Winterbeurs Ducosim - 2 Maart - Wat komt er op tafel?

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Winterbeurs Ducosim - 2 Maart - Wat komt er op tafel?

Bericht door henk.rolleman »

Legolias schreef:Een jaar of twee geleden ben ik ook een keer naar Ducosim geweest tijdens de veiling editie. Viel mij ook tegen: kleiner dan verwacht en veel duurder (ik ben geen ducosim lid) dan bijvoorbeeld zuiderspel of spellen aan zee. Zeker minder geschikt voor families heb ik gemerkt.
Waarom vindt je het minder geschikt voor families?

Ik heb gisteren redelijk wat families met kinderen gezien?
Laatst gewijzigd door henk.rolleman op zo 03 mar 2013, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
henk.rolleman
Geheim Genootschap

Xildur schreef: Het was mijn eerste Ducosim. Helaas blijft het daar voorlopig bij denk ik. Ik had er meer van verwacht. Vooral de organisatie vond ik norse en starre mensen. Gemiste kans!
Wat mis je vanuit de organisatie en waarom vind je de mensen norse en star?
RebelMage
Regenmaker

Bericht door RebelMage »

Ik heb het dit keer kort gehouden, aangezien ik erg moe was door weinig slaap en ik besloot dan ook om rond een uur of 13:00 naar huis te gaan.
Er kwam voor mij dan ook maar 1 spel op tafel.
Samen met Frank, Roel en Leonard heb ik Terra Mystica gespeeld, hierbij geholpen door de prima uitleg van Sander, waarvoor :thumbup:.
Het spel heeft een erg leuk en goed doordacht mechanisme.
Het werken met de spelerborden deed me een beetje denken aan Hanzesteden.
Enig minpuntje vond ik wel een beetje het gebrek aan interactie.
Afgezien van wat gegein met de andere spelers, ben je toch vooral met je eigen upgrades en bouwwerken bezig.
Maar naast dit enige puntje van kritiek is het een erg leuk spel, waarmee ik me prima vermaakt heb.
How much experience do i get for the bard?
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Ik was alleen 's ochtends op de beurs. Ik heb wat spellen geruild en opgehaald, verder niks gespeeld. Ik had graag bij de veiling geweest, maar toen moest (en wilde) ik weer richting het thuisfront.

Hoe was de veiling? Zijn er nog flinke bedragen langs gekomen? Zaten er nog verrassingen tussen? Hoe deden de veilingmeesters het?
Afbeelding
Legolias
Professor Pimpel

Bericht door Legolias »

henk.rolleman schreef:
Legolias schreef:Een jaar of twee geleden ben ik ook een keer naar Ducosim geweest tijdens de veiling editie. Viel mij ook tegen: kleiner dan verwacht en veel duurder (ik ben geen ducosim lid) dan bijvoorbeeld zuiderspel of spellen aan zee. Zeker minder geschikt voor families heb ik gemerkt.
Waarom vindt je het minder geschikt voor families?

Ik heb gisteren redelijk wat families met kinderen gezien?
Mijn ervaring was dat het meer gericht is op de veelspeler. Ik was al eens eerder met het gezin naar zuiderspel geweest en dat beviel prima. Ducosim is veel kleiner en qua toegangsprijs vergelijkbaar met zuiderspel ( als je geen lid bent van ducosim). Daarbij wordt nog eens een groot deel van de vloer opgeslokt door warhammer achtige spellen waarvoor wij geen interesse hebben. Dus ik krijg gewoon minder waar voor mijn geld.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

henk.rolleman schreef:
Xildur schreef: Het was mijn eerste Ducosim. Helaas blijft het daar voorlopig bij denk ik. Ik had er meer van verwacht. Vooral de organisatie vond ik norse en starre mensen. Gemiste kans!
Ik heb het inmiddels met Scaramouche namens Ducosim besproken.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

henk.rolleman schreef:Wat mis je vanuit de organisatie ...............?
Op deze uitnodigende vraag heb ik wel een antwoord.

