Welke Essen aankoop valt tot nu toe het meeste in de smaak ?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Welke Essen aankoop valt tot nu toe het meeste in de sma
- Welke Essen aankoop vond jij tot nu toe de beste aankoop en waarom ?
Met afstand Star Realms !!
Wat een geweldig spel, voor zo'n klein doosje en zo'n klein prijsje !
Het is dat mijn vrouw het Sci-Fi thema niet leuk vind, maar anders heeft dit kleine doosje 2 grote dozen Dominion uit de kast geduwd !
Goede 2e: Dicke Dämonen
Bedankt voor de tip Dominique !!
Deze direct op zondag op tafel gelegd met mijn vrouw en jongste dochter (9 jaar)... topper!
Dit doosje zal nog heel regelmatig als filler op tafel komen en gaat tot de standaarduitrusting behoren van spellen die elke vakantie meegaan. Auto of Vliegtuig.
- Was het iets dat je vooraf gepland had of iets totaal onverwacht ?
Yep, gepland.
Dit jaar voor het eerst de Essen tool gebruikt, en was zeer goed voorbereid. Elke nieuwe release even vantevoren aangekeken, en daar waar mogelijk en mogelijk interessant ook de video's gezien van Dice Tower dan wel reviews gelezen.
- Is er iets waarvan je spijt hebt dat je het niet hebt meegenomen of juist wel ?
Ja, had Strife ook op de hitlijst staan... maar vriend van me had deze gekocht na play-test. Omdat ik na 2 weken nog steeds spijt had.... deze via Kickstarter alsnog gekocht en daar zijn alle stretch goals gehaald... dus nee... nu nergens spijt meer van behalve dat ik ancient terrible things misschien toch wel had moeten playtesten gezien de reacties hier.
Verder gekocht:
Lords of Xidit goed tot zeer goed bevallen.
en nog niet gespeeld:
1911 Amundsen vs Scott
Auge um auge
Sail to India
En ik wacht op de nederlandse uitgaves (vanwege ook spelen met gezin) van:
King of New York
Black Fleet
Met afstand Star Realms !!
Wat een geweldig spel, voor zo'n klein doosje en zo'n klein prijsje !
Het is dat mijn vrouw het Sci-Fi thema niet leuk vind, maar anders heeft dit kleine doosje 2 grote dozen Dominion uit de kast geduwd !
Goede 2e: Dicke Dämonen
Bedankt voor de tip Dominique !!
Deze direct op zondag op tafel gelegd met mijn vrouw en jongste dochter (9 jaar)... topper!
Dit doosje zal nog heel regelmatig als filler op tafel komen en gaat tot de standaarduitrusting behoren van spellen die elke vakantie meegaan. Auto of Vliegtuig.
- Was het iets dat je vooraf gepland had of iets totaal onverwacht ?
Yep, gepland.
Dit jaar voor het eerst de Essen tool gebruikt, en was zeer goed voorbereid. Elke nieuwe release even vantevoren aangekeken, en daar waar mogelijk en mogelijk interessant ook de video's gezien van Dice Tower dan wel reviews gelezen.
- Is er iets waarvan je spijt hebt dat je het niet hebt meegenomen of juist wel ?
Ja, had Strife ook op de hitlijst staan... maar vriend van me had deze gekocht na play-test. Omdat ik na 2 weken nog steeds spijt had.... deze via Kickstarter alsnog gekocht en daar zijn alle stretch goals gehaald... dus nee... nu nergens spijt meer van behalve dat ik ancient terrible things misschien toch wel had moeten playtesten gezien de reacties hier.
Verder gekocht:
Lords of Xidit goed tot zeer goed bevallen.
en nog niet gespeeld:
1911 Amundsen vs Scott
Auge um auge
Sail to India
En ik wacht op de nederlandse uitgaves (vanwege ook spelen met gezin) van:
King of New York
Black Fleet
Labels:
- WTULTC
- Elfenkoning
Eigenlijk heb ik maar 1 spel gekocht op Essen namelijk 7 Wonders Babel. Tot nu toe is deze uitbreiding goed bevallen, omdat de toren een andere strategie met zich mee brengt. De grote projecten zorgen daar ook voor. Met name dat je eerder groene kaarten (een aantal projecten zorgt daarvoor) zult spelen om voordelen te krijgen als een project af komt.
