Ik was er met een vriendin en we hebben ons uitstekend vermaakt (ondanks de uit z'n voegen barstende drukte).
Deze was toevallig op het Spellenspektakel: een potje Chicken Out (eenentwintigen voor meerdere spelers met een hoger/lager-element waarbij je al je kaarten probeert weg te spelen). Als je precies 21 krijgt mag je daarna net zolang beurten nemen totdat je besluit te stoppen. Ik wist hiermee uiteindelijk mijn hele stapel van meer dan 20 kaarten weg te spelen. Spannend tot het eind :p
Eervolle vermelding voor mijn moeder die in haar eigen woorden 'carezza' moest uitleggen in Balderdash.
En eigenlijk ook ieder potje So Clover.
Ik vind De Verdwenen Ruïnes van Arnak het mooiste spel dat ik dit jaar heb gespeeld: prachtig artwork en leuke speelstukken in de vorm van de robijnen, speerpunten en tabletten.
Dan ga ik voor het solospel Maquis. Ik vond het er erg charmant uitzien en het leek me wel grappig als puzzelspelletje voor in je eentje, maar ik raakte uiteindelijk zo verschrikkelijk gefrustreerd door het patrol deck, dat dit een spel is dat ik gewoon geragequit heb. Gelukkig is dat bij een solospel niet zo erg...
Meest gespeelde spellen in 2021:
5. De Verdwenen Ruïnes van Arnak
4. Pandemic Legacy Seizoen 0
3. Android: Netrunner
2. Fuse
1. So Clover!
Grootste verrassingen die ik voor het eerst in 2021 heb gespeeld: 5. M
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar schijnbaar is dit een spel van 20 jaar oud. Ik vond het echt verrassend leuk voor hoe het eruit ziet. Sterk scoresysteem (de 2 kleuren waarvan je de meeste hebt zijn pluspunten, de andere 3 kleuren zijn minpunten).
4. Foodie
Leuk push-your-luck kaartspelletje van bijna 20 jaar oud dat nog heel goed mee kan vandaag de dag. Jammer dat het OOP is.
3. Furnace
De voorkant trok me echt totaal niet, maar ben altijd bereid wat nieuws te proberen. Wat voelt spel heerlijk aan als een klassieker! Het is niet eens zo ingewikkeld qua regels, maar de keuzes die je moet maken zijn schitterend.
2. So Clover!
Mijn meest gespeelde spel dit jaar. Wat mij betreft kan Codenames de prullenbak in, want hierbij hoef je niet na elke zet 5 minuten uit je neus te eten totdat de spymaster met een nieuwe clue komt: iedereen verzint alle clues tegelijkertijd. Het ontfutselen van de gedachtenkronkels van je medespelers zorgt telkens weer voor hilariteit.
1. MicroMacro City
Nooit gedacht dat ik murder-mystery Waar is Wally? zou spelen, but here we are... Verrassend geinig om met 2 of 3 personen raadseltjes te ontrafelen op een kleurplaat (tip: zorg wel voor voldoende licht).
Top 5:
1. Lisbon Tram 28
2. Azul Summer paviljoen
3. Meeple Land
4. King of the Valley
5. Red Cathedral
Sobek 'voor 2 spelers' omdat deze specifiek voor 2 spelers is, maar meerdere spellen in de lijst hierboven zijn juist ook heel leuk met z'n 2-en. Een nieuwe eis voor een spel om hier in huis te mogen komen wonen.
Welk spel is het vaakst gespeeld in 2021:
Met afstand 111 Ants. Voor ons (nog steeds) een leuke ontdekking, ook met 2 goed te doen en ook niet te moeilijk voor familie en dus veel gespeeld in de vakantie, was makkelijk mee te nemen.
Ook hier heb ik een Top 5 gemaakt:
1. Getaway Driver
2. Alien Getaway
3. Mandala
4. Opale (Drakenstad)
5. Tides of Time
Door corona is het nieuw voor ons om veel samen te spelen dus veel 2 persoons spellen gekocht en uitgeprobeerd. Helaas hebben de meeste spellen het huis ook alweer verlaten of staan op de verkooplijst.
