Kun je daar ook een handleiding voor schrijvenspellenclubapeldoorn schreef: Alle aangeboden kavel waren verkocht en zelf niks gekocht wat ik zelf best een prestatie vind.
Niks kopen met redelijk wat geld in de portemonnee, op een spellenbeurs is best knap
Winterbeurs Ducosim - 2 Maart - Wat komt er op tafel?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Flash
- Wu Feng
Re: Winterbeurs Ducosim - 2 Maart - Wat komt er op tafel?
-
Scaramouche
- Regenmaker
Beste allemaal,
Misschien loopt de discussie een beetje uit de hand.
Ik vind het geen probleem om kritiek te horen, mits deze gefundeerd is. En over gefundeerde kritiek wil ik gerust discussiëren. N.a.v. het berichtje van Xildur heb ik hem een pb gestuurd en achter de schermen hebben we het over zijn kritiek gehad. En hij had op sommige punten gelijk en op andere punten verschillen we gewoon van mening, dat moet kunnen lijkt me.
Om op de kritiek op Ducosim in het algemeen terug te komen. Het lijkt soms dat er alleen maar kritiek en klachten over de vereniging zijn en dat positieve geluiden ver in de minderheid zijn. Daardoor lijkt het alsof we helemaal niets goed kunnen doen. Dit kan voor mensen, zoals Bridget (en ook voor mijzelf), die tijd en moeite in de vereniging stoppen frustrerend en demotiverend zijn. Wat we ons moeten realiseren is, dat het namelijk makkelijker is om over iets te schrijven waar je het niet mee eens bent, dan het geven van complimenten, dat weten we allemaal. En dat geeft ook niet, ik hoef niet persé mijn voldoening te halen uit berichten op dit forum, die haal ik wel uit andere dingen, zoals de samenwerking met de andere bestuursleden en vrijwilligers of de blije gezichten op de beurzen.
Feit blijft dat in getypte berichten over het algemeen de nuance moeilijk te verwoorden is. Dus zullen we proberen om geen intonatie of insinuatie achter deze berichten te lezen? We zijn geen van alle professionele schrijvers.
groet
Maurice
Misschien loopt de discussie een beetje uit de hand.
Ik vind het geen probleem om kritiek te horen, mits deze gefundeerd is. En over gefundeerde kritiek wil ik gerust discussiëren. N.a.v. het berichtje van Xildur heb ik hem een pb gestuurd en achter de schermen hebben we het over zijn kritiek gehad. En hij had op sommige punten gelijk en op andere punten verschillen we gewoon van mening, dat moet kunnen lijkt me.
Om op de kritiek op Ducosim in het algemeen terug te komen. Het lijkt soms dat er alleen maar kritiek en klachten over de vereniging zijn en dat positieve geluiden ver in de minderheid zijn. Daardoor lijkt het alsof we helemaal niets goed kunnen doen. Dit kan voor mensen, zoals Bridget (en ook voor mijzelf), die tijd en moeite in de vereniging stoppen frustrerend en demotiverend zijn. Wat we ons moeten realiseren is, dat het namelijk makkelijker is om over iets te schrijven waar je het niet mee eens bent, dan het geven van complimenten, dat weten we allemaal. En dat geeft ook niet, ik hoef niet persé mijn voldoening te halen uit berichten op dit forum, die haal ik wel uit andere dingen, zoals de samenwerking met de andere bestuursleden en vrijwilligers of de blije gezichten op de beurzen.
Feit blijft dat in getypte berichten over het algemeen de nuance moeilijk te verwoorden is. Dus zullen we proberen om geen intonatie of insinuatie achter deze berichten te lezen? We zijn geen van alle professionele schrijvers.
groet
Maurice
-
rober
- Standaard moderator
Beste Maurice,
Mag ik je dan bij deze een compliment geven voor de bovenstaande tekst.