Deze beurs wordt niet of nauwelijks georganiseerd, maar keer op keer gehouden met min of meer dezelfde plattegrond. De organisatie lijkt zo flexibel als een loden deur, waardoor bijvoorbeeld een uitgever als White Goblin Games het moet doen met drie tafeltjes, omdat men er ondanks verzoek niks bijkrijgt (*). Verder is de verhouding tussen de publieksvriendelijke bordspellen en de besloten kring van miniatuurspelers ernstig verstoord, is de indeling van de zaal niet op orde en is de publiciteit voor de beurs (zowel op de eigen Ducosimsite als via andere kanalen) te slecht voor woorden. Ik vind dat de Ducosimbeurzen zijn afgegleden naar een zorgelijk niveau.

(*) Het is opmerkelijk dat de Goblins geen extra tafels kregen en voor The Game Master, die voor deze beurs eigenlijk geen stand had geboekt, wel drie last minute tafels waren geregeld. (Al vind ik het op zich prettig dat The Game Master zijn mooie nieuwe titel Tzolk’in uitgebreid kon demonstreren).
henk.rolleman
Geheim Genootschap

Xildur schreef:
henk.rolleman schreef:
Ik heb het inmiddels met Scaramouche namens Ducosim besproken.
:thumbup:
henk.rolleman
Geheim Genootschap

Erwin schreef:
henk.rolleman schreef:Wat mis je vanuit de organisatie ...............?
Op deze uitnodigende vraag heb ik wel een antwoord.

Deze beurs wordt niet of nauwelijks georganiseerd, maar keer op keer gehouden met min of meer dezelfde plattegrond. De organisatie lijkt zo flexibel als een loden deur, waardoor bijvoorbeeld een uitgever als White Goblin Games het moet doen met drie tafeltjes, omdat men er ondanks verzoek niks bijkrijgt (*). Verder is de verhouding tussen de publieksvriendelijke bordspellen en de besloten kring van miniatuurspelers ernstig verstoord, is de indeling van de zaal niet op orde en is de publiciteit voor de beurs (zowel op de eigen Ducosimsite als via andere kanalen) te slecht voor woorden. Ik vind dat de Ducosimbeurzen zijn afgegleden naar een zorgelijk niveau.

(*) Het is opmerkelijk dat de Goblins geen extra tafels kregen en voor The Game Master, die voor deze beurs eigenlijk geen stand had geboekt, wel drie last minute tafels waren geregeld. (Al vind ik het op zich prettig dat The Game Master zijn mooie nieuwe titel Tzolk’in uitgebreid kon demonstreren).
De onduidelijkheden omstrend reserveringen van tafels voor uitgevers heb ik gisteren al besproken binnen het bestuur en hier is een passende oplossing voor.

Of het zo zou moeten zijn heeft The Games Master geluk gehad dan deze tafels nog beschikbaar waren voor Tzolk"in en de tafels waren daar goed gevuld.

Ducosim is een vereniging die afhankelijk is van vrijwilligers die zich zo goed mogelijk probleren in te zetten voor haar leden. Er zijn natuurlijk ook punten die verbeterd kunnen worden en daarom wil ik de mensen uitnodigen die hierin een bijdrage te leveren en zich willen inzetten voor je medespelers. Velen handen maken licht werk.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

rober schreef:Ik mocht vandaag voor Quined, twee tafeld bestieren met Homesteaders en Trajan.
Beiden waren de hele dag goed bezet. Het zijn natuurlijk ook wat langere spellen. Maar elk is toch zo'n 5x gespeeld.
Al met al weer een hele gezellige dag, met name natuurlijk vanwege de mensen die er waren.
Trajan is, mede dankzij jouw fantastische uitleg natuurlijk, erg goed bevallen! Dank! Deze wil ik heel graag nog eens spelen!
NielsZW schreef:Ik ben gisteren ook naar Amersfoort geweest. Samen met Martijn (Misth), Oscar en Jan.