Ook hier een top 5:
1. Cascadia
2. Savannah Park
3. P'ackakuna
4. Alice Garden
5. Alle andere gekochte maar nog niet gespeelde spellen in mijn kast.
Ik dacht nu ga ik niet meer naar beurzen en koop ik geen spellen meer. Helaas. Door de vele enthousiaste verhalen en filmpjes die mij bereiken toch weer overstag gegaan. Verder had de kast ook een make-over nodig omdat de nieuwe criteria is dat een spel met 2 ook leuk moet zijn.
Het nieuwe voornemen is dus zoals ieder jaar weer: minder nieuwe spellen kopen, de spellen die we hebben vaker spelen.
Kan in het rijtje met iedereen die gezonder wil eten en meer sporten - lukt toch niet.
Top 5:
1. De verdwenen ruïnes van Arnak
2. Cascadia
3. It’s a Wonderful World
4. Botanik
5. My City
We spelen heel regelmatig ‘gouwe ouwen’ zoals Carcassonne Jagers en Verzamelaars en Carcassonne De Burcht. Cascadia spelen we ook vaak sinds deze kickstarter is binnengekomen. Heel fijn puzzelspelletje. Die blijft leuk, zelf na meer dan 100 potjes. Maar Botanik vind ik echt een heel tof spelletje. Mooi doosje en componenten en bijzonder artwork. Die gaat nog vaak op tafel komen in 2022.
Helaas was 2021 het eerste keer sinds ruim 15 jaar dat ik geen spellenbeurs heb bezocht. Hopelijk wordt 2022 wat dat betreft een beter jaar.
Er waren veel leuke speelmomenten, zoals eigenlijk ieder jaar. Erg leuk vond ik een speelsessie van De zoektocht naar El Dorado, waarbij ik of een andere opponent naar verwachting de winst zou gaan pakken, maar dat we uiteindelijk op de valreep voorbij werden gestreefd door een derde opponent die een eindspurt maakte van jewelste. Heerlijk.
Top 5 meest gespeelde spellen:
1. Orchard (200x)
2. Cascadia (117x)
3. Carcassonne Jagers en Verzamelaars (99x)
4. Carcassonne 20 jaar editie (96x)
5. A Gentle Rain (50x)
Tegenwoordig zijn er veel spellen met bijzonder mooi artwork en spelcomponenten. Voor mij sprongen in 2021 De verdwenen ruïnes van Arnak en Botanik eruit. Bad Company gooit overigens ook hoge ogen voor wat betreft het ludieke artwork.
Ik heb gemerkt dat ik de escape room spellen meestal maar matig kan waarderen. Dat zal vast aan mij liggen. Wellicht omdat ik raadsels oplossen niet de leukste spelervaring vind. Toch doe ik altijd weer mee als er een nieuwe op tafel komt. Ik vind de gezelligheid toch altijd weer doorslaggevend om toch aan te haken.
Ieder jaar blijken er toch weer zoveel prachtige spellen op de markt te komen, dat er altijd genoeg bij zitten die je kunnen bekoren. Wat dat betreft zijn de verwachtingen wederom uitgekomen. Gelukkig hebben we ook veel kunnen spelen en ook heb ik vaker een solo spel gespeeld dan in 2020.
Ik heb geen specifieke verwachtingen. Wel ben ik altijd benieuwd welke nieuwe, nog uit te komen spellen mij gaan verrassen en in de collectie worden opgenomen. Wat dat betreft ga ik lekker blanco 2022 in.
En we zijn tot nu toe 6 potjes gevorderd in My City met spelvrienden. Die resterende 18 potjes willen we in 2022 graag gaan uitspelen.
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2021 :
Top 5:
1.Kanban EV
2.Messina 1347
3.Zhanguo
4.Furnace
5.Pax Pamir 2nd editiion
Welk spel vond je in 2021 het leukst met twee personen: Kanban EV
Wat was de leukste beurs van 2021: Essen Spiel
Wat was je leukste speelmoment van 2021: Mijn vrouw nog eens warm gekregen voor een spelletje (Queenz: to bee or not to bee)
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2021: Iki was mooi, maar spel zelf viel wat tegen
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2021: Formosa tea en Lost ruins of Arnak (overhyped die laatste)
Waar verwacht je veel van in 2022: Darwin's Journey
Extra; waar ik op hoop in 2022?