All is fair in love, war and Carcassonne

-
Scaramouche
- Regenmaker
Dank je wel, ik waardeer het zeer.rober schreef:Beste Maurice,
-
Flash
- Wu Feng
Volgens mij heb ik in een ander topic een keer gelezen, dat zou bij de bekendmaking van Scaramouche als nieuwe voorzitter geweest kunnen zijn, dat het bestuur zich aan het bezinnen was over de positie die Ducosim inneemt in 'spellen spelend Nederland' (even heel kort door de bocht gezegd). Er werd toen ook gevraagd wat de leden van dit forum van Ducosim vonden.
In het kader daarvan zal het bestuur het ook vast over de beurs gehad hebben. Scaramouche kun je mij (ons) kort toelichten welke richting het bestuur met name op wil met de beurs? Moet het voornamelijk een ontmoetingsplaats worden waar veel vrij gespeeld kan worden, of met name een gelegenheid waar spelers en uitgevers elkaar kunnen ontmoeten. Of wellicht iets anders?
Er wordt veel kritiek geleverd en er zijn ook echt wel genoeg complimenten te geven, maar daarmee gaat iedereen wel een beetje uit van wat hij/zij verwacht van de beurs. Ik vraag mij echter met name af wat het bestuur wil met de beurs.
In het kader daarvan zal het bestuur het ook vast over de beurs gehad hebben. Scaramouche kun je mij (ons) kort toelichten welke richting het bestuur met name op wil met de beurs? Moet het voornamelijk een ontmoetingsplaats worden waar veel vrij gespeeld kan worden, of met name een gelegenheid waar spelers en uitgevers elkaar kunnen ontmoeten. Of wellicht iets anders?
Er wordt veel kritiek geleverd en er zijn ook echt wel genoeg complimenten te geven, maar daarmee gaat iedereen wel een beetje uit van wat hij/zij verwacht van de beurs. Ik vraag mij echter met name af wat het bestuur wil met de beurs.
-
delia
- Party Animal
Ik ben samen met mijn dochter van 15 geweest, en wij vonden het weer een succes.
Bij de ingang werden we al vrolijk ontvangen met de mededeling dat we het percentage vrouwen flink opkrikten
Ik kom nu al meer dan 10 jaar naar de beurzen, en vind de vrijwilligers en bestuursleden altijd heel betrokken.
Ze zetten zich voor ons in, dat moet niet vergeten worden!
De vaste plekken vind ikzelf erg overzichtelijk, het scheelt met zoeken. Er is vrijwel altijd een plekje om iets te spelen, ook al had je dat niet tevoren gepland.
Het enige minpuntje was de start van de veiling: op de website stond uiterlijk 13.30 aangegeven, maar volgens mij was het al na 14 uur. Daardoor was ik later thuis dan gepland, en liep het boodschappen doen in de soep
.
Over de toegangsprijs kan lang of kort gediscussieerd worden, maar een verlaging van een euro of twee zal ook niet echt uitmaken. Een verhoging zal mensen denk ik wel afschrikken.
Bij de ingang werden we al vrolijk ontvangen met de mededeling dat we het percentage vrouwen flink opkrikten
Ik kom nu al meer dan 10 jaar naar de beurzen, en vind de vrijwilligers en bestuursleden altijd heel betrokken.
Ze zetten zich voor ons in, dat moet niet vergeten worden!
De vaste plekken vind ikzelf erg overzichtelijk, het scheelt met zoeken. Er is vrijwel altijd een plekje om iets te spelen, ook al had je dat niet tevoren gepland.
Het enige minpuntje was de start van de veiling: op de website stond uiterlijk 13.30 aangegeven, maar volgens mij was het al na 14 uur. Daardoor was ik later thuis dan gepland, en liep het boodschappen doen in de soep
Over de toegangsprijs kan lang of kort gediscussieerd worden, maar een verlaging van een euro of twee zal ook niet echt uitmaken. Een verhoging zal mensen denk ik wel afschrikken.

-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik wil hier alleen nog over zeggen dat ik iets in het algemeen zeg, en niet 'op de persoon'.Erwin schreef:Mooi dat je jouw, op positieve ervaringen gebaseerde, verbazing deelt. Jammer dat je er in jouw tweede zin een onsmakelijke insinuatie aan verbindt.Bridget schreef:Fijn dat je het al besproken hebt, maar ik verbaas me echt over je berichtje. Ik vind de mensen altijd erg vriendelijk, de kassa, demo'ers en verkopers, allemaal prima mensen.
