Attika

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Attika

Bericht door P.T. »

Een tijdje geleden Attika gespeeld met Bartjes!.
Uiteindelijk is mij dit spel zo goed bevallen dat ik hem dankzij de 999 games sale voor weinig in handen heb :D

Nu loop ik enkel tegen 1 vraag aan bij de regels.

Op de landschapstegels staan grondstoffen afgebeeld. Wanneer je er een gebouw op of tegenaan plaatst, kun je die grondstoffen van de kosten aftrekken.

Maar geld dit ook voor de hoofdgebouwen? (zwart met witte letters).

Een quote uit de regels:
Bouwkosten
De grondkosten van een gebouw zijn zowel op het gebouwplaatje als op het aflegbord aangegeven.
Van de grondkosten worden eerst alle landschapssymbolen afgetrokken, die zich op de bouwplaats en op de direct aangrenzende velden bevinden. De resterende kosten moet een speler met passende landschapskaarten uit de hand betalen. De gebruikte kaarten legt men open op de aflegstapel.
Zinvolle bouwvolgorde (gratis bouwen)
De grondkosten voor het bouwen vervallen volledig wanneer de zinvolle bouwvolgorde gevolgd wordt.
De pijlen op het aflegbord geven de zinvolle bouwvolgorde aan:
• het gebouw van waaruit de pijl vertrekt, moet al op het spelbord liggen.
• legt de speler direct aangrenzend het gebouw waar de pijl naar wijst, dan mag hij gratis bouwen.

In volgende gevallen mag niet gratis gebouwd worden:
• Omgekeerd: de toren ligt eerst op het spelbord en de vesting wordt later aangebouwd.
• Een gebouw wordt overgeslagen: de steengroeve ligt reeds op het spelbord en een toren wordt aangebouwd.
• Foute speelkleur: de speler legt zijn toren aan de vesting van n van de medespelers.
• Hoofdgebouw (witte letters op zwarte achtergrond): een hoofdgebouw moet altijd volledig betaald worden.
In de laatste quote staat dus duidelijk vermeld dat een hoofdgebouw altijd volledig betaald dient te worden. In principe ook logisch, want er wijst ook geen pijl naar toe.

Maar waar ik dan weer over val, is dat dat niet vermeld staat bij dat stukje over de landschapskaartjes. Tevens staat het stukje over landschapskaartjes ook niet onder "gratis bouwen" en in principe bouw je ook niet helemaal gratis want je gebruikt de grondstoffen die op de landschapskaartjes staan. En liggen die er niet, dan zul je dus uit de hand moeten betalen.

Hoe steekt het nu precies in elkaar of denk ik te ver door?

Labels:
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik moet effe goed nadenken, maar ik dacht dus dat je een 'hoofdgebouw' wel kunt bouwen met de symbooltjes op de landschapstegels, eventueel aangevuld met kaarten.

Volgens mij bedoelt men met 'niet gratis' enkel dat deze vooraan in de keten zit, en dus nooit zomaar kostenloos aangelegd kan worden. Iets wat wel geldt voor gebouwen die niet als eerste in de keten zitten.

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij bedoelt men het zo. Iemand die dit kan bevestigen?
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Dat is wat ik dus ook dacht ja.
Maar in principe bevestigd:
Omgekeerd: de toren ligt eerst op het spelbord en de vesting wordt later aangebouwd.
en
het gebouw van waaruit de pijl vertrekt, moet al op het spelbord liggen.
Al aan dat de hoofdgebouwen nooit kunnen want er wijst geen enkele pijl naar.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Attika

Bericht door cymric »

P.T. schreef:Op de landschapstegels staan grondstoffen afgebeeld. Wanneer je er een gebouw op of tegenaan plaatst, kun je die grondstoffen van de kosten aftrekken. Maar geld dit ook voor de hoofdgebouwen? (zwart met witte letters).
Ja, die regel geldt voor elk gebouw. Je kunt met een 'hoofd'gebouw alleen nooit gebruik maken van de korting van de 'logische bouwvolgorde' omdat er geen pijl naar zo'n 'hoofd'gebouw wijst.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik vraag me echt af hoe je dat toch altijd voor elkaar krijgt, Cymric; jij kent echt van elk spel de regels tot in detail uit je hoofd. :shock:

R.e.s.p.e.c.t. :!:
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Kijk, dat is dan 1-0 voor mij :lol:

Bedankt Cymric! :D
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

P.T. schreef:Kijk, dat is dan 1-0 voor mij :lol:
:?:

Dat was onze conclusie toch ook al? 1-0 voor Cymric, die het wl zonder twijfel kan bevestigen :wink:
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Ik was Attika vanavond aan het spelen en had dus de discussie of het nu wel of niet gold. Ik zei van wel, vandaar de 1-0 voor mij ;)
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Maar heb je ook gewonnen?
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

tot tweemaal toe :)
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Bartjes! schreef:Ik vraag me echt af hoe je dat toch altijd voor elkaar krijgt, Cymric; jij kent echt van elk spel de regels tot in detail uit je hoofd. :shock: R.e.s.p.e.c.t. :!:
Een familielid van mij verwonderde zich daar ook over. Totdat ik haar erop wees dat zij tientallen fagotpartituren van allerlei componisten z kon spelen :). Maar even nuanceren: Attika vind ik een leuk spel, vandaar dat ik de regels ook goed ken. Spellen die ik niet zo leuk vind of die ik al hl lang niet meer heb gedaan, heb ik echt niet paraat. En over boekwerken als die van Hannibal: Rome vs. Carthage begin ik niet eens.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

P.T. schreef:tot tweemaal toe :)
:D
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ja dat mag!