Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van Yedo

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ravinck
Party Animal

Re: Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van

Bericht door ravinck »

Spelhamels_Beerse schreef:Persoonlijk zou ik het vreemd vinden als je zo'n spel koopt en niet 'freak' genoeg bent om het op bgg in te geven.
BGG is niet het enige grote forum waar veel informatie vandaan te halen is. Ik schat in dat heel wat Duitse spelliefhebbers volledig links laten liggen.

Over geld verdienen met spelontwerpen. Ik sprak al eens een spelauteur die me vertelde dat als je net zoveel tijd in een krantenwijk stopt als je stopt in het ontwerpen van een spel, dat je dan meer geld overhoudt.
Afbeelding

Labels:
Spelhamels_Beerse
Matroos
Persoonlijke Ondertitel: Spellenclub
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Spelhamels_Beerse »

ditterio schreef:dus volgens mij zijn er veel meer mensen die dat niet ingeven dan mensen die dat wel ingeven hoor. Zelfs bij zwaardere en/of minder bekende spellen.
Dat blijkt dus. :)
BGG is niet het enige grote forum waar veel informatie vandaan te halen is
Da's waar, maar wel het grootste en volgens mij ook het forum met de interessantste site-functionaliteit. Maar dat is mogelijk meer een kwestie van smaak of ervaring.

Ik ging/ga er eigenlijk van uit dat iedereen die fanatiek met spellen bezig is, wel lid is van bgg en zijn collectie daar beheert, maar misschien is dat toevallig enkel zo bij de fanatici die ik ken...
Elke 3de vrijdag van de maand: spelavond in Taverne Den Anker in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

54 - Kunnen jullie iets leuks vertellen over de contacten met uitgever Peter Eggert?

55 - Kunnen jullie iets leuks vertellen over de contacten met de artiest Frans Vohwinkel?

56 - Zijn jullie een keer voornemens om BSM.con te bezoeken? Het is het jaarlijkse evenement, te Eindhoven, om de andere leden van het forum te ontmoeten.
Afbeelding
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

Bedankt voor de erg uitgebreide reactie Wolf!
The wasp is Thomas ;). We komen goed overeen, maar me Wolf noemen is erover :lol:

1500 dozen verkocht van beide talen
Ik neem aan dat het hier gaat om verkopen aan groot/kleinhandels? Niet de effectieve verkoop aan particulieren?
Want op BGG kan je zien dat er momenteel 394 gebruikers het spel bezitten. Dat wil dan zeggen dat er nog 1100 exemplaren stof zitten te vergaren op de rekken van de winkels of dat lang niet iedere koper zijn exemplaar ingeeft in BGG. Persoonlijk zou ik het vreemd vinden als je zo'n spel koopt en niet 'freak' genoeg bent om het op bgg in te geven.
Ik ben geen wiskundige (in tegendeel zelfs), maar als mijn berekening klopt is dat per spel inderdaad niet spectaculair veel, anderzijds had ik ook geen idee van verkoopcijfers en wie weet hoe veel worden er nog verkocht. Het spel is tenslotte nog maar 'pas' uit.

Er worden toch veel spellen niet ingegeven. Meer dan je denkt. BGG is ook erg US gericht. Het valt me op dat er bijvoorbeeld weinig duitsers op zitten. die hebben hun eigen gaming websites. Spieleoffensive, H@ll9000, Spielbox,... Dus ik vermoed dat een heel groot deel van diespellen die op BGG aangegeven staan engelstalige versies zijn.

Er zullen er inderdaad zeker ook stof staan verzamelen op een rek ;).

En is 7 Wonders echt al 1.000.000 keer verkocht?! :shock: Of was dat eerder een wilde gok?

Dat zijn de echte cijfers. Althans de cijfers volgens een dame van repos games in Essen.

ps: ik vind Yedo overigens beter klinken en er mooier uitzien dan Edo :wink:

:clap:
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

The wasp schreef:Er worden toch veel spellen niet ingegeven. Meer dan je denkt. BGG is ook erg US gericht. Het valt me op dat er bijvoorbeeld weinig duitsers op zitten. die hebben hun eigen gaming websites. Spieleoffensive, H@ll9000, Spielbox,... Dus ik vermoed dat een heel groot deel van diespellen die op BGG aangegeven staan engelstalige versies zijn.