Mocht je gevoel voorkomen uit het gevoel 'wat een slechte organisatie' dat weer voortkomt uit al het geklaag op deze website, vind ik het erg jammer, dat het geklaag hier indirect dus weer een negatieve sfeer op de beurs veroorzaakt.
Ik had niet het idee dat dat op de beurs zelf voelbaar was/is? Ik blijf al het geklaag hier dan ook erg spijtig vinden. Geeft een negatief gevoel. Moet echt ophouden.
Misschien ben jij wel degene die een negatieve sfeer aanjaagt, omdat jij structureel probeert om zakelijke kritiek op de organisatie van de beurzen te smoren met aanvallen op de persoon. Mensen met kritiek zijn klagers, mensen met kritiek verzieken de sfeer, mensen met kritiek hebben geen recht van spreken omdat ze geen vrijwilliger zijn enzovoort.
Het is sympathiek dat jij opkomt voor de bestuurskring waarbij jij als vrijwilliger nauwe betrokkenheid voelt, maar waag eens een poging om jouw bijdragen aan deze discussie zuiver te houden.
Een vaste indeling is fijn zolang dit de flexibiliteit niet om zeep helpt.Bridget schreef:Ook nog een heel ander punt: Fijn dat de indeling van de plattegrond altijd vrijwel dezelfde is. Zo is het lekker overzichtelijk en kan je alles gemakkelijk vinden als je vaker komt. Veel meer beurzen (Spiel) hebben jaarlijks dezelfde indeling. (helaas volgend jaar niet meer).
Ook heb ik het over 'mocht het zo zijn dat' en niet over feiten.
En ten slotte, haal je een opmerking aan die ik in een ander topic heb geplaatst in een andere context, dus die hier niet van toepassing is.
Dus om toch weer een opmerking uit een ander topic te herhalen: lees het zoals je wilt, hoe jij het interpreteert of je aangesproken voelt. Maakt mij niet uit.
Everybody has the right to play...
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Je hebt kritiek en je hebt opbouwende kritiek. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar bedenk wel dat het geheel gedragen wordt door vrijwilligers (waarvoor ontzettend veel dank!). Als je kritiek uit neem ik aan dat je ook hoopt dat er iets mee gedaan wordt. Bedenk dan wel hoe je die kritiek brengt, want voelt iemand zich daardoor aangevallen heb je kans dat het averechts werkt en heb je je doel dus juist niet bereikt. Natuurlijk kun je vinden dat personen zakelijke kritiek zouden moeten kunnen hebben, maar feit blijft dat we te maken hebben met mensen met gevoelens en dan is enige subtiliteit in uitspraken erg gewenst.
Dit moest ik toch even kwijt.
Dit moest ik toch even kwijt.

-
Xildur
- Munchkin
Er waren ook genoeg positieve punten:
De veiling vond ik leuk, al klopte de tijden niet, maar dat was voor mij geen probleem.
Ik heb weer nieuwe forumleden ontmoet.
Ik heb "oude bekenden" ontmoet.
Het is makkelijk te bereiken met genoeg parkeerplaats naast de deur.
Toiletbezoek is gratis.
Er is genoeg eten en drinken te koop.
De veiling vond ik leuk, al klopte de tijden niet, maar dat was voor mij geen probleem.
Ik heb weer nieuwe forumleden ontmoet.
Ik heb "oude bekenden" ontmoet.
Het is makkelijk te bereiken met genoeg parkeerplaats naast de deur.
Toiletbezoek is gratis.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Dit is een fijne combinatie.Xildur schreef:Toiletbezoek is gratis.
-
Xildur
- Munchkin
Hahaha zeker jaErwin schreef:Dit is een fijne combinatie.Xildur schreef:Toiletbezoek is gratis.
-
Dierik
- Erelid
Ik was voor het eerst sinds ruim een jaar denk ik weer eens als bezoeker op de beurs en ik heb me prima vermaakt. De andere beurzen was ik overigens ook wel aanwezig maar dan als demoër in de stand van WGG.
