Ducosim spellenveiling 2013

Ducosim organiseert vier keer per jaar een spellenbeurs in Amersfoort.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Richard van Vugt
Garnaal

Re: Ducosim spellenveiling

Bericht door Richard van Vugt »

Dus je zegt: niet al teveel dubbelen, en geen ouwe meuk van de vrijmarkt. Goed. Nu je zelf al zegt dat je vindt dat er verschillende definities van kwaliteit zijn, leg ik je voor wat een spel is dat als 'ouwe meuk van de vrijmarkt' zou kunnen doorgaan. Het is gemakkelijk gezegd: 'ouwe meuk van de vrijmarkt', maar wanneer je het moet gaan invullen en preciseren kom je al snel in de problemen. Wat de een ouwe meuk vindt, geldt nog niet voor de ander. Dus hier moet een goede geldende omschrijving voor komen.

Dan de dubbele spellen. Hoeveel mogen het er zijn? Ik stel me opeens voor dat er zes 'Full Metal Planet' worden aangeboden, ik overdrijf maar in de overdrijving worden dingen vaak duidelijker. Is dit teveel? Maar hoeveel laat je dan toe? Drie? Twee? Dat zijn dan sowieso winnaars, waar de bieders graag een mooi bedrag voor neertellen. Sneu voor de andere aanbieders van het spel.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

Beste Richard, je zegt dat het opstellen van criteria niet moeilijk is. Daar ben ik het absoluut niet met je eens. Het is al onmogelijk om kritiekvrije criteria op te stellen wat een expert spel is en wat een familiespel is.
Maar misschien kun je me overtuigen door een voorbeeld te geven wat jij als criteria zou opstellen?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

'Oude meuk van de vrijmarkt' is net als dat volwassen filmgenre: lastig te definiëren, maar je herkent het als je het ziet.
Afbeelding
Richard van Vugt
Garnaal

Ik zeg nergens dat het opstellen van criteria niet moeilijk is; wel dat ik vind dat transparantie en goede communicatie leidraad zouden moeten zijn -en dat dat uitgangspunt niet moeilijk is. Ik geef juist met voorbeelden aan dat het lastig is om goede criteria aan te leggen. Maar als je ze wilt aanbrengen, wil ik wel weten welke deze dan zijn. Dus de bal ligt bij jou.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Scaramouche
Regenmaker

Richard van Vugt schreef:Het moet niet moeilijk zijn iets te formuleren waar iedereen wat mee kan.
Wat bedoel je dan precies met deze zin?
Scaramouche
Regenmaker

Maar om deze discussie af te sluiten wil ik wel een criterium uitspreken.
Het belangrijkste criterium is dat er een kavellijst ontstaat die afwisselend is, voor zowel de kleine als de grote portmonnee en waar niet te veel dezelfde kavels worden geveild.
En ik weet dat zijn allemaal subjectieve criteria, maar meer ga je niet krijgen.
De reden omdat het té moeilijk is om keiharde criteria op te stellen waarover niet te discussiëren valt.
Voorbeeldje. De compendium versie van Civilization, een gewild spel dat altijd een hoog bedrag op de veiling oplevert. Maar als er 6 exemplaren zouden worden aangeboden, zou ik toch ongelukkig zijn en een deel daarvan niet aannemen.

Nou wil ik onze veiling niet vergelijken met een veiling van een professioneel veilinghuis, maar die nemen ook niet alles aan wat er aangeboden wordt en daar wordt ook geselecteerd zonder dat je de criteria kent.
Richard van Vugt
Garnaal

Het zou andersom moeten werken: wanneer een aanbieder ziet dat er meerdere exemplaren van iets wordt aangeboden dat hij ook aanbiedt, zou hij er zelf goed aan doen om zijn spel uit de veiling te halen. Zes aanbieders drukken immers de prijs. Dat is dan de vrije keuze van de aanbieder. Maar het is een ander verhaal wanneer een spel geweigerd wordt; dat belemmert de vrije marktwerking, immers, je beschermt degenen die wél hun spel mogen veilen, en je geeft ze daarmee ook nog eens een hogere prijs door krapte in de markt te creëren. Niet echt eerlijk, zou ik denken. Je zult je toch moeten verantwoorden tegenover deze aanbieders: waarom zij niet en die anderen wel?

Ik begrijp best dat het allemaal niet gemakkelijk is, maar nogmaals, ik denk dat het belangrijk is om de schijn van willekeur op voorhand te vermijden. Daar is iedereen mee gebaat.
Om de toelatingseisen vast te stellen, zul je adequaat te werk moeten gaan en kennis moeten hebben van de waarde van de spelen. Dan kun je gaan indelen: curieus, collectors item, (redelijk) nieuw en gewild. De 'vullertjes' in de kast die iedereen wel kwijt wil, niveautje 'rommelmarkt' mogen wat mij betreft ook best worden geweigerd, maar die categorie zul je toch grofweg moeten aangeven, zoals MAD - het bordspel, ik zeg maar wat, of Domino - editie Volendam.