Verder heb ik nog wel een paar andere Essen spellen gespeeld (na Essen) waarvan ik hoop dat een Nederlandse uitgever ze gaat oppakken.
Mangrovia.. Prachtig familiespel (lichte workerplacement), dat redelijk tactisch is (deze was op SpSp ook constant bezet) en makkelijk weg speelt. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een Nederlandse uitgever deze niet gaat uitgeven.
Castle of Mad King Ludwig.. Orgineel bied spel, waarbij de startspeler geld krijgt dmv het plaatsen van stukken kasteel bij waardes. De doelen zijn constant anders en waarschijnlijk zullen de gebouwde kastelen ook telkens anders zijn. Erg leuk!
King of New York.. Deze gaat al in het Nederlands uitkomen. Inmiddels al zo'n 4 potjes gespeeld. Op SpSp ook meerdere keren uitgelegd. Het is een iets diepergaande versie van KoT. KoT is toegankelijker, maar bij KoNY is het moeilijker om op punten te winnen dan op KoT. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit of deze in mijn collectie komt naast KoT.
Verder heb ik nog wel een paar andere Essen spellen gespeeld (na Essen) waarvan ik hoop dat een Nederlandse uitgever ze gaat oppakken.
Mangrovia.. Prachtig familiespel (lichte workerplacement), dat redelijk tactisch is (deze was op SpSp ook constant bezet) en makkelijk weg speelt. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een Nederlandse uitgever deze niet gaat uitgeven.
Castle of Mad King Ludwig.. Orgineel bied spel, waarbij de startspeler geld krijgt dmv het plaatsen van stukken kasteel bij waardes. De doelen zijn constant anders en waarschijnlijk zullen de gebouwde kastelen ook telkens anders zijn. Erg leuk!
King of New York.. Deze gaat al in het Nederlands uitkomen. Inmiddels al zo'n 4 potjes gespeeld. Op SpSp ook meerdere keren uitgelegd. Het is een iets diepergaande versie van KoT. KoT is toegankelijker, maar bij KoNY is het moeilijker om op punten te winnen dan op KoT. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit of deze in mijn collectie komt naast KoT.
- Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
- Contacteer:
Five Tribes en Abyss zijn nu al spellen waarvan ik weet dat ik ze niet snel weg zal doen.
El Gaucho was ook onverwacht leuk. Istanbul kenden we al, maar ook gekocht.
New Dawn was ook goed, maar we zaten te veel met Among The Stars verwachtingen. Deze zal toch zeker vaker gespeeld gaan worden.
Vriend van ons heeft Black Fleet gekocht, ook erg leuk spel. Ook heeft hij King Ludwig gekocht, maar dat kon mij totaal niet bekoren.
Een andere vriend heeft Realm Of Wonder en Lords Of Xidit gekocht. Waren ook vermakelijk. Maar een beetje fiddly imo.
El Gaucho was ook onverwacht leuk. Istanbul kenden we al, maar ook gekocht.
New Dawn was ook goed, maar we zaten te veel met Among The Stars verwachtingen. Deze zal toch zeker vaker gespeeld gaan worden.
Vriend van ons heeft Black Fleet gekocht, ook erg leuk spel. Ook heeft hij King Ludwig gekocht, maar dat kon mij totaal niet bekoren.
Een andere vriend heeft Realm Of Wonder en Lords Of Xidit gekocht. Waren ook vermakelijk. Maar een beetje fiddly imo.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
-
MichielH
- Professor Pimpel
ZhanGuo is voor mij het beste spel van Spiel 2014, steekt er met kop en schouders bovenuit. Kaart gedreven, speelt heerlijk soepel, veel vrijheid voor de speler en mooie afwegingen tussen lange termijn planning en korte termijn opportunisme.
Verder een relatief matig jaar met een aantal redelijke spellen (Die Staufer, Deus, Ivor the Engine, la Isla, Aquasphere, Panamax), maar geen echte toppers die ik nog jaren lang zal spelen, schat ik nu in.
