Erwin schreef:
Op deze uitnodigende vraag heb ik wel een antwoord.
Deze beurs wordt niet of nauwelijks georganiseerd, maar keer op keer gehouden met min of meer dezelfde plattegrond. De organisatie lijkt zo flexibel als een loden deur, waardoor bijvoorbeeld een uitgever als White Goblin Games het moet doen met drie tafeltjes, omdat men er ondanks verzoek niks bijkrijgt (*). Verder is de verhouding tussen de publieksvriendelijke bordspellen en de besloten kring van miniatuurspelers ernstig verstoord, is de indeling van de zaal niet op orde en is de publiciteit voor de beurs (zowel op de eigen Ducosimsite als via andere kanalen) te slecht voor woorden. Ik vind dat de Ducosimbeurzen zijn afgegleden naar een zorgelijk niveau.
En op dit antwoord wil ik wel een paar nuances aanbrengen.
Wat is er mis met min of meer dezelfde plattegrond? Het is wel lekker herkenbaar en mensen kunnen hun tafels makkelijk vinden. Wil je dan dat we elke beurs alle groepen, winkels en auteurs weer ergens anders in de zaal zetten?
En wat het organiseren betreft, volgens mij is Eelke elke keer toch weer een flink aantal uurtjes zoet met de organisatie.
Ik vind het wel interessant dat je ons aan de ene kant een loden deur noemt, maar verderop meldt je dat er voor the Game Master zo maar 3 tafels geregeld werden, klinkt wat mij betreft niet als onflexibel in de oren.
Wat de verhouding miniatuurspelers en bordspelers, daar verschillen we gewoon van mening. De Ducosimbeurs is geen 'bordspel'-beurs maar een spellenbeurs, voor spelers van allerlei spellen. Ik vind een opzet dat de verschillende groepen bij elkaar zitten veel overzichtelijker. Dat mensen de miniaturentafels niet toenaderbaar vinden, daar kan ik niets aan doen. Als er een bordspeltoernooi is, dan zitten die spelers ook niet te wachten op mensen met vragen en dat soort dingen. Net als de miniatuurtoernooien die óp het podium gehouden worden. De miniatuurtafels die voor het podium staan daarentegen staan altijd open voor mensen met vragen en demo's. De prachtige demotafels van Murphy's Heroes zijn daar een mooi voorbeeld van.
Qua publiciteit deden we het blijkbaar deze keer ook beter, want met 450 bezoekers was het wat mij betreft een succesvolle beurs. En die pakweg 150 extra bezoekers kwamen bij lange na niet allemaal voor de veiling. Dus sorry, Erwin, maar ik deel je mening over een zorgelijk niveau van de Ducosimbeurzen in het geheel niet.
Om te af te sluiten wil ik hier ook poneren dat we eens moeten stoppen met het vergelijken van de Ducosimbeurzen in De Flint met de beurzen uit de 'goeie ouwe tijd' van de Jaarbeurs.
Dat was een hele andere tijd en een heel ander spellenmilieu. Er was nog geen Zuiderspel, geen Spellen aan Zee en Nederlanders gingen nog niet massaal naar Spiel. De bezoekers van die oude beurzen kwamen toen voor een groot deel voor de miniaturen, de collectible card games, rollenspellen en bordspellen. Vrouwelijke spellenliefhebbers waren er maar mondjesmaat, om van kinderen nog maar te spreken.
Als een groot deel van je publiek wegvalt (ie geen Magic-spelers meer en minder miniatuurspelers), er is meer concurrentie van andere beurzen en je moet wegens financiële redenen verhuizen, dan gaan je bezoekersaantallen inderdaad naar beneden.
Dus kunnen we aub stoppen met spiegelen van de huidige beurs aan de beurs van vroeger?