Het begon lekker met 4 potjes King of Tokyo. Erg leuk. Intussen Els (Humske) nog een knuffel gegeven/gekregen. Ook Els schoof nog aan voor een potje King of Tokyo. Het blijft een leuk spek in mijn ogen en zeker met 5 of 6 man een goed spel.
Gezellig!
En natuurlijk wel gewonnen bij dat ene potje king of tokyo: even de 5 mannen het nakijken gegeven! ;)

En als laatste nog Tzolkin gespeeld maar helaas niet uit kunnen spelen want ik moest op tijd weg.
Uiteraard nog met veel mensen even een praatje gemaakt gubs en coney island overgenomen van forummers hier en gewoon een leuke dag gehad dus!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

Erwin schreef: Op deze uitnodigende vraag heb ik wel een antwoord.
En op dit antwoord wil ik wel een paar nuances aanbrengen.
Wat is er mis met min of meer dezelfde plattegrond? Het is wel lekker herkenbaar en mensen kunnen hun tafels makkelijk vinden. Wil je dan dat we elke beurs alle groepen, winkels en auteurs weer ergens anders in de zaal zetten?
En wat het organiseren betreft, volgens mij is Eelke elke keer toch weer een flink aantal uurtjes zoet met de organisatie.
Ik vind het wel interessant dat je ons aan de ene kant een loden deur noemt, maar verderop meldt je dat er voor the Game Master zo maar 3 tafels geregeld werden, klinkt wat mij betreft niet als onflexibel in de oren.
Wat de verhouding miniatuurspelers en bordspelers, daar verschillen we gewoon van mening. De Ducosimbeurs is geen 'bordspel'-beurs maar een spellenbeurs, voor spelers van allerlei spellen. Ik vind een opzet dat de verschillende groepen bij elkaar zitten veel overzichtelijker. Dat mensen de miniaturentafels niet toenaderbaar vinden, daar kan ik niets aan doen. Als er een bordspeltoernooi is, dan zitten die spelers ook niet te wachten op mensen met vragen en dat soort dingen. Net als de miniatuurtoernooien die óp het podium gehouden worden. De miniatuurtafels die voor het podium staan daarentegen staan altijd open voor mensen met vragen en demo's. De prachtige demotafels van Murphy's Heroes zijn daar een mooi voorbeeld van.
Qua publiciteit deden we het blijkbaar deze keer ook beter, want met 450 bezoekers was het wat mij betreft een succesvolle beurs. En die pakweg 150 extra bezoekers kwamen bij lange na niet allemaal voor de veiling. Dus sorry, Erwin, maar ik deel je mening over een zorgelijk niveau van de Ducosimbeurzen in het geheel niet.
Om te af te sluiten wil ik hier ook poneren dat we eens moeten stoppen met het vergelijken van de Ducosimbeurzen in De Flint met de beurzen uit de 'goeie ouwe tijd' van de Jaarbeurs.
Dat was een hele andere tijd en een heel ander spellenmilieu. Er was nog geen Zuiderspel, geen Spellen aan Zee en Nederlanders gingen nog niet massaal naar Spiel. De bezoekers van die oude beurzen kwamen toen voor een groot deel voor de miniaturen, de collectible card games, rollenspellen en bordspellen. Vrouwelijke spellenliefhebbers waren er maar mondjesmaat, om van kinderen nog maar te spreken.
Als een groot deel van je publiek wegvalt (ie geen Magic-spelers meer en minder miniatuurspelers), er is meer concurrentie van andere beurzen en je moet wegens financiële redenen verhuizen, dan gaan je bezoekersaantallen inderdaad naar beneden.
Dus kunnen we aub stoppen met spiegelen van de huidige beurs aan de beurs van vroeger?
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Op zich vind ik de beurs zelf prima geregeld! Echter de entree is wat mij betreft erg duur voor niet Ducosim leden. Zou ik geen lid zijn dan zou ik waarschijnlijk ook maar maximaal één keer per jaar langs komen. Daarnaast moet je flink zoeken om te weten dat de beurs er is en vervolgens om te weten wat er te doen is. Dit kan veel beter via een betere website maar ook via Facebook of andere social media. Er zal in de directe omgeving (Amersfoort) vast een lokale krant zijn waarin advertenties kunnen staan. Zorg dat je op andere evenementen goed zichtbaar bent met een stand met banners en flyers.