Er zullen er inderdaad zeker ook stof staan verzamelen op een rek ;).

En is 7 Wonders echt al 1.000.000 keer verkocht?! :shock: Of was dat eerder een wilde gok?

Dat zijn de echte cijfers. Althans de cijfers volgens een dame van repos games in Essen.
Om dan maar even een vergelijk te geven: volgens BGG zijn er 22.760 eigenaren van 7 Wonders, dat is 2,3% van een miljoen.
Afbeelding
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

54 - Kunnen jullie iets leuks vertellen over de contacten met uitgever Peter Eggert?

Hmmm... even nadenken. Ik denk dat het leukste aan Peter is dat hij gewoon een echte gamer gebleven is. Hij is ook meer gamer dan zakenman. Met wat kleine negatieve kantjes, soms dat je wat geduld moet hebben ...maar hij compenseert dat heel ruim met zijn vriendelijkheid, en gamershart. Hij wilde yedo echt uitgeven ook al wist hij dat het geen vetpot zou worden hoogstwaarschijnlijk. Ik kan iedereen aanraden om met Peter in zee te gaan!

55 - Kunnen jullie iets leuks vertellen over de contacten met de artiest Frans Vohwinkel?

We hebben eigenlijk niet zo veel contact gehad met Franz rechtstreeks. Een paar mails en even ontmoet in Essen. Het grappigste was dat ik een beetje starstruck was als we hem in het echt ontmoeten. Normaal ben ik een behoorlijk vlotte babbelaar...maar de woorden wilden niet echt vlot uit mijn mond rollen ;).
Nieuwe kans volgend jaar :p

56 - Zijn jullie een keer voornemens om BSM.con te bezoeken? Het is het jaarlijkse evenement, te Eindhoven, om de andere leden van het forum te ontmoeten.

Graag, maar ik kan niks beloven. Onze agenda's zitten bartsenvol. We hebben beiden veel werk , proto's een gezin, ... maar als het in te plannen is, willen we zeker eens langskomen. Maar mocht je willen ons er attent op maken wanneer en waar? Het lukt niet altijd om alles op te volgen.
Je kan ons altijd vinden op Boardgamegeek of op Facebook of de yedo pagina op facebook
https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/yedogame
Necrolupus
Spelauteur

Bericht door Necrolupus »

En we gaan verder :

50) Kunnen/willen jullie zeggen wat dat nu opbrengt zo'n spel uitbrengen? Of hebben jullie enig idee welk bedrag er per verkocht spel naar jullie gaat? Ik weet dat veel mensen niet graag over hun 'loon' praten (zelf heb ik daar helemaal geen probleem mee) dus geen probleem natuurlijk als je dit liever niet beantwoordt.
Thomas heeft hier al wat op geantwoord zie ik. Maar wij geloofden in ons spel en kozen voor een variabel % van het spel. We zien waar we "stranden". Mooie vergelijking krantenwijk spel ontwerpen, inderdaad de krantenjongen zal meer geld overhouden en een stuk scherper-fysiek- staan dan ons. :roll:

51) Hebben jullie enig idee hoeveel spellen er van Yedo ondertussen al verkocht zijn? (En nee, deze vraag stel ik niet in verband met vorige vraag om het één en ander uit te rekenen ). Ook al beantwoorden jullie de vorige vraag niet, ben ik toch nog benieuwd naar het aantal verkochte spellen.
In totaal denk ik 1500 stuks in beide talen. In juni gaat de amerikaanse markt open en hopen we op een verdubbeling + Franse markt, zal toch ook wat opbrengen hé.