Dat de trend van overprized KS ergens een verzadigingspunt bereikt. Ik ben een Lacerda/EGG fan, maar ik blijf geen +100$ betalen aan spellen. Vandaar ook dat ik Weather Machine niet gebacked heb. Ik steun spellen/uitgevers zoals Messina 1347/Delicious games die misschien minder bling in hun spel hebben, maar waar je ook veel 'crunchy' beslissingen te nemen hebt. Spellen die voor 40 euro op de markt worden gebracht.
Top 5:
1. Dwellings of Eldervale
Euro-Amerithrash Hybrid. Wat ik hier zo goed aan vindt, is het idee van werkers plaatsen op een algemeen bord om ze daarna bij het terugnemen nog eens te kunnen plaatsen op je persoonlijk tableau. En dit persoonlijk tableau van kaarten kan je personaliseren door fiches op je kaarten te leggen waardoor de kosten en opbrengsten veranderen. Heel goed spel. Er is wat luck of the draw en rolling of dice mee gemoeid, daar moet je mee om kunnen. Ik heb wel spijt dat ik in bij de KS niet voor de miniaturen ben gegaan, die bleken achteraf wel een meerwaarde geweest te zijn.
2. Origins: First Builders
Mijn beste aankoop van Spiel tot nu toe. Erg goed dice placement spel. Dat mechanisme is sowieso één van mijn favorieten, maar het wordt hier weer op een nieuwe manier toegepast: elke keer je een dobbelsteen gebruikt wordt hij wat wijzer (waarde verhoogt), en als hij van een 6 naar een 7 zou gaan, kan je hem niet meer gebruiken voor acties. Dat betekent dat lage dobbelstenen nog lang meegaan na aanschaf, maar ze zijn ook wel duurder om te gebruiken en minder krachtig. Maar hoge dobbelstenen zijn dan misschien wel interessant, je kan ze maar 1 of 2 keer gebruiken voor je er weer nieuwe moet zien aan te schaffen. Zorgt voor erg interessante dilemma's. Ook de variabele set-up die maakt dat elk spel anders loopt, vind ik erg goed. Veel manieren om punten te vergaren en meerdere paths to victory, maar toch vrij toegankelijke regels vind ik.
3. Witchstone
Maar 1x gespeeld op Spelplezier, maar dat was een erg goede sessie. Het mechanisme om acties te kiezen, is hier erg uniek en biedt zeer interessante dilemma's. Wat er op het bord allemaal gebeurt, is iets minder interessant, maar dat actieselectiemechanisme is wel top!
4. LUNA Capital
2de beste aankoop van Spiel. Ik heb de laatste jaren ondervonden dat ik wel houdt van puzzelspelletjes a la Sagrada, Nova Luna, Cascadia enz En in dat lijstje past deze ook. Zeer simpele regels, maar wel veel zaken om rekening mee te houden voor je score. Het verplicht nemen van 1 kaart en 1 fiche in ronde 1, dan 1 kaart en 2 fiches in ronde 2 en dat tot ronde 4, om nog eens 2x opnieuw te beginnen is erg goed. Soms wil je de kaart heel graag, maar de fiches niet, soms wil je 2 van de fiches maar de andere niet of de kaart niet. Uiteindelijk zal je altijd wat moeten nemen dat je eigenlijk niet wilt en dat je strategie wat blokkeert, maar die keuzes maken het net interessant.
5. Terraforming Mars: Ares Expedition
Nog maar 2x kunnen spelen, maar wel 2x goed geamuseerd. Het enige nadeel aan het spel is, dat het door de simultaneous play wel heel weinig interactie heeft en je eigenlijk niet echt bezig bent met je medespelers. Behalve bij het selecteren van de fases. Veel beter artwork dan zijn grote broer, waardoor het thema toch mooier tot zijn recht komt. Zoveel verschillende kaarten dat de mogelijkheden gigantisch zijn.