Allereerst zaterdag voor het eerst Tzolk'in gespeeld en dat is zeker goed bevallen! Ik denk dat dit zeker een spel is dat over een paar jaar nog gespeeld wordt.
Wel "schrik" ik tegen welke lage prijzen dit spel soms aangeboden wordt. Ik hoorde dacht ik dat de adviesprijs EUR 45,00 was. Maar ik heb het zien staan voor EUR 35,00. Daar gaat dan nog eens 10% korting af voor Ducosimleden. Dit betekent dat de winkelier EUR 31,50 overhoud. Daar moet hij dan nog eens 21% BTW van afdragen dus dan houdt hij ongeveer EUR 26,00 van over. Als ik er vanuit mag gaan dat de inkoopprijs voor de winkelier zo ongeveer op 50% van de adviesprijs ligt dan houdt hij daar nog net een paar euro aan over. En dan heb ik het nog niet eens over de dagaanbieding die ik hier op BSM langs zag komen voor EUR 28,95
Maar goed dat is misschien een hele andere discussie....
Verder twee prototypes gespeeld van Martyn F. Een veelspelertitel die ik drie jaar geleden in een andere vorm al eens gespeeld had. Martijn had er nog eens flink aan geschaaft en het is er zeker niet minder van geworden.
Verder had hij nog een eenvoudig racespel bij zich. Niet echt mijn ding maar voor het juiste publiek misschien best aardig.
's Middags ook nog even bij de veiling gekeken. Het blijft altijd mooi om Armand daar bezig te zien. De stoelen zaten volgens mij goed vol, de prijzen waren redelijk. Sommige dingen zoals een eerste editie van Funkenschlag gingen weg voor bescheiden prijzen, terwijl een houten versie van Catan met Steden en Ridders echt als hoofdprijs werd gezien. Rare mensen, die spellenliefhebbers.
Terra Mystica (1e editie) ging daar weg voor EUR 50,00 terwijl de 2e editie van WGG met Nederlanse regels deze week uitgeleverd wordt en op diverse webshops ook voor deze prijs wordt aangeboden. Maar goed, op een veiling jutten mensen elkaar wel eens op zullen we maar zeggen.
Uiteraard ook weer veel leuke gesprekken gevoerd met allerlei mensen. Van spelauteurs tot werknemers van uitgevers tot gewone bezoekers of forumleden. Allemaal erg leuk. Ducosim is wat dat betreft een erge ons-kent-ons beurs maar dat heeft ook zijn charmes.
Mijn kinderen van 12 en 9 en twee nichtjes van 11 en 8 hebben zich ook prima vermaakt. Koekieloeren vinden ze altijd leuk net zo als de spellen van Opstelten. Ook het schilderen van een miniatuurpoppetje vonden ze erg leuk om te doen. En in de hal speelden ze tussendoor nog even een potje Qwirkle met mensen die dat toevallig net hadden gekocht. Over goede sfeer gesproken.
Dus iedereen weer bedankt voor de organisatie. Laten we er proberen samen een nog betere beurs van te maken. De eerste aanzet wat betreft de beursindeling is daar door Eelke in een gesprek met mij al aan gegeven. Als dan ook de PR nog wat beter wordt heeft de beurs volgens mij voldoende potentie. Wat mij betreft weer tot de volgende keer!
Allereerst zaterdag voor het eerst Tzolk'in gespeeld en dat is zeker goed bevallen! Ik denk dat dit zeker een spel is dat over een paar jaar nog gespeeld wordt.
Wel "schrik" ik tegen welke lage prijzen dit spel soms aangeboden wordt. Ik hoorde dacht ik dat de adviesprijs EUR 45,00 was. Maar ik heb het zien staan voor EUR 35,00. Daar gaat dan nog eens 10% korting af voor Ducosimleden. Dit betekent dat de winkelier EUR 31,50 overhoud. Daar moet hij dan nog eens 21% BTW van afdragen dus dan houdt hij ongeveer EUR 26,00 van over. Als ik er vanuit mag gaan dat de inkoopprijs voor de winkelier zo ongeveer op 50% van de adviesprijs ligt dan houdt hij daar nog net een paar euro aan over. En dan heb ik het nog niet eens over de dagaanbieding die ik hier op BSM langs zag komen voor EUR 28,95
Maar goed dat is misschien een hele andere discussie....