Iets om te inventariseren zou kunnen zijn of de leden nog waarde hechten aan het blad of dat ze liever hebben dat het geld wordt geïnvesteerd in een moderne goede website waarop nieuws en eventuele reviews te lezen zijn.

Zomaar wat punten die ik in een paar minuten weet te bedenken, er is dus vast nog veel meer.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Scaramouche schreef:En op dit antwoord wil ik wel een paar nuances aanbrengen.
Maurice,

Mooi dat je voor het bestuur opkomt, jammer dat je dit doet met een bericht vol onjuistheden, misvattingen en soms zelfs regelrechte onwaarheden. Hoezeer ik ook baal van de matige kwaliteit van de laatste Ducosimbeurzen, ik draag Ducosim nog steeds een warm hart toe. Ik reageer daarom vandaag niet inhoudelijk op jouw in mijn ogen bedenkelijke bericht, maar zal me in een later stadium – weg van verbazing en milde ergernis – buigen over een kritische & constructieve reactie.

Vriendelijke groeten,
Erwin
Scaramouche
Regenmaker

Bedankt voor je reactie Cab. Ik zal een paar dingen even toelichten.
De entreeprijs kunnen we niet echt verlagen. Er komt maar een deel van de leden naar de beurzen. Als we de entree verlagen, dan zouden we genoodzaakt zijn om de contributie te verhogen, niet echt eerlijk voor al die leden die niet naar de beurzen komen.
Aan een Facebook pagina wordt gewerkt. Punt is dat we daar gewoon geen feeling mee hebben. Ik ben zelf geen gebruiker, en andere bestuursleden en vrijwilligers ook niet. We zien zeker de meerwaarde er van, dus daar gaan we wel iets mee doen.
Er gaan zeker persberichten uit naar de lokale kranten, maar die worden niet geplaatst. Wel stonden we deze keer in de UIT-agenda en dat zullen we blijven doen. Op alle andere spellenbeurzen zijn we altijd aanwezig en dat zullen we blijven doen.
De nieuwe website is zo gebouwd dat we er niet al te veel werk aan hebben, dat is expres zo gedaan. Recensies en dergelijke zullen er niet op komen, daar zijn al genoeg websites voor die dat veel beter dan wij kunnen.
Veel van de publiciteitsproblemen worden veroorzaakt door een gebrek aan iemand met pr-ervaring of een wens om hiermee aan de slag te gaan. Dat is niet echt een excuus, dat weet ik. Maar we proberen ons best te doen.

gr Maurice
Scaramouche
Regenmaker

Erwin schreef:
Scaramouche schreef:En op dit antwoord wil ik wel een paar nuances aanbrengen.
Maurice,

Mooi dat je voor het bestuur opkomt, jammer dat je dit doet met een bericht vol onjuistheden, misvattingen en soms zelfs regelrechte onwaarheden. Hoezeer ik ook baal van de matige kwaliteit van de laatste Ducosimbeurzen, ik draag Ducosim nog steeds een warm hart toe. Ik reageer daarom vandaag niet inhoudelijk op jouw in mijn ogen bedenkelijke bericht, maar zal me in een later stadium – weg van verbazing en milde ergernis – buigen over een kritische & constructieve reactie.

Vriendelijke groeten,
Erwin
Beste Erwin,
Daar zal ik dan geduldig op wachten. Ik ben me namelijk niet bewust van onwaarheden. En eventuele misvattingen en onjuistheden van mijn kant zie ik graag worden recht gezet.
Het was niet mijn doel om jou of iemand anders te ergeren en het gene wat ik heb geschreven is mijn eigen openhartige mening. Voor enige ergernis verontschuldig ik mij. Deze discussie moet natuurlijk wel vriendelijk en openhartig zijn.

Met evenzeer vriendelijke groeten
Maurice