Ook ik heb met mijn knuffelcontact tijdens de lockdown My City uitgespeeld en dat was inderdaad wel erg goed. Polyominoes plaatsen hebben we nu al tig keer gezien, maar hier een legacy aspect aan koppelen is wel origineel.
Maar 2 beurzen gedaan dit jaar en aangezien ik op Spiel relatief weinig heb kunnen spelen en het aantal uitgebrachte spellen een pak lager was dan andere jaren, kies ik hier voor Spelplezier. Gewoon omdat het daar zooo rustig was dat er altijd wel een tafel bij een leuk spel te bemachtigen was en ik heb daar heel wat spellen van mijn verlanglijstje kunnen testen.
Pff, dat vind ik een erg moeilijke. Ik denk mijn enige sessie van Western Legends dit jaar. Dat spel zorgt zonder echt heel verhalend te zijn, toch altijd weer voor een uniek verhaal elk spel. Dat een vriend maar bleef proberen te bank te overvallen en elke keer gepakt werd door de bewaker of dat spelletje poker in the saloon waarbij een speler aansluit gewoon omdat hij in de buurt is en met 2 flutkaarten de hele inzet wint.
Dat is Terraforming Mars: Ares Expedition voor mij. Ik houd enorm van science fiction en het artwork iin dat spel kan me zomaar laten wegdromen midden in een spel. Heel creatief en fantasierijk. Ook de mooie grondstofblokjes en de bijgeleverde bewaardoosjes zijn zeer mooi en de dual layered player boards van topkwaliteit en zeer bruikbaar.
Dat is een strijd tussen het eenvoudige kaartspelletjes Best Tree House ever: keuzes? Waar? En Droomcruise: ziet er prachtig uit en uniek thema, maar waar zit de strategie? Vooral dat je niet op langere termijn kan werken, maar elke beurt opnieuw van 0 moet beginnen, maakte dit echt een tegenvaller.
Geen verwachtingen.
Ik laat het gewoon op me afkomen.
Laatst gewijzigd door The Iced One op wo 10 aug 2022, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Top 5:
1. Oath : heerlijk om plannen van anderen te dwarsbomen. Dit is een van die spellen waar ik zelfs meer plezier uit haal als ik niet win. Elk spel voelt ook echt anders aan. De ene keer zit iedereen goud op te potten, de andere keer is er veel gevecht om items, of soms loopt de emperor weg naar de verste uithoek van het rijk...
2. Flesh & Blood : in snel tempo ben ik aan deze Tcg verslingerd geraakt die een gestage en gezonde groei kent wat geen sinecure is in een wereld gedomineerd door Magic.
3. Imperium Classics : dit is vooral als solospel een erg goede "deckbuilder" die uitstekend gebalanceerd en geplaytest is.
4. Sleeping Gods : story adventure maar met een goed uitgebouwd survival- en combat systeem. Het is net kort/lang genoeg en alhoewel het nog steeds vrij moeilijk is, is het toch vrij fair.
5. Ankh : onverwacht (had het spel bijna ongeopend verkocht) de beste uit de trilogie van Eric Lang
Flesh & Blood
Niet echt een beurs, maar de Nationals van Flesh and Blood wat toch een geslaagde samenkomst was van de gehele 'supernice' community in Belgie.
Grootschalig gevecht om Mecatol Rex in TI 4 met de Vuil'Raith Cabal
de artwork en stijl van Oath
The King's dilemma : werd al gauw te eentonig op het vlak van gameplay en de power struggle is te abstract met een resource : geld die nogal zwak is. En je strategie voor elk spel die hard gedwarsboomd kan worden door de carddraw.
Minder games gekocht en gespeeld, maar zeer weinig games die tegen vielen. Kwaliteit boven kwantiteit is dat.
Verdere groei van Flesh & Blood
Hopelijk eindelijk het langverwachte Europa Universalis het bordspel kunnen ontvangen en spelen
Top 5:
1. Clank! Legacy - Acquisitions Incorporated: Ik heb dit spel met heel veel plezier met mijn man gespeeld. Goed spel ondersteund door een leuk en grappig verhaal waar je je weg doorheen speelt. Daarna meteen ook gewone Clank gekocht en die eveneens met veel plezier gespeeld
2. Pandemic Legacy Season 0: door alle lockdowns en restricties over het aantal bezoekers en thuiswerken nog maar 3 keer gespeeld, maar ik kijk er naar uit om verder te spelen. Het begin is heel veelbelovend en spannend.