Verder een relatief matig jaar met een aantal redelijke spellen (Die Staufer, Deus, Ivor the Engine, la Isla, Aquasphere, Panamax), maar geen echte toppers die ik nog jaren lang zal spelen, schat ik nu in.
Laatst gewijzigd door MichielH op di 16 dec 2014, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- vrieskist
- Hazelnoot Ridder
Leuk om te lezen dat er hele verschillende spellen worden genoemd 
Voor mij is Legacy: The Testament of Duke de Crecy het leukste spel afkomstig van Spiel, misschien geen primeur, maar toch. Verder zijn Five Tribes en Dice Brewing twee leuke spellen. Spy Fall en CV lijken me leuk, maar tot nu toe nog niet gespeeld.
Voor mij is Legacy: The Testament of Duke de Crecy het leukste spel afkomstig van Spiel, misschien geen primeur, maar toch. Verder zijn Five Tribes en Dice Brewing twee leuke spellen. Spy Fall en CV lijken me leuk, maar tot nu toe nog niet gespeeld.
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Orleans en Deus zijn mij tot nu toe het best bevallen. Orleans wint de titel "beste aankoop" omdat ik Deus dus niet gekocht heb, was al uitverkocht toen ik die ging bekijken.
Orleans stond eigenlijk redelijk onderaan mijn interesselijstje, totdat ik kort voor Spiel de regels las. Dus ten opzichte van een paar weken voor Spiel is het een verrassing te noemen.
Spijt heb ik dus dat ik Deus niet eerder ben gaan bekijken, maar ja, er is zoveel te zien op Spiel. En er komt een NL versie aan, dat is sowieso handiger als ik het spel met mijn kinderen wil spelen.
Andere Spiel-releases die ik gespeeld heb:
Leuk (7): Five Tribes, Star Realms, Medieval Academy, Die Staufer, Castles of Mad King Ludwig, Evolution
OK (6): Murano, Ancient Terrible Things, Colt Express, Kryptos, Royals, Machi Koro, Doodle City, Orongo, Port Royal
Meh (5): Robin, Dark Tales
Blegh (4): Dungeon Bazar, Desperados of Dice Town
Orleans stond eigenlijk redelijk onderaan mijn interesselijstje, totdat ik kort voor Spiel de regels las. Dus ten opzichte van een paar weken voor Spiel is het een verrassing te noemen.
Spijt heb ik dus dat ik Deus niet eerder ben gaan bekijken, maar ja, er is zoveel te zien op Spiel. En er komt een NL versie aan, dat is sowieso handiger als ik het spel met mijn kinderen wil spelen.
Andere Spiel-releases die ik gespeeld heb:
Leuk (7): Five Tribes, Star Realms, Medieval Academy, Die Staufer, Castles of Mad King Ludwig, Evolution
OK (6): Murano, Ancient Terrible Things, Colt Express, Kryptos, Royals, Machi Koro, Doodle City, Orongo, Port Royal
Meh (5): Robin, Dark Tales
Blegh (4): Dungeon Bazar, Desperados of Dice Town
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Mag ik even vragen wat je juist zo goed vond van Dice brewing ? Bij mij was dit dé tegenvaller van Essen maar toch had ik het gevoel dat dit spel zeer veel potentiële kwaliteit heeft. Het was mijn bedoeling deze zeker nog een tweede (en derde) kans te geven maar het is er voorlopig nog niet van gekomenvrieskist schreef: Verder zijn Five Tribes en Dice Brewing twee leuke spellen.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
- arne
- Burgemeester
- Contacteer:
Ik zou hem ook eens graag op tafel gooien. Vrijdag misschien Dirk?dirk schreef:Mag ik even vragen wat je juist zo goed vond van Dice brewing ? Bij mij was dit dé tegenvaller van Essen maar toch had ik het gevoel dat dit spel zeer veel potentiële kwaliteit heeft. Het was mijn bedoeling deze zeker nog een tweede (en derde) kans te geven maar het is er voorlopig nog niet van gekomenvrieskist schreef: Verder zijn Five Tribes en Dice Brewing twee leuke spellen.
