Uiteindelijk is mij dit spel zo goed bevallen dat ik hem dankzij de 999 games sale voor weinig in handen heb
Nu loop ik enkel tegen 1 vraag aan bij de regels.
Op de landschapstegels staan grondstoffen afgebeeld. Wanneer je er een gebouw op of tegenaan plaatst, kun je die grondstoffen van de kosten aftrekken.
Maar geld dit ook voor de hoofdgebouwen? (zwart met witte letters).
Een quote uit de regels:
Bouwkosten
De grondkosten van een gebouw zijn zowel op het gebouwplaatje als op het aflegbord aangegeven.
Van de grondkosten worden eerst alle landschapssymbolen afgetrokken, die zich op de bouwplaats en op de direct aangrenzende velden bevinden. De resterende kosten moet een speler met passende landschapskaarten uit de hand betalen. De gebruikte kaarten legt men open op de aflegstapel.
In de laatste quote staat dus duidelijk vermeld dat een hoofdgebouw altijd volledig betaald dient te worden. In principe ook logisch, want er wijst ook geen pijl naar toe.Zinvolle bouwvolgorde (gratis bouwen)
De grondkosten voor het bouwen vervallen volledig wanneer de zinvolle bouwvolgorde gevolgd wordt.
De pijlen op het aflegbord geven de zinvolle bouwvolgorde aan:
• het gebouw van waaruit de pijl vertrekt, moet al op het spelbord liggen.
• legt de speler direct aangrenzend het gebouw waar de pijl naar wijst, dan mag hij gratis bouwen.
In volgende gevallen mag niet gratis gebouwd worden:
• Omgekeerd: de toren ligt eerst op het spelbord en de vesting wordt later aangebouwd.
• Een gebouw wordt overgeslagen: de steengroeve ligt reeds op het spelbord en een toren wordt aangebouwd.
• Foute speelkleur: de speler legt zijn toren aan de vesting van n van de medespelers.
• Hoofdgebouw (witte letters op zwarte achtergrond): een hoofdgebouw moet altijd volledig betaald worden.
Maar waar ik dan weer over val, is dat dat niet vermeld staat bij dat stukje over de landschapskaartjes. Tevens staat het stukje over landschapskaartjes ook niet onder "gratis bouwen" en in principe bouw je ook niet helemaal gratis want je gebruikt de grondstoffen die op de landschapskaartjes staan. En liggen die er niet, dan zul je dus uit de hand moeten betalen.
Hoe steekt het nu precies in elkaar of denk ik te ver door?