3. My City: nog een legacy spel, waarbij het dit keer om de veranderingen in het spelmechanisme gaan en niet om het verhaal erbij. Lekker puzzelspel.
4. De dwergen van Nidavellir: Wat een heerlijk biedspel, zo jammer dat het zo'n deprimerend uiterlijk heeft gekregen, maar dat zie je al snel niet meer omdat het spel zo leuk is.
5. Baumkronen: Erg leuk tweepersoonsspel met leuk mechanisme waar dat wat je niet kiest steeds aantrekkelijker wordt voor de volgende speler
Welk spel vond je in 2021 het leukst met twee personen: door alle lockdowns en bezoekersrestricties heb ik vooral met twee personen gespeeld. Mijn leukste tweepersoons ervaring was dan ook mijn nummer één voor dit jaar Clank! Legacy - Acquisitions Incorporated. Het waren wel wat langere potjes, dus het was mooi dat we net zomervakantie hadden toen we dit spel speelden en er dus rustig de tijd voor hadden.
Wat was de leukste beurs van 2021: Spiel! Wat was het een genoegen om daar naar toe te gaan en wat was het goed geregeld. Het spellenspektakel viel daarna echt tegen door de drukte (lastig om een spel te vinden om te doen en het voelde niet veilig in deze Corona-tijd).
Wat was je leukste speelmoment van 2021: Spiel! Ik was er echt even uit en dat was zo fijn. We zaten in een heerlijk hotel, zijn gezellig uit eten geweest en hebben genoten van de beurs. Het was echt een driedaags hoogtepunt, zelfs op de momenten dat we spellen deden die niet zo leuk bleken te zijn.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2021: Wonderboek, wat is dat een prachtig spel om te zien en wat zit het slim in elkaar. Er popt echt meer op dan je denkt. Het is een echt familiespel (dus wellicht wat te simpel voor verwende veelspelers). Met het juiste gezelschap kan je hier zes heel genoeglijke speelsessies uithalen waarin je samen een leuk avontuur beleeft.
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2021: De grootste tegenvaller op spellengebied was vooral dat door de lockdowns in november/december ik niet verder kon spelen met Pandemie Legacy Season 0. Ik speel dit met collega's en we hadden afgesproken om op kantoor te spelen, maar toen we weer thuis moesten gaan werken ging dat feest niet door. Plan B was toen om bij iemand thuis af te spreken, maar ook dat ging niet door toen het maximale aantal gasten naar 2 werd teruggebracht (wij zouden met drie gasten zijn geweest). Hopelijk kunnen we na de huidige booster-campagne snel weer met meer mensen afspreken / weer terug naar kantoor zodat we verder kunnen spelen.
Is je verwachting van 2021 op spellengebied uitgekomen: Ik wilde meer spelen en minder kopen. Ik heb heel veel gespeeld, maar er zijn toch ook nog een boel nieuwe spellen het huis in gekomen. Er is dus ruimte voor verbetering, maar omdat ik zo veel leuke spellen heb gespeeld (waarvan veel ook gekocht), klaag ik niet al te hard.
Waar verwacht je veel van in 2022: Ik hoop dat ik met mijn collega's Pandemic Legacy Season 0 kan gaan uitspelen. Maar of dat gaat lukken hangt vooral af van hoeveel last we houden van Corona en aangezien daar geen pijl op te trekken valt doe ik geen voorspelling of mijn wens uitkomt. Verder hoop ik dat de derde uitbreiding voor Wingspan uit zal komen.
In willekeurige volgorde
Top 5:
1.Concordia
2.Dune Imperium
3.Yedo de luxe
4.Nusfjord
5.Venice
Istanbul. Mijn vrouw wilde (eindelijk) eens wat anders proberen. En Istanbul viel gelukkig goed in de smaak. Verder speel ik voornamelijk solo.
Ik heb er geen een bezocht.