52. Hoe hebben jullie het ervaren dat de oorspronkelijke naam (Edo) niet meer gebruikt mocht worden?
Dat was een persoonlijke ramp, Edo zat al van in het begin in ons hoofd en vooral, ons spel moest normaal al in 2010 er zijn, is dan een paar keer uitgesteld door allerhande zaken. Dus zij hadden een nieuwe titel moeten bedenken. + wij hebben een teaser van ons spel naar Queen Games opgestuurd, de titel zal zijn blijven hangen hé. En mijn nummerplaat van mijn auto is sinds 3 jaar EDO-007, sta ik daar mooi mee zeg nu. :mrgreen:

53. Zijn jullie "bang" voor de spraakverwarring Edo en Yedo, of zien jullie dit misschien juist als een positief punt (mensen praten nu wellicht ook over Yedo als het over Edo gaat)?
Alle reclame is goed en enkel van horen zeggen scoren we wel beter dan Edo. Misschien nog niet op de verkoop zal wel lukken.

Een ongelofelijk sympatieke man, doch zeer gebrekkig Engels. Maar een creme van een vent zoals ze in België zeggen. Hij en Philip geloofden in Yedo en hebben ondanks het uitblijven van partners om samen te werken dan alleen voor ons project gegaan. Eine project dem Herz zei Peter de avond voor Essen. We zijn hem heel dankbaar, gans het team van Eggertspiel trouwens.

Een echte kunstenaar, vlotte babbel "Yedo will always be the game with the most beautifull prototype I ever saw. " wat toch een pluim was voor Thomas die de tekeningen had gemaakt voor het prototype.

Ik denk lang geleden dat ik dar al eens ben geweest of was het een Warhammer tornooi. Hou ons op de hoogte en als het vrouwtje zegt t'is goed dan komen we zeker.

Wolf
BibKamp318
Garnaal

Bericht door BibKamp318 »

57. Jullie zijn al bezig met volgende spellen te ontwikkelen: wat ga je - gebaseerd op jullie ervaringen met Yedo op de markt krijgen - anders doen?
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

57. Jullie zijn al bezig met volgende spellen te ontwikkelen: wat ga je - gebaseerd op jullie ervaringen met Yedo op de markt krijgen - anders doen?

We gaan niet zo veel anders doen. Misschien wat voorzichtiger zijn in het verspreiden van info ;). En niet te veel rondsturen naar verschillende publishers.

We hebben nu ook alweer veel te veel tijd in het prototpe gestopt ;). Maar zo wordt het ook goed, denken/hopen we.

Uiteraard zullen bepaalde zaken wat anders verlopen. Omdat we nu al een spel hebben , zullen bepaalde uitgevers makkelijker luisteren als we iets nieuws hebben ;). Maar we gaan sowieso eerst weer naar Eggertspiele. Zij hebben ons het vertrouwen gegeven als we nog niks hadden, dus geven wij hen nu ook ons vertrouwen.
UIteraard, als ze geen interesse hebben, zoeken we verder ;).
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

58 - Met welke spelauteur zouden jullie graag een kopje koffie of thee willen drinken?
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

The wasp schreef:We gaan niet zo veel anders doen. Misschien wat voorzichtiger zijn in het verspreiden van info ;). En niet te veel rondsturen naar verschillende publishers.
Volgens mij is het gedrag van Queen Games niet representatief voor de branche. De eigenaar van die tent opereert binnen een eigen normen en waarden systeem. Word van deze ervaring niet te schuw.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Alvast bedankt! Ik heb Yedo 1x gespeeld en er veel plezier aan gehad.
Dan mijn vraag:

59. Vinden jullie het belangrijk dat een spelauteur betrokken blijft bij zijn product nadat het product al gecreëerd is? Wat doen jullie zelf hieraan (bijv. contact met winkeliers / klanten / BGG, enz.)?
Afbeelding
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

58 - Met welke spelauteur zouden jullie graag een kopje koffie of thee willen drinken?

We hebben al aan de dis gezeten met Friedeman Friese ...alleen wisten we dat zelf niet ;). En hij zat wat veraf ;). We hoorden pas achteraf dat die vreemde vogel met zijn groene haar mr. Fremde federn was.
Ik zou wel eens met Stefan Feld willen praten. Ik ben wel benieuwd hoe hij het klaarspeelt om aan zo'n tempo zo veel goede spellen uit te brengen.
Michael Mensel en Franz Vohwinkel zijn ook wel mensen die mijn interesse serieus kunnen wekken. Ik teken zelf graag af en toe, en die mannen zijn echte toppers in hun vak !