Mag ik alvast een Terra Mystica aanmelden? :o
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Scaramouche
Regenmaker

In een perfecte wereld, waarin we allemaal zeeën van tijd hebben, waarin het aanbod van kavels de veilingcapaciteit vele malen overtreft, zou ik er inderdaad voor zijn om een systeem zoals jij voorstelt in te stellen.
Voor onze veiling is het té veel moeite en als we het wel deden zou er nog discussie zijn over of iets wel of niet in een bepaalde categorie valt of wat de kwaliteit van een bepaald spel is.
Onze inzet is om een mooie veelzijdige kavellijst te maken en als dat betekent dat we beschuldigingen van partijdigheid of willekeur krijgen, dan zij dat maar zo.
De bedoeling van de veiling is dat het een leuk en gezellig event is op de beurs, een leuk zakcentje voor de vereniging en een manier voor leden om spellen te kunnen veilen.
Voor professionele handelaren die het meeste uit de verkoop van hun spellen willen halen zijn er andere wegen.
Richard van Vugt
Garnaal

Hoho, wordt er nu gesuggereerd dat ik een professionele handelaar zou zijn? Nee toch?
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Scaramouche
Regenmaker

Nee hoor, dat is niet wat ik bedoelde.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Als ik het zo lees wil Ducosim voor die 2-3 uur dat de veiling duurt die middag, een zo aantrekkelijk en gevarieerd mogelijk aanbod maken, daar is helemaal niets mis mee.

Dat daarvoor gekozen en geschift moet worden is logisch, het aanbod zou te overweldigend zijn en draait uit op een lange, saaie, vermoeiende dag. Nu al verliezen mensen hun aandacht en is er onrust in de zaal aan het eind van de dag.

Als jij een spel wilt verkopen weet je zelf ook wel of het 'oude meuk' is of niet. Als je twijfels over hebt, maak een topic aan: 'oude meuk of niet' en we zullen zien wat de gemiddelde bordspeler van dit forum erover zegt. Kennen je ooms en tantes het spel nog van vroeger? Dan is het 'oude meuk' voor een veiling op een beurs van de bordspelliefhebbers van tegenwoordig.

Op hun website staat trouwens ook dat als er kavels worden geschrapt, dit op volgorde van binnenkomst gebeurd. En ik hoor je reactie al: als je dat niet vertrouwt, het zij zo. Ik zie geen reden waarom ze op basis van een andere criteria een verkoper de verkoop wel of niet zouden gunnen. Ducosim is vast een onpartijdige vereniging.
Everybody has the right to play...
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bridget schreef:Dat daarvoor gekozen en geschift moet worden is logisch, het aanbod zou te overweldigend zijn en draait uit op een lange, saaie, vermoeiende dag. Nu al verliezen mensen hun aandacht en is er onrust in de zaal aan het eind van de dag.
Dat heeft in mijn beleving ook een andere oorzaak. Ducosim laat af en toe veilingmeesters opdraven die er helemaal niets van bakken. Daardoor verdwijnt de biedkoorts als sneeuw voor de zon en zakt het tempo door het ijs. Daar zouden ze iets aan moeten doen, dat levert meer op dan het krimpen van de kavellijst.
MichielH
Professor Pimpel

Bericht door MichielH »

De discussie verzandt richting ouwe meuk of niet. Hoofdlijn is dat de leden en de club 50 kavels wordt ontnomen, terwijl er aanbod zat is. Spelgroep Phoenix was enige jaren terug een tweede veiling begonnen in september. Door -mijn observatie- te weinig kopers bleven de prijzen wat laag. Je hebt voldoende massa nodig voor zoiets. Ducosim kan dat op de been brengen. Ik zou zeggen: doe een 2e veiling op de september beurs:
- vraag en aanbod genoeg
- extra inkomsten voor de club
- trekt meer mensen naar de september beurs.
Richard van Vugt
Garnaal

Een tweede veiling? Hu, dat moet Ducosim als schrikbeeld voor ogen staan. Nu al is het bestuur bang dat er handelaren wegblijven op de veilingdag. Ducosim, ooit voor de leden, is er mijns inziens steeds meer voor de handelaren. Waar vind je nog een vrije speelplek om een zelf meegebracht spel te kunnen spelen, ad hoc, en niet van te voren gereserveerd?

Trouwens, de veiling zou ook eerder mogen beginnen; de reden dat er mensen vertrekken heeft natuurlijk ook te maken met het inmiddels latere middaguur. En mensen moeten nog met de trein of anderszins naar andere delen van het land afreizen.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
MichielH
Professor Pimpel

Bericht door MichielH »

+1 voor eerder beginnen en gewoon 200 kavels!