De eerste keer dat we The Arival speelden. Dorpen, steden e.d. hadden oud Ierse namen, wat nogal op de lach spieren werkte. Ik kon er een dag later nog hard om lachen. Het spel zelf was gelukkig ook vermakelijk.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2021: Yedo de luxe.
Kingdom Rush kon mij absoluut niet bekoren. Prachtig materiaal, maar na een paar keer spelen belande het op markplaats.
Het is mij gelukt om een half jaar geen spellen te kopen en vooral de stapel ongespeelde spellen kleiner te maken. Het is dat Concordia Solitaria uitkwam anders kon ik het nog langer volhouden. Daarentegen kon ik nu wel Concordia spelen. Super uitbreiding.
Ook kickstarters heb ik voornamelijk laten lopen. Ik verwacht alleen nog Carnegie en Unbroken.
Dus eigenlijk was het boven verwachting.
Geen nieuwe releases, maar spellen die ik net gekocht/ontvangen heb. Arnak en Imperium Legends. Verder wacht ik even af hoe de problemen met de kleurverschillen bij Undaunted reinforcements worden opgelost. Ik kijk wel erg uit naar Terra Mystica: automa solo box
En erg nieuwsgierig naar de nieuwe uitbreiding van Viticulture. Of misschien eerst nog maar Visit to the Rhine valley spelen
Ook las ik gisteren dat Draconis Invasion een nieuwe uitbreiding krijgt. Eens kijken of deze het solo spel wat spannender kan maken.
Top 5:
1. Everdell
2. Chai
3. Cubitos
4. Honey Buzz
5. Lamaland
Glasgow
Ik heb door een hersenschudding van de paar beurzen die er waren maar weinig meegekregen.
Moederdag: Toen me gevraagd werd naar mijn verlanglijstje, zei ik geen spullen te willen, maar liever met zn allen spelletjes te doen die dag. Dat hebben we gedaan. Een superfijn moederdagkado!
Everdell
De grootste tegenvaller was dat zoveel spellenavonden niet door konden gaan.
ik was van plan elk spel in de kast in ieder geval 1x te spelen. Dankzij corona en een hersenschudding is dat niet gelukt.
Meer spellenavonden, beurzen...
Ik wil graag Arnak spelen en verder laat ik me verrassen door mooie nieuwe spellen.
2021 was ondanks het ontbreken van een groter verband om spellen in te kunnen spelen toch een mooi spellenjaar. Genoeg nieuwe dingen gespeeld en daar zitten ook behoorlijk wat spellen bij die ik solo erg leuk vind, zoals Roll player.
Top 5:
In willekeurige volgorde:
1. Paleo
2. Orchard
3. My city
4. Roll player
5. Overbooked
My city is nog in volle gang. We zijn nu op de helft en het speelt lekker vlot door met af en toe een nieuwe kleine twist. We vermaken ons prima en het is echt waar voor je geld die ervaring.
Ik heb The big book of madness ongeveer 5 jaar geleden voor het laatst gespeeld. Ik speelde destijds steeds met 2 spelers en vond het toen een teleurstellende ervaring. Nu dit jaar met 3 gespeeld en dat was erg leuk! Veel betere dynamiek. Ik wilde het spel destijds heel graag leuk vinden, dat is dan dit jaar toch nog gelukt... haha!
Meadow, je waant je echt op een avontuur en de ene vondst is nog mooier dan de andere.
Chai zag er prachtig uit, maar had helaas weinig om het lijf. Gauw weer verkocht.
Glasgow vond ik weinig vernieuwend en is dus niet blijven hangen.
Pandemic legacy 0 begon veelbelovend, maar is niet zo goed als de vorige seizoenen, vind ik. De eerste driekwart was leuk, in oktober begon het wat tegen te staan. De laatste twee maanden daar gaan we nog wel eens voor zitten, maar het zal met een kleine tegenzin zijn (maar wie weet wat we nog tegenkomen aan verrassingen... de nieuwsgierigheid wint het dan toch).
Ik zie uit naar Cascadia. Die is helaas nu even nergens te krijgen, maar white goblin games gaat er hopelijk een beetje vaart achter zetten
Verder ben ik benieuwd naar The adventures van Robin Hood en de Nederlandse vertaling van Sleeping gods.