Verder twee prototypes gespeeld van Martyn F. Een veelspelertitel die ik drie jaar geleden in een andere vorm al eens gespeeld had. Martijn had er nog eens flink aan geschaaft en het is er zeker niet minder van geworden.
Verder had hij nog een eenvoudig racespel bij zich. Niet echt mijn ding maar voor het juiste publiek misschien best aardig.
's Middags ook nog even bij de veiling gekeken. Het blijft altijd mooi om Armand daar bezig te zien. De stoelen zaten volgens mij goed vol, de prijzen waren redelijk. Sommige dingen zoals een eerste editie van Funkenschlag gingen weg voor bescheiden prijzen, terwijl een houten versie van Catan met Steden en Ridders echt als hoofdprijs werd gezien. Rare mensen, die spellenliefhebbers.
Terra Mystica (1e editie) ging daar weg voor EUR 50,00 terwijl de 2e editie van WGG met Nederlanse regels deze week uitgeleverd wordt en op diverse webshops ook voor deze prijs wordt aangeboden. Maar goed, op een veiling jutten mensen elkaar wel eens op zullen we maar zeggen.
Uiteraard ook weer veel leuke gesprekken gevoerd met allerlei mensen. Van spelauteurs tot werknemers van uitgevers tot gewone bezoekers of forumleden. Allemaal erg leuk. Ducosim is wat dat betreft een erge ons-kent-ons beurs maar dat heeft ook zijn charmes.
Mijn kinderen van 12 en 9 en twee nichtjes van 11 en 8 hebben zich ook prima vermaakt. Koekieloeren vinden ze altijd leuk net zo als de spellen van Opstelten. Ook het schilderen van een miniatuurpoppetje vonden ze erg leuk om te doen. En in de hal speelden ze tussendoor nog even een potje Qwirkle met mensen die dat toevallig net hadden gekocht. Over goede sfeer gesproken.
Dus iedereen weer bedankt voor de organisatie. Laten we er proberen samen een nog betere beurs van te maken. De eerste aanzet wat betreft de beursindeling is daar door Eelke in een gesprek met mij al aan gegeven. Als dan ook de PR nog wat beter wordt heeft de beurs volgens mij voldoende potentie. Wat mij betreft weer tot de volgende keer!
-
Willy the Kid
- Burgemeester
Ik kon er jammergenoeg niet bijzijn deze keer. Het was iets te laat geworden de nacht ervoor
. Toen ik mijn ogen open deed was de beurs al twee uur onderweg
.
Volgende keer in mei wellicht weer.
Volgende keer in mei wellicht weer.
-
Wim G.
- Garnaal
Ben toch meer een fan van Rian van MeterenHet blijft altijd mooi om Armand daar bezig te zien.
-
Scaramouche
- Regenmaker
Beste Flash,Flash schreef:Scaramouche kun je mij (ons) kort toelichten welke richting het bestuur met name op wil met de beurs? Moet het voornamelijk een ontmoetingsplaats worden waar veel vrij gespeeld kan worden, of met name een gelegenheid waar spelers en uitgevers elkaar kunnen ontmoeten. Of wellicht iets anders?
Wat mij betreft sluiten die 2 varianten elkaar niet uit, integendeel.
Op het moment kan ik het nog niet nader toelichten, omdat de plannen gewoon nog niet rond zijn. Één van de onderdelen is om eens met een aantal andere spellenverenigingen om tafel te zitten en daar ben ik domweg nog niet aan toe gekomen. Februari, maart en april zijn voor mij altijd drukke maanden vanwege andere hobbies (langlaufen) en m'n werk.
Eind april pak ik dit weer op en ik hoop voor de algemene ledenvergadering van september dit af en te hebben.
gr
Maurice