-
dirk
- Elfenkoning
Als je naar Beerse komt leg ik hem met plezier op tafel !!arne schreef:Ik zou hem ook eens graag op tafel gooien. Vrijdag misschien Dirk?dirk schreef:Mag ik even vragen wat je juist zo goed vond van Dice brewing ? Bij mij was dit dé tegenvaller van Essen maar toch had ik het gevoel dat dit spel zeer veel potentiële kwaliteit heeft. Het was mijn bedoeling deze zeker nog een tweede (en derde) kans te geven maar het is er voorlopig nog niet van gekomenvrieskist schreef: Verder zijn Five Tribes en Dice Brewing twee leuke spellen.
Heb jij hem al gespeeld ?
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
- vrieskist
- Hazelnoot Ridder
Lastig, misschien gaf mijn reactie een vertekenend beeld.dirk schreef:Mag ik even vragen wat je juist zo goed vond van Dice brewing ? Bij mij was dit dé tegenvaller van Essen maar toch had ik het gevoel dat dit spel zeer veel potentiële kwaliteit heeft. Het was mijn bedoeling deze zeker nog een tweede (en derde) kans te geven maar het is er voorlopig nog niet van gekomenvrieskist schreef: Verder zijn Five Tribes en Dice Brewing twee leuke spellen.
Ik vond het wel een leuk spel, maar voor mij is het ook geen topper.
Maar voor een dobbelspel is het er wel redelijk in geslaagd het "euro" gevoel te brengen.
Je moet toch wel nadenken op welke manier je dobbelstenen gaat verzamelen en welke recepten je kan gaan brouwen wanneer het jouw beurt is. En soms kan je een recept blokkeren voor een ander.
Aan de andere kant voelen veel van de andere zwarte-markt-acties bijna overbodig en het inkopen van de ingrediënten is soms ook lastig te voorspellen, waardoor je weer geld verspilt.
Ook heb ik niet vaak meegemaakt dat je dingen niet kan doen door een slechte worp. Er zijn veel manieren om dat op te lossen. Dus soms voelen de dobbelstenen ook niet super noodzakelijk.
Volgens mij had het spel een stuk strakker ontworpen kunnen worden en was het dan minstens zo leuk geweest.
Ik heb het nu eenmaal met drie spelers gespeeld. en op basis daarvan zou ik het nu een 6.5 geven. Leuk om zo nu en dan eens te spelen met bier-liefhebbers
-
Dirk_M
- Party Animal
Lastig, bijna alle spellen vielen wel in de smaak. Maar we hebben niet perse heel veel nieuw uitgekomen spellen gekocht, maar wat oudere die voor niet al te veel werden aangeboden.
Wel echt nieuw was Istanbul Erg leuk spel, vrij simpele regels en toch goed herspeelbaar en heel veel verschillende scenario's mogelijk.
Camel Up Een leuke party game, dachten we. Maar op de een of andere manier komt dit spel echt heel veel op tafel bij spelletjesdagen en -avonden. Zowel familie als echte spelletjesfananten vinden het leuk. En je kan toch nog vaak meer invloed uitoefenen dan het eerst lijkt en uitrekenen wat de kans is dat een bepaalde kameel eerste of laatste wordt.
Oddville We hadden er nog nooit van gehoord en het werd ergens in een klein standje met weinig aankleding verkocht voor een paar euro. Op bgg zag ik dat het spel het een paar jaar terug wel goed had gedaan op Spiel, maar is niet echt doorgebroken blijkbaar. (Het spel staat niet in de database hier). Maar volledig onterecht: het is zoals de verkoper zei, een groot spel in een klein doosje: je bouwt een stad met kaarten, spaart de grondstoffen hiervoor, maakt gebruik van speciale mogelijkheden van kaarten en gildes e.d. Klinkt allemaal heel bekend, maar ik vind dit een leuke uitvoering.
Dungeon Bazar Gekocht bij de stand van de uitgever, Cranio Creations, gesigneerd en met een tekening in de doos, ook nog een uitbreiding erbij. Het idee klinkt erg leuk: je verzamelt wapens in een kerker en verkoopt deze aan helden die de draak in de kerker willen verslaan. Vanwege een misprint even moeten wachten op een vervangend dek kaarten. Daarom nog niet gespeeld. Kaarten zijn binnen dus we kunnen met kerst aan de gang. Ik ben benieuwd.