Voor het overige zit ik met ieder aangenaam mens graag aan de koffie ;).
Erwin schreef:
The wasp schreef:We gaan niet zo veel anders doen. Misschien wat voorzichtiger zijn in het verspreiden van info ;). En niet te veel rondsturen naar verschillende publishers.
Volgens mij is het gedrag van Queen Games niet representatief voor de branche. De eigenaar van die tent opereert binnen een eigen normen en waarden systeem. Word van deze ervaring niet te schuw.
Dit had ik inderdaad ook gehoord. Het is niet meteen de meest populaire mens van de game business ;) Maar bedankt voor de geruststelling. Te achterdochtig zijn is inderdaad ook niet fijn.

59. Vinden jullie het belangrijk dat een spelauteur betrokken blijft bij zijn product nadat het product al gecreëerd is? Wat doen jullie zelf hieraan (bijv. contact met winkeliers / klanten / BGG, enz.)?

Dat vinden we heel belangrijk, zowel voor jullie als voor ons.

Voor ons is het interessant om te horen wat men van het spel vind. Elke commentaar kan nuttig zijn voor een volgend spel. We komen pas piepen, en als je contact hebt met de spelers , leer je enorm veel bij.

Het is ook belangrijk voor Yedo zelf. Als je er kort op zit , kan je makkelijk en snel misverstanden de wereld uit helpen.

En we vinden het ook belangrijk ten opzichte van jullie. Ik vind het nog steeds raar dat mensen effectief geld geven voor ons spel. Dus wil ik ook dat iedereen er ten volle van kan genieten. Dus staan we steeds open voor vragen, commentaren, ... Ik ben vooral heel actief op fora, met Boardgamegeek op kop. We hebben ook al clubs gedaan, reviewcopy's verstuurd, als klantendienst gefungeerd, probleempjes opgelost, reserve onderdelen bezorgd ... kortom, financieel gezien zijn we echt slecht bezig ;), maar op vlak van voldoening is het super!

Ik moet wel zeggen dat ik nu al bepaalde zaken moet leren doorschuiven naar de bevoegde instantie ;). Want ik stopte er te veel tijd in. Mijn geizn, werk en nieuwe prototype begonnen eronder te lijden. En dat mag nooit de bedoeling zijn.

In een perfecte wereld zouden we elke weekend wel ergens een demo spelen, clubs bezoeken en dozen uitdelen...maar helaas ;)
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

60 Op dit forum houden we momenteel opnieuw een bordspelverkiezing. In ons WK Bordspelmania II (de zoektocht naar het beste "onbekende" spel) zit Yedo in poule 8. ("onbekend" spel: elk spel dat werd genomineerd en niet in de spellengek top 100 voorkwam).

POULE 8 bestaat uit:

1. Piraten en Kooplui
2. Homesteaders
3. Ninjato
4. Mr.Jack
5. Geharrewar in de Sushibar
6. Yedo
7. Capone
8. Havana
9. PÜNCT
10. Automobile
11. Pergamon
12. Auf der Reeperbahn nachts um halb zwei

De 2 spellen met de meeste stemmen gaan door naar de volgende ronde.
Hoe hoog schatten jullie de kansen van Yedo om door te stoten naar de 16e finales?
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

60 Op dit forum houden we momenteel opnieuw een bordspelverkiezing. In ons WK Bordspelmania II (de zoektocht naar het beste "onbekende" spel) zit Yedo in poule 8. ("onbekend" spel: elk spel dat werd genomineerd en niet in de spellengek top 100 voorkwam).

Bedankt!!! Alle stemmetjes welkom ! Misschien helpt het ook om een nederlandstalige uitgever te porren tot een nederlandstalige versie ;).
Ik moet eerlijk zijn, ik weet niet wat onze kansen zijn. Die Q&A heeft waarschijnlijk wel goed geholpen voor de verspreiding. Dus wie weet!
We zullen jullie in elk geval dankbaar zijn voor elke stem