Inka Klein spelletje van Queen Games, leuke filler, ook met mensen die niet zo vaak spelletjes spelen. Veel gepuzzle om zo snel mogelijk kostbaarheden uit een tempel te halen.
Cuba, 7 Wonders, Galaxy Trucker Topspellen die nog in de collectie ontbraken
Wel echt nieuw was Istanbul Erg leuk spel, vrij simpele regels en toch goed herspeelbaar en heel veel verschillende scenario's mogelijk.
Camel Up Een leuke party game, dachten we. Maar op de een of andere manier komt dit spel echt heel veel op tafel bij spelletjesdagen en -avonden. Zowel familie als echte spelletjesfananten vinden het leuk. En je kan toch nog vaak meer invloed uitoefenen dan het eerst lijkt en uitrekenen wat de kans is dat een bepaalde kameel eerste of laatste wordt.
Oddville We hadden er nog nooit van gehoord en het werd ergens in een klein standje met weinig aankleding verkocht voor een paar euro. Op bgg zag ik dat het spel het een paar jaar terug wel goed had gedaan op Spiel, maar is niet echt doorgebroken blijkbaar. (Het spel staat niet in de database hier). Maar volledig onterecht: het is zoals de verkoper zei, een groot spel in een klein doosje: je bouwt een stad met kaarten, spaart de grondstoffen hiervoor, maakt gebruik van speciale mogelijkheden van kaarten en gildes e.d. Klinkt allemaal heel bekend, maar ik vind dit een leuke uitvoering.
Dungeon Bazar Gekocht bij de stand van de uitgever, Cranio Creations, gesigneerd en met een tekening in de doos, ook nog een uitbreiding erbij. Het idee klinkt erg leuk: je verzamelt wapens in een kerker en verkoopt deze aan helden die de draak in de kerker willen verslaan. Vanwege een misprint even moeten wachten op een vervangend dek kaarten. Daarom nog niet gespeeld. Kaarten zijn binnen dus we kunnen met kerst aan de gang. Ik ben benieuwd.
Inka Klein spelletje van Queen Games, leuke filler, ook met mensen die niet zo vaak spelletjes spelen. Veel gepuzzle om zo snel mogelijk kostbaarheden uit een tempel te halen.
Cuba, 7 Wonders, Galaxy Trucker Topspellen die nog in de collectie ontbraken
-
dirk
- Elfenkoning
Deze is inderdaad vrij onbekend maar ik heb hem toch ook al een aantal keer gespeeld en ik vond deze ook telkens leuk om te doen. Dat hij niet in de database staat hier is logisch want daar staan alleen spellen in waarvan een Nederlandstalige handleiding is !Dirk_M schreef: Oddville We hadden er nog nooit van gehoord en het werd ergens in een klein standje met weinig aankleding verkocht voor een paar euro. Op bgg zag ik dat het spel het een paar jaar terug wel goed had gedaan op Spiel, maar is niet echt doorgebroken blijkbaar. (Het spel staat niet in de database hier). Maar volledig onterecht: het is zoals de verkoper zei, een groot spel in een klein doosje: je bouwt een stad met kaarten, spaart de grondstoffen hiervoor, maakt gebruik van speciale mogelijkheden van kaarten en gildes e.d. Klinkt allemaal heel bekend, maar ik vind dit een leuke uitvoering.![]()
Daardoor komt het dat deze database bijlange niet alle spellen omsluit, daarvoor moet je bij Boardgamegeek zijn
-
Dirk_M
- Party Animal
Oke, bedankt, wist ik niet. Weer wat geleerddirk schreef: Dat hij niet in de database staat hier is logisch want daar staan alleen spellen in waarvan een Nederlandstalige handleiding is !
- pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
-
dirk
- Elfenkoning
Inderdaad, maar wel serieuze regels om door te worstelen !!pleunie.william schreef:
Zit verdomd goed in elkaar!
Het verbaasde me telkens weer hoe ver je schepen konden varen in één ronde.
Regelmatig gedacht dat ik er niet meer ging geraken maar toch telkens weer (bijna) alles binnen gekregen